18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "Дія металів на організм людини"

Про матеріал

Розробка уроку з теми " Метали". Можна використати на підсумкових уроках.

Допоможе закріпити знання учнів про метали, їх роль у різних сферах діяльності людини; формувати цілісне уявлення про живу і неживу природу; з'ясувати дію металів на організм людини; формувати навички дбайливого ставлення до власного здоров'я; розвивати самостійність, відповідальність за свої вчинки та вміння відстоювати свою точку зору.

Перегляд файлу

Дія металів на організм людини (10 клас)

Мета: закріпити знання учнів про метали, їх роль у різних сферах діяльності людини; формувати цілісне уявлення про живу і неживу природу; з’ясувати дію металів на організм людини; формувати навички дбайливого ставлення до власного здоров’я; розвивати самостійність, відповідальність за свої вчинки та вміння відстоювати свою точку зору.

 

Хід уроку

І. Організація роботи

ІІ. «Мозкова атака»

Запишіть у зошиті.

1.Що таке метали?

2.Які метали ми вивчали? Опишіть коротко галузі їх застосування.

Заслухати декілька учнів.

ІІІ. Основна частина.

Учитель. Ми розглянули застосування металів у виробництві, у побуті, у різних сферах діяльності людини. А сьогодні ми розглянемо, яку роль відіграють метали в організмі людини: позитивну чи негативну.

Клас попередньо поділяється  на дві команди.

Перша команда знаходить інформацію про позитивну роль металів в організмі й джерела живлення цим металом.

Друга команда знаходить інформацію про негативний вплив металів на організм людини та шляхи надходження металів до організму людини.

На дошці – таблиці «Вміст металів у живій та неживій природі» та «Система органів людини».

 

 

 

 

 

Метал

У неживій природі, %

В організмі людини, %

К

2,4

0,025

Na

2,6

0,03

Ca

3,4

0,14

Mg

2,5

0,05

AI

8,8

0,001

Fe

4,7

0,001

 

Зробіть порівняльний аналіз вмісту металів.

    А зараз розглянемо, у чому полягає біологічна роль металів у організмі людини.

    Заслухаємо представників команд «За» і «Проти».

     Калій «За»

     Йони металу регулюють білковий і вуглеводний обмін, впливають на процеси фотосинтезу, забезпечують нормальне функціонування всіх м’язів, особливо серцевого, знижують надлишок води в організмі.

    «Проти»

    У разі надлишку металу спостерігається підвищення рухової активності, серцевого ритму, порушення жирового і білкового обмінів.

 Натрій «За»

Я натрій.

Я з металами стою,

Хоч м’який, мов масло.

Жовтим полум’ям горю

І довго не згасну.

Я поширений доволі:

В соді, в склі, в кухонній солі.

 Йони металу підтримують у тварин і людини нормальну збудженість м’язових клітин, беруть участь у збереженні кислотно – основного балансу в організмі, регуляція серцевої діяльності (заспокоюють), утримують воду в організмі.

 «Проти»

 Надлишок йонів призводить до порушення водного балансу, згущення крові, спричиняє дисфункцію нирок, деякі серцево – судинні захворювання.

 Магній. «За»

В морській воді я проживаю,

На твердість її впливаю,

Тому вона гірка на смак.

Я магній – дванадцятий знак.

 Солі металу в організмі людини виявляють антисептичну й судинорозширюючу дію, знижують артеріальний тиск, вміст холестерину в крові, забезпечують профілактику раку, позитивно впливають на органи травлення, виявляють заспокійливу дію на нервову систему.

 «Проти»

 Підвищений вміст йонів Магнію призводить до порушення мінерального обміну, балансу обміну магнію, є одним із чинників підвищення смертності від серцево – судинних захворювань і захворювань шлунково – кишкового тракту.

 Кальцій. «За»

Срібно – білий активний метал

І повітря боїться він дуже

Є у ґрунті, у наших кістках,

І у водах підземних потужних.

Кальцій є в зубах білосніжних,

А тому він метал дивовижний.

 Йони металу необхідні для нормального перебігу процесів кровотворення, обміну речовин, зменшують проникливість судин, забезпечують нормальний ріст скелета, позитивно впливають на стан нервової системи.

 «Проти»

 У разі надлишку металу в організмі виникає цистит, якщо в організм потрапляє цементний пил, у складі якого є кальцій, страждають органи дихання, у дітей знижується збудженість нервової системи.

 Ферум. «За»

Я скрізь навколо тебе є,

Бо Ферум – то ім’я моє.

Я у деревах, у траві,

У твоїх я жилах, у крові.

 Роль цього металу надзвичайно велика. Ферум є основою гемоглобіну й визначає ефективність дихальних ферментів. Нестача і тривалий дефіцит Феруму призводить до анемії, інакше кажучи недокрів’я.

 «Проти»

 Надлишок Феруму спричиняє порушення нервової системи, ураження нирок, зниження розумової активності, дратівливість, неврівноваженість.

 Алюміній. «За»

Найбільш поширений метал,

Як глина у землі лежав,

Але знайшли чудовий спосіб

Й видобувають його й досі.

Він легкий у каструлях наших,

В яких ми варим борщ чи кашу

Він срібний, наче сніг чи іній.

Зветься гарно – алюміній.

 Міститься в легенях, печінці, кістках, головному мозку, впливає на дію травних ферментів і нервову систему.

 «Проти»

 Надлишок металу призводить до порушення мінерального обміну.

 Учитель. Ми заслухали опонентів.

 Команда «За» переконувала нас, що метали відіграють у організмі людини дуже важливу позитивну роль. Команда «Проти», навпаки, дуже переконливо доводила, що метали негативно впливають на організм людини. Хто ж правий?

 Учні виловлюють свої думки. Разом приходимо до висновку, який висловив ще в XVI сторіччі засновник «ятрохімії» відомий лікар Теофраст Бомбаст фон Гогенгейм Парацельс: «Усе є отрута і все є ліки, залежить тільки від міри». Нестача, як і надлишок, викликає хвороби в людей.

 А тепер розглянемо, як вирішити нестачі потрібних йонів металів. Як можна поповнити запас необхідних елементів. Заслухаймо експертів з команди.

 Існує два методи поповнення в організмі кількості необхідних методів:

  1.        З продуктами харчування;
  2.        Якщо з їжею недостатньо надходить цих елементів, тоді за допомогою медпрепаратів.

Наприклад:

  •     Кальцій і Магній надходять до організму з молоком та молочними продуктами;
  •     Калію багато в бананах, кукурудзі та ізюм;
  •     Натрій – з усім знайомою сіллю;
  •     Риба, печінка, телятина, а також квасоля, кукурудза, горох – багаті на Ферум.

Крім перелічених елементів, нашому організму потрібні в дуже незначних кількостях такі елементи, як Цинк, Купрум, Кобальт, Нікель, Молібден, Ванадій та інші.

З лікарських препаратів наведемо лише всесвітньо відомі «Краплі Береш плюс» куди входять гармонійні дози потрібних організмові людини мікроелементів(Zn, Cu, Mn, Co, N, Mo, V, B, F), а також деяких олігоелементів (K, Mg, Fe). «Краплі Береш плюс» рекомендують вживати в разі втомлюваності, відсутності апетиту, слабкості, безсоння, зниження опірності організму людини внаслідок шкідливих впливів на нього несприятливих екологічних змін довкілля (наприклад, через хімічне, та радіонуклідне забруднення).

Учитель. А зараз послухаємо, якими ж шляхами надходять у наш організм надлишки металів.

Учні висловлюють думки.

Експерти двох команд підбивають підсумки та записують у вигляді таблиці:

 

 

 

VI. Підбиття підсумків уроку.

1. Метали потрібні людині в невеликих кількостях.

2. Їх нестачу можна компенсувати за допомогою продуктів харчування або медикаментами.

 3.   Надлишок металів у організмі виникає через забруднення довкілля і сприяє виникненню різних хвороб.

 4.   Щоб не хворіти, людина повинна зменшити свій негативний вплив на навколишнє середовище.

V. Домашнє завдання

Конспект. Творче завдання: підготувати кросворд «Дія металів на організм людини» або «Роль мікроелементів-металів на організм людини» 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
1497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку