У методичній розробці розглядаються питання поєднання інтерактивних форм та методів навчання з традиційними заняттями у сучасній вищій школі. Наведені теоретичні аспекти інтерактивних методів та їх класифікація. Надані методичні рекомендації до проведення занять, що містять елементи інтеракції.
1
Міністерство освіти і науки України
Житомирський технологічний коледж
СУЧАСНЕ ЗАНЯТТЯ:
ВЗАЄМОДІЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ З ТРАДИЦІЙНИМИ ФОРМАМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
Житомир 2018 рік
Укладач: Т.В.Степанова – викладач – методист Житомирського технологічного коледжу КНУБА, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Схвалено на засіданні циклової комісії аграрної та хімічної науки
Протокол № ____ від ____________________ 2018 р
Голова циклової комісії _______________________ Л.В.Добжанська
СУЧАСНЕ ЗАНЯТТЯ: ВЗАЄМОДІЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ З ТРАДИЦІЙНИМИ ФОРМАМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
Методична розробка – Житомир, 2018 - 26 с.
У методичній розробці розглядаються питання поєднання інтерактивних форм та методів навчання з традиційними заняттями у сучасній вищій школі. Наведені теоретичні аспекти інтерактивних методів та їх класифікація. Надані методичні рекомендації до проведення занять, що містять елементи інтеракції.
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………………………4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ФОРМ НАВЧАННЯ……………………………….........6
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………….17
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ………………………………18
ДОДАТКИ………………………………………………………………………20
ВСТУП
Актуальність теми: В наш час зростає потреба суспільства в людях, які вміють нестандартно мислити, можуть вносити нову якість у соціальне та виробниче життя країни, розвиток культури народу. Державі потрібні енергійні, талановиті люди, які ставитимуть і творчо вирішуватимуть не лише поточні завдання, але й ті, що виникатимуть у майбутньому. Реформа освіти передбачає забезпечення можливостей постійного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як найвищої цінності нації. Одним зі стратегічних завдань, окреслених у реформі, є створення умов для виховання освіченої, творчої особистості та громадянина.
Постає питання про необхідність підвищення інтелектуально-культурного потенціалу суспільства та вдосконалення всіх ланок навчально-виховного процесу, підготовку кваліфікованих кадрів, здатних до творчої праці, професійного розвитку, освоєння та впровадження наукоємних та інформаційних технологій, конкурентоспроможних на ринку праці; створення умов для розвитку дітей та молоді.
Розвиток системи освіти в означеному напрямі ґрунтується на вивченні потреб і забезпеченні розвитку дітей особливих груп: обдарованих та з особливими потребами; розробці індивідуальних методик організації їх навчання та соціалізації, проектуванні особистісно-розвивального середовища дітей і молоді.
Зазначимо, що переосмислення цінностей у державній політиці вивело на передній план проблеми здібностей, творчості, визначивши пошук, навчання й виховання, стимулювання творчої праці та захист талантів як засоби забезпечення поступального розвитку суспільства на рівні світових стандартів. Тому актуальним для сучасної освіти є компетентнісно- орієнтований підхід, який дозволяє тісно пов'язати процес формування знань з оточуючою дійсністю, предметами та явищами навколишнього світу, включити сформовані знання у власну практичну перетворювальну діяльність, оскільки без цього людина не має шансів адаптуватися до динамічних змін у середовищі і суспільстві.
Педагогічно-керований процес формування компетентної студентської молоді вимагає застосування науково обґрунтованих і практично вивірених методів роботи. Одним із них є інтерактивне навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно сприяє ефективному і цілеспрямованому формуванню та розвитку у студентів ключових компетентностей.
Таким чином, мета даної роботи полягає у вивченні та впровадженні інтерактивних методів навчання у традиційні заняття вищої школи.
Мета дослідження: вивчення проблем використання інтерактивних технологій при викладанні загальноосвітніх предметів та спецдисциплін.
Об’єкт дослідження: освітній процес на заняттях з хімії та спецдисциплін.
Предмет дослідження: організаційні та мотиваційні чинники, що сприяють впровадженню інтерактивних форм навчання в малих групах.
Завдання для досягнення поставленої мети:
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ФОРМ НАВЧАННЯ
Сьогодення свідчить про те, що швидкому та ефективному застосуванню інтерактивних методів всіма викладачами ВНЗ заважають певні труднощі. Насамперед, більшість викладачів продовжують застосовувати традиційні форми організації навчання, решта - не знають змісту самих інтерактивних методів, способів організації інтерактивної взаємодії студентів. Цей інструментарій досі залишається новим і слабко дослідженим у вітчизняній дидактиці вищої школи і недостатньо застосовуваним у її практиці. Крім того, недостатньо проясненим є питання щодо того, як, яким чином відібрати потрібні для того чи іншого предмета інтерактивні методи і як «вписати» інтеракцію в традиційні для вищої школи форми заняття – лекції, семінари, практикуми.
Процес навчання у вищих закладах освіти - це не лише автоматичне вкладання навчального матеріалу в голови студентів. Для кращого запам’ятовування та відтворення інформації потрібне не лише пояснення, але і напружена розумова робота студента, його активність суджень, інтерпретація ситуації. Навчання у вищих навчальних закладах повинно бути методично обґрунтованим та досконало продуманим, адже обсяг матеріалу для засвоєння величезний. Науковці життя присвячують одній проблемі, а викладачу відводиться лише декілька хвилин лекційного чи семінарського заняття для висвітлення цієї проблеми.
Дослідження проведені Національним тренінговим центром (США, штат Меріленд) показують, що інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість студента, а й на його почуття, волю (дії, практику). Результати цих досліджень були відображені в схемі, що отримала назву „Піраміда навчання” :
Лекція –5% засвоєння
Читання –10% засвоєння
Відео/аудіо матеріали – 20 % засвоєння
Демонстрація – 30 % засвоєння
Дискусійні групи – 50% засвоєння
Практика через дію – 75% засвоєння
Навчання інших / застосування отримання знань відразу ж – 90% засвоєння
З піраміди видно, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція – 5%, читання –10%), а найбільших – інтерактивного (дискусійні групи – 50%, практика через дію – 75%, навчання інших чи негайне застосування – 90%). Це, звичайно, середньостатистичні дані, і в конкретних випадках результати можуть бути дещо іншими, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.
Цікавий приклад наводять українські дослідники інтерактивного навчання О.Пометун та Л.Пироженко , які пояснюючи метод інтерактивних технологій, звертають увагу на те, що наш мозок схожий на комп’ютер, а ми – його користувачі. Щоб комп’ютер працював, його потрібно ввімкнути. Так само потрібно «ввімкнути» і мозок студента. Коли навчання пасивне, мозок не вмикається. Комп’ютер потребує правильного програмного забезпечення, щоб інтерпретувати дані, введені в його пам’ять. Наш мозок повинен пов’язати те, що нам викладають, з тим, що ми вже знаємо і як ми думаємо. Коли навчання пасивне, він не простежує ці зв’язки і не забезпечує повноцінне засвоєння.
Нарешті, комп’ютер не може зберегти інформацію, якщо вона не оброблена і не «закріплена» за допомогою спеціальної команди. Так само наш мозок повинен перевірити інформацію, узагальнити її і пояснити комусь для того, щоб зберегти її в банку пам’яті. Коли навчання пасивне, мозок не зберігає те, що було представлено.
Згідно з особистісно-діяльнісним підходом до організації навчального процесу в центрі навчання знаходиться студент. Формування особистості і її становлення відбувається в процесі навчання, коли дотримуються певних умов:
Нагромаджений вже сьогодні в Україні та за кордоном досвід переконливо свідчить, що інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу.
Вони дозволяють студентам:
Крім того, використання інтерактивних методів дозволяє реалізувати ідею співробітництва викладача і студента, вчить їх конструктивній взаємодії, сприяє оздоровленню психологічного клімату на занятті, створює доброзичливу атмосферу.
Останніми роками дослідники проблем організації процесу навчання, все частіше використовують технічний термін «технологія». Так, англійські автори Ф. Персивал і Г.Эллінгтон визначають технологію навчання як більш ретельне подання всіх аспектів побудови ситуацій навчання, що передбачає застосування будь-яких методів і технік навчання, які є найбільш адекватними для досягнення цілей, поставлених перед студентами. Її роль вони бачать в наданні допомоги у підвищенні ефективності процесу навчання. Якщо з цих позицій спробувати дати визначення поняття інтерактивна технологія навчання, то це така організація навчального процесу, за якої неможлива пасивність студента у колективному процесі навчального пізнання, заснованому на взаємодії всіх його учасників: тобто кожен із студентів має конкретне завдання, за яке він повинен публічно прозвітуватись, або від його діяльності залежить якість виконання поставленого перед малою групою та перед всією академічною групою завдання. Інтерактивні технології навчання включають в себе чітко спланований очікуваний результат навчання, окремі інтерактивні методи і прийоми, що стимулюють процес пізнання, та розумові і навчальні умови й процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів.
1.2. Класифікація інтерактивних технологій навчання
Інтерактивні технології навчання О. Пометун, Л.Пироженко поділили на чотири групи: парне навчання (робота студента з викладачем чи однолітком один на один), фронтальне навчання, навчання у грі, навчання у дискусії.
Кооперативна (групова) навчальна діяльність - це форма (модель) організації навчання студентів у малих групах об'єднаних спільною навчальною метою. За такої організації навчання викладач керує роботою кожного студента опосередковано, через завдання, якими він спрямовує діяльність групи. Кооперативне навчання відкриває для студентів можливості співпраці зі своїми ровесниками, дає змогу реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню особистостями вищих результатів засвоєння знань і формування вмінь. Така модель легко й ефективно поєднується із традиційними формами та методами навчання і може застосовуватися на різних етапах навчання. До групового (кооперативного) навчання можна віднести: роботу в парах, ротаційні трійки, «Два-чотири-всі разом», «Карусель», роботу в малих групах, «Акваріум». Під час роботи в парах можна виконувати такі вправи: обговорити завдання, короткий текст; взяти інтерв’ю, визначити ставлення (думку) партнера до даного питання, твердження і т.д.; зробити критичний аналіз роботи один одного; сформувати підсумок вивченої теми тощо.
До фронтальних технологій інтерактивного навчання відносять такі, що передбачають одночасну спільну роботу всього колективу. Це і обговорення проблеми у загальному колі (її застосовують з іншими технологіями), і «Мікрофон» (надається можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, висловити свою думку чи позицію), і незакінчені речення (поєднується з вправою «Мікрофон»), і «Мозковий штурм» (відома інтерактивна технологія колективного обговорення, широко використовується для прийняття кількох рішень з конкретної проблеми), і «Навчаючи-вчуся», і «Ажурна пилка», і «Case-метод», і «Дерево рішень».
До технологій навчання у грі відносяться імітації, рольові ігри, драматизація. Учасники навчального процесу, за ігровою моделлю, перебувають в інших умовах, ніж у традиційному навчанні. Учасникам надають максимальну свободу інтелектуальної діяльності, що обмежується лише конкретними правилами гри. Студенти самі обирають свою роль у грі; висуваючи припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв’язання, покладаючи на себе відповідальність за обране рішення. Викладач в ігровій моделі виступає як: інструктор (ознайомлення з правилами гри, консультації під час її проведення), суддя-рефері (коригування і поради стосовно розподілу ролей), тренер (підказки студентам з метою прискорення проведення гри), головуючий, ведучий (організатор обговорення). Як правило ігрова модель навчання має чотири етапи:
Технології навчання у дискусії є важливим засобом пізнавальної діяльності студентів у процесі навчання, так як дискусія – широке публічне обговорення спірного питання. Досвід використання дискусії у навчанні дає змогу сформулювати деякі головні організаційно-педагогічні моменти , які є спільними для будь-яких різновидів дискусії:
Дискусія сприяє розвитку критичного мислення, дає змогу визначити власну позицію, формує навички відстоювання своєї особистої думки, поглиблює знання з даної проблеми. Такі технології є досить цікавими для сучасної школи. До них відносять: «Метод ПРЕС», «Обери позицію», «Зміни позицію», «Безперервна шкала думок», «Дискусія», «Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу», «Дебати». Так, наприклад, технологію «Метод ПРЕС» можна запропонувати до будь-якої проблеми за умови дотримання чотирьох етапів:
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ З ПОЄДНАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ ТА ТРАДИЦІЙНИХ ФОРМ НАВЧАННЯ
2.1. Організація роботи в малих групах
В практиці вчителя зустрічається ряд проблем по організації роботи груп: як формувати групи, як створювати проблемні ситуації, як організувати їх обговорення, в якій формі підводити підсумки.
Отже, загальні рекомендації, що можна надати з власного досвіду та досвіду викладачів – практиків, що активно застосовують інтерактивні технології в своїй роботі:
Розглянемо декілька варіантів організації групової роботи використані мною га заняттях з хімії та спецдисциплін.
Варіант I
Групи одержують однакові завдання і представляють на перевірку викладачу. Варто залишити час на обговорення, дати можливість кожній групі висловити свою думку, доповнити один одного або вступити у дискусію.
Приклад
Хімія. Тема «Природні джерела вуглеводнів»
Підгрупам дається однакове завдання продовжити фразу «З нафти можна добути…». Студенти працюють з підручником, записують в конспект результат. Одна група робить доповідь про результати пошуку. Інші доповнюють, заперечують.
При використанні даної вправи доцільно ставити питання до групи, що викликають дискусію (ефективним є прийом ранжування питань).
Наприклад додати до фрази «З нафти можна добути…» речення : «Розташуйте фракції нафти за ступенем значущості». Такий варіант викличе всебічне обговорення поставленої задачі. Кожний учасник дискусії наводить аргументи, доводить свою точку зору. Отже, вивчення нового матеріалу відбувається на більш високому якісному рівні, коли від студента не вимагається репродукція знань, а їх осмислення.
Варіант II
Група ділиться на підгрупи і кожний учасник мікрогрупи одержує індивідуальне завдання і роль, які працюють на загальний результат (рольові завдання)
Приклад
Органічна хімія. Тема заняття «Вуглеводи. Целюлоза».
Загальне питання для розгляду – поширення в природі та застосування целюлози
В середині мікрогрупи кожний студент одержує свою роль та завдання:
Керівник лісового господарства надає відомості про вміст целюлози в рослинах та в різних породах деревини, проводить аналіз даних та робить висновки про доцільність використання різних лісоматеріалів з метою вилучення та використання целюлози
Технолог целюлозно – паперового комбінату готує коротку доповідь про процес вилучення целюлози з деревини та виготовлення з целюлози паперу.
Завлабораторією хімічного комбінату надає інформацію про різні види лакофарбових матеріалів, що виготовляються на основі целюлози та порівнює їх з іншими видами ЛФМ.
Технолог текстильного комбінату складає перелік матеріалів та тканин, що виготовляються на основі целюлози та наводить їх коротку характеристику
Студенти забезпечуються підручниками, довідковою літературою, використовують інтернет – ресурси. Весь зібраний матеріал завданню заносять в конспект і потім усно роблять повідомлення про результати пошуку. «Спеціалісти» інших команд доповнюють, заперечують.
Варіант III
Групи одержують різні завдання, проте такі, що працюють на загальний результат (скласти тести, сформулювати питання, оформити у вигляді таблиці, скласти кросворд, скласти схему, тощо)
Приклад (картка заняття див. у додатку А).
Групи ділиться на підгрупи, що одержують чотири види завдань. Перед студентами не постає конкретне завдання по вивченню нового матеріалу, проте, виконуючи різні навчальні задачі вони «занурюються» в тему заняття.
Обладнання та інструменти деревообробних виробництв. Тема «Загальні відомості про дерево ріжучий інструмент».
Група забезпечується підручниками та роздатковим матеріалом у формі короткого конспекту лекції.
1-а група. Скласти тести.
На основі навчального матеріалу скласти чотири тести різних видів:
Альтернативний;
На відповідність;
Виключення зайвого;
На свій вибір
2-а група. Скласти питання (або складіть кросворд)
На основі навчальних матеріалів складіть по два питання:
4-а група. Складіть питання які починаються зі слів:
«Що…?», «Коли…?», «Де…?», «Чому…?», «Як…», «Який…?»
В результаті викладач на даному заняття буде оцінювати не придбані знання , а результат навчальної діяльності - студентський проект. Завдання розраховані на 40 хвилин, потім лідери груп доповідають про результати. Аналізується якість складання тестів, питань, таблиць тощо. Студентам інших підгруп надається можливість відповісти на питання, тести, розв’язати кросворд і одержати оцінку.
Надаємо структуру таких інтерактивних занять (додаток Б).
ВИСНОВКИ
Інтерактивне навчання передбачає нестандартний підхід до організації заняття. І чим несподіваніше буде створювана проблемна ситуація, тим більша надія на високий навчальний ефект.
Отже, інтерактивні технології відіграють важливу роль у сучасній освіті. Їх перевагою є те, що учні – студенти засвоюють всі рівні пізнання. Проте слід зазначити, що проектування і проведення заняття за інтерактивними технологіями вимагають, перш за все, компетентності в даних технологіях викладача, його вміння переглянути і перебудувати свою роботу.
На даний час традиційні форми організації навчання у вищій школі – лекції, семінари, практичні заняття можна удосконалити шляхом введення в певні частини занять (в традиційну структуру) інтерактивних методів, вправ.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Додаток А
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТКА ЗАНЯТТЯ № ____
(інтерактивні лекція)
Навчальна дисципліна Хімія
група |
дата |
|
|
|
|
Тема заняття: Природні джерела вуглеводнів
Дидактична мета: ознайомлення з основними видами вуглеводневої сировини та продуктами їх переробки; формування уявлення про основні способи переробки нафти, газу та кам’яного вугілля; узагальнення та систематизація знань про вуглеводні
Виховна мета: виховання бережливого ставлення до природних ресурсів та економного і раціонального їх використання
Міждисциплінарні зв'язки:
забезпечуючі: географія, екологія
забезпечувані: екологія, біологія
Кваліфікаційні вимоги до знань, вмінь, навичок: знати основні види вуглеводневої сировини; називати фракції нафти; визначення понять крекінгу, перегонки, коксування; знати склад нафти, природного газу, вугілля; вміти наводити рівняння розкладання вуглеводнів під час крекінгу; знати галузі застосування продуктів переробки вуглеводневої сировини
1. Забезпечення заняття
1.1. Дидактичний матеріал: інструкційні картки заняття, картки з QR – кодом, аркуші паперу, фломастери, маркери
1.2. Наочні посібники: навчальні колекції «Продукти перегонки нафти» та «Продукти коксування кам’яного вугілля»
1.3. Технічні засоби навчання: мобільний телефон викладача з програмою PLIKERS, мобільні телефони студентів, комп’ютер, мультимедійний комплекс.
1.4. Література:
Базова: Буринська Н.М. Хімія, 10 кл.: [підруч. для серед. загальноосвіт. шк.] / Н.М. Буринська, Л.П. Величко.– Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 1999.- 176 с.
Допоміжна:
1. Боєчко Ф.Ф.Органічна хімія, 10-11 кл. / Боєчко Ф.Ф., Найдан В.М., Грабовий А.К. – Вища школа, 2001. –351 c.
2. Домбровський А.В. Хімія, 10-11 кл. / Домбровський А.В., Лукашова Н.І., Лукашов С.М. – Освіта, 2003. – 247 c.
2. Хід заняття
№ з/р |
Навчальні питання, елементи заняття |
Форми і методи |
2.1. |
Організація заняття |
Привітання зі студентами |
2.2 |
Визначення теми, мети, мотивація навчальної діяльності |
Робота студентів з кодованим завданням для розшифрування плану заняття |
2.3. |
Актуалізація опорних знань студентів:
|
вправа «Мозковий штурм» |
2.4. |
План лекції
|
робота в мікрогрупах по самостійному засвоєнню навчального матеріалу (складання кросворду, словникової сітки, таблиці, тестів) |
|
1. Природний газ.
|
|
|
2. Нафта і продукти її переробки.
|
|
. |
3. Вугілля і продукти його переробки. |
|
|
4. Вуглеводнева сировина та охорона довкілля. |
|
2.5. |
Питання для актуалізації пізнавальної діяльності студентів |
звітування мікрогруп |
2.6. |
Підбиття підсумків заняття |
вправа «Незакінчене речення» та тестування за допомогою програми PLIKERS |
2.7. |
Завдання для самостійної роботи студентів (домашнє завдання) |
§ 40 (конспект), підготовка до тематичного заліку, виконання вправ на сайті.
|
Підпис викладача ___________________ Т.В.Степанова
Додаток Б
ЛЕКЦІЯ |
|
Структура (основні компоненти) лекції як форми організації навчання |
Робота викладача для активізації діяльності студентів (можливі прийоми) |
1. Мотивація діяльності слухачів (привернення уваги до теми) |
Пояснення значущості теми; бесіда щодо важливості теми; проблемне завдання, питання щодо теми та ін. |
2. Представлення теми, плану, очікуваних результатів, списку рекомендованої літератури |
Обов’язковий запис теми і плану студентами. Пояснення, де і яку інформацію щодо питань плану студенти можуть знайти. Формулювання результатів, що очікує викладач від студентів по завершенні вивчення теми. Опис можливих форм контролю цих результатів |
3. Постановка питань, проблемних завдань, на яких буде зосереджено увагу |
Формулювання і запис на дошці питань чи завдань, на яких студенти мають зосередити увагу під час лекції |
4. Виклад основних питань лекції з висновками до кожного |
Формулювання висновків до кожного з питань лекції; формулювання студентами питань до викладача; завдання до кожного питання |
5. Загальні висновки до теми лекції |
Формулювання висновків усно, в бесіді зі студентами, складання узагальнюючих таблиць, схем тощо. |
6. Перевірка результатів засвоєння |
Повернення до теми і очікуваних результатів у бесіді, короткому тесті, 5-хвилинному есе, вільному писанні тощо |
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ |
|
Структура (основні компоненти) семінарського заняття |
Робота викладача для активізації діяльності студентів (можливі прийоми) |
1.Попередня підготовка студентів за планом і літературою, що надані викладачем |
Перевірити наявність літератури в кабінеті або читальному залі; приготувати дискусійні питання |
2.Мотивація навчальної діяльності |
Постановка проблемних питань; опора на попередній досвід при обговоренні (зв’язок із попереднім заняттям); пояснення практичного значення теми. Використання таких технологій, як мозковий штурм, мультиголосування, мікрофон тощо |
3. Представлення теми, плану, завдань заняття |
Записати і пояснити тему і план заняття |
4.Обговорення зі студентами матеріалу згідно плану заняття |
Організація обговорення теми семінару, представлення різних точок зору для проведення дискусії; постановка уточнюючих запитань; спонукання до підсумків, узагальнень, висловлення власної думки, застосування інтерактивних технологій – робота в малих групах, в парах, займи позицію, дискусія, дебати тощо |
5. Підбиття підсумків заняття |
Проведення бесіди: чого досягли, що сподобалось, що ні, оцінювання і самооцінювання діяльності групи і окремих студентів; застосування технологій -незакінчене речення, дерево рішень, мікрофон тощо |
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ |
|
Структура (основні компоненти) |
Робота викладача для активізації діяльності студентів (можливі прийоми) |
1. Представлення теми, плану, завдань заняття |
Написати тему, пояснити план, завдання заняття |
2.Розв’язання пізнавальних завдань |
Підготувати систему завдань, що виконується на основі текстів або дослідів.Використання інтерактивних технологій – робота в малих групах, в парах, проекти, імітація, симуляція, кейс-метод тощо |
3.Обговорення отриманих результатів |
Підведення підсумків і обговорення результатів у загальному колі |
4.Підведення підсумків заняття |
Самооцінювання діяльності групи і окремих студентів; застосування технологій – незакінчене речення, дерево рішень, мікрофон тощо |
5.Оцінювання ефективності заняття та діяльності окремих студентів |
Аналіз досягнень і діяльності окремих студентів та групи в цілому |