Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників.

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе поглибити знання учнів про особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників; формувати вміння розпізнавати ступені порівняння прикметників, правильно вживати їх у мовленні, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати уважність, спостережливість учнів; виховувати любов до рідного слова, до культури рідного народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

П’яте квітня. Дистанційне навчання

Номер слайду 2

https://www.youtube.com/watch?v=-a. QAXAJ6c. HI«Сама файна»

Номер слайду 3

У селі я сама краща, сама найгарніша,В мене на усе село зуби найбіліші,В мене губи більші як в Анджеліни Джолі,Добре, що їх покусали у неділю бджоли. Я працюю не на фермі, а в бібліотеці, Кожен день йду на роботу у новій спідниці. Прочитала п'ять книжок і зо дві газети,Ну чому ж мене ви хлопці заміж не берете?…Анджеліна ДжоліНаталія Фаріон. Чи помітили ви помилки у творенні ступенів порівняння прикметників? Яка причина їх виникнення? Виправте всі помилки в тексті (хто більше знайде).

Номер слайду 4

Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників,стягнені і нестягнені форми повних прикметників,особливості функціонування їх у сучасній українській мовіТема уроку

Номер слайду 5

Ступені порівняння — це такі форми якісних прикметників, що означають різну міру вияву ознаки в предметі. Зверніть увагу на виділене слово «якісних»

Номер слайду 6

Розрізняють два ступені порівняннявищийнайвищий. Вищий ступінь порівняння показує, що в одному предметі ознака виявляється більшою мірою, ніж в іншому: Які алмази, перли чи смарагди дорожчі нам від вірності і правди? Вищих я не відаю скарбів, ніж мирний труд і щастя в мирнім домі.І. Кочерга. Найвищий ступінь указує на те, що в одному з порівнюваних предметів ознака виражена найбільшою або найменшою мірою: Найогидніші очі порожні, Найгрізніше мовчить гроза, Найнікчемніші дурні вельможні, Найпідліша брехлива сльоза. Г. Тютюнник

Номер слайду 7

Вищий ступінь порівняння має просту і складену форми Проста форма вищого ступеня порівняння твориться за допомогою суфіксів -ш-, -іш-:сильний — сильніший, веселий — веселіший. В окремих випадках можливі паралельні форми вищого ступеня: багатий — багатший і багатіший. Такі паралельні форми можуть розрізнятися своїм значенням:старший (за посадою), старіший (за віком); рідші (посіви). Складена форма вищого ступеня порівняння утворюється поєднанням слів більш або менш + початкова форма прикметників: більш відомий, менш відомий.

Номер слайду 8

Найвищий ступінь порівняння Для прикметників найвищого ступеня існує три форми вираження: проста, складна і складена. Проста форма утворюється від основи прикметника вищого ступеня за допомогою префікса най-: ближчий — найближчий; вищий — найвищий. Складна форма утворюється додаванням до простої форми вищого ступеня префіксів що-, як-:щонайдешевший, щонайсмачніший. Складена форма утворюється додаванням до прикметників початкової форми слів найбільш, найменш;найбільш вибагливий, найбільш корисний, найбільш дзвінкий.

Номер слайду 9

Треба уникати неправильного творення форм вищого і найвищого ступенів порівняння. Стилістичною (граматичною) помилкою є дублювання суфіксів -ш-, -іш- та антонімічних слів більш, менш, найбільш, найменш або творення складеної форми найвищого ступеня за допомогою слова самий. Неправильно Правильнобільш добріший, добріший, більш добрий,більш вищий, вищий, більш високий,найбільш вразливіший, найбільш вразливий, найвразливіший, найменш активніший, найменш активний, самий відомий найвідоміший, щонай- відоміший, найбільш відомий. ЗАУВАЖ !

Номер слайду 10

Склади інтелект – карту! Тільки якісні!!!форма. Вищий ступінь. Найвищий ступінь. Корінь або основа слова + суфікси-ш-, -іш-:сильний — сильніший, веселий — веселіший. Префікс – най + вищий ступінь порівняння прикметників:ближчий — найближчий; вищий-найвищий. Складна------проста форма вищого ступеня + префіксів що-, як-:щонайдешевший, якнайсмачніший.більш або менш + початкова форми прикметників: більш відомий, менш відомийнайбільш або найменш + початкова форми прикметників: найбільш вибагливий, найбільш корисний, найбільш дзвінкий.простаскладена

Номер слайду 11

Прикметники, від яких не творяться ступені порівняння Потрібно пам'ятати, що не всі якісні прикметники можуть мати ступені порівняння. До них належать:1. Прикметники з префіксами пре-, за-, над- пра-, архі-, ультра-: пречудовий, завеликий, заважкий, надзвичайний, прастарий, архіважливий, ультрафіолетовий.2. Прикметники із суфіксами: -уват- (-юват-), -ав- (-яв-) виражають невелику міру якості: холоднуватий, білуватий, жовтавий, чорнявий; 3. Прикметники із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -езн-, -єни- зменшувально-пестливі та згрубілі форми: глибоченький, малесенький, тонісінький.4. Прикметники, утворені складанням (і повторенням) основ: жовтогарячий, темно-синій, біло­сніжний, білий-білий, високий-високий.

Номер слайду 12

сильнийсильнішийщонайсильнішийнайсильніший(якнайсильніший)більш сильнийнайбільш сильний. ЗАПАМ’ЯТАЙ!При утворенні прикметників вищого ступеня порівняння прикметників відбувається чергування: [г], [ж], [з] + –ш– = [жч]; [с] + –ш– = [шч]https://www.youtube.com/watch?v=J_LKCVer. Zic

Номер слайду 13

Визначте правильні формулювання. Неправильні виправте.- Прикметником називається частина мови, що ви­ражає ознаку предмета.- Прикметник відповідає на питання хто ? що ?- Прикметники поділяються на якісні і відносні.- Якісні прикметники вказують на ознаку, що може бути у предмета у більшій чи меншій мірі.- Відносними називають прикметники, що означають приналежність чого-небудь людині чи тварині.- Присвійні прикметники мають два ступені порівняння.- У реченні прикметник виступає означенням та імен­ною частиною присудка. Гра «Чи правда, що...»

Номер слайду 14

Уявіть себе вчителем української мови. Один учень, який був неуважним, не звертав уваги не білборди, не опрацював теоретичного матеріалу, тому й не засвоїв його, і здав вам на перевірку зошит. Виправте помилки у поданих фор­мах ступенів порівняння прикметників. Запишіть словосполучення із правильними формами у зошити.https://www.youtube.com/watch?v=kk. Q3d1_Ht. Nw

Номер слайду 15

Найбільш відоміша гора  Говерла знаходиться в Карпатських горах на межі Івано-Франківської та Закарпатської областей біля Ворохти. Сходження на неї -  похід не з самих легких. Ми проходили більш безпечнішими місцями: лісом, минаючи каміння і підйоми, через найменш найбезпечнішу стежку. Зимова Говерла не надто гостинно зустріла нас і показала весь свій самий бурхливий гірський харак- тер - засипала снігом, задула вітром та випробувала найвеликішими  морозами... Але у нас був самий кращий настрій, і ми піднялися на вершину, і з захопленням споглядали неповторної краси пейзажі засніжених гірських хребтів, захоплюючись і пишаючись собою.

Номер слайду 16

Людина (міцна) за кремінь і (слаба) за муху. У безмісячну ніч зірки (яскраві). Воля (дорога) за життя. Що (гірка) шкаралуща, тим (смачне) зерня.(Солодкий) за все плід праці. Чим (трудне) діло, тим (висока) честь. Проти нас нема в світі (дужого). Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще (до­брий). Чужий хліб (легкий), але свій більш (ситний). Правда (світла) за все. З усієї рідні мати (рідна). З (брикливих) лошат виростають (прудкі) коні. Слухняному синові батьків наказ – (легка)ноша. З усіх скарбів найбільш (цінним) є молодість. Конструювання-відновлення. Відновіть прислів’я, поставивши якісні прикметники у потрібній формі, визначте ступінь порівняння.

Номер слайду 17

Людина міцніша за кремінь і слабша за муху. У безмісячну ніч зірки яскравіші. Воля дорожча за життя. Що гірша шкаралуща, тим смачніше зерня. Солодший за все плід праці. Чим трудніше діло, тим вища честь. Проти нас нема в світі дужчого. Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще до­бріший. Чужий хліб легший, але свій більш ситний. Правда світліша за все. З усієї рідні мати найрідніша. З брикливих лошат виростають найпрудкіші коні. Слухняному синові батьків наказ – найлегша ноша. З усіх скарбів найбільш цінним є молодість. Чи є прикметники, які ви записали без змін? Чому?Позначте суфікси в утворених словах. Коли слід використовувати -ш-, коли -іш-? Прокоментуйте зміну приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників.

Номер слайду 18

Утвори і запиши просту і складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння від прикметників. Глибокий – _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Гарний – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Коштовний – _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Прикметник

Номер слайду 19

Із наведених прикметників випиши ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументуй. Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий, здоровенний, кривий.

Номер слайду 20

Виправ помилки в поданих фор­мах ступенів порівняння прикметників. Запишіть словосполучення з правильними формами. Більш цікавіший фільм, найбільш відоміший телеканал, менш зручніший диван, самий кращий друг, більш безпечніший спосіб, сама легка професія, сама рідніша людина, найвеликіший будинок, найменш найяскравіша квітка, сама цікава книга.

Номер слайду 21

Повні прикметники змінюються за родами, числами і відмінками, короткі — незмінні. Загальновживаними є повні форми. Короткі форми вживаються переважно в розмовній мові, поезії й народній творчості: Пливе човен води повен (Нар. тв.). І шумить, і гуде, дрібен дощик іде (Нар. тв.). Повні форми прикметників бувають стягнені (добра, добре, добрі) і нестягнені (добрая, добреє, добрії). Нестягнену форму можуть мати іменники жіночого і середнього роду в Н. та З.відмінку одн. та в Н. мн. Прикметник

Номер слайду 22

Якісні ВідносніОзнака(який?)ступеніпорівняння,сполуч. з прислівником дуже Форма. А) повна (змін.)стягнена нестягнена (добра) (добрая) Б) коротка (не змін.) (зелен клен) а)матеріал , б) простір, в) час,г) вимір,д) діяприналежність(чий ? )сестрин, материн. ПрисвійніСклади схему – опору !Прикметникstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 23

Склади схему – опору ! Прикметник. С. Ч. М.ознака предм.який (-а,-е,-і) Морфологічні ознакирід, число, відмінок у реченні - означення (присудком) Синє небо чисте і прозоре Ступені порівняння. Вищий Найвищий формапростаглибокий складенанайбільшглибокий складенаглибший простанайглибший складнащонайглибшийякнайглибший Прикметник

Номер слайду 24

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сівер Лілія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
5 квітня 2022
Переглядів
6988
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку