Дана презентація містить матеріали щодо безпечного освітнього середовища, елементи тренінгу.
План. Актуальність. Нормативні документи на які необхідно опиратися підчас створення безпечного освітнього середовища. Роль педагога у створенні та підтримці безпечного комфортного середовища для формування ціннісних життєвих навичок у здобувачів освіти. Підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу в сучасних умовах. Формування поваги до гідності, прав і свобод людини засобами програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція». Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації. 7. Превентивні заходи щодо запобігання булінгу та мобінгу в освітньому середовищі.
Актуальність Один із важливих пріоритетів освітнього процесу в НУШ – створення соціально безпечного простору. Обговорення «Безпечне освітнє середовище» - Що для вас є безпечне освітнє середовище і наскільки воно для вас важливе? Яку роль займає педагог у створенні безпечного освітнього середовища? Ваша важлива характеристика, яка дозволяє вам будувати безпечне освітнє середовище?
Таким чином, безпечне освітнє середовище – це: 1. Стан освітнього середовища, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці;2. Комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків; 3. Відсутні будь-які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання;4. Дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.
Лист МОНУ від 14.08.20 № 1/9-436 Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)Лист МОНУ від 13.04.2020. № 1/9-207 Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ ввід 28.12.2019 №1646 Лист МОНУ від 11.11.2019р. № 6/776-19 Щодо визначення Європейського дня захисту дітей від сексуального насильства та сексуальної експлуатаціїЛист МОНУ від 18.07. 2019 р. № 1/9-462 Про пріоритети роботи психологічної служби у 2019-2020 роціЛист МОНУ від 27.06. 2019 р. № 1/9-414 Деякі питання щодо створення у 2019-2020 н.р. безпечного освітнього середовища,формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 27.06.2019 №» 1/9-414 Інформаційні матеріали щодо створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок у 2019/2020 н. р.2. Нормативні документи на які необхідно опиратися під час створення безпечного освітнього середовища.
Лист МОНУ від 29.12.2018 №1/9-790 "Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу"Лист МОНУ від 30.10. 2018р. № 1/9-656 Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей. Лист МОНУ від 30.08.2018 № 1/9-516 Щодо вирішення конфліктів серед дітей в закладах освіти шляхом впровадження медіаціїЛист Міністерства № 1/9-179 від 28.03.14 «Щодо профілактики суїцидальних тенденцій серед учнів» Лист Міністерства № 1/9-135 від 11.03.14 «Про надання психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу»
Ціль діяльності педагога в закладах освіти. Визначення та забезпечення сприятливих умов соціалізації учасників освітнього процесу в освітньому середовищі. Предмет діяльності педагога в закладах освіти Процес соціалізації особистості.3. Роль педагога у створенні та підтримці безпечного комфортного середовища для формування ціннісних життєвих навичок у здобувачів освіти
Адаптація є однією із основних характеристик процесу соціалізації. Напрацювання підходів адаптації та інтеграції учнів до освітнього процесу закладу важливо базувати на принципах: - наступності ланок освіти; - залучення усіх учасників освітнього процесу (учнів, батьків, педагогічних працівників) до адаптаційних заходів. 4. Підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу в сучасних умовах
- учні: 1-х, 5-х, 10-х класів, новоприбулі учні будь-яких класів, учні з особливими освітніми потребами, учні інших етнічних груп населення, соціально вразливих груп тощо. Що необхідно враховувати при налагодженні системи адаптаційних заходів: адаптація не є одномоментною дією, вона складається із системи заходів (діагностика, співпраця педагогів між собою та з батьками, налагодження доброзичливої атмосфери підтримки у школі/конкретному класі, колективі). Хто потребує адаптації до освітнього процесу:
Гідність – це мудрість тримати себе в руках. В. О. Сухомлинський. Людина без честі і гідності стає жорстокою. Народна мудрість. У додатоку до листа Міністерства освіти і науки України від 27.06.2019 №» 1/9-414 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок» ідеться про те, що необхідно «створювати умови для розвитку особистості учня, його життєвих компетентностей шляхом впровадження виховної програми для учнів 7-10 класів з питань протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» у формі проведення тематичних виховних, впроваджувати гуртки та факультативи для учнів 7 - 10 класів закладів загальної середньої освіти «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» 5. Формування поваги до гідності, прав і свобод людини засобами програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»
Запобігання будь-яким формам дискримінації і булінгу (цькування) в закладі, потребує чіткого планування та дій. З чого розпочати роботу над виробленням антибулінгової політики у закладі освіти? Вивчення ситуації: аналіз звернень; анкетування учасників освітнього процесу; аналіз чинників, які найчастіше провокують булінг; проведення просвітницьких тренінгів. Створення робочої групи у складі представників керівництва закладу, педагогічного колективу, батьківської громадськості, практичного психолога (соціального педагога), представника учнівського самоврядування. Розроблення Плану заходів для запобігання булінгу (цькуванню) та будь-яким іншим проявам насилля. Створення безпечного освітнього середовища:безпечний фізичний простір;безпечне емоційно-психологічне середовище;інформаційно-просвітницькі заходи;прописаний порядок звернення щодо булінгу чи інших видів насильства; алгоритм дій для педагогів, інших працівників закладу та адміністрації у випадку виявлення фактів булінгу(цькування).4. Ознайомлення усіх учасників освітнього процесу з антибуліговою політикою та планом заходів із протидії булінгу (цькуванню). 5. Схвалення документу рішенням педагогічної ради, затвердження керівником закладу та оприлюднення.6. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації
Ситуації:Історія 1 Жінка 65 років, бабуся учениці 8 класу Аліни, поскаржилася своїй сусідці, яка працює завгоспом у школі, на те, що її донька (40 років) погано ставиться до своєї дитини: принижує дівчину, часто піднімає на неї руку. Інколи було таке, що мама виганяла Аліну з дому вночі, і дитина приходила ночувати до бабусі. Жінка забороняє дочці дружити з тими, з ким та хоче. Також принципово не купує того одягу, якого хочеться дівчині, вважаючи, що не можна балувати дітей, пояснюючи тим, що вона краще знає і розуміє, який одяг має носити її дитина. Бабуся намагалася поговорити з мамою дівчини, та даремно – донька веде себе агресивно, ображаючи і принижуючи навіть матір.Історія 2. Дівчинка навчається в закладі освіти м. Київ. Звати її Ярослава. Їй 12 років. Вона звернулася до бабусі зі скаргами про ситуацію у класі: «Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники утискають мене, ображають, інколи навіть б’ють. Це все відбувається практично щоденно через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники намагаються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити». Бабуся, стурбована станом онуки, разом з матір’ю Ярослави прийшла до закладу освіти, аби повідомити класному керівникові про ситуацію у дитячому колективі.Історія 3. Учень 9 класу Олег на уроках фізики систематично принижує вчительку: грубо до неї звертається, обзиває при всьому класі, використовує при спілкуванні нецензурну лайку.