Сучасна література. я і світ

Про матеріал
Даний матеріал допоможе розтлумачити учням суть розділу « Сучасна література », дати визначення поняття «художність», допомогти засвоїти поняття «науково-фантастична література», навчитися визначати й оцінювати якість художнього твору; розвивати образне, критичне мислення, сприяти вихованню любові до читання художньої літератури
Перегляд файлу

                                                   Тихомирова Анастасія Володимирівна,  

                                 вчитель зарубіжної літератури                                                         

                                        Звенигородської загальноосвітньої                                                                   

                      школи І-ІІ ступенів № 4                                                                                 

             Черкаської області

 

Урок № 1.

Тема . Вступ. Сучасна література. Я і світ

Мета. Розтлумачити учням суть розділу « Сучасна література », дати визначення поняття «художність», допомогти засвоїти поняття «науково-фантастична література», навчитися визначати й оцінювати якість художнього твору; розвивати образне, критичне мислення, сприяти вихованню любові до читання художньої літератури

 

Обладнання : інформаційний довідник «Письменники сучасної літератури», фото - репортаж « Світ навколо мене », таблиця « Я у сучасному світі», пам’ятка - рекомендація « Як читати художню літературу», книжкова виставка кращих творів дитячої зарубіжної літератури ( на розгляд вчителя )

Теорія літератури :  художність, художня література

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

1. Перегляд  фото - репортажу « Світ навколо мене »

Міні-дискусія.

- Діти, в якому світі ми зараз живемо ?

- Який він – сучасний світ , яке в нього обличчя?

     Сучасний світ докорінно відрізняється від того, яким він був на початку або навіть у середині нинішнього століття.

- Чи відрізняється сучасний світ від світу, коли ваші рідні жили у  свій час і  були такого ж віку як ви?

- На вашу думку, чого не вистачає у  реальному  сучасному світі ? А  чого занадто? 

2. Колективне заповнення таблиці  « Я у сучасному світі »

                                                     

                                              « Я у сучасному світі »

 

Що маю                                                               Чого не вистачає

 

Новітні технології                                            Поваги до ближнього

Соціальна мережа                                            Щирості почуттів

Доступність у виборі                                       Чистого повітря

Вільне пересування світом                              Соціальної справедливості

Загрозлива екологія                                          Мирного існування

Жорстокість і війни                                          Державної підтримки

Втрачені родинні стосунки                              Джерела щастя

Свобода слова                                                 Впевненості в майбутньому

 

 ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок

Слово учителя

- Чи не здається вам, що сучасна людина, маючи великі можливості і доступ до багатьох речей, стала черствою, емоційно обмеженою та зосередженою лише на вирішенні особистих побутових проблем?

Людина сучасного світу стала емоційно черствою через доступність, але чим же можна відновити емоційний баланс сили духовності. Почерпнути знання і поради з трішки забутого джерела – книги.  В наш час панування інтернет-мережі та комп’ютерних ігор повинна з’явитися книга, яка б полонила серце дітей, читання якої було б цікавим, щоб вона перенесла у свій світ магічних вражень . Письменники, критики, літературознавці, досліджуючи дитячу літературу, задаються питанням :

« - Чим вона відрізняється від дорослої? Якою вона повинна бути?  В чому її місія? »

Протягом багатьох років вважалося, що дитяча література повинна вчити жити і давала правильні відповіді на ті питання, які хвилюють дітей. Що першочергове у книзі для дітей — виховний момент чи художня майстерність — є ще однією нерозривною суперечністю. Бо дитяча література — це і одне, і друге. Зближуючи дорослих і дітей, вона долає загрозу тотального роз’єднання і вчить, що розуміти і прощати важливіше, ніж засуджувати. І разом з тим книга для дітей прочитується на різних рівнях і сприймається у кожному віці по-своєму, поєднуючи безпосередньо-щирий погляд дитини і життєвий досвід дорослого.     

Можливо, тому їх варто читати разом,  привносячи ідеї розуміння і поваги один до одного із книжкової  реальності у наше життя.

Врешті-решт з’явилися книги, герої яких, виявився близьким та зрозумілим дітям своїми переживаннями, страхами, проблемами, допомігши їм краще зрозуміти себе і світ, в якому вони живуть. А щоб стало цікавіше, чому б не покликати на допомогу магію і чаклунство. Адже письменники сучасної літератури вдало перемішують жанри фентезі і соціальну сатиру, детектив і психологічну прозу, захоплюючий з першої до останньої сторінки сюжет і серйозні філософські роздуми про вічні цінності і проблеми буття.

 

3.Огляд книжкової виставки кращих творів дитячої зарубіжної літератури

(огляд зробить заздалегідь підготовлений учень в образі бібліотекаря)

  •                  Яких письменників сучасності ви знаєте ?

4.  Перегляд  інформаційного довідника

  « Письменники сучасної літератури »

 

Слово вчителя

Кожен письменник бачить і сприймає світ по-своєму, тому історії такі  різноманітні. Створюючи їх, автор поринає у світ фантазій і його герої оживають.

Важливою ознакою справжнього мистецтва є наявність високої гуманістичної ідеї. Воно кличе людство до духовної мети, до всього найсвітлішого й найпрекраснішого, у тому числі до краси людських почуттів і вдосконалення життя. Психологи всього світу рекомендують звертатися до літератури в моменти життєвих труднощів. Книга заспокоїть,  розкриє очі на помилкову поведінку,  покаже шляхи виходу з ситуації, що склалася. Загальновідома істина : книга – джерело знань, за її допомогою людина пізнає світ
          До сучасної (новітньої) зарубіжної літератури прийнято відносити художні твори, написані у період з 1990-го року і до сьогодні.

 

5. Словникова робота

  Нині для нас – людей третього тисячоліття важливим стає поняття                 « художність »

У стрімкому світі, де виникає так багато різноманітних творів, потрібно навчитися відрізняти справжнє від несправжнього, художнє від не художнього , тобто виробити в собі стійкий естетичний смак.

Критерій « художність » відрізняє мистецтво від інших явищ.

Слово вчителя

Кожна епоха додає щось своє в розуміння, того що ми називаєм красивим чи досконалим. Але справжні мистецькі здобутки вирізняються на тлі масової культури художньою цілісністю, гармонійним поєднанням змісту і форми.

Читаючи твори письменників сучасної літератури, ми можемо потрапити до чарівного казкового чи фантастичного світу, мандрувати різними країнами і пізнавати особливості життя в них, відкривати нові світи та знайомитися з новими людьми.

  •                 Чи знаєте ви, які твори називають високохудожніми ?
  •                 Які ж ознаки притаманні високохудожнім творам?

6. Опрацювання схеми

 «Ознаки високохудожнього літературного твору»

Ознаки високохудожнього літературного твору:

  •                  мають загально людське і національне значення;
  •                  актуальні для багатьох поколінь;
  •                  мають суспільне визнання в різних країнах;
  •                  мають широкий спектр традиційних тем, проблем, образів,  

                    мотивів;

  •                  сприяють « діалогу культур » у часі і просторі .

Слово вчителя.

Таким чином, література – це всі письмові тексти, які в свою чергу діляться на групи. Це науково-популярна, довідкова, навчальна,  технічна і, нарешті, художня література. З останньою ми стикаємося з перших років життя, у школі при знайомстві з класикою художньої літератури. У дорослому житті, коли людина усвідомлено звертається до цікавої книжки.. Книги - дзеркало суспільства. У більш широкій інтерпретації художня література - це ті написані твори, які представляють художню цінність і мають естетичне значення.

 7. Творча робота. Складіть(усно) промову від імені письменника на честь вашої улюбленої книжки з метою заохочення до її читання.

IV. Узагальнення вивченого матеріалу

Складання та опрацювання пам ятки - рекомендації читачам

 

 

« Як читати художню літературу »

  1.        Прочитайте назву і вивчіть обкладинку книги.
  2.        Ознайомтеся з анотацією книги.
  3.        Дізнайтеся трохи більше про автора і інші його роботи.
  4.        Перегляньте назви розділів і кінцеві рядки, ілюстрації
  5.        Облаштуйте зручне та приємне місце для читання
  6.        Читайте повільно і уважно, занурюючись в текст.
  7.        В уяві малюйте картини прочитаного.
  8.        Намагайтеся в повному обсязі зрозуміти і засвоїти  ідеї,  які викладені в тексті.
  9.        Поділіться враженнями та обговоріть цікаві моменти.
  10.   Перегляньте екранізацію твору, порівняйте з текстом             книги.

 

ІV. Аргументація і виставлення оцінок

 

V.  Д/З. 1. Об’єднавшись в групи за інтересами та підготуйте рекламу обраної літератури.

2.  Прочитати книгу К.Функе « Чорнильне серце »

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 січня 2022
Переглядів
1956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку