Сума нескінченної геометричної прогресії, для якої |q|

Про матеріал
Конспект уроку у 9 класі на тему "Сума нескінченної геометричної прогресії, для якої |q|<1" в технології розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема. Сума нескінченної  геометричної прогресії, для якої .

Мета. Ознайомити учнів із нескінченно спадною геометричною прогресією Ввести поняття суми нескінченно геометричної прогресії, вивести формулу для її знаходження Формувати вміння застосовувати виведену формулу при розв’язуванні вправ.

Завдання:

Навчальні:  

                       - відтворити знання про геометричну прогресію і її      види, вміння знаходити знаменник, n-ий член, суму перших n членів геометричної прогресії;

                       -  довести формулу суми нескінченної геометричної прогресії, у якої  і використовувати її при розв’язуванні вправ.

Розвивальні:

                     -  розвивати увагу, мислення, пам'ять, культуру математичного мовлення;

                     -  вміння працювати самостійно, в  парах; вміння спілкуватися, допомагати іншим, оцінювати свої дії та дії інших учнів;

                     - сприяти розвитку комунікативної, інформаційної, соціальної компетентностей;

Виховні:

                     - виховувати уважність, кмітливість, акуратність, працьовитість, самокритичність.

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Вступне слово вчителя

Добрий день, діти! Наш урок я хотіла б почати зі слів   Е. Ільєнкова:

 

 

«Досягнення успішного результату

 при розв’язуванні задач – зовсім

не привілей математики.  

Усе людське життя – це не що інше,

 як постійне бажання досягти успіху

під час розв’язування все нових

 питань та проблем ».

 Як досягти успіху ?  Це  питання  постає  перед  нами  практично  щодня.              І як доречно  буде  вам  винести  зі  школи  не  тільки  багаж  теоретичних знань та практичних умінь, а й деякі рецепти досягнення успіху. Тому я пропоную  вам  не  тільки  попрацювати  з  математичним  матеріалом, а  й відповісти  на  запитання — що  саме  допоможе нам досягти успіху, та поповнити  свій  життєвий  досвід  щодо  цього.

 Підготуємо наші зошити до роботи. Хочу нагадати, що під час роботи з діловими паперами запорукою успіху є охайне, старанне ставлення до цієї роботи.

    ІІ. Актуалізація опорних знань

 Математик М. Єругін сказав таке «… Нескінченне міститься і в скінченному.»  Давайте переконаємося, чи це можливо. Для цього пригадаємо знання, які будуть нам потрібні.

  • (повторення теоретичного матеріалу)

    - Яку тему ми вивчали на попередніх уроках? 

    -  Геометричною прогресією називається …….

    -  n-ий член геометричної прогресії дорівнює……. Що ще можна знайти з цієї формули і за якої  умови?

    -  Сума перших n членів геометричної прогресії обчислюється за формулою……. А з цієї формули можна знайти щось іще? І за якої  умови?

  • Назвіть знаменник і наступні два члени геометричної прогресії:
  • ;
  • 3 ;9;…….;

Охарактеризуйте кожну з послідовностей.

 ІІІ. Мотивація 

Тепер, подумаємо над такою задачею.

Вам потрібно пройти від першої парти до дошки, відстань між якими дорівнює 3 м, виконуючи такі умови: 1-й крок дорівнює 1 м, другий — м,  третій — м і т. д.,  тобто кожний наступний крок у 2 рази менший від попереднього. Чи вдасться вам це зробити?

Якщо діти погоджуються (не погоджуються) прошу пояснити свою відповідь. Після, аналізуємо задачу.

  • Що утворюють довжини кроків, які потрібно зробити?

()

  • А що потрібно зробити з членами цієї нескінченно спадної геометричної прогресії?(Знайти суму)

 

IV. Повідомлення теми уроку

 Отже, тема сьогоднішнього уроку:

Сума нескінченної  геометричної прогресії, в якої  

 Досягти успіху можна тільки тоді, коли є певна мета. Тому скористаємося такою таблицею:

Що ми знаємо?

Чого хочемо дізнатися?

Що дізналися?

 

 

 

 Учні в парах обговорюють, що вони знають з цієї теми і записують у своїх зошитах. Вчитель  записує їх варіанти у першу колонку за допомогою методу-коло ідей). Пізніше, знову в парах, обговорюють запитання, на які вони хотіли б отримати відповідь. Варіанти вчитель   записує  у другу колонку.

  1. Опрацювання нового матеріалу

Тепер пропоную  попрацюємо над тим, що ви хочете дізнатися.

Нехай задана геометрична прогресія 

,

 із знаменником  /q/. Знайдемо суму перших n членів :

,     бо  .

Таким чином, сума нескінченної геометричної прогресії дорівнює

 

.

 

 

 

 

 

 

 Розглянемо  квадрат зі стороною 1 од.   Чому дорівнює площа цього квадрата? Візьмемо його половину, потім половину частини, що залишилась,і  т. д.  Чому дорівнюватиме  сума цих площ ?

VІ. Відпрацювання нового матеріалу

Повертаємось до проблеми.

(м).

Відповідь:не вдасться, бо сума довжин кроків дорівнює 2м.

Розв’язування вправ:

     Щоб кожний міг з упевненістю сказати, що він досяг успіху, необхідно попрацювати над розв’язуванням завдань самостійно. Давня китайська мудрість говорить «…покажи мені -  і я запам’ятаю, дай мені діяти самому -  і я навчуся…».  Ще для досягнення успіху в житті важливим є наявність друзів і партнерів, тому, працюючи самостійно, ви в разі потреби можете скористатися допомогою сусіда по парті, тобто працювати в парі.

(По рядах і в парах)

  1. Знайти суму нескінченної геометричної прогресії:

                              

І ряд:   2. Знайти четвертий член нескінченної геометричної прогресії, сума якої дорівнює 18, а знаменник дорівнює  .

ІІ ряд:   2.Знайти третій член нескінченної геометричної прогресії, сума якої дорівнює 21, а знаменник дорівнює  .

ІІІ ряд:  2. Знайти п’ятий  член нескінченної геометричної прогресії, сума якої дорівнює - 24, а знаменник дорівнює  .

  1.              Сума нескінченної геометричної прогресії дорівнює 27, а сума перших трьох її  членів дорівнює 35. Знайти перший член і знаменник прогресії.
  1. Домашнє завдання   

 Отже, працюючи разом, маючи поряд надійних партнерів, ми досягли успіху. Але в житті і в навчанні  треба вміти працювати без допомоги. Тому продовжувати працювати над використанням формули суми нескінченної геометричної прогресії ви будете дома. Під час виконання домашнього завдання.                                            

Параграф 18.  Вправи    297,306,304.

 

   VIII. Рефлексія

Пропоную учням оцінити результати уроку, відповівши на запитання:

  • Що ми сьогодні вивчили на уроці?
  • Чи досягли мети уроку?

 

docx
Додав(-ла)
Калька Ірина
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
1158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку