поглибити знання учнів про тверді та м'які приголосні звуки; вчити позначати м'якість приголосних знаком м'якшення (ь); розвивати зв'язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Тема: Суд над м’якими і твердими приголоснми. Кто важливіший!
Мета: поглибити знання учнів про тверді та м’які приголосні звуки; вчити позначати м’якість приголосних знаком м’якшення (ь); розвивати зв’язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнення: пілручник, зошит на друкованій основі, презентація, телевізор, роздатковий матеріал.
Хід уроку
1.Встуне слово вчителя:
Прошу всіх встати, суд іде. Судове засідання оголошую відкритим. Вітаю всіх прошу сідати. Слухається справа за позивом Твердого приголосного,який звинувачує м’який приголосний у неповазі, і висуває прохання, щоб його поставили головним над усіма приголосними звуками. . Вітаю всіх прошу сідати.
Панове секретарі прошу почати записувати наше засідання: ( учні записують число і класну роботу)
2. Каліграфічна хвилинка: пазл зі слогів, учні повинні утворити як можно більше нових слів
Вчитель.На засіданні присутні свідки опонентів. Будь ласка сторона підримуюча м’який приголосний , скажіть ваши думку.
3.1 Ми дівчатки вважаємо що мякі найголовніше, і зараз ми розповімо чому!
- Ми дівчата дуже милі, і грайливі і умілі. Мякість нам панує краще, ніж грубі тверді ледащі.
Вчитель:Ми вислухали вашу думку, тепер послухаємо сторону твердих приголосних, за них виступають хлопці.
4.1 Ми зовсім не ледащі, поміркуйте ви самі, з нас починаються такі слова, що не чули ці мякі. Молоток, цвях, цегла і дуже їх багато, що аж втомишся ти перечисляти. Ми дуже сильні, тому повинні бути головними.
Вчитель: Так дивлюсь ситуація в нас непросто, що аж звернулись до суда, давайте виконуємо завдання, і зрозуміємо хто головніший, ким бути краще, а кому ні. Виконуємо завдання головні.
Завдання
На дошці весит план суда
Ми визвали свідка, але поки він шов у своєму докладі він загубив літери вам потрібно їх повернути!
Встав пропущені літери, та збери слова. ( кожній группі дається картка з пропущенними літерами учні їх вставляють) хто швидше їх поверне, той отримує додатковий пріоритет.
Молодці ви поновили доповідь нашого свідка, але
Зараз хочу визвати на дибати дві сторони процесу, щоб подивитися як вони орієнтуються в матеріалах справи, а вас панове присяжні прошу дивитися за правильністю відповідей сторін.
Задача опонентів правильно відповідати на поставлені питання, згідно матеріалів справи.
Що таке звук? (Звук – найменша одиниця мовлення.)
-Скільки звуків в українській мові? ( В українській мові 38 звуків)
-На які 2 групи поділяються звуки української мови? ( голосні та приголосні)
-Скільки в українській мові голосних звуків? ( В українській мові 10 голосних звуків)
- На які 2 групи поділяються голосні звуки української мови? ( наголошені й ненаголошені)
-Які голосні звуки позначать 2 звуки? ( В українській мові звуки я,ю,є, ї, позначають 2 звуки)
-Скільки приголосних звуків в українській мові? (В українській мові 32 приголосних звуків)
-На які групи діляться приголосні звуки? (Приголосні звуки діляться на тверді, мякі, дзвінкі глухі)
-Який приголосний звук позначає 2 звуки?(звук щ позначає 2 звуки шч)
-Який приголосний звук завжди мякий? ( В українській мові звук й, ч, щ завжди мякий)
-Як у звуковому аналізі позначаються голосні та приголосні?( Голосні звуки позначаються кружечки, приголосні звуки мякі двома рисочками, тверді одною)
3. Третій пункт: слідчий експеримент
Для цього вам потрібно надати по 6 чоловік з кожної сторони. Ми подивимося яка сторона більш підготувалася до суду, для цього потрібно вміти слухати свого капітана і виконувати всі вказівки.
На вас зараз одягнуть літери, але одна людина із вашої команди буде без неї , і буде вами керувати, яка команда швидше складе слова, отримає голос наших присяжних.
Дзвінок, дзвін, вінок, він, кіно, коні
4.Четвертий пункт: показання сторін позивачів
З кожної сторони прошу по одному представнику. Ви повинні слова на склади, від ваших показань буде залежити хід суда, всі інші записують у зошити.
Слова: Ялина, дзеркальце, бойовий, мальований, знання, віддати.
5. П’ятий пункт: показання сторін обвинувачення
З кожної сторони прошу по одному представнику. Ви повинні Поділити слова на склади і знайти «зайве» слово в кожному рядку.
-Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.
-Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.
-Березень, квітень, травень, вересень.
6. Шостий пункт: вирок
Перед тим як суддя винесе вирок, прошу позивачів вийти на перед. Останнє завдання для вас:
Сторона яка віповідає за твердих приголосних закреслює в словах мякі приголосні, а сторона відовідаюча за мякі приголосні закреслює тверді.
Слова: Україна, Ненько, Батьківшина, Мир, щастя, добробут.
Суддя: Скажіть чи можуть ці слова існувати без кожного з вас?
Т: Ні, ти прости мене мякенька, я погарякував.
М: І я вважаю, що ні, ти прости мене мякенький, що я назвала тебе ледащім. Адже ми всі важливі. ( Обійми)
Суддя: Пані присяжні пропоную вам сказати декілька слів, перед тим, як я оголошу вирок. Як ви вважаєте кто найважливіший?
Суддя: Прошу всіх стати! На основі наданих нам доказів, і враховуючи примирення сторін. Суд готовий винести рішення. Тверді і мякі приголосні зобовязані зайняти одну ланку, і перестати суперечитися між собою, адже без них наша мова втратить мелодійність і стане непримітною та сумною, а ми цього допустити не можимо. Рішення винесено і оскарження не підлягає. Суд оголошується закритим, дякую за увагу!