Конспект уроку. Омар Хайям. Рубаї.

Про матеріал
Матеріали містять конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі за темою "Омар Хайям. Рубаї", мультимедійну презентацію до нього, аудіофайл до презентації та дидактичний роздатковий матеріал для учнів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

غیاث الدین ابو الفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری‎. Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

Номер слайду 13

Повне ім’я поета Гіяс ад-Дін (традиційне поважне ім’я вченого) Абу-аль-Фатг (імена предків-дідусів) Омар (власне ім’я поета) ібн Ібрагім (ім’я батька) аль-Хайям (прізвище) ан-Нішапур (місто народження). Для східної людини ім’ я - це формула генетичного коду

Номер слайду 14

Чому МУДРЕЦЬ ?

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Єфим Єфимовський

Номер слайду 17

Які моменти життя Омара Хайяма описані в даній поемі російського письменника і яким чином ці моменти вплинули на його подальшу долю?Проблемне запитання

Номер слайду 18

Рубаї — один із найскладніших жанрів ірансько-таджицької поезії. Обсяг рубаї – чотири рядки, три з яких (а інколи й усі чотири) римуються між собою.

Номер слайду 19

«Хай живе життя!»Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,Що вмерти мушу я, що строки в нас малі: Того, що суджено, боятися не треба. Боюсь неправедно прожити на землі.

Номер слайду 20

Все залежить від тебе самого!Хай кожна мить, що в вічність промайне,Тебе вщасливлює, бо головне,Що нам дається тут, - життя, пильнуй же!Як ти захочеш, так воно й мине!

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Тематика рубаї Омара Хайяма

Номер слайду 23

Мені нагадують людські серця. Крихке тоненьке серце олівця – Зламати легко, застругати важче,Списати неможливо до кінця.

Номер слайду 24

Творча робота. В Хайяма взяв я форму рубаї,Вподобавши за лаконізм її. Чи замалу, чи, може, завелику. Одежу матимуть думки мої?

Номер слайду 25

Пам'ятник Омару Хайяму у Бухаресті

Номер слайду 26

У Мелик-шаха заслужив почет,Высокого исполненные смысла,Писал алгебраические числа. Омар Хайям – придворный звездочет. Арабская цифирь, а по краям. На золотом пергаменте восточном. Есть где сверкнуть стихом четырехстрочным,Которые сложил Омар Хайям. Пергамент, словно пиршенственный стол,Он головы легко насытит ваши. А по краям стоят хмельные чаши,На дне – кто пил их – истину нашел.

Номер слайду 27

Рефлексія «Коло думок»

Номер слайду 28

Домашнє завдання. Для всіх. Уміти розповідати про золоту добу персько-таджицької поезії, про Омара Хайяма. Написати лист другові “Відкрий для себе Омара Хайяма!” Індивідуальне (на вибір):зробити власний переклад рубаї (з рос. мови)спробувати скласти свій чотиривіршстворити публікацію “Знайомтесь – Омар Хайям!” (Програма “Publisher”).

Перегляд файлу

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

8 клас

Дата:

Урок №

 

Тема:  Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

Мета. Ознайомити учнів з основними темами й мотивами творчості Омара Хайяма; дослідити філософські погляди поета на життя, людину, світ і місце людини в ньому; розвивати вміння аналізувати поетичні твори, навички дослідницької роботи; формувати літературні, соціальні, комунікативні компетенції; виховувати любов до життя, високі моральні якості: людяність, порядність, почуття власної гідності.

Обладнання. Портрет Омара Хайяма, мапа світу, ілюстрації, збірки рубаї Омара Хайяма, роздатковий матеріал ( рубаї О, Хайяма).

 

Мені нагадують людські серця

Крихке тоненьке серце олівця –

Зламати легко, застругати важче,

Списати неможливо до кінця.

Д.Павличко

 

                                             ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

   Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, послухайте мелодію і скажіть, які у вас виникнуть асоціації.
  • Які асоціації виникають у вас зі словом «Схід»?

(Збірка «Тисяча і одна ніч», пригоди Синдбада-мореплавця, Роксолана, «Белое солнце пустыни», каравани верблюдів, красуні, солодощі, мечеті, мінарети, безмежні пустелі). – Демонструю ілюстрації.

- Схід…Незвичайний, непізнаний, таємничий… Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковим багатством султанів і дивовижними малюнками письмен, загадковими красунями, великою мудрістю, своєрідною культурою. У Х-ХІІ століттях на території Персії (сучасний Таджикистан) та Ірану розцвіла неповторна квітка східного Відродження - творчість Омара Хайяма, з життям якого ми познайомилися на минулому уроці.

 

Оголошення теми і мети уроку.

 Темою сьогоднішнього уроку є: «Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма»

Сьогодні ми будемо вчитися розуміти рубаї Омара Хайяма, дослідимо його погляди на життя, світ, людину в ньому. Я спонукатиму вас до роздумів і хочу, щоб ви вчилися цінувати і любити життя, кожну його мить і хвилину. Такою буде благородна мета нашого уроку.

Відкрийте свої зошити і запишіть тему уроку.

 

 

ІІ. Повторення вивчення нового матеріалу.

  • Але слід нагадати про самого генія Персько-таджицької поезії. Коротко про його життя. (відповідь учня)
  • Автор багатьох трактатів, віршів, наукових праць і рубаї залишив після себе славу Мудреця.
  • Чому саме таким величним словом його називають літературознавці?
  • Що ж особливого в його творчості? (відповідь учня)
  • До образу Омара Хайяма зверталися багато письменників, поетів і літературознавців, але, на погляд сучасників, найвлучніше про нього писав Єфим Єфимовський. У поемі, присвяченій вченим на ряду з Евклідом, Мєндєлєєвим, Ломоносовим описується і життя Омара Хайяма. За випереджаючим завданням деякі учні класу підготували уривки з даної поеми. Послухайте, будь ласка, і скажете які моменти життя Омара Хайяма описані в даній поемі російського письменника і яким чином ці моменти вплинули на його подальшу долю. (учні декламують уривки з поеми)
  • Отже, повертаємося до проблемного питання. (відповіді учнів)

ІІІ. Робота над матеріалом уроку. Лірика Омара Хайяма.

  • Сучасники називали його «перекладачем думок неба на мову людей». Світову славу йому принесли філософські роздуми про сенс життя та людину, які хвилюють не одне покоління людей. І виклав він їх у жанрі – рубаї.
  • Пригадаємо, що таке Рубаї.
  • Словникова робота. Запишимо визачення Рубаї у зошити.
  • РУБАЇ – чотиривірш лірично-філософського змісту, у якому римуються 1, 2 і 4 рядок, а 3 без рими.
  • Омар Хайям писав свої вірші на чернетках, на полях математичних праць. До читачів вони дійшли  тільки через 7,5 століть після смерті поета. Ви можете уявити собі цю відстань? Девізом його творчості були слова «Хай живе життя!». Яким буде воно після смерті, невідому нікому, стверджує поет. Усі помремо, розсиплемося у порох, але воістину мудрий той, хто прожив свій недовгий вік за високими законами доброти, любові та людяності.

Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,

Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:

Того, що суджено, боятися не треба

Боюсь неправедно прожити на землі.

Життя – це мить, сповнена невідомого для людини сенсу, якою буде ця мить – залежить від самої людини.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, - життя, пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине!

  • Чи зацікавили вас рубаї? Чим саме? (Лаконічністю, глибокими роздумами, довершеністю, влучними висновками).

 

ІV. Дослідницька робота.

  • Спробуємо з вами поміркувати над тематикою рубаї Омара Хайяма.
  • Кожен з вас підготував на сьогодні один зі знаменитих чотиривіршів поета-генія. Спробуймо їх і проаналізувати. А щоб не загубити жодної думки, ми запишемо їх на ось таких яблучках-стікерах, і прикріпимо до яблуні, дерева мудрості. А чому, на вашу думку, я назвала яблуню деревом мудрості? Адже таким деревом прийнято вважати дуб.

(Учні декламують рубаї і визначають тему вірша і по черзі приклеюють «яблучка» до дерева)

  • Отже, підведемо підсумки. Рубаї Омара Хайяма об’єднують такі теми:

1. Людська доля.

2. Прагнення людини до щастя.

3. Сенс людського життя.

4. Злиття людини з природою.

5. Кохання.

6. Радощі земного життя.

7. Роздуми над Кораном.

 

  • Запишіть тематику рубаї Омара Хайяма собі в зошити.
  • Але в центрі всіх рубаї Омара Хайяма стоїть людина – найкраще творіння на Землі.
  • Вплив поезії Омара Хайяма на світову літературу важко переоцінити. Складали рубаї також і українські поети. Зокрема Дмитро Павличко у 1987 році видав збірку поезій під назвою «Рубаї» Один з цих віршів винесений сьогодні на епіграф уроку.

 

Мені нагадують людські серця

Крихке тоненьке серце олівця –

Зламати легко, застругати важче,

Списати неможливо до кінця.

 

  • Як ви розумієте цей вірш?
  • То ж спробуймо писати рубаї серцем, а не олівцем, як справжні поети-мудреці. За основу візьмемо рубаї Дмитра Павличка. Вам потрібно правильно за змістом скласти останній рядочок рубаї, який несе в собі основну мудрість чотиривірша, з поданих слів. Провести паралель між рубаї Дмитра Павличка і Омара Хайяма, та визначити його тему.  А зробимо ми це об’єднавшись у чотири групи.

 

На милицях з війни додому він прийшов,
І впала перед ним його свята любов,
І, ногу з дерева цілуючи, шептала:
"О щастя ти моє, о клен мій чорнобров!.."

 

Цвях витягнути важче, ніж забити.
Кидати важче, легше полюбити,
І важче в спогадах пройти життя,
Ніж просто бути молодим і жити.

 

Я міг би жити радісно й щасливо,
Якби мені вдалось маленьке диво:
Змирити серце з розумом — або
Дізнатись, хто говорить з них правдиво.

 

В криницю старості не заглядай,
Про те, яким ти будеш, не гадай,
Якщо не можеш бути вічно юним,
То замолоду не будь старим бодай!

 

Для Дмитра Павличка Омар Хайям став взірцем, про що він так і пише

В Хайяма взяв я форму рубаї,
Вподобавши за лаконізм її.
Чи замалу, чи, може, завелику
Одежу матимуть думки мої?

 

V. Заключне слово вчителя.

  • Високі й прекрасні істини відомі тільки небу. Але є люди, що прагнуть пізнати їх. Таких сміливців не зупинять глузування натовпу, образливі вигуки, сірість і буденність життя, людська метушня. Вони здатні піднятися над усім цим, бо прагнуть довершеності, найперше – у власній душі. Кожний новий крок на цьому шляху наближає їх до Вічності.

Я тільки й знаю, що знання шукаю,

В найглибші таємниці проникаю.

Я думаю вже сімдесят два роки.

І бачу, що нічого я не знаю.

Омар Хайям переборював негаразди свої і свого часу завдяки творчій уяві, глибині, мислення, постійного самовдосконалення. Тому його рубаї і нині приваблюють мільйони читачів.

 

VІ. Підсумок уроку.

 

Вірш Расула Гамзатова (дагестанський поет)

У Мелик-шаха заслужив почет,

Высокого исполненные смысла,

Писал алгебраические числа

Омар Хайям – придворный звездочет.

Арабская цифирь, а по краям

На золотом пергаменте восточном

Есть где сверкнуть стихом четырехстрочным,

Которые сложил Омар Хайям.

Пергамент, словно пиршенственный стол,

Он головы легко насытит ваши.

А по краям стоят хмельные чаши,

На дне – кто пил их – истину нашел.

 

  • Як ви розумієте останні рядки вірша?

(Треба радіти життю, жити праведно, гідно, кохати, розважатися, цінувати гідність).

VІІ. Рефлексія («Коло думок»).

  • Чи сподобалися вам рубаї Омара Хайяма?
  • Спробуємо у формі незатійливої руханки об’єднати свої думки в один висновок. Ви можете розпочати словами:  я вражений, я запам’ятала, мені сподобалось, я хочу спробувати, на мене справило враження, я відчув, я зрозумів, я переконаний…
  • Ну що ж, розпочну я. Я сподіваюсь, що мудрі рубаї Омара Хайяма залишаться у вашій пам’яті назавжди!

VІІІ. Домашнє завдання

Для всіх - Уміти розповідати  про золоту добу персько-таджицької поезії, про Омара Хайяма. Написати лист другові “Відкрий для себе Омара Хайяма!”

Для бажаючих – зробити власний переклад (з рос. мови) або спробувати скласти свій, створити публікацію “Знайомтесь – Омар Хайям!” (Програма “Publisher”).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сторінка з манускрипту рубаят Омара Хайяма, акварель і сусальне золото. Каліграфія та орнамент Едварда Берн-Джонса

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям"

 

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям"

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям"

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям"

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям рубаї на українській мові"

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям рубаї на українській мові"

Результат пошуку зображень за запитом "омар хайям" 

 

 

 

Пов’язане зображення 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На милицях з війни додому він прийшов,
І впала перед ним його свята любов,
І, ногу з дерева цілуючи, шептала:

______________________________________

 

"О,

щастя

клен

ти

мій

моє

о

чорнобров!.."

 

 

Цвях витягнути важче, ніж забити.
Кидати важче, легше полюбити,
І важче в спогадах пройти життя,
_______________________________________

Ніж

жити.

просто

молодим

і

бути

Я міг би жити радісно й щасливо,
Якби мені вдалось маленьке диво:
Змирити серце з розумом — або

_______________________________________


хто

них

говорить

Дізнатись,

з

правдиво.

 

В криницю старості не заглядай,
Про те, яким ти будеш, не гадай,
Якщо не можеш бути вічно юним,

_______________________________________


замолоду

То

не

старим

будь

бодай!

 

 

zip
Додано
24 січня 2019
Переглядів
3989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку