Конспект уроку з української мови 7 клас "Прислівник"

Про матеріал

урок засвоєннязнань, умінь і навичок.

Технологія особистісно зорієнтованого навчання

Перегляд файлу

Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

           Розряди прислівників .

Мета: сприяти поглибленню знань учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;ознайомити учнів з поділом прислівників на розряди за значенням; формуванню навичок  дослідно-пошукової діяльності, загально пізнавальних  умінь  знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх, правильно наголошувати; визначати розряд та роль у реченні;

 Сприяти розвитку усного зв'язного мов­лення учнів, уваги, уяви, творчих здібностей;

виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного, бережливе ставлення до природи

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

 

Цілі.

Учні знатимуть:значення прислівника, його морфологічні ознаки, яку синтаксичну роль виконує в реченні.

Учні вмітимуть:  знаходити прислівники,  відрізняти їх від омонімічних частин мови; визначати  морфологічні  ознаки  прислівників; утворювати  ступені  порівняння  прислівників; правильно  наголошувати  й  писати  прислівники; складати  речення  й  тексти  з  прислівниками.

Методи, прийоми, види, форми  роботи: інтерактивні вправи: «незакінчене речення», «мозковий штурм», метод бесіди, метод тренувальних  вправ, робота  зі словниками, індивідуальне й фронтальне опитування, робота в парах, робота у малих групах, завдання – дослідження, проблемне завдання.

Технологія  особистісно  зорієнтованого навчання

 

Обладнання: підручник, відео «Експрес – уроки О.Авраменка», технологічна картка уроку

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний етап.

Привітання.

 

ІІ. Мотиваційний етап.

 

1.Вступне  слово вчителя.

Колись Марк Твен сказав: «Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди».

 

Я пропоную вам із запропонованих фразеологізмів вибрати  ті, які нагадають, що можна, а чого не можна робити на уроці

Запишіть у зошити дату,  «Класна робота»  і  Правила сьогоднішнього уроку:

Можна

- входити в азарт;

- за словом до кишені не лізти;

- зарубати на носі;

- працювати до сьомого поту;

- говорити як по писаному.

 

Не можна

- бити байдики;

- теревені правити;

- бубоніти під ніс;

- кидати слова на вітер;

- переливати з пустого в порожнє.

- писати як курка лапою

 

А для того, щоб дізнатися, що зустрінеться на нашому мовознавчому шляху, ми повинні згадати, над якою темою  працювали впродовж останніх уроків української мови. (Відповідь учнів)

Тож попрацюємо з текстом

 

2.Створення проблемної  ситуації.

Робота з текстом

Прочитати текст. Дібрати заголовок, який виражав би тему.  

 

     Вслухайтесь, як зворушено шумить ліс. Лякливо тріпочуть листям осики, таємничо шумлять берези, і спересердя глухо гудуть дуби. Внизу поміж ними зітхає ліщина, скаржиться на долю свою, що вона в затінку не бачить неба. Поруч високі сосни,  вирвавшись  зеленими  верхів’ями  до  неба, теж  шумлять журливо.

   Я люблю слухати ліс влітку. Очевидно, дерева говорять між собою. По – моєму, у них все таке схоже на життя людей. У кожного деревця свої незгоди, свої скарги, свої

радощі й буяння.

    У лісі знаходиться місце для могутніх дубів і слабкої пискливої осички, для біло-корих красунь беріз і завжди настовбурченого, відлюдькуватого глоду. Тут живуть поруч велетенські бронзові осики і темнокорі крихкі кущі чорниці…   (За І. Цюпою).

 

*  ВІДЛЮДКУВАТИЙ, рідко ВІДЛЮДЬКУВАТИЙ, а, є. Який тримається, живе осторонь від людей,  самітно.

 

– Над чим змушує задуматися цей текст?

-- Виписати речення з дієприслівниковим зворотом, пояснити розділові знаки.

-- Підкреслити члени речення.

Поруч високі сосни,  вирвавшись  зеленими  верхів’ями  до  неба,  теж шумлять журливо.

 

Лінгвістична діагностика

Зверніть увагу на обставини . На які питання вони відповідають? На що вказують?

Якою частиною мови виражені?

Що пам’ятаєте про прислівник?

 

Повідомлення теми і мети уроку. 

Отже, прийшов час поглибити  знання  про прислівник як самостійну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;ознайомитися  з поділом прислівників на розряди за значенням

формувати навички знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх, правильно наголошувати; визначати розряд та роль у реченні

 

Запис  теми у зошити

 

ІІІ. Етап ціле визначення і планування.

 

Вправа «Очікування»  (додаток)

Продовжити  речення:

На цьому уроці я дізнаюся…

На уроці мене чекає…

На уроці я буду розвивати…

 

  • Молодці. Достойні цілі поставили перед собою.

ІV  Етап освоєння теми уроку.

1.  Завдання –дослідження.  Вправа «Мозковий штурм»

Дослідити прислівник з точки зору ЛЕКСИКОЛОГІЇ, МОРФОЛОГІЇ, СИНТАКСИСУ і СТИЛІСТИКИ.

 

І Лексичне дослідження

Лексика – наука про мову, яка вивчає значення слів.

Лексикологія – розділ мовознавства, який вивчає лексику (словниковий склад мови).

Тож перше дослідження, яке ми проведемо буде лексичним.

 

Завдання:

3 учні працюють біля дошки, решта – у зошитах

 

Визначити  правильно частину мови головного слова, поставити питання до залежного, назвати одну з ознак, яку виражає прислівник.

 

Відповідно три групи визначать три ознаки прислівника.

Словосполучення: таємничо шумлять, дуже високий, дорога вперед.

 

Висновок: ми можемо сказати, що прислівник – це самостійна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

 

ІІ Морфологічне  дослідження

 

Далі нашим завданням буде здійснити морфологічне дослідження. А що таке морфологія?

Морфологія – це наука про мову, яка вивчає частини мови.

Зараз нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.

 

Робота в групах

І група – провідміняйте прислівник зворушено

ІІ група – змініть за родами прислівник лякливо

ІІІ група – змініть за числами прислівник таємничо

 

Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?

 

Отже, Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

 

ІІІ. Синтаксичне дослідження

 

Завдання: зробити синтаксичний розбір речення.

 

І варіант   Я люблю слухати ліс ( коли?) влітку.

ІІ варіант  Василько вибрав шлях (який?) направо.

ІІІ варіант У лісі ( є як?) прохолодно

Речення просте, розповідне, неокличне, ……………………………….

 

Висновок: у реченні прислівники виступають другорядними членами, переважно обставинами, можуть бути присудками, рідше – означеннями.

 

Ми з вами щойно дослідили прислівник як лексичну одиницю, дізналися про морфологічні ознаки, з’ясували синтаксичну роль, тож пропоную розглянути прислівник з точки зору стилістики

 

IV Стилістичне дослідження

Стилістика вивчає стилі мовлення

 

Прочитати текст, вилучивши з нього прислівники.

Що втрачається?  Яку роль прислівники виконують у мовленні?

 

(Прислівник служить для зв’язку речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення).

 

Інформаційна хвилинка

 

А як же насправді відбувався розвиток такої частина мови як прислівник ми зараз спробуємо дізнатися.

( повідомлення підготоване заздалегідь)  

Історичне дослідження

Як самостійна частина мови прислівники виділені представниками Олександрійської школи (ІІ ст. до н. е.)

Діонісій Фракійський  писав: “Прислівник є невідмінюваною частиною мови, яка висловлюється про дієслово або додається до дієслова... прислівник є частиною мови, яка, приєднуючись до дієслова, доповнює й пояснює його значення” [2, 134-135].

 

Мелетій Смотрицький у книзі “Γραммαтікα Слαвєнски “ (1619) подав семантичну класифікацію прислівників. Учений класифікує прислівники за значенням і визначив розряди, поділивши найбільші групи на підгрупи

 

У другій половині ХІХ ст. визначальними розробками граматики прислівників стали праці О. О. Потебні, зокрема “Из записок по русской грамматике“.

Автор схарактеризував прислівник як повнозначно-службову частину мови. Дослідник дав суперечливе тлумачення прислівника, назвавши його обставиною й водночас вказавши на те, що він виражає ознаку ознаки.

 “Під обставиною, або прислівником, розуміємо ознаку (отже, повнозначну частину мови), яка пов’язується з іншою ознакою, даною, або такою, що виникає, і лише за її допомогою відноситься до предмета (суб’єкта, об’єкта), а сама по собі не має з ним ніякого зв’язку” [12, 124].

 

2. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

 

- Перевірте, чи всі висновки ви зробили. Прочитати мовчки матеріал підручника.  Озвучити лише ту інформацію, яка не прозвучала.

 

(Коментар учнів.

 

Прислівник  не  має  закінчення. 

У  реченні  прислівник  найчастіше  пов’язаний за змістом із дієсловом-присудком і є обставиною: Дорога додому пролягала через ліс.

 

Іноді прислівник, пов’язаний за змістом із іменником, є означенням: Нам перейшли шлях уповні та місяць уповні заглянув у вікно.

 

Прислівник може бути вставним словом: Що таке, повашому, щастя?)

Хвилинка релаксації . 

Експрес – урок від О. Авраменка (відеоролик)

 

4. Практикум.

4.1 Орфоепічна хвилинка

Прочитати, правильно наголосивши прислівники

Нам перейшли шлях уповні. ( з повними відрами)

Місяць уповні ( повний місяць) заглянув у вікно.

 

4.2 Виписати із тексту прислівники. Визначити, на яке питання відповідають, на що вказують.

 

Прислівник

Питання

На що вказує

Лякливо

Спересердя

Внизу

Поруч

Влітку

Очевидно

По – моєму

Завжди

Як?

З якої причини?

Де?

Де?

Коли?

 

Як?

Коли?

Спосіб дії

Причину

Місце

 

Час

Вставне сл.

Вставне  сл

Коли?

 

Вправа 366. Розподільний диктант ( Ланцюжок)

 

На завершення

Вірш Ліни Костенко «Цей ліс живий…»

 

Творча робота. Відновіть  текст,  добираючи  з  дужок  потрібні,  на  ваш  погляд,  прислівники.

Складіть  і  запишіть  продовження  розповіді  (3-5  речень),  використавши  прислівники для підсилення виразності мовлення та для зв’язку речень у тексті.

 

Це було (взимку,  влітку,  восени,  навесні).  Якось (увечері,  вдень,  вранці,  вночі)  вирішив (-ла) зустріти схід сонця.(дуже,  надзвичайно,  трохи)  захоплююче видовище, особливо, якщо (поруч, далеко, близько)  ліс...

Я  (тихо,  повільно,  швидко,  боязко)  вийшов(ла)  надвір і   побачив(ла)…

 

(Ліс ще дрімає в передранішній тиші... (Непорушно) стоять дерева, загорнені в сутінь, (рясно) вкриті краплистою росою. (Тихо) навкруги, (мертво)... Лиш (де-не-де) прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку.

Ліс ще дрімає... а з синім небом вже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спахне сяйвом, немов од радощів. Небо міниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу... Стрепенувся врешті ліс і собі заграв...)

 

V. Рефлексивно – оцінювальний етап.

 

Підсумок уроку

  • Яка частина мови називається прислівником?
  • Яка морфологічна ознака прислівника є визначальною?
  • Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?
  • Яка роль прислівників у тексті та в мовленні загалом?

 

 

 V. Етап контрольно-оцінювальний

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна части­на мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;

б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;

б) поділити надвоє;

в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;

б) присудками;

в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками;

б) не змінюється;

в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення;

в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;

б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

  • Самоперевірка
  • Оцінювання учнів

 

Рефлексія

Дати відповідь на питання:

  • Чи справдилися Ваші очікування?
  • Що було найскладнішим в опрацюванні навчального матеріалу?

 

Домашнє завдання

Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: $ 31, стор.170, 172, 174 (правила), впр. 366

 

Для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень: $ 31, стор.170, 172, 174 (правила),

Творче завдання Виписати невеликий опис лісу із казки М,Коцюбинського «ОХ», підкресліть у ньому прислівники. Визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

 

Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень$ 31, стор.170, 172, 174 (правила),

Творче завдання. Написати власне висловлення « Люби природу не як символ…», використовуючи прислівники,

 

 

 (Доповнення:

Пам’ятайте, щоб досягти успіху  треба:

  • Наполегливо працювати і вірити в себе.
  • Не опускати руки, а вдосконалювати власний рівень.
  • Не боятися критики.
  • Не повторювати помилок.
  • Намагатися знайти власний стиль).

 

 

 

 

 

 

Картка із завданнями до теми

«Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Розряди прислівників»

 

 

1. Фразеологічна хвилинка

- входити в азарт; - бити байдики; - за словом до кишені не лізти; - теревені правити;

- бубоніти під ніс;- за словом до кишені не лізти;- зарубати на носі;- працювати до сьомого поту; - кидати слова на вітер;- переливати з пустого в порожнє.- говорити як по писаному, - писати як курка лапою

 

2.Робота з текстом

Прочитати текст. Дібрати заголовок, який виражав би тему.  

 

     Вслухайтесь, як зворушено шумить ліс. Лякливо тріпочуть листям осики, таємничо шумлять берези, і спересердя глухо гудуть дуби. Внизу поміж ними зітхає ліщина, скаржиться на долю свою, що вона в затінку не бачить неба. Поруч високі сосни,  вирвавшись  зеленими  верхів’ями  до  неба, теж  шумлять журливо.

   Я люблю слухати ліс влітку. Очевидно, дерева говорять між собою. По – моєму, у них все таке схоже на життя людей. У кожного деревця свої незгоди, свої скарги, свої

радощі й буяння.

    У лісі знаходиться місце для могутніх дубів і слабкої пискливої осички, для біло-корих красунь беріз і завжди настовбурченого, відлюдькуватого глоду. Тут живуть поруч велетенські бронзові осики і темнокорі крихкі кущі чорниці…   (За І. Цюпою).

 

*  ВІДЛЮДКУВАТИЙ, рідко ВІДЛЮДЬКУВАТИЙ, а, є. Який тримається, живе осторонь від людей,  самітно.

 

– Над чим змушує задуматися цей текст?

-- Виписати речення з дієприслівниковим зворотом, пояснити розділові знаки.

-- Підкреслити члени речення.

2.  Лінгвістична діагностика

Зверніть увагу на обставини . На які питання вони відповідають? На що вказують?

Якою частиною мови виражені?

Що пам’ятаєте про прислівник?

 

3.Вправа «Очікування» 

Продовжити  речення:

- На цьому уроці я дізнаюся…

- На уроці мене чекає…

- На уроці я буду розвивати…

- Буду виховувати в собі …

 

4. Творча робота. Відновіть  текст,  добираючи  з  дужок  потрібні,  на  ваш  погляд,  прислівники.

Складіть  і  запишіть  продовження  розповіді  (3-5  речень),  використавши  прислівники для підсилення виразності мовлення та для зв’язку речень у тексті.

 

Це було (взимку,  влітку,  восени,  навесні).  Якось (увечері,  вдень,  вранці,  вночі)  вирішив (-ла) зустріти схід сонця.(дуже,  надзвичайно,  трохи)  захоплююче видовище, особливо, якщо (поруч, далеко, близько)  ліс...

Я  (тихо,  повільно,  швидко,  боязко)  вийшов(ла)  надвір і   побачив(ла)…

 

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
4598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку