Матеріали презентації сприяюь розвиткові логічного і культурного мислення здобувачів освіти, навичок самостійної роботи, увагу; формуванню системи предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній.
Учні вчитимуться характеризувати головних героїв циклу творів Конан Дойла про Ш. Холмса і доктора Ватсона.Засвоять поняття "дедукція", "дедуктивний метод".
І. Розкодування теми уроку. Атмосфера (гр. atmos – дихання + sphaira – м’яч) – 1) газоподібна оболонка навколо Землі; 2) в переносному сенсі середовище; настрій людей. «Таємнича атмосфера» - почуття, які викликає в уяві читача розповідач. Розповідач – образ особи, що виступає у творі як суб’єкт розповіді (герой, який розповідає) і, водночас, як її об’єкт (герой, що є учасником тих подій, про які розповідає). Автор вводить цей змішаний тип образу, щоб дистанціюватись від розповідача, очима якого ми бачимо зображені у творі події. Точка зору (англ. point of view) – або щось розповідати або сприймати, як персонаж те, що відбувається у художньому світі.
Опрацювання навчального матеріалу1. Словникоа робота. Дедуктивний метод - спосіб дослідження, заснований на дедукції. Дедукція (в перекладі лат. deductio – виведення, доведення)- спосіб розмірковування, при якому нова думка, або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками і фактами.
Ланцюжок деталей і фактів, спираючись на які, Холмс дійшов дедуктивних висновків.{284 E427 A-3 D55-4303-BF80-6455036 E1 DE7}№ДЕТАЛІФАКТИ1. Я бачу, ви приїхали поїздом сьогодні вранці.…за вашою лівою рукавичкою я помітив квиток на зворотну дорогу2. Лівий рукав вашої жакетки заляпано грязюкою…довго їхали розгаслим путівцем на бідарці.3. На білому зап'ястку чітко проступало п'ять синьо-червоних плям. З вами поводилися жорстоко4. Він узяв маленьке блюдце з молоком, що стояло на сейфі. Ні, кота в нас немає5. Стоунер сказала, що її сестра чула запах сигари, яку курив лікар Ройлотт. Я зробив висновок, що тут має бути душник.6.…ліжко прикріплено до підлоги, зроблено душник, повішено шнур. Дівчина не могла пересунути своє ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка7.…оглянув його стілець…зрозумів, що він має звичку ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника8. Сейф, блюдечко з молоком і батіжок із петлею; металеве клацання…лікар квапливо зачиняв дверцята сейфа, куди ховав змію«Єдине, що заслуговує уваги, — низка міркувань від наслідків до причини. Це й призводить до успішного розв'язання справи», – ці слова сказав літературний батько видатного нишпорки – сер Конан Дойль. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини».
Ватсон (доктор Ватсон) – постійний супутник Шерлока Холмса. Лікар за освітою, військовий хірург, який закінчив Лондонський університет в 1878 р, виконує функцію літописця діянь Холмса. Під час англо-афганської війни (1878-1880) отримав поранення плеча. За власним зізнанням, не виносив ніякого шуму. Ватсон описується в книжці як типовий англієць Вікторіанської епохи. Він скромний, розумний та мужній. Поступово він багато чого навчився в Шерлока Холмса і добре опанував дедуктивний метод.
Доктор Ватсон вправно стріляв, був надзвичайно глибоко обізнаний в медицині, літературі, філософії, політиці. З’явившись в Лондоні, деякий час жив у готелі, потім зняв кімнату на Бейкер-стріт з Шерлоком Холмсом, який працював в хімічній лабораторії лікарні. Холмса йому представили як дивака, ентузіаста деяких областей науки, але людину порядну. Правдивий, прямий і ввічливий одночасно, він має почуття справедливості, надійний і зворушливо прив’язаний до Холмса. Ватсон наділений безліччю прекрасних якостей. Його присутність поруч з Холмсом в оповіданні піднімає Холмса, який здається недосяжним в своїх перевагах навіть на тлі настільки порядної людини, як Ватсон.
Найголовнішим і найкориснішим для загальної діяльності Ватсона була його прямота і справедливість. Він не боявся ділитися своїми думками, нерідко це приносило істотну користь. Також він відповідав взаємністю Шерлоку Холмсу в тому, що був для нього точно таким же вірним і прив’язаним другом, який завжди намагався допомогти і робив це найкращим можливим чином. Ватсон був дуже правдивий, завжди говорив правду, чим теж був корисний Холмсу.
Підбиваючи підсумки, можна сказати, що пара Шерлока Холмса і Доктора Ватсона постала прикладом практично ідеальної співпраці. Всі ті викриття злочинних діянь, з якими впоралися ці дві людини, здійснилися саме завдяки їх прекрасній розумовій та духовній сумісності. Шерлок Холмс і Доктор Ватсон – ідеальні партнери для розслідування злочинів. СКЛАДІТЬ СЕНКАНИ: ШЕРЛОК ХОЛМСДОКТОР ВАТСОН
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА: 1. Бицко О. К. Дивна та втішна загадка Артура Конан Дойля. Урок з вивчення оповідання «Голубий карбункул». 7 клас//Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2000. – №12. – С.25–262. Клименко Ж. В. Зарубіжна література. 7 клас. Розгорнуте планування уроків за програмою 2001р. – К.: Ленвіт, 2002. – 128с.3. Клименко Ж. В. Орієнтовне планування уроків зарубіжної літератури за програмою 2001р.//Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2002. – №2. – С.20–243. Електронні ресурси:https://dovidka.biz.ua/harakteristika-doktora-vatsonahttps://www.google.com/search?q. Домашнє завдання. Готуватися до тематичної контрольної роботи з теми «Пригоди та фантастика».