Фаза актуалізаціїФаза побудови знань. Фаза консолідації• Структурований огляд. Читання в парах. Узагальнення в парах• Твір-п’ятихвилинка (п’ятихвилинне есе)• Знаємо — Хочемо дізнатися — Дізналися• Спрямоване читання. Обміркуйте. Об’єднайтесь у пари. Обміняйтесь думками• Семантична карта або асоціативний кущ• Читання з маркуванням• Павутинка дискусії• Що? — Отже, що? — Що далі?Читаємо й запитуємо. Дошка запитань• Дебати• Щоденник подвійних записів• Залиште за мною останнє слово• Взаємне навчання• Діаграма Ейлера-Венна• Запитання до автора• Кубування• «Таблиця ПМЦ»(Плюс — Мінус — Цікаво)• ПРЕС• «Шість капелюхів»• Переплутані логічні ланцюги• Фішбоун («Риб’ячий кістяк»)• Піраміда роздумів. Методи до кожного етапу уроку
І. ЕТАП АКТУАЛІЗАЦІЇ має на меті: актуалізувати (оживити) у пам’яті учнів вже наявні знання;неформальним шляхом оцінити те, що вони вже знають (у тому числі їхні помилкові уявлення чи ідеї);встановити цілі навчання;зосередити увагу учнів на темі; подати контекст для того, щоб вони зрозуміли нові ідеї.
Метод «Структурований огляд». Вчитель читає або розказує «Оповідання про гусей» Найближчої осені, коли ви побачите гусей, які летять на південь зимувати, вишикувавши чіткий журавлиний ключ, подумайте, що відомо науці про них. У той час як кожна гуска змахує крилами, це створює додаткову підіймальну силу для тієї гуски, що летить безпосередньо за нею. Летячи у формі літери V, зграя може пролетіти принаймні на 70% більше за день, ніж тоді, коли кожен птах летів би сам. Можливо, людям потрібно теж знайти спільний шлях і співпрацювати один з одним так, щоб досягти спільної мети швидше і легше. Щоразу, коли гуска виходить за межі ключа, вона відчуває, як важко намагатись летіти проти вітру самій, і вона швидко повертається у ключ, щоб летіти із зграєю. Якщо люди матимуть стільки здорового глузду, як гуси, будуть співпрацювати з тими, хто рухається в одному напрямку з ними, їм легше буде долати всі життєві прешкоди. Коли вожак стомлюється, він повертається назад у крило й інша гуска займає його місце попереду ключа. Виконувати важку роботу для своєї групи вигідно всім. Ті гуси, що летять позаду, кричать, щоб підбадьорити тих, що попереду, і втримати найкращий темп. Коли гуска слабне, чи поранена, відстає від ключа, дві інші невідступно слідують за нею, щоб допомогти і захистити. Вони залишаються з нею, докивона не зможе уже летіти сама або не помре. Лише після цього вони вирушають далі, або самі, або з іншим ключем, поки не доженуть свою групу. Запитання.1. Яким чином зміст цього оповідання пов'язаний із розумінням демократичного суспільства?2. У яких рядках автор наводить ознаки демократичного суспільства, відносин, що панують в ньому?3. До чого закликає це оповідання?
ІІ. ЕТАП ПОБУДОВИ ЗНАНЬ відбувається в основній частині уроку й має на меті:виявити очікування й висловити їх;виявити основні моменти теми;відстежити процеси мислення, перебіг думок учнів;зробити висновки й узагальнення щодо матеріалу;поєднати зміст уроку з особистим досвідом учнів;поставити запитання до вивченого на уроці матеріалу.
Метод «Фішбоун» («Риб'ячий кістяк»)Метод дає можливість учителю: вчити учнів читати друковані тексти осмислено, цілеспрямовано; критично мислити. Метод дає можливість учням: робити власні спостереження за текстом, «бачити» причини і наслідки правових ситуацій, подій, формулювати проблеми, досліджувати їх, робити висновки. Причини ВИСНОВКИ Наслідки. ПРОБЛЕМА(ТЕМА)
Так, я вважаю, що Україні потрібна контрактна армія. Ні, я вважаю, що Україні не потрібна контрактна армія. Професійна армія гарантує надійний захист. Усе чоловіче населення повинне пройти військову підготовку. У професійній армії не буде «дідівщини». Україна економічно неспроможна запровадити контрактну службу. Професійна армія–це створення додаткових робочих місць. Строкова служба виконує виховну, патріотичну функцію, яких не буде мати контрактна армія. Приклад використання методу «Павутинка дискусії»« Чи потрібна Україні контрактна армія?»