Тема : Складання та записування підписів під серією малюнків «Мандрівка Львовом» .
( підготовкою до даного уроку є автобусна екскурсія містом)
Мета : вчити дітей складати та записувати підписи під серією малюнків , які можуть слугувати планом розповіді ; виділяти головне у зображенні та тексті ; розвивати уміння переказувати почуте ; увагу і спостережливість ; зв`язне мовлення ; розвивати любов до рідного краю , прагнення більше знати про рідне місто Львів , бажання милуватися красою довкілля .
Навчальні цілі : уважно стежить за усними відповідями однокласників ; доповнює речення одним – двома словами за змістом ; розуміє значення почутих слів , словосполучень , речень ; відтворює елементи фактичного змісту прослуханого ; знає і записує назву рідного міста , вулиці , на якій мешкає ; встановлює логічну послідовність подій .
Міністерство освіти і науки України
Урок розвитку зв’язного мовлення
у 2 класі
«Складання та записування підписів під серією малюнків «Мандрівка Львовом»
Підготувала :
вчитель поч. класів
КНВК школи-садка №94
м. Львова
Мацько Ірина Гнатівна
Львів
Тема : Складання та записування підписів під серією малюнків «Мандрівка Львовом» .
( підготовкою до даного уроку є автобусна екскурсія містом)
Мета : вчити дітей складати та записувати підписи під серією малюнків , які можуть слугувати планом розповіді ; виділяти головне у зображенні та тексті ; розвивати уміння переказувати почуте ; увагу і спостережливість ; зв`язне мовлення ; розвивати любов до рідного краю , прагнення більше знати про рідне місто Львів , бажання милуватися красою довкілля .
Навчальні цілі : уважно стежить за усними відповідями однокласників ; доповнює речення одним – двома словами за змістом ; розуміє значення почутих слів , словосполучень , речень ; відтворює елементи фактичного змісту прослуханого ; знає і записує назву рідного міста , вулиці , на якій мешкає ; встановлює логічну послідовність подій .
Обладнання : картини і зображенням Львова ; маски і костюми Лева – мудреця і Левчика, книги про Львів .
Хід уроку
І. Організаційний момент
Знову день почався ,діти.
Всі зібрались на урок .
То ж пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок .
Сьогодні в нас урок незвичний ,
Святковий – гості будуть в нас
У рідне місто помандруєм
Нехай навчить усіх він нас .
ІІ. Оголошення теми і мети уроку .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Екскурсію містом – музеєм водити
Кожен львів`янин має уміти .
Тож не лінуйся , книги читай ,
Міста історію пильно вивчай .
IV. Актуалізація чуттєвого досвіду дітей .
Бесіда :
(відповіді учнів)
V. Розвиток теми .
2. Бесіда :
Учень :
Серед левів на зібранні
Відрізняється мудрець .
Це історик є тутешній
Добрий і розумний лев .
Лев-історик добре знає
Що? Коли? й хто будував ?
Та й про все у книзі пише
Щоби люд про усе знав .
Учениця :
Приїжджають гості в місто ,
І львів`яни , що ростуть –
Хай історію всі знають
А не просто містом йдуть .
Є у Львові древні мури ,
Вежі , площі і вали ,
І оздоблені каплиці ,
Кам`яниці і церкви .
Учень :
Ще у Львові є театри ,
Гарні парки і ставки .
У музеї , цирк , цукерню –
Зайдуть діти залюбки .
Знає лев про Львів багато ,
Пише книгу день при дні .
А сьогодні просить щиро :
«Діти , поможіть мені ».
Лев-мудрець :
Знаю добре я малята ,
Що недавно , у ці дні ,
На екскурсії ви були
І про місто своє чули ,
Слухали уважно всі .
Тож сьогодні , щиро прошу ,
Помандруємо разом
І запишемо де були
В зошит золотим пером .
Учитель :
Чи готові ви , діти , допомогти ?
Левчик :
А про мене ви забули ?
Чи то може і не чули ?
Що у Львові я живу –
З усіма дітьми дружу .
Левенятко я , дитина ,
Мандрувати теж люблю .
І про місто своє знаю .
Вам також щось розкажу .
Лев –мудрець :
Дуже просимо тебе, левенятку , розказати щось цікаве про Львів .
Левчик :
Довго я не розумів,
Звідки в міста назва – Львів.
Брата старшого питаю:
- А ти знаєш?
Каже:
- Знаю. Князь був,
Галицький Данило.
Сім віків перекотило,
Як дзвеніла княжа слава,
Та не тільки в славі справа:
Сумував князь, що один...
Народився в князя син!
- Сильним будь, наш рід прослав!
Левом сина князь назвав.
Щоб віки жила ця днина,
Місто князь як збудував,
Дав йому імення сина.
Так от... З княжих ще часів
В міста горда назва – ЛЬВІВ.
Лев-мудрець :
Левчику , ти молодець . Добре засвоїв історію свого рідного міста . А сьогодні допоможи мені перевірити чи знають діти про своє місто
Левчик :
Із задоволенням.
Лев-мудрець :
Пропоную вам пограти гру .
( учні по черзі відповідають. Однокласники уважно слухають . виправляють і доповнюють відповіді)
Левчик :
Добре виконали ви завдання Лева-мудреця . Але і я вам приготував завдання – хитринки .
6. Завдання на виділення суттєвого .
Завдання 1 :
Випишіть речення які пов`язані зі Львовом :
У нашому місті є Стрийський парк .
У місті є підземний трамвай – метро .
Через місто протікає річка Дніпро .
Біля підніжжя Високого Замку простягається парк Знесіння .
Оперний театр побудований на річці Полтві .
Завдання 2 :
Подумай , до якого малюнка підійдуть такі словосполучення :
Головний вокзал , площа Ринок , пам`ятник Тарасу Шевченку , театр опери та балету імені Соломії Крушельницької , пам`ятник Маркіяну Шашкевичу , Шевченківський гай .
(словосполучення записані на листочках, учні прикріплюють їх під малюнками на дошці)
Завдання 3 :
Розкажіть , що вам відомо про місця і споруди зображені на малюнках .
7. Усний переказ почутого на екскурсії та прочитаного .
Запрошуємо до дошки юних екскурсоводів , які проведуть нам екскурсію по Львову .
(Відповіді учнів підготовлені завчасно) .
І учень :
Головний вокзал був побудований у 1903 році . Пасажирський двірець збудований на місці давньої станції . Головний залізничний вокзал називають воротами у старовинне місто . Перед приміщенням залізничних кас і залів очікування є фонтан та клумби .Із головного вокзалу відправляються поїзди у різні куточки України, а також і за кордон. (у Росію, Польщу)
ІІ учень :
Свою розповідь я розпочну від театру опери та балету імені Соломії Крушельницької. Він будувався з 1897 по 1990 рік за проектом архітектора Зигмунда Горголевського . Театр оздоблений фігурами Трагедії та Комедії . Великі мідні скульптури , що вінчають фронтон – Слава , Трагедія і Музика – роботи талановитого українського скульптора П. Війтовича.Зал розрахований на 1100 місць.
У 1984 році в театрі завершились реставраційні роботи , що тривали 6 років . Театр-один з найкращих театрів світу. Побудований на річці Полтві.
ІІІ учень :
Пам`ятник Тарасу Григоровичу Шевченку у Львові було відкрито 24 серпня
1992 року . На початку 80 – их років розпочався збір грошей на пам`ятник . Після кількох етапів конкурсу переміг проект скульпторів Володимира та Андрія Сухорських та архітекторів Ю.Диби та Ю .Хромея . Зібраних грошей бракувало , і на допомогу прийшли українці з діаспори . Василь Іваницький організував збір коштів та виготовлення монументу в Аргентині . Відлита скульпура була доставлена морем до Гамбурга , а звідти перевезена до Львова . Відкриття пам`ятника відбулось в присутності сотень тисяч людей .
IV учень :
Старий Львів – це перш за все Ринок.Назва його походить в німецького слова «ring» , що означає коло . Розмір цієї площі 142 на 129 метрів . Майже на кожному будинку тут охоронна дошка «Пам`ятка архітектури » .Сорок п`ять будинків на одній невеликій площі , сорок п`ять пам`яток архітектури – це унікальний музей під відкритим небом . Майже у всіх будинках західного фіртеля знаходяться магазини. На площі Ринок стоять чотири фонтани зі скульптурами Нептуна , Адоніса , Діани і Амфітрити . Найбільш давня згадка про ратушу відноситься до 1381 року . Збудована за проектом Ю.Маркля , Ф.Третера і А.Вондрашки вежа стала символом міста а у 1852 році на ній було встановлено годинник .
(учні слухають і доповнють розповіді).
8.Творча робота з серією малюнків . (колективна )
(Львівський оперний театр , пам`ятник Тарасу Шевченку , фонтани на площі Ринок , головний вокзал , львівська ратуша )
9.Складання плану , розміщення у певній послідовності підписів під серією малюнків та запис їх у зошит . (колективне складання плану під керівництвом вчителя ) .
План
10. Напутнє слово гостей .
Лев-мудрець :
От і втішили сьогодні
Ви старого мудреця .
Вироста розумна молодь
Варта гідне майбуття .
Бо історію хто знає
Свого міста , де зроста ,
Той шанує , той плекає ,
Пам`ять з роду не згаса .
Всім розказуйте ви , діти ,
Те , що знаєте самі .
Мудрі книги теж читайте
І вивчайте рідний Львів .
VI. Підсумок уроку .
- Чи сподобався вам урок ?
- Що ви навчилися ? (складати підписи під серією малюнків)
- Чи сподобались вам наші гості ? Чим ?
Учень: Ми - нащадки Данила ,
Ми – львів`яни , а це важливо .
Ми вчимося своє шанувати ,
Прагнем все , що є в світі пізнати
Ми історію Львова вивчаєм ,
Часто рідним містом гуляєм ,
Разом з друзями склали ми план .
Збережемо одержаний дар .
Вчитель: Дорогі діти , любіть своє місто , вивчайте його історію , зростайте розумними і гордіться Львовом .
Додаток 1
Легенда
« Таємниця львівських левів »
Чи замислювались ви коли-небудь, чому й звідки у Львові так багато левів? Старші люди кажуть, що і не леви це зовсім.
Якщо уважно придивитись до символів нашого міста, можна помітити, що вони нагадують людей. І це не випадково — адже це колишні львів'яни, які в своєму житті щось зробили для свого міста. Серед них є правителі й прості городяни.
Існує одна ніч у році, коли всі львівські леви збираються у потаємному місці. А на свої зібрання вони запрошують лише тих львів'ян, які творять добро для міста Лева, і розповідають їм свої історії.
Головує на цих зборах лев з Високого Замку, куди він потрапив з-під старої ратуші. Це поважний городянин, який, не шкодуючи власного життя, вступив у бій з розбійниками й врятував життя бургомістра. Після цього поруч із входом до ратуші, на високому кам'яному стовпі, з'явився лев, що тримав у лапах щит з написом: «Від вдячних львів'ян».
Усі затихають, коли з'являється Лев-віщун, який колись служив флюгером, а нині сумує у музеї. Золотий блиск і корона свідчать про його винятковість. А й справді, коли він ще був людиною, то заслужив повагу городян за те, що вмів передбачати повені, пожежі та інші лиха. А коли став левом — його розташували на шпилі ратушевої вежі, де він і надалі служив львів'янам. Якщо до міста наближались вороги, то Лев-віщун падав з даху в той бік, звідки слід було очікувати небезпеку.
Він часто розповідає про свого помічника — маленького хлопчака, який одного разу, помітивши ворожі загони, що сунули на Львів, першим сповістив городян про небезпеку. І згодом, на старій ратуші, вони теж були поруч. Хлопчак був левом, у пащу якому вкладалась сигнальна сурма. Але відтоді, як завалилась вежа старої ратуші, його ніхто не бачив.
Вхід до потаємного місця пильнують два мармурові леви — колишні воїни, які загинули, боронячи вхід у місто. Трапилось так, що ворог вже декілька тижнів тримав Львів в облозі. Однієї темної ночі зрадник відкрив один з входів у місто. Лише два мужні воїни вступили у бій. Вони не пропускали ворога, доки з міста не підійшла підмога.
На своїх зібраннях полюбляють леви покепкувати з двох братів-сідлярів, які за життя були настільки дружними, що й стали левом з однією головою та двома тулубами на розі вулиць Галицької та Староєврейської. Брати не лише були вправними ремісниками, а й добрими порадниками для городян.
У найтемнішому кутку, наче привид, займає своє місце лев, який ніколи не бачить денного світла, — лев з печери Святоюрської гори. Колись він був воїном, володарем могутньої держави, але згодом відрікся від світу і став першим львівським монахом та оселився в одній з печер. Відтоді гору стали вважати святою, а згодом над печерами звели церкву Святого Юра.
Єдиним, хто не приходить, а прилітає на таємне місце, є крилатий лев-іноземець, що не випускає зі своїх лап книги. За людського життя він багато подорожував. Проте зі всіх міст світу він обрав Львів і оселився у ньому назавжди, і, будучи консулом, запрошував до Львова купців з цілого світу, які приводили сюди багаті каравани товарів.
Жодне зібрання не обходиться без частування. Пригощає всіх лев-корчмар, який навіть при такій поважній публіці не випускає з пащі виноградне ґроно. Це був чоловік веселої вдачі, він допомагав вбогим та годував голодних. Його корчму при вулиці Руській знало все місто. Мабуть, тому і серед левів у нього так багато друзів.
У всі часи особливо шановані леви — це будівничі Львова. На зібраннях вони ведуть суперечки про сучасне архітектурне обличчя міста. І сумують, коли хтось з їхнього кола не приходить, зникнувши назавжди разом з черговим зруйнованим будинком.
На відміну від левів-одинаків, представники багатьох львівських родин приходять цілими лев'ячими родинами. Кожна з них має свою багату та неповторну історію. Це меценати, духовні наставники, діячі культури, письменники, музиканти, художники… Ця строката публіка крокує кам'яними, дерев'яними, скляними, шовковими та паперовими ногами.
У цю ніч ненадовго вони покидають львівські площі, вулиці, музеї, квартири, щоб зранку знову зайняти своє місце.
Додаток 2
Додаток 3
Катедральний собор святого Юра
Головний вокзал
Пам`ятник королю Данилу
Література :
www.vk.com
www.kruiz-tur.com
www.tripua.info
www.charnetskyj.org.ua
www.luchesk.com.ua
4. Марія Лукашкевич .Усе це – мій Львів. – ТзОВ ВТФ «Друксервіс» 2010 . – 31 с.
5. Таємниці міста Лева : Книга для читання / Укладачі О.Волосевич , О.Даниленко . – Вид. 2-е , доп. .-
Львів : Аверс , 2007 . – 376 с.
6. В.С.Вуйцик.Державний історико-архітектурний заповідник у Львові. – Львів :Каменяр,1991. – 175 с.