Своєрідність органічного світу Австралії. Природні зони.

Про матеріал
Мета: актуалізувати поняття «ендемік», «природна зона», «екологічні проблеми», з’ясувати причини унікальності органічного світу Австралії, як результат формування материка в минулі геологічні ери. Сприяти екологічному вихованню школярів на основі матеріалу про зміну унікальних природних комплексів Австралії людиною. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обгрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння, вільно користуватися різними джерелами географічних знань, аналізувати та зіставляти їх.
Перегляд файлу

Тема: Своєрідність органічного світу Австралії. Природні зони.                                          Мета: актуалізувати поняття «ендемік», «природна зона», «екологічні проблеми», з’ясувати причини унікальності органічного світу Австралії, як результат формування материка в минулі геологічні ери.                                           Сприяти екологічному вихованню школярів на основі матеріалу про зміну унікальних природних комплексів Австралії людиною.                                                  Розвивати логічне мислення учнів, вміння обгрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння, вільно користуватися різними  джерелами географічних знань, аналізувати та зіставляти їх.                                                                  Обладнання: карта «Півкуль», карта «Природні зони Австралії», презентація «Органічний світ Австралії», атлас, контурна карта, підручник.

 

 Хід уроку                                                                                   І. Актуалізація опорних знань                                                                                                        - Який материк ми вивчаємо?                                                                                                        - В якій півкулі розташована Австралія?                                                                                     - Чому часто Австралію називають материк «навпаки»?                                                       ІІ. Мотивація навчальної діяльності                                                                                                        Слайд 1.( кенгуру)                                                                                                                              - Яку тварину зображено на малюнку?                                                                                          - Де живе ця тварина?                                                                                                                      - На уроках біології ви вивчали групи тварин, то до якої групи тварин відносять кенгугу? ( сумчасті ссавці)                                                                                           - Як ви думаєте, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці ? (про органічний світ материка).                                                                                                            ІІІ. Повідомлення теми і очікуваних результатів                                                                    Темою нашого уроку є « Органічний світ Австралії. Природні зони материка»(Слайд 2)                                                                                                                           Так як від кожної праці ми чекаємо певних результатів , так і після нашого уроку ми повинні: ( Слайд 3)                                                                                                           - пояснювати поняття « природна зона», «широтна зональність», «екологічні проблеми»;                                                                                                                                         – характеризувати органічний світ Австралії;                                                                              - обгрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння про природні зони Австралії;                                                                                                                                    ІV.Вивчення нового матеріалу                                                                                            - Давайте пригадаємо, як виникла Австралія, як окремий материк?                               Австралія відокремилась  від  стародавнього материка Гондвани раніше ніж інші материки. Тривалий час вона майже не мала зв’язку зі світом. Цим пояснюється унікальність її рослинного та тваринного світу. Більше того , на материку збереглась   велика кількість представників органічного світу , які існували  на землі  50 млн. років тому. Перші європейці ніби потрапили у величезний заповідник з незвичайними видами рослин і тварин. Хоча за видовим складом  органічний світ Австралії набагато поступається іншим материкам, за винятком Антарктиди. Але 75% рослин материка зустрічаються тільки на території Австралії, тобто є ендемічними видами. (Слайд 4)                           Панівною рослиною на материку є евкаліпт, а її символом акації  (Слайд 5,6)   (характеристика рослини)                                                                                                                                              - Як ви думаєте з чим пов’язане  відносне багатство рослинності австралійських пустель? (пояснюється  наближенням до поверхні підземних вод).               

      В невеликій за площею смузі лісів Австралії трапляється дивне дерево «баньян»  (Слайд 7)                                                                                                                            Тваринний світ материка зовсім не схожий з тваринним світом інших материків. Це – країна сумчастих тварин, яких тут понад 600 видів. Малята сумчастих народжуються дуже маленькими і мати доношує їх у сумці – шкіряній складці  на череві. Характерною сумчастою твариною є кенгугу (Слайд 8). Тут можна натрапити на великих кенгуру (до 3м заввишки), а можна побачити і карликових тварин, розміром до 30см.                                                    (Вомбат, коала, сумчастий диявол, сумчастий вовк, сумчастий мурахоїд, медоїди….( Слайди 8-15)

Друга пануюча група тварин – це примітивні яйцекладні ссавці. Вони виводять малят з яйця, як птахи, а вигодовують їх молоком , як ссавці. Такими тваринами є качкодзьоб і єхидна ( Слайд 16-17)                                                                     Багато в Австралії унікальних великих птахів ( казуар, ему,  моа, сміттєві кури….( Слайди 18-21)

     Та краще про фауну, флору  та його унікальність ми дізнаємося коли охарактеризуємо природні зони материка.                                                                              – Що таке природна зона?                                                                                                             Групова робота.(до 5хв)                                                                                                                 Користуючись атласом ,малюнками та текстом підручника скласти коротку характеристику однієї з природних зон за типовим планом ( план кожній групі на аркуші А-4)                                                                                                                             І група: пустелі та напівпустелі;                                                                                                            ІІ група: савани та рідколісся;                                                                                                         ІІІ група: лісові природні зони;                                                                                                       Виступи учнів 1-2 хв, одночасно робота з картою, доповнення відеоматеріалом).                                                                                                                            Отже, ми прийшли до висновку, що в Австралії розташовані такі природні зони: пустелі та напівпустелі, савани та рідколісся, вологі тропічні вічнозелені ліси, мусонні і субекваторіальні ліси.                                                                                             Та ви знаєте, коли людина втручається в природу це призводить до катастрофічних ситуацій. Так господарське освоєння Австралії, зокрема вирубування лісів, випасання овець, розвиток промисловості й туризму, загрожує унікальній природі материка.                                                                                     В Австралійських Альпах розробляють родовища олова, міді, золота. Добувають також кам’яне вугілля, нафту й газ.

      Господарське освоєння території призвело подекуди до розвитку несприятливих процесів. Катастрофічно поширюються зсуви, знижується водність річок, вимиваються грунти, збіднюється видовий склад рослинного і тваринного світу. Справжнім лихом для лісів є пожежі, що часто стаються з вини людини.                                 

-         На листочках роздаю ряд екологічних проблем. Які рішення можна запропонувати для покращення екологічної ситуації Австралії?                        (2 хв на опрацювання, прикріплення на дошці)                                                                      ІV Закріплення вивченого матеріалу                                                                                       - З чим пов’язана своєрідність рослинного і тваринного світу Австралії? ( пояснюється тим, що материк тривалий час був ізольований від інших материків)                                                                                                                                 - Чому Австралія набагато поступається за видовим складом органічного світу іншим материкам? (Австралія – материк сумчастих тварин, яйцекладних ссавців та евкаліптів).                                                                                       – Назвіть основні природні зони Австралії? (зона пустель та напівпустель, саван).                                                                                                                                           V. Підсумок уроку                                                                                                                                           Рефлексія                                                                                                                                         - На сьогоднішньому уроці я дізнався….                                                                               

Оцінювання учнів

VI Д/з

Скласти кросворд на тему « Органічний світ Австралії»

docx
Додано
19 березня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку