Ступені порівняння прислівників

Про матеріал
  • -ознайомити учнів зі ступенями порівняння прислівників;
  • -формувати в них творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників; порівнювати й узагальнювати мовні явища;
  • -розвивати пам'ять, увагу;
  • -виховувати почуття любові до рідної мови.
Перегляд файлу

.                                              

 Тема:  Ступені порівняння прислівників

Мета:   

  • ознайомити учнів зі ступенями порівняння прислівників;
  • формувати в них творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників;  порівнювати й узагальнювати мовні явища;
  • розвивати пам'ять, увагу;
  • виховувати почуття любові до рідної мови.  

 

   Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.    

Обладнання : підручник: Рідна мова. 7 кл. О. Заболотний, мультимедійний проектор, картки.

                                            Хід уроку

І.Організаційний момент  

Я рада вітати усіх присутніх на зустрічі з його величністю Словом.

Вже другий рік ми з вами подорожуємо континентом Морфології. Під час цієї подорожі побували у різних країнах – Частинах Мови.
    А кілька уроків ми вже подорожуємо по чарівній країні Прислівника.  Вона  цікава і загадкова. Сьогодні ж ми маємо пройти ще один етап мандрівки.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Щоб успішно працювати, нам необхідно пригадати те, що вивчили на попередніх уроках.

 

2. Гра «Чиста дошка» ( слайд № 1)

 

За поданою схемою розкажіть, що вам відомого про прислівник.

 

  1. Прислівник – це яка частина мови? (Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка  відповідає на питання як? де? куди? коли? чому? скільки?  навіщо?).
  2. Що виражає? (виражає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки або вказує на обставини, за яких відбувається подія чи явище: зустрілися опівночі, дуже голосно, кава  по-закарпатськи).
  3. У реченні пов’язується  за змістом найчастіше з дієсловом-присудком і є обставиною. Інколи прислівник пов'язаний за змістом з іменником і є означенням.
  4. Роль.  В односкладних реченнях прислівники є присудком.

Прислівник може бути вставним словом: У ролі вставних можуть бути прислівники: можливо, напевно, мабуть, безперечно, по-перше та ін….

  1. Закінчення. Як незмінна частина мови прислівник не має закінчення.

 

Вибірковий диктант ( слайд № 2)

       Повторили усе про прислівник. Пропоную   з поданих слів    вибрати лише прислівники, підкреслити перші літери в них, в кінці додайте ь. Якщо правильно виконаєте завдання, то прочитаєте слово.

 

 

Край, мимоволі, малий, три, утричі, близький, далеко, раптом, інший, співати, інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.

 

 

Мимоволі , утричі, далеко,  раптом, інколи, сонно, тендітно,ь

Бажаю вам бути  мудрими та отримати високі бали.

      Відомий український педагог, письменник, публіцист Василь Сухомлинський писав: «Від того, наскільки вільно і правильно ми володіємо мовою, залежить  те, як нас розуміють інші.  

   Ми часто говоримо один одному: бажаю тобі добра і щастя. Це не тільки вияв ввічливості. У цих словах ми виявляємо свою людську сутність».

 

  Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

  • 1) Висловіть  своєму сусідові по парті побажання щодо нашого уроку, вживаючи прислівники.  (картки з прислівниками  - побажаннями)

(Странно виконуй вправи; гарно сиди; постійно будь активним; впевнено відповідай на запитання;  швидко відповідай; уважно слухай вчителя та однокласників; легко впорайся із завданнями на уроці; бажаю сьогодні тобі добре попрацювати на уроці; будь на уроці надзвичайно уважним; на уроці веди себе чемно;)

Вчитель: А я вам бажаю :

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ  ( слайд № 3)

         Запишіть, будь ласка, у зошитах дату і тему уроку: «Ступені порівняння прислівників».

 На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося зі ступенями порівняння прислівників, будемо вчитись утворювати прислівники вищого та найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних форм прикметника, розвиватимемо творчі вміння правильно вживати їх у мовленні.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

                          Творча робота  ( слайд № 4)

Вписати пропущені слова, пояснити значення прислів’їв, виписати прислівники – антоніми.

Тихіше води,     нижче       трави.

Сядьмо рядком, та поговоримо ладком

Сій не пусто, то вродить  густо

Гірко заробиш,     солодко          з їси.

Де багато слів, там       мало    діла.

 

• Бесіда:

Чи чули ви  раніше про ступенями порівняння слів? (Так, при вивченні прикметника.)

Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння? (Тільки якісні)

Які прикметники належать до якісних? (Це прикметники, які позначають ознаку предмета, яка може бути в ньому в більшій чи меншій мірі. Наприклад: веселий (більш веселий, менш веселий); добрий; світлий.)

Які ступені порівняння ви знаєте? (вищий ступінь, проста і складена форма, і найвищий ступінь порівняння)

 

          Пригадайте,як творяться вищий і найвищий ступені порівняння прикметників?

 

• Пояснення вчителем матеріалу з використанням таблиці ( слайд №6)

 

Прислівники, утворені від якісних прикметників, також мають вищий і найвищий ступені порівняння.

Не мають ступенів порівняння  прислівники з префіксом за- (забагато, занадто) та прислівнкии із суфіксами –есеньк-, -есеньк- (тихесенько).

 

Робота з теоретичним матеріалом підручника.  с.123 - 124.

Розгорніть підручники на ст. 123 та ознайомтесь з теоретичним матеріалом. Будьте уважними та скажіть, про що я не розповіла ?

 

Суфікси  -к-,  -ок-. –ик-  при творенні форм ступенів порівняння прислівників зазвичай випадають (швидко – швидше,  широко – ширше, глибоко-глибше.)                                                                            

Деякі прислівники утворюють форми ступенів порівняння інших основ: добре-краще – найкраще; погано - гірше- найгірше.

 

ІV. Закріплення  і формування  в учнів  умінь  і  навичок

1.Списування із завданням ( слайд № 7 )

(Робота в зошиті)     Переписати, розкриваючи дужки. Від слів, що в дужках, утворити прислівники вищого ступеня.

   Вже в небі осінь повівала, вже (рідко – рідше ) сонечко блищало.

   (Рано – раніше ) почало вставати сонце, (щиро – щиріше ) доглядати землю.

   (Широко – ширше ) розляглася лука, (чутно – чутніше ) плескався та колисався Дніпро, а гори за горами все (високо -  вище ) знімалися.

   У сутінках блідого вересневого світання все (виразно – виразніше ) окреслювались контури будівель.

    Городище лежить (високо – вище ), а Власівка – (низько – нижче ). Чого ж мені в Городище, як у Власівку (близько – ближче ).

 

Робота з підручником

Вправа 336

 

Прочитай і запам’ятай !  ( слайд № 9)

  Деякі прислівники простої форми вищого ступеня порівняння можуть утворюватися від різних коренів.

    Наприклад: добре – краще, погано – гірше, багато – більше, мало – менше.

Увага! В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:

[г]+[ш]    [жч] (дорого      дорожче);

[ж]+[ш]    [жч]  (дуже       дужче);

[з’]+[ш]    [жч] (вузько     вужче).

    При творені форми вищого ступеня порівняння
в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок-
перед суфіксом -ш-: швидко – швидше, широко – ширше.

 

 Проблемне завдання ( слайд № 10)

Укажи вищий і найвищий ступені порівняння прикметників середнього роду і прислівників. Обґрунтуй свою думку.

  1. Перше дерево вище за друге. Чим вище росте дерево, тим корінь сидить глибше.
  2. Озеро Байкал – найглибше на земній кулі. Орел літає найвище, а хрін росте найглибше.
  3. Наше село більше за Олексіївку. В цьому році я прочитав більше книжок, ніж торік.
  1. Вище – прикметник; вищий ступінь порівняння.

                     Вище, глибше – прислівники; вищий ступінь порівняння.

                  2. Найглибше – прикметник; найвищий ступінь порівняння.

                   Найвище, найглибше – прислівники; найвищий ступінь порівняння.

                 3. Більше – прикметник; вищий ступінь порівняння.

                   Більше – прислівник; вищий ступінь порівняння.

             Висновок.

 Прикметники відповідають на питання яке? і пояснюють іменники;      

        прислівники відповідають   на питання як?  і пояснюють дієслова.

 

Робота з підручником

Вправа 339

 

 

 

Гра  «Вибери  мене» ( слайд № 13)

    Випиши лише ті прислівники, від яких можна утворити ступені порівняння та утвори їх.

   Весело, зовні, спочатку, знизу, чітко, нарешті, дорого, вдвоє, надалі, по-своєму, ясно, пошепки, звідти, тихо.

   Весело  - веселіше, більш весело; найвеселіше, якнайвеселіше, найбільш весело.

   Чітко - чіткіше, менш чітко; найчіткіше, якнайчіткіше, найбільш чітко.

   Дорого - дорожче, більш дорого; найдорожче, щонайдорожче, найменш дорого.

   Ясно - ясніше, менш ясно; найясніше, щонайясніше, найбільш ясно.

    Тихо – тихіше, більш тихо; найтихіше, якнайтихіше,  найменш тихо.

 

VІ. Підсумок уроку

 

Отже, пригадаємо, про що ми з вами говорили на уроці. ( слайд № 14)

 

Гра «Так чи ні». Підтвердіть, або заперечте дані твердження.

  1. Ступені порівняння мають прислівники, утворені від відносних прикметників? (Ні, від якісних)
  2. Прислівники мають тільки вищий ступінь порівняння? (Ні, вищий і найвищий ступінь, просту і складені форму.)
  3. Прислівники простої форми вищого ступеня творяться за допомогою суфіксів –ш-, -іш-?(Так)
  4. Прислівники складеної форми найвищого ступеня творяться за допомогою слів більш, менш? (Ні. Це складена форма вищого ступеня)
  5. Прислівники простої форми найвищого ступеня творяться за допомогою префікса най-. (Так)
  6. Деякі прислівники утворюють ступені порівняння від інших основ. (Так. Добре-краще, погано-гірше.)

 

  •  Отже, ми з вами закінчили урок.  

   Завдання виконали. Ви ознайомились зі ступенями порівняння прислівників, вчились правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, ще раз заглибились у світ слова.

         

             Визначення найактивніших учнів,  оцінювання.

 

 

Я думаю, що із сьогоднішнього уроку ви залишили в своєму серці ще одну  краплину любові до рідної мови. (повернення до епіграфа уроку)

 

VІ.  Домашнє  завдання

    Опрацювати §  ..  (для всіх)            

   1-9 балів –  виконати вправу ...,

   1-12 балів  – скласти 3-4 речення з прислівниками;

   




 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цімболинець Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
31432
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку