Урок з української мови у 6 класі
Тема. Мандрівка в казкову країну Прикметника
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Прикметник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: екран та мультимедійний проектор, індивідуальні картки, станції міста Прикметник, роздатковий матеріал.
Епіграф до уроку:
Не одцурайсь, мій сину, мови,
У тебе іншої нема.
Ти з словом батьківським — людина.
Без мови в світі нас нема.
Т. Г. Шевченко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
Сіли ми усі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Працювати почали…
- Добрий день, діти. Скажіть, будь ласка, чи вам подобається чути приємні слова на свою адресу?
- Гарні є в житті моменти. Це, наприклад, компліменти. Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.
-Ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні.
Слово хлопцям. Скажіть комплімент нашим дівчатам. Наші дівчата…
А тепер слово дівчатам… Наші хлопці…
(рішучий, уважний, щирий, чесний, веселий, акуратний, люб’язний, серйозний, чемний, ввічливий, крутий, усміхнений, гостинний, безтурботний, загадковий, сміливий, чуйний, привітний, щедрий, наполегливий, доброзичливий, безпосередній, сміхотливий, енергійний, пустотливий, цікавий, спокійний, життєрадісний, бадьорий, відкритий, добрий, запальний, добродушний, товариський, скромний, ласкавий, дотепний, розумний, мрійливий, доброзичливий, кмітливий, спокійний, працьовитий, охайний).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. Ми вже з вами побували у країні «Морфологія», зокрема у місті цієї країни «Іменник».
Багато уроків ми спілкувалися з талановитим художником – Прикметником, але в палаці, де він мешкає ще не були. І сьогодні вирушаємо до нього в гості.
У нас остання з ним зустріч.
Учитель. Так, з іменниками ми вже добре знайомі. А сьогодні ми з вами відвідаємо ще одне місто… ( Шум за останньою партою ). А що за шум в класі? Хто ви такі? Через що сперечаєтесь?
Рольова гра.
( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).
Іменник. Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»
Прикметник. Ну як ти не розумієш…
Учитель. Не сваріться! Що у вас сталося? Хто ви такі?
Прикметник. Я – Прикметник.
Іменник. А я – Іменник. І я говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!
Прикметник. Чому ти так вирішив?
Іменник (до учнів). А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.
(До Прикметника). А ти хто такий???
Прикметник.
Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
Учні. Прикметник.
Прикметник. Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий.
Іменник. Ну для чого ти мені здався?
Прикметник. Перевіримо?
Іменник. Ану!
Прикметник. Відгадай загадку:
Хустина, клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник. Хм… Не зрозумію ніяк…
Прикметник. Добре. А якщо я прикрашу цю загадку собою:
Голуба хустина, жовтий клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник. То тепер зрозуміло: голуба хустина – небо, жовтий клубок – сонце…
Прикметник. Ну то як? Можеш обійтись без мене?
Іменник. Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!
Учитель. Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте гостями на нашому уроці.
«Мікрофон» (бесіда з учнями)
- Чому Іменник не зміг відгадати перший варіант загадки?
- Які слова допомогли і йому, і вам у другому варіанті? (голуба, жовтий)
- До якої частини мови належать ці слова?
- Чи можемо ми обійтись у мовленні без прикметників? Чому? ПРИКМЕТНИК — це самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета або його належність комусь та відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?
Має лексичне значення: вказує ознаку.
Граматичне значення, тобто морфологічні ознаки : рід, число, відмінок.
Прикметники змінюються за родами, числами й відмінками.
У прикметниках, ужитих у множині, рід не визначають.
Початковою формою для прикметника є форма називного відмінка однини чоловічого роду: рідний, зимовий, Оксанин.
Виступає членом речення. У реченні прикметник найчастіше є означенням, рідше — присудком. Живу я і дихаю рідною мовою (Є. Лещук). Голос ніжний у вербової сопілки (Н. Гуменюк).
Прикметники надають мовленню точності та виразності. Найчастіше вони вживаються в описах предметів, тварин, зовнішності людей тощо. Особливо виразності й образності надають мовленню прикметники, ужиті в переносному значенні: мудра книжка, ласкаве сонце, сріблястий сніг.
Поняття ознаки, що виражає прикметник, охоплює багато значень: якість (бездоганний, важливий), просторові, часові ознаки (близький, східний, сьогоднішній, літній), колір (блакитний, червоний), належність (материн, братів), зовнішні та внутрішні ознаки людей, тварин (порядний, щирий, лагідний, гладенький).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали у компліментах? (Прикметники)
- І сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Отже, запишіть у зошитах дату і тему уроку: «Мандрівка в казкову країну «Прикметника».
- Я бажаю вам отримати сьогодні лише бали достатнього і високого рівня.
ІV. Формування вмінь і навичок.
Учитель. Зараз ми з вами проведемо розумову гімнастику, адже наближаємося до станції – «Твори сам» (сніг – білий, мова – рідна),
«Мозковий штурм» (робота в парах)
Учитель: Отже, певні знання про прикметник ви маєте. А сьогодні, перебуваючи в цьому незвичайному місті, ми їх повторимо і поглибимо.
Ми прибули на станцію «Пізнавальну», де повинні отримати, поглибити свої знання. А так як тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі.
Вдома ви мали повторити вивчений матеріал про прикметник. Тому зараз ми перевіримо, як ви це зробили. Отож, першою перешкодою на шляху стає сам прикметник, який не впевнений чи можете ви пересуватися далі і тому пропонує вам помірятися з ним силами у бліц – турнірі.
Отже, уявімо, що ми на телепередачі «Актуальне інтерв’ю».
- Слово «інтерв’ю» пішло з англійської й означає «бесіда».
- Наш кореспондент задасть вам питання з теми «Прикметник», які вона підготувала. За кожну правильну відповідь зараховуйте собі 1 бал. 1.«Актуальне інтерв’ю».
-Прикметник належить до самостійних чи службових частин мови? (Самостійних)
-Прикметник називає ознаку предмета чи означає предмет? (Ознаку предмета)
-Назвіть питання, на які відповідає прикметник. (Який? Чий?)
-Як змінюються прикметники? (За родами, числами, відмінками)
-Від якої частини мови залежить прикметник? (Від іменника)
-Рід прикметника можна визначити в однині чи в множині? (В однині)
-Назвіть розряди прикметників. (Якісні, відносні, присвійні)
-Який розряд прикметника має ступені порівняння? (Якісний)
-За допомогою яких суфіксів твориться проста форма вищого ступеня порівняння? (ш, іш)
-За допомогою яких слів творяться складена форма найвищого ступеня порівняння? (Найбільш, найменш)
-Які прикметники відповідають на питання чий? (Присвійні)
-Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні? (Означення, присудок).
Учитель.
2.Час вирушати далі. А наступна станція – «Культура мовлення. Коректор» (предмет – улюблений, любимий)
Учитель. А перед нами вже наступна станція, на якій ми проведемо лінгвістичну гру «Мікрофон».
- Написання не з прикметниками.
Дібрати синоніми до поданих слів з префіксом не.
Самостійний (незалежний), сумний (невеселий), мізерний (незначний), низький (невисокий), підпільний (нелегальний), мовчазний (неговіркий), боязкий (несміливий).
- Не з прикметниками разом чи окремо
(не) високі дерева, ця дівчина (не) висока, його будинок (не) високий, а низький, (не) заможні громадяни, мій брат (не) заможній, (не) гідний вчинок, (не) щасний випадок, (не) гайний результат, (не) досяжна мрія, (не) мічний дідусь, рішення (не) справедливе.
3.«Екстрений виклик»(усно) - Увага! Екстрений виклик! Необхідно терміново виправити помилки у вживанні прикметників.
Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.
У нашому класі тепер новесенький класний керівник.
Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша.
Найбільш досконаліший проект був підготовлений учнями 6-х класів.
Молодці! Чудово впорались із завданням.
4. Вправа – спостереження(письмово)
Перепишіть прикметники разом з іменниками, замінивши крапки закінченнями. Як розрізнити тверду і м’яку групу прикметників?
Чарівн… квітка; український… вінок; барвист… віночок; дружн… подарунок; болотян… квітка; зелен… обереги; головн… убір.
5.Робота біля дошки(1 учень)
А тепер нам потрібен найсміливіший, тому що ця перешкода не з легких.
( Один учень викликається до дошки). Запишіть прикметники і визначте та покажіть графічно способи їх творення.
Осінній, завеликий, темно – синій, придорожній.
6.Творче конструювання (від іменників утворити присвійні прикметники)
Оксана, Ольга, свекруха, дочка, вовк.
7. «Корисні поради». (письмово)
А в країні Прикметниковій знову сталося лихо. З прикметників втекли букви. Давайте допоможемо їх відшукати і дати корисну пораду щодо правильного написання прикметників ( Учням роздаються картки з завданнями.)
Лимон..ий, ден..ий, мрійн..ий, гречан..ий, здоровен..ий, качин..ий, зміїн..ий, страшен..ий, пташин..ий, осін..ій, туман..ий, сон..е, незбагне́…ий, глиня…ий, пташин…ий.
8.Фізкультхвилинка. Якісні – підстрибнути і плеснути в долоні, відносні – біг на місці, присвійні – присісти: стрункий (як.), зимовий (від.), братове слово(прис.), деревяний (від.), золотий (від.), широкий (як.), Софіїн(прис.), гарний (як.), зелений(як.), лисячий хвіст (прис.), поганий (як.), весняний (від.)
9.Хто ти? (характеристика однокласника за фото)
Музичні слова (із нот утворити слова)
10.Підкреслити, яким членом речення виступає прикметник.
Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий. (Л.Українка). Живу я і дихаю рідною мовою. (Є.Лещук)
11. «Розумне перо» (самостійна робота) Утворити ступені порівняння (цікавий, лагідний)
12.Гра «Лови помилку».
Читаючи записані на дошці слова, учні знаходять і виправляють помилки. Небезпечний, не бідний, дерев’янний, осіній, жовто-гарячий, невеликий, а малий, не вдачливий, здоровений, незліченний, машино-будівний, легкокрилий, журавлиний.
13.Прочитайте текст на екрані, вставте пропущені прикметники за змістом. Працюємо в групах.
Україна
Україна – це … води і … зорі, … сади, … хати, лани … пшениці, … та … ріки. Україна - … вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, … і … за Україну. Це … земля.
Перевіримо. Добре. Поставте собі за виконання цього завдання від 1 до 3 балів. А тепер давайте порівняємо з оригіналом.
Україна
Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна – розкішний вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, ріднішої і красивішої за Україну. Це батькова земля.
Саме такими чудовими словами описав український письменник Степан Васильченко свій рідний край.
V. Закріплення вивчених знань.
Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож країною Прикметниковія, але до неї ми ще не раз повернемося за новими знаннями про прикметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Вправа-гра «Світлофор» (усно)
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2. Прикметник означає дію? (Ні)
3. Відповідає на питання чий? який? (Так)
4. У реченні виступає додатком? (Ні)
7. У реченні виступає означенням.(Так)
8. Кожен прикметник має повну і короткі форми? (Ні)
9. Ступені порівняння мають дві форми? (Так)
10. Прикметник не змінюється за відмінками, числами й родами? (Ні)
11. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки?(Ні)
VІ. Підсумки уроку.
Діти, ви пройшли цей нелегкий шлях і дісталися до всіх таємниць країни Прикметниковія, тепер вони вам відкриті і скарб знання тепер ваш. Бережіть його, плекайте. Чи важкі були перепони на шляху, чи цікаві?
Бесіда ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )
- Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку-подорожі?
- Чи цікавим був урок? Пізнавальним?
- Чи справдилися ваші очікування?
VІІ. Оцінювання.
VІІI. Домашнє завдання.Повторити вивчене про самостійні частини мови, зокрема про прикметнник. Підготуватися до контрольної роботи.