Сутність інтеграції в дослідженнях вчених
Історичний період |
Дослідник |
Внесок в теорії і практику інтегрованого навчання. |
ХVII столітті |
Я.А. Коменським |
Вперше поняття «інтеграція» було використано у праці «Велика дидактика»: «Все, що знаходиться у взаємозвязку, повинно викладатися у такому ж взаємозвязку». |
|
Й.-Г. Песталоцці |
У його творі «Лінгард і Гертруда» інтеграція розглядалась як метод навчання.
|
ХVIII століття |
Й.Ф. Гербарт |
Німецький вчений і педагог виділив основні етапи навчання: 1) ясність (зрозумілість); 2) асоціація; 3) система (інтеграція) – можливість самостійно скласти картину світу.
|
ХІХ столітті |
К.Д. Ушинський |
Зробив найбільший внесок у розробку інтегрованих курсів. Він розробив модель, структуру, напрямки інтеграції. Інтеграцією письма і читання вченому вдалося створити аналітико-синтетичний метод навчання грамоти. |
|
Д. Дьюї, С. Шацьким |
Перші практичні спроби створення системної освіти на проблемно-комплексній інтегрованій основі. |
На початку ХХ століття |
Каптерєв, Блонський |
Заперечували багатопредметність у школі. Вони розмежували інтеграцію і міжпредметні звязки. Зявляється «Концепція праці». Головна ідея її – навчити працювати, комплексно підходячи до навчання. |
В середині ХХ століття |
|
З усіх можливих концепцій виділено такі напрямки інтеграції: 1) інтеграція на основі праці; 2) інтеграція на основі взаємозвязку загального і спеціального; 3) інтеграція на основі мистецтва та культурознавства; 4) інтеграція на основі центрів за інтересами.
|
У другій половині ХХ століття |
І. Звєрєв, В. Максимова, В. Невєров, І. Петрова |
На перший план виходить питання взаємовикористання навчального матеріалу, координації та систематизації знань, встановлення міжпредметних звязків Побудовані на основі широкої міждисциплінарної інтеграції ці уроки, на жаль, виявилися непродуктивними для навчання й розвитку учнів, бо не давали синтетичних, ґрунтовних знань і вмінь.
|
60-х роках
|
В.О. Сухомлинський |
Проводив «уроки мислення в природі». Це один з найбільш вдалих прикладів інтеграції різних видів діяльності з однією метою. Нині ідея інтеграції змісту навчання приваблює багатьох учених і вчителів у нашій країні та за кордоном.
|