Розробка уроку з теми " Метали". Можна використати на підсумкових уроках.
Допоможе закріпити знання учнів про метали, їх роль у різних сферах діяльності людини; формувати цілісне уявлення про живу і неживу природу; з'ясувати дію металів на організм людини; формувати навички дбайливого ставлення до власного здоров'я; розвивати самостійність, відповідальність за свої вчинки та вміння відстоювати свою точку зору.
Дія металів на організм людини (10 клас)
Мета: закріпити знання учнів про метали, їх роль у різних сферах діяльності людини; формувати цілісне уявлення про живу і неживу природу; з’ясувати дію металів на організм людини; формувати навички дбайливого ставлення до власного здоров’я; розвивати самостійність, відповідальність за свої вчинки та вміння відстоювати свою точку зору.
Хід уроку
І. Організація роботи
ІІ. «Мозкова атака»
Запишіть у зошиті.
1.Що таке метали?
2.Які метали ми вивчали? Опишіть коротко галузі їх застосування.
Заслухати декілька учнів.
ІІІ. Основна частина.
Учитель. Ми розглянули застосування металів у виробництві, у побуті, у різних сферах діяльності людини. А сьогодні ми розглянемо, яку роль відіграють метали в організмі людини: позитивну чи негативну.
Клас попередньо поділяється на дві команди.
Перша команда знаходить інформацію про позитивну роль металів в організмі й джерела живлення цим металом.
Друга команда знаходить інформацію про негативний вплив металів на організм людини та шляхи надходження металів до організму людини.
На дошці – таблиці «Вміст металів у живій та неживій природі» та «Система органів людини».
Метал |
У неживій природі, % |
В організмі людини, % |
К |
2,4 |
0,025 |
Na |
2,6 |
0,03 |
Ca |
3,4 |
0,14 |
Mg |
2,5 |
0,05 |
AI |
8,8 |
0,001 |
Fe |
4,7 |
0,001 |
Зробіть порівняльний аналіз вмісту металів.
А зараз розглянемо, у чому полягає біологічна роль металів у організмі людини.
Заслухаємо представників команд «За» і «Проти».
Калій «За»
Йони металу регулюють білковий і вуглеводний обмін, впливають на процеси фотосинтезу, забезпечують нормальне функціонування всіх м’язів, особливо серцевого, знижують надлишок води в організмі.
«Проти»
У разі надлишку металу спостерігається підвищення рухової активності, серцевого ритму, порушення жирового і білкового обмінів.
Натрій «За»
Я натрій.
Я з металами стою,
Хоч м’який, мов масло.
Жовтим полум’ям горю
І довго не згасну.
Я поширений доволі:
В соді, в склі, в кухонній солі.
Йони металу підтримують у тварин і людини нормальну збудженість м’язових клітин, беруть участь у збереженні кислотно – основного балансу в організмі, регуляція серцевої діяльності (заспокоюють), утримують воду в організмі.
«Проти»
Надлишок йонів призводить до порушення водного балансу, згущення крові, спричиняє дисфункцію нирок, деякі серцево – судинні захворювання.
Магній. «За»
В морській воді я проживаю,
На твердість її впливаю,
Тому вона гірка на смак.
Я магній – дванадцятий знак.
Солі металу в організмі людини виявляють антисептичну й судинорозширюючу дію, знижують артеріальний тиск, вміст холестерину в крові, забезпечують профілактику раку, позитивно впливають на органи травлення, виявляють заспокійливу дію на нервову систему.
«Проти»
Підвищений вміст йонів Магнію призводить до порушення мінерального обміну, балансу обміну магнію, є одним із чинників підвищення смертності від серцево – судинних захворювань і захворювань шлунково – кишкового тракту.
Кальцій. «За»
Срібно – білий активний метал
І повітря боїться він дуже
Є у ґрунті, у наших кістках,
І у водах підземних потужних.
Кальцій є в зубах білосніжних,
А тому він метал дивовижний.
Йони металу необхідні для нормального перебігу процесів кровотворення, обміну речовин, зменшують проникливість судин, забезпечують нормальний ріст скелета, позитивно впливають на стан нервової системи.
«Проти»
У разі надлишку металу в організмі виникає цистит, якщо в організм потрапляє цементний пил, у складі якого є кальцій, страждають органи дихання, у дітей знижується збудженість нервової системи.
Ферум. «За»
Я скрізь навколо тебе є,
Бо Ферум – то ім’я моє.
Я у деревах, у траві,
У твоїх я жилах, у крові.
Роль цього металу надзвичайно велика. Ферум є основою гемоглобіну й визначає ефективність дихальних ферментів. Нестача і тривалий дефіцит Феруму призводить до анемії, інакше кажучи недокрів’я.
«Проти»
Надлишок Феруму спричиняє порушення нервової системи, ураження нирок, зниження розумової активності, дратівливість, неврівноваженість.
Алюміній. «За»
Найбільш поширений метал,
Як глина у землі лежав,
Але знайшли чудовий спосіб
Й видобувають його й досі.
Він легкий у каструлях наших,
В яких ми варим борщ чи кашу
Він срібний, наче сніг чи іній.
Зветься гарно – алюміній.
Міститься в легенях, печінці, кістках, головному мозку, впливає на дію травних ферментів і нервову систему.
«Проти»
Надлишок металу призводить до порушення мінерального обміну.
Учитель. Ми заслухали опонентів.
Команда «За» переконувала нас, що метали відіграють у організмі людини дуже важливу позитивну роль. Команда «Проти», навпаки, дуже переконливо доводила, що метали негативно впливають на організм людини. Хто ж правий?
Учні виловлюють свої думки. Разом приходимо до висновку, який висловив ще в XVI сторіччі засновник «ятрохімії» відомий лікар Теофраст Бомбаст фон Гогенгейм Парацельс: «Усе є отрута і все є ліки, залежить тільки від міри». Нестача, як і надлишок, викликає хвороби в людей.
А тепер розглянемо, як вирішити нестачі потрібних йонів металів. Як можна поповнити запас необхідних елементів. Заслухаймо експертів з команди.
Існує два методи поповнення в організмі кількості необхідних методів:
Наприклад:
Крім перелічених елементів, нашому організму потрібні в дуже незначних кількостях такі елементи, як Цинк, Купрум, Кобальт, Нікель, Молібден, Ванадій та інші.
З лікарських препаратів наведемо лише всесвітньо відомі «Краплі Береш плюс» куди входять гармонійні дози потрібних організмові людини мікроелементів(Zn, Cu, Mn, Co, N, Mo, V, B, F), а також деяких олігоелементів (K, Mg, Fe). «Краплі Береш плюс» рекомендують вживати в разі втомлюваності, відсутності апетиту, слабкості, безсоння, зниження опірності організму людини внаслідок шкідливих впливів на нього несприятливих екологічних змін довкілля (наприклад, через хімічне, та радіонуклідне забруднення).
Учитель. А зараз послухаємо, якими ж шляхами надходять у наш організм надлишки металів.
Учні висловлюють думки.
Експерти двох команд підбивають підсумки та записують у вигляді таблиці:
VI. Підбиття підсумків уроку.
1. Метали потрібні людині в невеликих кількостях.
2. Їх нестачу можна компенсувати за допомогою продуктів харчування або медикаментами.
3. Надлишок металів у організмі виникає через забруднення довкілля і сприяє виникненню різних хвороб.
4. Щоб не хворіти, людина повинна зменшити свій негативний вплив на навколишнє середовище.
V. Домашнє завдання
Конспект. Творче завдання: підготувати кросворд «Дія металів на організм людини» або «Роль мікроелементів-металів на організм людини»