Головний екзаменатор наших учнів – життя. Наскільки вони будуть адаптованими до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в нестандартних ситуаціях, вмітимуть аналізувати й контролювати власну діяльність, залежить від педагогів .
Формування таких рис особистості, як прагнення до духовної та фізичної досконалості, здатність до творчості, вибору, самоорганізації, самоуправління, сміливість, наполегливість, цілеспрямованість, вміння спілкуватися з різними людьми - мета виховного процесу позашкільного закладу .
1
Відкрита трибуна 16.11.2016
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ЖОВТНЕВОЇ
РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ
НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ«ДИВОСВІТ»
Матеріали засідання професійного
дискусійного клубузаступників
директорів позашкільних
навчальних закладів
«Відкрита трибуна»
«Створення гуманістичного
освітнього середовища навчального
закладу як чинник успішної
соціалізації гуртківців»
Кривий Ріг -2016
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ЖОВТНЕВОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ«ДИВОСВІТ»
Матеріали
засідання професійногодискусійного клубу заступників
директорів позашкільних навчальних закладів
«Відкрита трибуна»
«Створення гуманістичного освітнього
середовища навчального закладу як чинник
успішної соціалізації гуртківців»
м.Кривий Ріг-2016
заступників директорів позашкільних навчальних закладів
«Відкрита трибуна»………………….………......……………….........................11 – 13
закладу « Центр дитячої творчості «Дивосвіт» м. Кривого Рогу
на 2015 -2020 н.р…………………………………….............................................14 – 16
«Підготовка лідерів у системі позашкільної освіти»…………….......................17 – 20
навчальному закладі» на 2015-2020 н.р……………….………………………..21 - 26
держави через призму виховного процесу в позашкільному
навчальному закладі» (Совенко Л.В.,заст.директора)……..........................……27 - 28
патріотичного виховання у ЦДТ "Дивосвіт" …………...…………….................29 - 30
вихованню на 2015-2016 н.р………...…………………………….................……31 - 33
патріотичного виховання в ПНЗ» (Єлінова Т.Г.,заст.директора)…................34 – 36
реабілітаційного напрямуФоменко Ю.А.
(методист,керівник гуртків «Пізнайко» та «Пізнай себе»)….............................38 – 43
ВСТУП
Соціалізація – це процес засвоєння дитиною системи цінностей, норм та зразків поведінки, обов’язкових у певному суспільстві, а також навичок, які дають їй змогу ввійти у світ суспільних організацій.
Найважливішу роль у тому, якою виросте людина, як пройде процес становлення її як особистості відіграють люди, у безпосередній взаємодії з якими протікає її життя.
Аналіз сучасного стану позашкільних закладів дозволяє зробити висновок, що вони переживають перебудову напрямків роботи, пов’язану зі спрямуванням їх діяльності на соціальне виховання учнів. Головна мета соціально-педагогічної діяльності позашкільних закладів – сформувати відношення до дозвілля як до часу для самовдосконалення, саморозвитку, навчити учнів розумно проводити вільний час, створити умови для самостійної, творчої діяльності школярів.
Діяльність позашкільних закладів будується на сприятливому психологічному ґрунті – бажанні дітей брати участь в ній і є особистозначущою.
Кожний педагог-позашкільник вносить у методичну роботу щось своє, пов’язане зі своєю творчою індивідуальністю, захопленнями, досвідом, а також досвідом та інтересами дітей, надає їм можливість прояву ініціативності і творчості, особистої самостійності та організованості. Для педагога позашкільного закладу захоплення дитини – це «ключ до виховання її творчої особистості».
Соціалізація особистості не може зводитися лише до навчання і виховання дитини. Процес соціалізації безперервний і триває протягом усього життя людини. Навколишній світ змінюється, вимагаючи відповідних змін і від нас. Людська сутність не висікається навічно з граніту, вона не може в дитинстві остаточно сформуватися так, щоб більше вже не змінюватися. Життя – це адаптація, процес безперервного оновлення і зміни.
Центр дитячої творчості «Дивосвіт» – комплексний позашкільний навчальний заклад. В ньому здобувають позашкільну освіту більше 1000 вихованців(1142).
За віковим показником – 20 % - діти дошкільного віку,
39 % гуртківців – учні молодшого шкільного віку,
29% - учні середнього шкільного віку
12% - учні старшого шкільного віку.
То ж ще в 2013 році постало питання створення дієвої системи соціалізації гуртківців,особливо дошкільного та молодшого шкільного віку (59% гуртківців), в позашкільному навчальному закладі.
Адміністрація закладу звернула увагу на те,що гуртківці молодшого шкільного віку,в більшості, не можуть спілкуватися, пасивні, постійно відволікаються, цікавляться, в основному, комп’ютером. Ми винесли цю проблему на розгляд педагогів закладу. Педагоги центру занурилися в проблему через участь у методичних заходах та самоосвітню діяльність.
Години спілкування,тренінгові заняття,ігрові програми,комунікативні ігрові тренінги, участь у благодійних акціях,круглі столи,зустрічі з цікавими людьми, традиційні заходи були наповнені новим змістом – ось короткий перелік заходів які оживили життя гуртківців,батьків,педагогів.Ці заходи показали,що розпочинати зміни потрібно з розвитку ініціативи та активності всіх учасників НВП.
Актуальною стала проблема формування лідерських якостей в гуртківців різних вікових категорій. Вивчення проблеми відбувалося через проведені опитування,тестування, анкетування дітей та їх батьків.
Методика формування лідерських якостей молодших школярів у діяльності позашкільного навчального закладу виявилася доцільною та психологічно виправданою щодо виховання особистості лідера молодшого шкільного віку.
Наступним видом діяльності стала розробка програм та розширення мережі гуртків соціально-реабілітаційного напряму.Розпочали свою роботу гуртки : «Пізнайко», «Азбука особистості», «Посмішка», «Пізнай себе».
При складанні планів методичної та виховної роботи ми по – новому підійшли до розвитку життєвих компетентностей гуртківців,в тому числі і до розвитку лідерських якостей гуртківців молодшого шкільного віку через участь їх у тренінгових заняттях, заняттях з використанням арт - терапевтичних прийомів. Найбільш актуальним, для даної вікової категорії , став метод казкотерапії . За допомогою цього методу можна діагностувати емоційний стан учнів молодшого шкільного віку, познайомити дітей зі своїм „Я”, допомогти усвідомити, що саме вони є володарями своїх вчинків і почуттів.
Активізувалася робота органу учнівського самоврядування «Рада лідерів» та громадського органу «Рада закладу». Діяльність висвітлювалвсь на сайті закладу та в соціальних мережах.
Виходячи з того, що формування лідерського потенціалу є не стихійним процесом і його потрібно цілеспрямовано організовувати, з перших років перебування дитини у сфері впливу педагогів, педагогічний колектив центру дитячої творчості «Дивосвіт» в 2013 році розпочав роботу в рамках проекту «Підготовка лідерів у системі позашкільної освіти».Для допомоги керівникам гуртків були підібрані вправи,тренінгові ігри, які формують лідерські якості,розроблена програма занять з казкотерапії «У чарівному світі казки» та ін..
Проект «Підготовка лідерів у системі позашкільної освіти» в 2015 році отримав сертифікат журналу «Відкритий урок».
В плані роботи на 2014 -2015 н.р. заходи з розвитку лідерських якостей, життєвих компетентностей гуртківців посіли чільне місце.
Кожний хоче бути щасливим. Що для цього потрібно? Одні кажуть - гроші, інші стверджують, що високий рівень освіти, треті – що сприятливі обставини. Але всі вони неправі. Для того щоб у житті добре справлятися з поставленими завданнями, треба навчитись кількох речей. Краще за все зробити це в дитинстві, тому що потім буде важко змінювати свої звички та ставлення, а іноді навіть просто неможливо. Ми повинні навчити дитинушести цінностей, що дозволять розвинути емоційний інтелект. Тому що саме він несе відповідальність за досягнення успіху в житті. Багато досліджень це підтверджують!
1. Самосвідомість. Кожний з нас схильний до емоцій: відчуває радість, сум, щастя або гнів. Тому перший крок до розвитку емоційного інтелекту полягає в тому, щоб навчити дитину розпізнавати свої власні емоції та визначати їх. Як це зробити? Просто у звичайних, повсякденних ситуаціях допоможіть називати різні емоції своєї дитини, наприклад, коли вона пхикає й тупотить ногами, через те що ви не хочете купити їй шоколадку, скажіть: «Я бачу, що ти злишся».
2. Управління емоціями. Усі ми любимо радіти, але коли відчуваємо печаль чи гнів, то вважаємо їх поганими емоціями. Тим часом, немає поганих емоцій, є тільки неправильні способи їх вираження. Так дитяча злість, з якою батьки боряться, зовсім не є негативною, і тільки коли дитина перетворює її на агресію, вона стає проблемою. Тому, коли вона вже навчиться називати радість радістю, а гнів гнівом, необхідно перейти до наступного етапу й навчити дитину тих способів, які дозволяють справлятися з емоціями, що виникають. Поясніть, що гнів краще перечекати. Чи можна допомогти дитині в цьому очікуванні? Наприклад, ви можете запропонувати «метод червоного світла». Скажіть дитині, що коли вона дуже злиться, то повинна зосередитись та уявити собі червоне світло на світлофорі. Коли злість почне проходити, дитина може уявити жовте світло, а коли емоції вщухнуть – зелене.
3.Самомотивація. Самомотивація дозволяє дитині, незважаючи на невдачу, знову спробувати зав'язати шнурки або вивчити вірш. Вона є рушійною силою для розвитку та здійснення вчинків. Самомотивація дозволяє досягати амбітних цілей і міняти нереальні плани на більш доступні та здійсненні. Як її навчити? Спонукайте дитину до дії, вірте в неї, ставте перед нею завдання (певні виклики) і вчіть терпіння в досягненні мети (адже не відразу можна навчитись рахувати або читати, потрібно багато вправ і повторень).
4. Емпатія. Завдяки емпатії (усвідомленого співпереживання) дитина може відчути ваш настрій, зрозуміти, чому не можна наступати на божих корівок й захотіти пробачити злий жарт. Без емпатії життя у безпосередній близькості до інших людей було б неможливим. Тому допомагайте дитині «вжитись» у стан інших, сказавши, наприклад, так: «Подивися, як Каті стало сумно, це тому що ти забрала її книжечку».
5. Зав'язування знайомств. Дитина, яка здатна порозмовляти з кимось у пісочниці або попросити цукерок у магазині, – це справжній скарб. Завдяки такій здатності вона відчуває себе більш упевнено й набуває переконання, що неодмінно впорається із ситуацією. Тому заохочуйте дитину грати з однолітками та залучайте її до розмов з дорослими.
6. Підтримка контактів. Дозвіл здійснювати пошук свого місця у світі дає відчуття безпеки, тому що завжди можна на когось розраховувати та відчувати приналежність до певної групи. Ваша дитина, знайшовши нових друзів, дізнається від них багато цікавих речей та отримає можливість поділитися з ними своїми почуттями.
На сьогодні ми маємо вже перші результати цілеспрямованої діяльлності. Зросла активність гуртківців молодшого шкільного віку при проведенні загальношкільних заходів, діти, які відвідують гуртки нашого центрі показують кращі результати як в навчанні так і в позаурочній діяльності в школах. Батьки виділяють більшу комунікативність своїх дітей,організованість, позитивну спрямованість їх діяльності,бажання активно приймати участь у сімейних та шкільних справах.
Світ змінюється. Змінюються і запити. Соціалізація дитини може реалізовуватися через традиції народу, держави. Ми не будемо брати цей процес в цілому, а лише обмежимось виокремленням патріотичного виховання, оскільки воно тісно поєднано з головними проблемами дитячої соціалізації - формування патріота, громадянина, гідного члена суспільства.
„Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, узнає, робить, до чого прагне...”;
- „Патріотизм як діяльна спрямованість свідомості, волі, почуттів, як єдність думки і діла дуже складно пов′язаний з освіченістю, етичною, естетичною, емоційною культурою, світоглядною стійкістю, творчою працею”.
З 2015 року ми розглядаємо патріотичне виховання як складову соціалізації гуртківців.
В сучасних важких і болісних ситуаціях викликів та загроз і водночас великих перспектив розвитку, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням суспільного поступу, поряд з убезпеченням своєї суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в європейське співтовариство, є визначення нової стратегії виховання якбагатокомпонентної та багатовекторної системи, яка великою мірою формує майбутній розвиток Української держави.
Тому нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості. Соціальна активність стала проявляться в волонтерській діяльності.Гуртківці та їх батьки залучалися до збору коштів для воїнів АТО.Години спілкування, тематичні флешмоби, уроки мужності, мистецькі лекторії,благодійні акції, патріотичні квести, брей-ринги, зустрічі з воїнами АТО, волонтерами – ось неповний перелік заходів, активними учасниками яких стали педагоги,гуртківці та їх батьки в 2015-2016 навчальному році.
Головний екзаменатор наших учнів – життя. Наскільки вони будуть адаптованими до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в нестандартних ситуаціях, вмітимуть аналізувати й контролювати власну діяльність, залежить від педагогів .
Формування таких рис особистості, як прагнення до духовної та фізичної досконалості, здатність до творчості, вибору, самоорганізації, самоуправління, сміливість, наполегливість, цілеспрямованість, вміння спілкуватися з різними людьми - мета виховного процесу позашкільного закладу .
План проведення
засідання професійного дискусійного клубу
заступників директорів
позашкільних навчальних закладів
«Відкрита трибуна»
Тема: Створення гуманістичного освітнього середовища навчального закладу як чинник успішної соціалізації гуртківців
Дата проведення : 16 листопада 2016 року
Час проведення:14.00 – 16.00
Місце проведення: КПНЗ ЦДТ«Дивосвіт»,Покровський район,м.Кривий Ріг
Мета:розглянути особливості створення гуманістичного освітнього середовища,спрямованого на соціалізацію гуртквців в позашкільному навчальному закладі; надати зразок створення цілісної моделі національно-патріотичного виховання як складової соціалізації, підвищити рівень компетентності у галузі управлінських інновацій.
Учасники заходу:заступники директорів з навчально-виховної роботи ПНЗ м.Кривого Рогу.
План заходу
13.30-14.00 Реєстрація учасників. Огляд методичної виставки.
14.00-14.05 Привітання учасників. (Вокальна студія«Серпантин»)
14.05-14.10Відкриття засідання дискусійного клубу.
Борисюк Л.В.завідувач координаційно- масового відділу КМЦ МПДЮТ "Горицвіт"
14.10 -14.20Експрес-портрет системи роботи закладу.
Бойко С.В.,директор ЦДТ "Дивосвіт"
14.20-14.40Дискусійний майданчик № 1
«Особливості сучасного освітнього просторуспрямованого на успішну соціалізацію дитини в позашкільному закладі»
14.20-14.35Створення гуманістичного освітнього середовища навчального закладу як чинник успішної соціалізації гуртківців
Совенко Л.В.,заступник директора з навчально-методичної роботи
14.35-14.40 Питання для обговорення:
Прагнемо знайти відповіді на запитання:
14.40 -15.00 Дискусійний майданчик № 2
«Національно-патріотичне виховання як складова соціалізації гуртківців»
14.40-14.55Національно-патріотичне виховання як складова соціалізації гуртківців.
Єлінова Т.Г.,заступник директора з навчально-виховної роботи
14.55-15.00 Питання для обговорення:
- Що, на Вашу думку, означає вислів «бути патріотом»?
-Як формувати активне позитивне відношення до процесу розвитку патріотизму у батьків гуртківців?
- Як створити дієву систему національно-патріотичного виховання в позашкільному закладі?
15.00-15.10Педагогічна сієста 1.Робота з батьками.
Бойко С.В.,диретор ЦДТ "Дивосвіт"
15.10 -15.25 Кава-брейк
15.25-15.55Практично-дискусійний майданчик «Від теорії до практики»
15.00-15.15Творча лабораторія керівника гуртка соціально-реабілітаційного напряму «Пізнай себе» та «Пізнайко»
Фоменко Ю.А., методист,керівик гуртка
15.15 -15.30Мистецький лекторій як культурологічна складова національно-патріотичного виховання.
Безницький В.М.,зав.відділом,
керівник ЗХК «Папірус»
15.30-15.40Відвідування виставкового залу
Огляд експозиції «20 років разом»
Безницький В.М.,зав.відділом,
керівник ЗХК «Папірус»
Зінченко В.І., керівник художньої студії «Палітра»,
член національної Спілки художників України
15.40– 15.50 Педагогічна сієста 2.
Модель випускника закладу.
Бойко С.В.,директор ЦДТ "Дивосвіт"
15.50 – 16.00Підведення підмумків роботи.
Борисюк Л.В., завідувач координаційно- масового відділу КМЦ МПДЮТ "Горицвіт"
Відеопідсумок «Ось так ми працювали!»
Цимбаліст К.Ю.,культорганізатор ЦДТ "Дивосвіт"
Матеріали дискусійного майданчика № 1
«Особливості сучасного освітнього простору спрямованого на успішну соціалізацію дитини в позашкільному закладі»
Концепція
розвитку комунального позашкільного навчального закладу
« Центр дитячої творчості «Дивосвіт» м. Кривого Рогу
на 2015 -2020 н.р.
Бойко С.В.,директор ЦДТ "Дивосвіт"
«Допоможемо дітям стати щасливими» — таку місію визначив у своїй діяльності педагогічний колектив Центру дитячої творчості «Дивосвіт». Головною дійовою особою навчального процесу є учень, суб’єкт навчально - виховної діяльності. Призначенням Центру дитячої творчості «Дивосвіт» є забезпечення розвитку життєстійкості, життєздатності та життєтворчості, життєвого потенціалу як внутрішніх, особистісних передумов життєвого успіху його вихованців, створення комфортного та ціннісно насиченого простору життєдіяльності учнів. Тому основна мета діяльності педагогічного колективу - розвиток життєво компетентної, творчої особистості, здатної успішно само реалізуватися в соціумі як Громадянин, Сім'янин, Професіонал, носій Культури.
Сучасне покоління живе в епоху зростання ролі особи як творця соціального світу і творця самої себе. Прагнення людини бути активно причетною до своєї історичної і особистісної долі, до самореалізації зумовлено не тільки ускладненням світу і значним підвищенням його динамізму, але й зростанням потреб сучасної людини, яка піднялася на якісно вищий ступінь свого соціокультурного розвитку, ніж попередні покоління. А це висуває проблему створення такої системи освіти, яка була б спроможною забезпечити виховання у дітей високих особистісних якостей, головні з яких - психологічна та організаційна готовність до орієнтації на власні сили у виконанні життєвих завдань,патріотичні почуття, високий рівень мотивації до досягнення життєвого успіху, здатність до нагромадження, відновлення та раціонального використання життєвої енергії.
В контексті нових викликів, що постали перед країною, педагогічним працівникам необхідно переглянути практику виховної роботи та захисту дітей в навчальному закладі.
Педагоги і психологи можуть зробити багато для того, щоб заспокоїти учнів і допомогти їм адекватно ставитися до подій. Постійний контакт із керівником гуртка та друзями допоможе дітям відновити відчуття безпеки. У такі часи відданість, співчуття та навички педагога стають особливо важливими та потрібними.
Проте виховання, як і навчання, не є єдиним способом перетворення особистості. Багато навичок, здібностей та інших характеристик у дітей з'являються
не в результаті виховання, а всупереч йому. Великі виховні можливості самого життя, в яке включена дитина, означає, що потрібно враховувати не тільки цілеспрямований педагогічний вплив на особистість, але й усю багатогранність соціальних впливів.
Соціалізація, як найширше поняття з поміж тих, що характеризують творення особистості, є не тільки свідомим засвоєнням дитиною готових форм і способів соціального життя, способів взаємодії з матеріальною і духовною культурою, адаптацією до соціуму, але й виробленням власного соціального досвіду, ціннісних орієнтацій, свого стилю життя.
Виховання - це система цілеспрямованих, педагогічно організованих взаємодій дорослих з дітьми, самих дітей одне з одним. Саме в такій особистісній взаємодії відбувається зміна мотиваційно-ціннісної системи особистості дитини, виникає можливість репрезентувати дітям соціально значимі норми і способи поведінки, оскільки виховання є одним з основних шляхів організованої соціалізації.
Метою управлінської діяльності адміністрації закладу є створення найсприятливіших умов для самореалізації особистості педагога та учня, а також соціалізація дитини в умовах позашкільного закладу.
Проблеми , які стоять перед педагогічним колективом:
ЦДТ «Дивосвіт» переживає стадію концептуальної перебудови, пов'язаної зі спрямуванням діяльності на соціальне виховання учнів, утвердження соціально-педагогічних основ його діяльності та бажанні поступово стати важливим інститутом соціального становлення дітей та молоді.
Позашкільні заклади належать до тих закладів, які проводять роботу у вільний від шкільних занять час.
Дозвілля школярів - це "сфера, у якій особливо яскраво та повнокровно розкриваються їх природні потреби в свободі та незалежності, активній діяльності та самовираженні". В умовах дозвілля створюються неформальні колективи, що дають дітям і підліткам можливість виступати у нових соціальних амплуа, займати ролі, що відрізняються від навчальної та позанавчальної діяльності. Дозвілля - особлива соціальна сфера, де діти задовольняють потреби в самоперевірці, самооцінці свого "Я", ... це зона активного спілкуваннящо задовольняє особисті інтереси, потреби в контактах. Такі форми дозвілля як заняття в гуртках, клубах, колективні ігри та розваги — прекрасна сфера розвитку товаришування, психологічної сумісності школярів" .
Але деякі учні не вміють розподіляти свій вільний час, прагнуть примітивно проводити дозвілля, яке вибирають під впливом неорганізованих, часто негативно спрямованих факторів.
Головна мета соціально-педагогічної діяльності позашкільного закладу -сформувати відношення до дозвілля як до часу для самовдосконалення, саморозвитку, навчити учнів розумно проводити вільний час. створити умови для самостійної, творчої, соціальнозначимої діяльності гуртківців"
Діяльність центру будується на сприятливому психологічному грунті - бажанні дітей брати участь в ній, і є особистозначимою. Кожний педагог центру дитячої творчості «Дивосвіт» вносить у методичну роботу щось своє, пов'язане зі своєю творчою індивідуальністю, захопленнями, досвідом, а також досвідом та інтересами дітей, надає їм можливість для проявлення ініціативності і творчості, особистої самостійності та організованості.
Знаходячись на шляху перебудови , головним девізом своїм вважаємо висловлювання: «Змінюймось! Інакше перестанемо існувати»
Центр дитячої творчості «Дивосвіт»
Методичний проект
«Підготовка лідерів у системі позашкільної освіти»
Совенко Л.В.,заступник директора
з навчально-методичної роботи
Сучасне суспільство потребує лідерів, готових сприяти формуванню лідерських якостей у своїх послідовників, об’єднати їх навколо себе й повести за собою у соціально значущих справах. Відповідно лідерство – це здатність особистості вивести діяльність інших людей на вищий рівень.
Ця проблема актуалізується у складних для нашої країни умовах сьогодення, коли особливої ваги набуває питання: хто в найближчому майбутньому стане в авангарді українського суспільства? Вивести Україну із кризової ситуації, яка склалася в економіці, політиці, культурі та інших галузях життєдіяльності. Сьогодні суспільству необхідні лідери з розвиненим лідерським потенціалом, здатні критично мислити, генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення, нести за них відповідальність, переконувати, організовувати, об’єднувати навколо себе послідовників, спрямовувати зусилля всієї команди на реалізацію поставленої мети.
Виходячи з того, що формування лідерського потенціалу є не стихійним процесом і його потрібно цілеспрямовано організовувати з перших років перебування дитини у сфері впливу педагогів.
Центр дитячої творчості «Дивосвіт» – багатопрофільний позашкільний навчальний заклад. В ньому здобувають позашкільну освіту більше 1000 вихованців(1120). За віковим показником – 20 % - діти дошкільного віку,
39 % гуртківців – учні молодшого шкільного віку, 29% - учні середнього шкільного віку. 12% - учні старшого шкільного віку. Спільними зусиллями ми провели вивчення групи, яка складається з учнів молодшого шкільного віку.
Проведені дослідження виявили, що більшість сучасних молодших школярів мають недостатньо чіткі уявлення про загальнолюдські цінності, низьку мотивацію реалізації суспільно корисних цілей, проведення соціально значущих заходів. З кожним роком молодші школярістають самостійнішими, а їх судження критичнішими.У зв’язку з цим їх ставлення до оточуючих стає теж більшрізноманітнішим, що проявляється у мотивах вибору друзів та ставленні додорослого. То ж в умовах сьогодення постало питання формування лідерської позиції в гуртківців молодшого шкільного віку, як найбільш багаточисленній категорії в закладі.
Молодші школярі - це учні 6-10 років. Цей вік називають верховиною дитинства тому, що зберігається багато дитячих якостей: наївність, легковажність, безпосередність. Але поступово з'являється інша логіка мислення, виникають умови для розвитку дитини як особистості. Суттєво розвиваються моральні мотиви поведінки, одним з яких є ідеали. Хоча поки що ці ідеали нестійкі, швидко змінюються. При цьому молодші школярі схильні переоцінювати себе і недооцінювати своїх ровесників. З часом діти стають більш самокритичними.
Шкільне навчання сприяє розвитку вольових якостей молодших школярів, вимагає від них усвідомленого виконання завдань, змушує підкоряти їм свою активність, поведінку, навчає бути уважними, слухати, думати, запам'ятовувати тощо.
Поступово зростає вимогливість до себе та інших, розширюється сфера обов'язків, з'являється розуміння необхідності виконання завдань. Формуються такі вольові риси характеру, як самостійність, упевненість у своїх силах, витримка, наполегливість.
Виховання лідерських якостей учнів як неперервний процес має спиратися на такі методологічні підходи: системний, який передбачає, що виховання лідерських якостей має розглядатися як цілісний, неперервний процес; діяльнісний, який визначає, що розвиток людини, найкращих її якостей відбувається шляхом оволодіння людською діяльністю; проблемно–цільовий, що передбачає об’єднання цілей, строків, керівництва, управління в складі цілісного процесу, спрямованого на виховання лідерських якостей учнів; особистісний, який вимагає визнання унікальності особистості, її моральної волі, права на повагу, ураховує вікові особливості гуртківців, містить у собі визнання дитини активним суб’єктом виховного процесу; екзистенціальний, що розуміється як супровід виховання особистісних якостей і розвитку індивідуальності дитини при її самостійному виборі власної позиції на основі розуміння власних потенціалів; компетентнісний, що передбачає теоретично обґрунтовану систему ідей, принципів та пов’язаних із ними способів та форм практичної діяльності навчального закладу, спрямованих на становлення та розвиток компетентності учня, набуття ним досвіду самостійного й творчого вирішення складних життєвих проблем, виховання лідерських, особистісних якостей, набуття та успішне виконання соціальних ролей; послідовний, який визначає, що виховання лідерських якостей особистості проходить у декілька етапів.
Кожному етапу відповідають свої завдання, методи й прийоми виховання.
Мета проекту:
Завдання:
1.Підвищити рівень орієнтованості навчально - виховного процесу закладу на розвиток життєвої компетентності особистості учня його лідерських якостей.
2.Націлити педагогів закладу до доповнення вже існуючих навчальних програм новими змістовими лініями, які б розвивали лідерські якості гуртківці, на розробку та впровадження авторських програм, навчальних посібників нового покоління,
3.Продовжити роботу над удосконалення роботи Ради закладу, учнівського самоврядування в центрі.
4.Переорієтнувати виховну систему закладу відповідно до вимог часу(формування через освіту здорового способу життя дітей та молоді, інтеграцію освіти до європейського та світового освітнього простору,розвиток життєвих компетентностей гуртківців)
5.Мотивувати вати педагогів до розробки та впровадження нових технологій навчання та виховання учнів.
Термін реалізації проекту : 2013 -2015 рр.( два роки)
П.І.П. посада особи, відповідальної за проект:
(автор проекту) Совенко Лариса Володимирівна – заступник директора з виховної та методичної роботи Центру дитячої творчості «Дивосвіт».
Кількість учнів, педагогів, залучених до участі в проекті: весь педагогічний колектив центру дитячої творчості «Дивосвіт», 300 гуртківців центру.
Очікувані результати:
- створення умов для інноваційного розвитку закладу з урахуванням соціально – економічного,культурного потенціалу району, міста , суспільних вимог і потреб учасників НВП щодо якості освіти,
- створення дієвої системи по підготовці лідерів в позашкільному закладі,
- оновлення системи підвищення професійної компетентності педагогів,
- оптимізація мережі творчих об’єднань відповідно до потреб споживачів, суспільства,збільшення кількості гуртків соціально - реабілітаційного напряму.
Етапи реалізації проекту
Підготовчий етап проекту з 01.01.2013 до 01.05.2013 :
Основний етап з 01.05.2013 по 01.06.2015:
( «Лідер», «Азбука особистості», «Посмішка», «Пізнай себе»)
з 01.05.2013 по 01.09 2013,
Підсумковий етап з 01.06.2015 по 01.09.2015
Програма
”Соціальна адаптація учнів у позашкільному навчальному закладі”
на 2015-2020 н.р.
СовенкоЛ.В.,заступник директора
з навчально-методичної роботи
Кризові процеси, що відбуваються у сучасному суспільстві, негативно позначаються на психології людей, породжують тривожність і напруженість, жорстокість , насильство. Особливо важко у цей час дітям. Тривожним симптомом є зростання кількості неповнолітніх, схильних до асоціальних дій, з низьким рівнем соціалізації. Соціалізація учнів полягає в засвоєнні досвіду внаслідок взаємодії зі своїм найближчим оточенням . У становленні особистості дитини важливу роль відіграє суспільне середовище, контакти з дорослими, колектив. У товаристві ровесників починає вироблятися нова система критеріїв оцінювання поведінки та особистості людини, відбувається переоцінка цінностей, формуються нові морально-етичні вимоги.
Актуальність даної програми зумовлена необхідністю адаптації і формування соціально зрілої й ефективно функціонуючої особистості, створенню умов для самореалізації вихованців.
Мета програми:
- створити педагогічні та соціально-психологічні умови, які дозволять гуртківцям закладу оволодіти навичками соціалізації,
- розвивати уміння та навички ефективного спілкування гуртківців центру, розвивати вміння конструктивно виражати думки та почуття;
Завдання:
- активізація лідерського потенціалу учнів різних вікових категорій.
Програма розрахована на гуртківців позашкільного закладу. Строк дії програми – 5 років. Результати впровадження програми будуть проаналізовані адміністрацією, батьківським колективом, радою лідерів. За результатами впровадження щорічно до річного плану роботи закладу будуть вноситись доповнення, зміст програми буде оновлений відповідно до запитів учнів та батьків.
Програма передбачає координацію зусиль керівника дитячого колективу, адміністрації закладу, батьків, громади щодо розвитку життєвих компетентностей вихованців закладу. Перспективність компетентнісного підходу полягає в тому, що він передбачає високу готовність учнів до успішної діяльності в різних сферах.
Напрями компетентності :
соціальні - характеризують уміння людини повноцінно жити в суспільстві, брати на себе відповідальність, приймати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити із життєвих ситуацій, сприймати діяльність демократичних інститутів суспільства;
полікультурні - не тільки оволодіння досягненнями культури, а й розуміння та повага до людей інших національностей, релігій, культур, мов, рас, політичних уподобань і соціального становища;
комунікативні - уміння спілкуватись усно та писемно рідною та іноземними мовами (проблема російської мови);
інформаційні - уміння отримувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;
саморозвитку та самоосвіти - мати потребу й готовність постійно навчатися протягом усього життя;
продуктивної творчої діяльності.
На виконання програми в закладі буде організовано ряд заходів ,які допоможуть гуртківцям отримати навички соціалізації.
Щомісяця, згідно річного плану роботи закладу, керівники гуртків організовуватимуть тематичні заходи з вихованцями, які розвиватимуть в них життєві компетентності, гуртківці прийматимуть участь в благодійних акціях, святах.
Штатні працівники, керівники гуртків стануть організаторами тематичних виховних заходів метою яких буде розвиток життєвих компетенцій учнів різних вікових категорій. Використовуватимуться ресурси тренінгового центру. Гуртківці матимуть змогу продемонструвати отримані навички та вміння на тренінгах, експрес – іграх, конкурсах. Активними учасниками програми стануть члени районної школи «Лідер», «Рада лідерів».
Тренінгові заняття за превентивними програмами, дискусії, участь у міських заходах, волонтерська діяльність – ось неповний перелік занять з гуртківцями старшої вікової категорії.
Розширюється мережа гуртків соціально - реабілітаційного спрямування.
Адміністрація закладу, керівники гуртків організують вивчення особистості гуртківців (анкетування,тестування,опитування).
Методичною службою центру рекомендовано провести 6 соціально – педагогічних досліджень з метою визначити:
Заходи
щодо реалізації програми
«Соціальна адаптація учнів у позашкільному навчальному закладі»
2015 -2020 рр.
Аналіз і створення умов, необхідних для реалізації програми
вересень 2015Адміністрація
вересень – листопад 2015р. Адміністрація
постійно Адміністрація
під час виконання програми Адміністрація
Постійно Зав.відділами, культорганізатор,
керівники гуртків
Науково-методичне забезпечення реалізації програми
2.1. Розробка рекомендацій щодо організації роботи над програмою .
до 01.12.2015 Адміністрація
2.2. Проведенняпроблемних семінарів, педагогічних читань, круглих столів, тренінгових занять з проблем соціалізації особистості.
Згідно з річним планомАдміністрація
2.3. Вивчення та узагальнення досвіду роботи над програмою.
грудень 2020 р.
Ініціативна група
2.4. Розробка моделі соціально активної особистості.
січень 2018 р. Ініціативна група
Організація і проведення діагностичних заходів
3.1. Діагностика розвитку соціально-активної особистості на основі визначених показників системного дослідження з використанням комплексу методик, що відповідають нормативним вимогам, порівняння узагальнених даних на кожному з етапів реалізації програми. щорічно Заступники директора, керівники гуртків
3.2. Щорічна діагностика динаміки розвитку професійної компетентності педагогічних працівників в умовах роботи над програмою.
щорічно Заступники директора
Організація і проведення основних заходів програми
4.1. Проведення педагогічних рад, методичних заходів відповідної тематики.
Щорічно Заступники директора
4.2. Організація роботи районної школи «Лідер», органів дитячого самоврядування «Рада закладу».
Постійно Заступник директора,культорганізатор
4.3. Проведення тематичних виховних заходів в гуртках та в центрі спрямованих на розвиток соціальних компетенцій учнів .
Щомісяця Культорганізатор,керівники гуртків
4.4. Проведення консультацій для керівників гуртків щодо організації виховних заходів у гуртках .
Щомісяця Заступник директора,культорганізатор
4.5. Волонтерська діяльність гуртківців, участь у благодійних акціях,соціальні ініціативи учнів (проектна діяльність)
За планом Культорганізатор,керівники гуртків
4.6. Загальношкільний проект "Весна – територія добра"
щорічно,ініціативна група
4.7. Реалізація методичних та соціальних проектів в закладі.
Згідно з річним планом Ініціативна група
Робота з батьківським колективом.
5.1 Реалізація проекту для батьків "Internet-клуб для батьків"
2015 р. Ініціативна група
5.2 Залучення батьків до проведення основних заходів програми
Щорічно Заступники директора,завідуючі відділами
Передбачувані результати:
На рівні закладу : активізація активності педагогічних кадрів, підвищення рівня психолого-педагогічної культури та фахової майстерності педагогів, запровадження інноваційних навчально-виховних технологій, спрямованих на розвиток соціальної активності учасників педагогічного процесу, зростання якості освіти та виховання, вдосконалення системи психолого-педагогічного супроводу розвитку особистості гуртківця, що забезпечує максимально сприятливі умови для задоволення освітніх потреб, розвитку самосвідомості, самореалізації кожної дитини у соціальному середовищі.
На рівні особистості педагога: Усвідомлення пріоритетів креативної освіти, комплексне впровадження інноваційних педагогічних технологій розвитку соціальної активності учнів, зростання прагнення до самовдосконалення, самоосвіти та самореалізації, включення в систему науково-дослідної роботи, накопичення передового педагогічного досвіду, який може бути запровадженим у практику позашкільної освіти.
На рівні особистості учня: Активізація потенціалу соціальної активності учнів, зростання рівня їх життєвої компетентності , залучення до практичної діяльності,творче використання вихованцями набутих знань ,умінь і навичок в майбутньому житті, сформованість позитивної мотивації до збереження свого здоров’я і здорового способу життя.
Форми представлення реалізації програми
Висвітлення питань роботи над впровадженням програми в педагогічних виданнях, міських ЗМІ,інтернетвиданнях,конкурсах.
Підготовка методичних матеріалів «З досвіду роботи» .
Матеріали дискусійного майданчика № 2
«Національно-патріотичне виховання як складова соціалізації гуртківців»
«Виховання в гуртківців
ціннісного ставлення до суспільства та держави
через призму виховного процесу в позашкільному навчальному закладі»
(з досвіду роботи Центру
дитячої творчості «Дивосвіт»)
Розбудова української держави ставить на порядок денний надзвичайно важливе та невідкладне завдання – виховання справжнього громадянина, патріота рідної землі.
Основними нормативними документами у сфері освітньої політики щодо виховання є: Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року; основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів;Концепція національно-патріотичного виховання молоді; Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді; Концепція громадянської освіти та виховання дітей і молоді в Україні; Концепція сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива родина» та ін.
Визначальною тенденцією виховання стає формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального та природного довкілля та самої себе. У зв'язку з цим пріоритетним напрямком у виховній роботі у позашкільному закладі є проведення заходів, які спрямовані на формування в гуртківців ціннісного ставлення до суспільства та держави.
Метоюроботи педагогічного колективу центру є: виховання у молодого покоління почуття патріотизму; формування особистості на засадах духовності, моральності, толерантності; успадкування молодим поколінням духовних надбань українського народу; забезпечення духовної єдності.
Поставленої мети намагаємося досягти шляхом реалізації таких виховних завдань:
- утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей, поваги до культурного та історичного минулого України;
- виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;
- підвищення престижу військової служби як виду державної служби, культивування ставлення до солдата як до державного службовця;
- визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави та суспільства;
- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
- формування етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу; визнання духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності культурної спадщини та майбутнього;
- формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій.
Працюючи над реалізацією Концепції національно-патріотичного виховання, педагоги закладу спрямовують виховну роботу на виховання свідомого громадянина, гуманіста та патріота України, використовуючи інформаційно- комунікаційні технології.
Важливе значення у вихованні в учнів свідомого ставлення до суспільства та держави мають заходи, спрямовані на виховання толерантного ставлення один до одного, ознайомлення школярів із правами дитини на основі Конвенції про права дитини, Конвенції про права людини під час яких неповнолітні ознайомлюються не лише з нормативно-правовими документами, а й отримують додаткову інформацію про те, як не стати жертвою насилля, куди можна звернутися у разі небезпеки, про кримінальну відповідальність.
Протягом навчального року обов'язковими є щомісячні тематичні години спілкування, на яких вивчаються символи, обереги України, основні закони нашої держави: «Моя веселкова Україна».
З метою формування національної свідомості, любові до рідної землі молодшого покоління, вшанування героїчних вчинків захисників Вітчизни, турботи про ветеранів Великої Вітчизняної війни у закладі проводяться зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, воїнами – інтернаціоналістами, воїнами АТО, волонтерами. Гуртківці залюбки беруть участь у заходах в рамках благодійних акцій «Ми – не байдужі», «Ветеран живе поруч», «З Дідом Морозом у кожен дім», «Лист пораненому», «Збирай кришки на протези для воїнів» та ін.
Виховна робота керівників гуртків спрямована на знайомство учнів з культурою українського народу. Традиційними і закладі стали свята «Осінній ярмарок», «Святий Миколай у гості завітав», вернісажі колядок, щедрівок, участь гуртківців у виставках «Знай і люби свій край», «Зима іде, свята веде», «Пасхальний круговоріт».
Велика увага в закладі приділяється організації і здійсненню різноманітних екскурсій з метою ознайомлення вихованців з пам’ятними та історичними місцями нашого міста, особливо в канікулярний час: «Вулицями мікрорайону Зарічний», «Герої нашого міста», «Цікаве поруч», «Моє Криворіжжя».
Запроваджено цикли занять, які готують та проводять штатні педагогічні працівники: «Україна – єдина країна», «Простір безпеки», уроки мужності,цикл уроків толерантності, комунікативності.
.
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ «ДИВОСВІТ»
Наказ
19 жовтня 2015 |
№109 |
Про вдосконалення роботи
з національно - патріотичного виховання
у ЦДТ "Дивосвіт"
Відповідно до наказу МОН №№ 641 від 16 червня 2015 року «Про затвердження Концепції національно-патріотичноговиховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізаціїКонцепції національно-патріотичного виховання дітейі молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання yзагальноосвітніх навчальних закладах»Відповідно до законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про освіту», «Про Державний Гімн Українита з метою вдосконалення роботи з патріотичного виховання, а також виховання в гуртківців патріотизму, шанобливого ставлення до державних символів України
НАКАЗУЮ:
Директор Бойко С.В.
Витяг
з плану роботи закладу
по національно-патріотичному вихованню
2015-2016 н.р.
№ |
Зміст заходів |
Строки |
Відповідальні |
1. |
Провести Перше заняття на тему ««Рідна мати моя – Україно!».
|
15.09 -17.09 |
Керівники гуртків |
2. |
Прийняти участь у відзначенні Дня Миру« Нехай взлетять у небо білі голуби, як символ миру і єдності в країні» |
З 19.09 по 23.09 |
Керівники гуртків |
3. |
Розглянути питання національно-патріотичного виховання на методоб’єднаннях керівників гуртків. Оновити тематику планів виховної роботи . |
вересень |
Совенко Л.В. заступник директора звиховної роботи, керівники гуртків |
4. |
Єдина виховна година в творчих колективах «Герої нашого часу» |
21.09 - 26.09.2015 |
Керівники гуртків |
5. |
Організувати зустріч з учасниками бойових дій в зоні АТО |
жовтень 2015 |
Адміністрація закладу |
6. |
Залучити дітей та учнівську молодь до організації та проведенняВсеукраїнської акції «Лист пораненому» (передача листів, малюнків, власних виробів, жовто-блакитної стрічки-символу миру і єдності). |
вересень-листопад |
Кульорганізатор Цимбаліст К.Ю.,керівники гуртків |
7. |
Благодійна акція «Допоможи воїну» |
09.10.2015 |
Кульорганізатор Цимбаліст К.Ю., керівники гуртків |
8. |
Провести виховні години, на яких розкрити і підкреслити мужність українських військових та добровольців, їх вірність присязі українському народові, готовність віддати життя за мир і спокій в Україні, а також героїзм простих українців, які допомагають забезпечувати війська захисним спорядженням. |
Протягом року |
Керівнки гуртків |
9. |
Провести засідання учнівського самоврядування«Національно-патріотичне виховання у нас в закладі.» |
29 жовтня |
Совенко Л.В. заступник директора |
10. |
Оформити Куточок національно-патріотичного виховання |
До 01.01. 2016 |
Культорганізатор Цимбаліст К.Ю. |
11. |
Відзначити дати українського літературно – мистецького життя: День української писемності; День рідної мови; виховні години до річниць видатних діячів історії та культури |
протягом року |
Культорганізатор Цимбаліст К.Ю., керівники гуртків |
12. |
Акції пам’яті( урочисті лінійки, зустрічі, уроки мужності ): - до Дня Перемоги ("Пам'ять", "Ветеран живе поруч","Наша турбота пам'ятним місцям") - до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав; - до Дня захисника Вітчизни; - до Дня Чорнобильської трагедії ("Дзвони Чорнобиля") - до Дня пам’яті жертв політичних репресій; - до Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв воєнних дій в Україні; - до Дня партизанської слави; - до Дня пам’яті жертв голодомору ("Запали свічку")
|
Протягом року |
Керівники гуртків |
13. |
Провести засідання педагогічної ради на якому розглянути питання національно-патріотичного вихованняв закладі. Обговорити напрямки роботи та затвердити тематику заходів. |
січень 2016 |
Адміністрація закладу |
14. |
Організувати поведення штатними працівниками циклів занять з гуртківцями(3-5 занять) - цикл занять « Україна – єдина країна» - уроки мужності, - уроки«Простір безпеки» - мистецький лекторій «Митці України» |
Протягом року |
Совенко Л.В., Сидорова І.А., Безницький В.М., Гнатюк А.М Цимбаліст К.Ю.
|
15. |
Розміщувати анонси про проведення уроків мужності, акцій, освітніх компаній, семінарів та інших заходів з національно - патріотичного виховання на офіційному сайті навчального закладу та в соцмережах. |
Протягом року |
Романюк У.С. Цимбаліст К.Ю. |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
«РОЛЬ ПЕДАГОГА В ПОСИЛЕННІ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ПОЗАШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ»
Єлінова Т.Г.,заступник директора
з навчально-виховної роботи
Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.
В. О. Сухомлинський.
Ураховуючи суспільно-політичну ситуацію, що склалася в Україні, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.
Отже, навчальний заклад має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єднанню українського народу та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.
Патріотизм (від латинського patria – країна, вітчизна, батьківщина) – це любов і відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Історичне джерело патріотизму – це формування зв’язків з рідною землею, рідною мовою, народними традиціями, звичаями та культурою.
Нині патріотизм покликаний дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини.
Визначальною рисою українського патріотизму має бути його дієвість, спроможна перетворювати почуття в конкретні справи та вчинки на користь держави. Справжній патріот повинен мати активну життєву позицію, своїми справами та способом життя сприяти якісним змінам ситуації в країні на краще. Для формування такої свідомості особистості має бути успішно реалізована цілісна система патріотичного виховання.
В організації виховної роботи рекомендуємо враховувати визначення базових понять:
В основу патріотичного виховання мають бути покладені історичні й культурні цінності, традиції і звичаї народу, значення яких зростає в умовах європейської інтеграції України. У зв’язку з цим патріотичне виховання є важливим державним завданням.
Головною тенденцією патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до своїх Батьківщини, держави, народу, нації. Системне духовно-морального виховання має базуватися на цінностях духовної культури українського народу. Позитивним явищем сучасної освіти є те, що в новій системі цінностей, яка формується в молодого покоління, чільне місце посідають ідеї християнства.
Посилення патріотичного виховання нерозривно пов’язане з трансформацією правової культури, правової та громадянської свідомості. Ці процеси, у свою чергу, ґрунтуються на такому:
Орієнтовні заходи
з організації патріотичного виховання учнівської молоді в умовах позашкільного навчального закладу:
Центр дитячої творчості «Дивосвіт»
План
виховної роботи
на І півріччя 2016-2017 н.р.
Гурток________________________Група _____________
Вік гуртківців _________Керівник гуртка___________
№ з\п |
|
вересень |
жовтень |
листопад |
грудень
|
1. |
Виховні години (тема,дата проведення, к-ть учасників) |
|
|
|
|
2. |
Тематичні заходи в колективі (назва, форма проведення,дата, кількість учасників) |
|
|
|
|
3. |
Участь у загальношкільних заходах (назва заходу,к-ть учасників,дата) |
|
|
|
|
4. |
Національно –патріотичне виховання (назва ,форма проведення,к-ть учасників,дата проведення) |
|
|
|
|
5. |
Превентивне виховання (назва ,форма проведення,к-ть учасників,дата проведення) |
|
|
|
|
Матеріали дискусійного майданчика № 3
«Від теоріїї до практики»
Творча лабораторія керівника гуртка
соціально-реабілітаційного напряму
ФоменкоЮ.А.,методист,керівник гуртків»Пізнайко» та «Пізнай себе»
ПСИХОЛОГІЧНІ ІГРИ,СПРЯМОВАНІ НА ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК,НАВИЧОК КОМАНДНОЇ РОБОТИ,РОЗКРИТТЯ ПОТЕНЦІАЛУ ГУРТКІВЦІВ.
Гра «Мої бажання»
Ця гра спрямована на формулювання учнями своїх очікувань, цінностей, думок. Вона допомагає учнем усвідомити власні цінності, побудувати їхню ієрархію, зрозуміти, що різні люди можуть мати різні цінності. Головний, але не завжди досяжний результат - розуміння того, що, вибираючи свою систему цінностей і виконуючи її, людина реалізує свою волю.
Тривалість гри : 40 хвилин.
Для роботи знадобляться аркуші паперу, для виготовлення «квітки бажань» кольоровий папір, ножиці, клей.
ХІД:
• Дітям пропонується на листі паперу написати 3 - 7 своїх бажань.
• Наступним етапом роботи є визначення того, від кого залежить виконання бажань. Якщо виконання залежить від самої людини, то напроти бажання пишеться - “Я”, якщо виконання залежить від інших, то пишеться «Д», якщо людина не знає, від кого залежить виконання його бажання, то він пише – «Н».
• Потім діти виготовляють «квітку бажань». Серединку залишають вільною. А на пелюстках пишуться бажання.
• З робіт дітей оформляється галявина бажань.
Проводячи дану гру серед молодших підлітків, можна проаналізувати зміну системи цінностей у залежності від віку.
Гра «Асоціації»
Ведучий виходить з кімнати. Ті, хто залишилися, загадують одну людину із сидячих у колі. Задача ведучого, повернутись в кімнату і задати по одному питанню кожному з учасників, відгадати, кого загадали. Смисл гри в тому, що питання будуються приблизно в такий спосіб: "З яким персонажем мультфільму ( книги, фільму, анекдоту, казки, кольором, деревом, маркою автомобіля, твариною, будинком, стравою) асоціюється загадана людина?" Природно, питання залежать від багатства уяви ведучого. Відповіді повинні бути чесними і тактовними. У результаті, гра перетворюється в найцікавіше дослідження, що дозволяє її учасникам довідатися про оточуючих багато цікавого... У нас звичайно наступним водить той, кого загадували.
Гра «Моє життя / Ваше життя»
Ця гра дозволяє підліткам краще довідатися один одного, заглянути у своє майбутнє, згадати минуле, спробувати проаналізувати своє сьогодення. Підлітки дійдуть висновку про те, що з долі кожної людини складається доля всього покоління. У процесі виконання цієї гри діти поділяться своїми думками з оточуючими.
Час: 25 хвилин.
Для гри знадобитися кожному учаснику 1 лист паперу, а для групової роботи - 1/2 листа ватману, різнобарвні олівці чи крейда.
ХІД:
1. Дітям пропонується скласти свої листки вчетверо і на кожній частині написати події, які трапилися з кожним, чи як вони сподіваються, будуть важливими в їхньому житті чи змінять їхнє життя в майбутньому. Для виконання цього завдання дітям дається 15 хв. (Табл.1).
Таблиця 1. Моє життя
Моє життя 10 років тому
Моє життя 5 років тому
Моє життя зараз
Моє життя через 10 років
Потім вони діляться на групи по 4-5 чоловік у кожній і намагаються прогнозувати життя свого покоління (Табл.2).
Таблиця 2. Життя мого покоління
Життя мого покоління 10 років тому
Життя мого покоління 5 років тому
Життя мого покоління зараз
Життя мого покоління через 10 років
Гра «Кільце» (розвиток уваги, спостережливості)
Устаткування: на роль кільця добре підходить сердечник від скотча, для дітей можна використовувати щось яскраве, наприклад, прикрасу для волосся. Група виходить з кімнати. Ведучий розміщає колечко в кімнаті так, щоб воно було в поле зору учасників. Наприклад, повісити на цвях, надягти на горлечко пляшки, покласти на стіл, де вже є купа всяких предметів, прикрасу можна приколоти до фіранки. Група заходить у кімнату і мовчачи шукає кільце. Хто знайде - мовчить і ніяким чином не показує, де він знайшов, сідає на своє місце. Чим менше залишається шукаючих, тим складніше знайти предмет. Останньому приходиться важко.
Гра «Королівство»
Ця гра розвиває взаєморозуміння в групі, діти вчаться розуміти й обговорювати закономірності виникнення взаєморозуміння. Крім того, визначається статус учнів у групі, вибираються ролі і функції, що вони хотіли б виконувати. Молодші підлітки знайомляться з принципами ведення суперечки, дискусії, осмислюють труднощі спілкування між людьми, нерозуміння людьми один одного.
Тривалість гри: 40 хвилин.
ХІД:
• Уся група поділяється на групи. Бажано, щоб у ведучого в цій грі були помічники. Дітям ведучий пояснює, що в грі бере участь уся група. Кожен учасник може побувати в ролі Короля і розподілити ролі сам, спробувати зробити так, що усе буде залежати тільки від нього.
• Один з добровольців стає «Королем». Він може набрати собі всіх підданих- Королеву, Принца, Принцесу, Слугу, Кухаря, Ката і т.д. Кожному, крім ролей Король роздає доручення.
• Наступним етапом є програвання ролей.
• Потім ролі обговорюються. Кожний має право пояснити, чим його роль приваблива для нього, чи, чому, він не згодний з Королем, чому його роль йому не подобається.
• 5. Кожному учаснику гри дається можливість внести свої корективи в «Королівство», щось змінити, чи підвищити понизити когось у посаді, чи, узагалі ввести нову посаду. Дуже важливо після кожного кроку пояснювати перестановки.
• Коли «Королівство» створено, з дітьми проводиться обговорення і співвіднесення отриманого досвіду із ситуаціями в родині, у реальному житті.
Ця гра учить дітей не просто поважати думку іншої людини, але й обґрунтовувати свої вибори, крім того, кожний у цій грі може побути у ролі лідера. Також кожний може випробувати на собі тиск і зрозуміти його негативний і позитивний ефект.
Гра «Корабельна аварія»
Ця гра допомагає дітям представити і змоделювати своє поводження в екстремальній ситуації. Проаналізувавши це, діти можуть переносити діяльність на реальні складні життєві ситуації, на складності взаємин, на взаємини в родині і т.д.
Тривалість гри - 30 -40 хвилин.
Дітям в групах буде потрібний папір.
ХІД:
• Проходить розподіл загону на групи. Необхідна допомога ведучого.
• Кожній групі дається інструкція: «Уявіть, що в результаті аварії корабля всі жителі створеного на минулому занятті Королівства потрапили на незаселений острів. У найближчі 20 років ви не зможете повернутися до нормального життя, у ваші рідні краї. Ваша задача - створити собі умови, що могли б вас усіх задовольнити.
Ви можете:
- освоїти острів, організувавши в ньому господарство,
- налагодити на ньому соціальне життя,
- установити правила і норми спільного життя.”
Серед груп дітей відбувається обговорення.
Результатом ефективності роботи є те, що діти починають уявляти можливості реального життя, коли дуже багато чого залежить саме від них самих. Діти дійдуть висновку про те, що рано чи пізно багато чого їм доведеться вирішувати самим. Молодші підлітки учаться планувати свою діяльність, доводять логічність обраної діяльності, крім того навчаються приходити до єдиної думки, тим самим - вести переговори.
Діти обґрунтовують своє рішення, програють цю вигадану ситуацію в реальній дійсності, і просто учаться фантазувати, але реально.
Гра «Автобус»
Юрба з 15-20 чоловік стоїть, щільно притулившись один до одного, зображуючи "автобус". Задача одинака – прорватися крізь цей натовп будь-якими способами.
Звичайно одинак досягає успіху тільки тоді, коли збирається з усіма силами, всією енергію.
Гра «Лабіринт»
На землі з прутиків складений лабіринт. По ньому йде один із представників команди – із закритими очима. Він йде, керуючись тим, що говорять йому члени його команди. Умови гри при цьому дуже жорсткі:
одночасно говорити може тільки одна людина, кожен, хто говорить вимовляє не більше одного слова, якщо двоє заговорили одночасно,
чи якщо той, що йде, доторкнувся до лінії лабіринту, чи якщо він навіть проніс ногу по повітрю над лінією, вважається загиблим.
Якщо ведучий вважає, що працює не вся команда, і хтось із гравців не приймає діяльної участі, то ведучий може прибрати даного гравця з гри.
Задача команди – придумати і реалізувати найбільш успішну стратегію проходження лабіринту.
Гра «Мафія»
Гра розвиває увагу, уміння володіти собою, здатність переконувати людей, акторську майстерність.
Для гри потрібно не менше 10 чоловік і звичайних гральних карт/або картки з написами мафія", "доктор" і т.д. чи відповідними малюнками (по кількості гравців) На початку і по ходу гри усі сидять у колі, так, щоб кожний бачив кожного.
Серед карт повинні знаходитися два тузи, король бубна і король хрестовий, інші карти - будь-які. Ведучий роздає їхусім граючим. Це своєрідний поділ "ролей": тузи - це "мафія", король бубон -"доктор", король хрестів - "комісар Каттані", інші "мирні жителі". Ніхто не повинний знати, у кого яка "роль". Гра починається з того, що ведучий повідомляє про появу в місті мафії. Кожний буде виконувати свою роль. "Мафія" - "убивати" (убиті просто виходять із гри") "доктор" (реаніматор) - лікувати "поранених", "комісар Каттані" - вистежувати "мафію". На першому етапі для кожного (а для "мафії" - особливо) головне не видати себе зовні, тобто поводитися як можна більш закрито, щоб інші не догадалися про ту роль, що випала.
Ведучий повідомляє про настання "ночі". Усі закривають очі. З дозволу ведучого "мафія" виходить на "полювання": двоє з картковими тузами відкривають очі і жестами вказують на кого-небудь з учасників (це потенційний "убитий") По команді ведучого "мафія" закриває очі, і в гру вступає "доктор". Він також повинний указати на кого-небудь з учасників. Якщо вибір "мафії" і "доктора" збігся, то усі залишаються в грі, якщо ні, обраний "мафією" учасник вибуває з гри. Про це повідомляє ведучий після оголошення настання "дня" (коли усі відкривають ока). "Вдень" починається саме цікаве. Уже є перша "жертва", "мафія" лютує, і якщо її не знайти, вона може вивести з гри всіх "мирних жителів", включаючи "доктора" і "Каттані", і виграти. Тому "мирні жителі" і "мафія", якій необхідно переконливо грати "мирних" жителів, повинні обговорити і вибрати, кого ж вони виключать із гри протягом "дня". Граючі можуть при достатній спостережливості викрити "мафію", а можуть і помилятися - тоді вибуває свій же "мирний житель". І знову по команді ведучого настає "ніч" (іноді буває корисно обмежувати день часом 5-10 хвилин).
Особлива роль відведена "комісару Каттані": він повинний протягом ночі непомітно підглядати за "мафією", а "удень" ціною свого життя (виклавши карту) відкрити тільки одну "мафію". А викрити другу - задача "мирних жителів" "Комісар Каттані" може цього і не робити якийсь час, а намагатися переконати "мирних жителів" у своїй правоті.
У грі можуть виграти і "мафія" і "мирні жителі".
Модель випускника закладу
Бойко С.В.,директорЦДТ "Дивосвіт"
-сформована особистість із глибокими та міцними знаннями;
-є патріотом держави, з чіткою громадянською позицією;
-має максимальний розвиток творчої та інтелектуальної обдарованості;
-має всебічний загальнокультурний розвиток, гуманістичний погляд;
-конкурентоспроможний у європейському просторі;
-є людиною високої культури з гарними естетичними смаками;
- прагне до постійного вдосконалення здоров'я у духовному, соціальному, психічному, фізичному проявах.