Але, окрім цього, дуже важливо переконливо передати простір. Як це зробити? Використати знання і вміння у передачі перспективи. У навколишньому світі ми на кожному кроці стикаємося з явищами так званої «спостережної перспективи». Перспектива дає художнику змогу зображати на картині різні об’єкти такими, якими ми бачимо їх у природі.
Чи дивилися ви на колії, що йдуть удалечінь? Як виглядають паралельні залізничні рейки, коли віддаляються від глядача?Людський зір налаштований так, що паралельні лінії, які йдуть удалечінь, здається, сходяться в одну точку десь там на горизонті. Для реалістичного зображення пейзажу художники/художниці використовують знання з перспективи, щоб зображення почало здаватися нам об’ємним, а простір — реалістичним.
Сергій Васильківський. Весняний день в Україні «Весняний день в Україні» — це зразок ранніх пейзажів Сергія Васильківського, де художник досконало продумав композиційний лад картини, відтворив мальовничий образ України. У своїй роботі, де органічно переплелося ліричне й епічне, життєво-буденне та історично значуще, він передає відчуття сталої рівноваги, яка не підвладна швидкоплинності часу. Роздивіться уважно репродукцію картини С. Васильківського. Що вас у ній приваблює? Доберіть мелодію до цієї роботи, яка передаватиме ваші емоції й почуття.
Відтінок будь-якого об’єкта, що розташований вдалечині, змінюється. Темні предмети, віддаляючись від першого плану, здаються більш світлими, а світлі — темнішими. Залежно від щільності повітря (воно ніколи не буває прозорим), часу доби та яскравості світла об’єкти, що віддалені від глядача, зображаються з додаванням відтінків білого, сірого, синього або фіолетового кольорів. Об’єкти, які ми зображаємо на першому плані, змальовуються різким, чітким контуром, на другому плані — більш м’яким, а дальній план малюється з розмитими контурами.4. Найближчі об’єкти малюнка мають бути детальнішими та об’ємнішими, ніж віддалені; дальній план зображається площинно та з мінімальною кількістю деталей. Для того щоб опанувати повітряну перспективу, треба знати декілька правил:
Чи можна сказати, що художники передають настрій у пейзажах? Які емоції викликають у вас картини, розміщені у темі? Що саме спричиняє такі емоції — зображення, техніка виконання, кольорова гама роботи? Зверніть увагу на формат цих робіт (вертикальний чи горизонтальний). Чим, на ваш погляд, обумовлено вибір саме такого формату для роботи?В’ячеслав Перета. Весна. Потічок
Творче завдання«Сільський пейзаж»«Село на нашій Україні — неначе писанка, село». Намалюйте сільський пейзаж з урахуванням лінійної та повітряної перспектив. Придумайте образ села, який хочете зобразити. Спочатку виконайте пошукові ескізи та визначте, що буде зображено в центрі, на передньому і дальньому планах. Для того щоб передати простір, застосуйте лінійну і повітряну перспективу. Доберіть відповідний колорит. Поради
Закони перспективи: ЛІНІЙНАПОВІТРЯНАгоризонтальні паралельні лінії мають одну точку сходження на лінії горизонтуближче – більше; далі - меншелінії, розміщені на рівні очей, здаються розміщеними на лінії горизонтуближче – чітко, об'ємно;далі – плоско, невиразновисота однакових вертикальних ліній у міру їх віддалення від глядача суттєво зменшуєтьсяближче – яскраво, насичено; далі - тьмяно. Площина картини до лінії горизонту ділиться на три плани. Перший план – коричневі тона, другий – світло- зелені, дальній план – холодні блакитні кольори