Тема уроку. Ступені порівняння якісних прикметників. Творення їх, правильне вживання в мовленні
Мета уроку.
Форма навчання:синхронне дистанційне навчання (платформа Zoom).
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, підручник, дошка.
Методи роботи:
· за типом пізнавальної діяльності: евристичний, пояснювально-ілюстративний, проблемний, частково-пошуковий;
· активні: робота з підручником, інтерактивний.
Форми роботи: індивідуальна, фронтально-колективна.
Засоби роботи:
· візуальні: мультимедійна презентація;
· словесні: бесіда, пояснення.
Прийоми роботи:Гра «Я – редактор», вибірковий диктант, вправа «Коректор», дидактична гра: «Впізнай прикметник за значенням», інтерактивна вправа «Мозковий штурм», «Мікрофон».
Епіграф до уроку: (Слайд 2)
«…І в житті, як на полі мінному,
Я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
– Люди, будьте взаємно ввічливі! –
І якби на те моя воля,
Написала я б скрізь курсивами:
– Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими!»
Ліни Костенко.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Добрий день, діти, рада вас усіх бачити і дуже хочу почати роботу з вами! Сьогодні ми з вами продовжимо подорож країною ПРИКМЕТНИК, у якій познайомимось з його різними ступенями порівняння.Тож бажаю успіху і гарних оцінок! Не забуваємо про правило піднятої руки.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. Щоб урок був успішним ми з вами відновимо в пам'яті матеріал із попереднього заняття.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (Слайд 3-4)
Дидактична гра: «Впізнай прикметник за значенням» (Слайд 5).
Завдання: заповнити таблицю, визначивши групу прикметників за значенням:
1. - якісний;
2. – відносний;
3. – присвійний;
4. - має ознаки відносного й якісного.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. джерельна вода, 2. сільська дорога, 3. кришталева совість,
4. казковий герой, 5. козацький ватажок, 6. мамина вишня, 7. сміливий крок, 8. ніжний погляд, 9. дідова рушниця, 10. теплий дощ.
Ключ- відповідь.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
2 |
2 |
4 |
2 |
2 |
3 |
1 |
1 |
3 |
1 |
Форма перевірки: самоперевірка.(Слайд 6).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- При вивченні теми «Прикметник» , звернемо увагу на те, що прикметники виражають різну міру ознаки. Вміння правильно вживати в усному і писемному мовленні прикметники різних ступенів порівняння, запобігати мовним і мовленнєвим помилкам, вміння бачити в мові багатство і красу прикметників – це наше завдання сьогодні.
Цілі уроку. (Слайд 7).
Учні повинні знати:
(Учні записують дату і тему уроку в зошити).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель:
Якось на уроці етики вчителька розповідала, що скромність прикрашає людину.
Я скромний, – сказав тихенько Володя і посміхнувся, запишавшись собою.
А я скромніший від тебе, – промовив його сусід по парті Петрик.
Найскромніший- це я! – заявив Мишко.
Як ви думаєте, що сказала хлопцям на це вчителька?
Колективна робота з учнями
Укладіть словотвірний ланцюжок зі слів скромний, скромніший, найскромніший. Визначте способи творення та словотвірні засоби.
Учитель
Розповідь-бесіда
Якісні прикметники мають вищий і найвищий ступені порівняння.
Вищий ступінь порівняння вказує, що в одному предметі більше чи менше якоїсь якості, ніж в іншому.
Найвищий ступінь вказує на те, що певний предмет переважає всі інші за якою-небудь ознакою.
Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал до параграфа 42
Метод спостереження:(Слайд 8).
Поясніть, що відбувається при творенні ступенів порівняння від таких прикметників (Слайд 9-10).
Обговорення таблиці «Творення ступенів порівняння прикметників».
(Підручник, стор.135).
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
Вибірковий диктант (Слайд 11).
Прочитайте. Визначте прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння. Які з них утворені від прикметників з іншим коренем?
1. Відпливуть за обрій темні хмари, стане більший, веселіший день. (О. Лупій). 2. Із Каліфорнії секвоя — найбільше дерево Землі. (М. Доленго). 3. Я вже не можу бути кращим, та гіршим теж не можу буть. (В. Крищенко). 4. Найгірше лихо, коли б'ються рідні брати. (В. Шелестюк). 5. Люди — прекрасні. Земля — мов казка. Кращого сонця ніде нема. (В. Симоненко). 6. А у скарбниці людських почуттів найкращий скарб — повага до людини. (Н. Забіла).
Гра «Я – редактор»(Слайд 12).
Знайдіть неправильно утворені форми ступенів порівняння прикметників і запишіть їх правильно.
Старший, поганіший, старіший, менш мокріший, більш віддалений,
найбільш здібніший, вужчий, щонайдальший, найтовстіший, кращий,
багатіший, багатший, менший, маліший, більш відданий, менш
досвідчений, якнайдорожчий, ближчий, найменш грамотний.
Інтерактивна вправа «Знайди помилку» за посиланням https://learningapps.org/4018251
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання(Слайд 14).
Написати есе «Перемога в Україні», використовуючи в тексті прикметники вищого та найвищого ступеня порівняння.