СУЧАСНА ГЕОГРАФІЯ ВИРОБНИЦТВА ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ,ЕЛЕКТРОНІКИ, ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ, ЧИННИКИ УЧАСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ ЕКОНОМІК У ГЛОБАЛЬНИХ ЛАНЦЮГАХ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ. ВИРОБНИЦТВОТЕ

Про матеріал
Навчальна мета: узагальнити знання про виробництво товарів з високою часткою НДДКР ,споживчих товарів, особливості формування міжнародної спеціалізації цього сегмента виробництва. Розвивальна мета: розвивати аналітичне й критичнее мислення, ерудицію, підприємницьку компетентність. Виховна мета: виховувати прагнення раціонального споживання товарів.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №24

 

Дата:

 

СУЧАСНА ГЕОГРАФІЯ ВИРОБНИЦТВА ТРАНСПОРТНИХ

ЗАСОБІВ,ЕЛЕКТРОНІКИ, ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ,

ЧИННИКИ УЧАСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ ЕКОНОМІК У ГЛОБАЛЬНИХ

ЛАНЦЮГАХ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ. ВИРОБНИЦТВОТЕКСТИЛЮ,

ОДЯГУ, ВЗУТТЯ: СУЧАСНА ПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ,

ЧИННИКИ МІЖНАРОДНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ

 

Навчальна мета: узагальнити знання про виробництво товарів з високою часткою НДДКР ,споживчих товарів, особливості формування міжнародної спеціалізації цього сегмента виробництва.

Розвивальна мета: розвивати аналітичне й критичнее мислення, ерудицію, підприємницьку компетентність.

Виховна мета: виховувати прагнення раціонального споживання товарів.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, політична карта світу.

Опорні та базовіпоняття: глобальніланцюгидоданоївартості, НДДКР, фармація, електроніка, товариспоживання.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

На жаль, кожному з нас доводилосякупуватиліки. Здебільшогоцедуже дорого. Пакування, папероваінструкція, більшеполовинипігулки — основа — недорога речовина, до якоїдоданийактивний компонент. За що ж ми платимо?

Ми не уявляємосвогожиття без мобільного телефону, без комп’ютера. Навітьмаючиїх, ми готовівикладатичималікошти, щобкупуватибільшсучаснімоделі. Невже шматок пластику та грамиметалустількикоштують?

Ми маємо купу речей у шафах, але завждинамагаємосяпридбатинову, модну, хочцесуттєвоспустошує наш власний бюджет. І чидійсно в днірозпродажі нам «дарують» частинувиробу?

 

IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Š-Якіетапи у ланцюгахдоданоївартостімаютьнайбільшуприбутковість?

Š-Виробництвоякихтоварівможематидужевисокуприбутковість на стадіїрозробки концепту тапісляпродажногообслуговування?

Š-Чискладним є процесбезпосередньогозбиранняелектроннихвиробів?

Š-Чомубагатобрендовихкомпанійлегкоїпромисловостіпереміщуютьвиробництво у країни, щорозвиваються?

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції,чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості

Уся названа продукціямаєсуттєвуінноваційнускладову. У ланцюгахдоданоївартостівиробництватранспортнихзасобів, електронікизатрати на НДДКР та післяпродажнийсервіс — найбільші,але саме тут створюєтьсянайбільша додана вартість, і кількістьгравців у цих сегментах значноменша, ніж на стадіяхбезпосередньоговиробництва продукту. Аналогічнаситуація й у виробництвіфармацевтичноїпродукції. Тільки тут виключено сегмент післяпродажногообслуговування, але суттєвим за витратами й прибутками є сегмент маркетингу та дистрибуції. Відповідно до означенихособливостейвідбувається участь (конкурентоспроможність) національнихекономік у створенніланцюгівдоданоївартості. Данісегментивиробництванайбільшевийшли за рамки національнихекономік.

Головнігравці — глобальнікомпанії. В зазначенихгалузяхчасткаіноземноїдоданоївартості у валовому експорті становить близько 40 %. Виробникирегулюютьланцюги, для якиххарактерна вертикальна структура мережі (відповіднозростає попит на управлінців), заснована на інвестиціяхвиробничогокапіталу. Для галузей усе більш дисперсною стаєтериторіальнаконцентрація. Власненаціональним (німецькаавтівка, канадськийлітак, американський ноутбук) продукт роблять не стадіїбезпосередньоговиробництва. Національніекономікиконкурують за місце в ЛДВ.

У галузіавтомобілебудування (надзвичайноприбутковевиробництво, засноване на постійномупопиті на новімоделі та післяпродажнеобслуговування) задляподоланняобмеженьмитноїполітикиокремих держав (великімита, заборона на ввезенняготових авто та ін.) компаніїзмінюютьгеографіюрозміщеннявиробництв. У країнах з великим попитом викупаютьіснуючізанедбаніавтопідприємствачибудуютьнові, де розміщуютьвиробництвавеликовузловогозбирання (у США, Австралії,Китаї, ПАР, Індії та ін.) чиокремихвузлів. Характернезлиттякомпаній.

Авіакосмічнагалузьмаєбільшутериторіальнувизначеність. Лідеромзалишаються США, суттєвими конкурентами є європейськікомпанії. Закріплюютьпозиції Канада та Бразилія.

Провідніпозиції у суднобудуваннізаймаютьПівденна Корея та Китай (понад 60 % замовлень) таЯпонія (менше 20 %). Зростає попит на судноремонт, де Україназмоглазайнятипевнунішу.

Основними конкурентами сучасногозалізничногомашинобудування є канадськакомпаніяBombardier, німецькаSiemens та французькаAlstom, до якихпоступовонаближаютьсякитайськікомпанії. Японськікомпанії, маючінайбільшдосконалітранспортнісистеми, працюютьпереважнона національномурівні, активно конкурують з Китаєм за азіатські ринки.

Виробництвоелектроніки є найсучаснішоюгалуззю не тільки за технологічнимизмінами, а й заформами функціональної та просторовоїорганізації. Для ньогохарактернепосиленняглобалізаційнихпроцесів; внаслідокзбільшення та поглибленнянапряміврозробокпосилюєтьсяспеціалізаціяфірм та формування ринку сервіснихпослуг; активнийрозвитоктехнополісів і технопарків у країнах, щорозвиваються (Індія, Китай, Бразилія).

Фармацевтичнагалузь активно змінюєбізнес-моделі в межах глобалізації ринку. Активноз’являютьсяневеликіспеціалізованігравці, щонадаютьсервісизокрема й на аутсорсингових основах. Цевикликаєзміни в географіїрозміщеннягалузі. Індія та Китай приєднуються до традиційно«фармацевтичних» економік.

 

2 Виробництво текстилю, одягу, взуття: сучаснапростороваорганізація, чинникиміжнародноїспеціалізації

Длялегкоїпромисловостіхарактерневикористанняблизькотретиниімпортованихпроміжнихтоварів для виробництваекспортноїпродукції. Головними ланками ланцюгівдоданоївартості є дизайн і маркетинг. Ланцюгирегулюютьпереважнопокупці (через роздрібнікомпанії), тому характерна горизонтальна структура мережі, заснована на торгівлі й торговельномукапіталі. Виробництвоз низькими потребами у капіталі та кваліфікаціїтрудовихресурсів, тому головнігравці — переважномісцевіфірмиздебільшого з країн, щорозвиваються, та кількабрендовихкомпаній, якіпереміщуютьвиробництва у країнидешевоїробочоїсили (південноазіатські та латиноамериканські). За даними СОТ, основнимикраїнами-експортерами текстилю є Китай (10 % світовогоекспорту), Гонконг,Німеччина, Італія і Південна Корея (по 8 %), Тайвань (7 %), США (6 %). Лідерами в експортішвейноїпродукції є Китай (17 %), Гонконг (12 %), Італія (7 %), Туреччина, Мексика, США і Німеччина(по 7 %), Франція, Фінляндія (по 5 %).

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

Š-Чому ЛДВ у літакобудуваннірегулюютьвиробники, а у швейнійіндустрії — покупці? Як вицеуявляєте? Як цеможепозначитисянагеографіїрозміщеннявідповіднихгалузей?

Š-З’ясуйте, щотакедженерик? Як перенесенняакцентів на їхвиробництвоможепозначитися нагеографіїфармацевтичноїгалузі?

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнєзавдання

-Опрацювати § 24.

-Дослідження. Роль транснаціональнихкомпаній у розвиткумашинобудівних та хімічнихвиробництв в Україні.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
2257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку