Спостереження за природою, за птахами; читання художньої літератури; за учування віршів, пісень; проведення циклу занять про перелітніх птахів, дидактичні та рухливі ігри.
Мета: розширення і конкретизація уявлень дітей про перелітних птахів.
Завдання: закріплення уявлень про перелітних птахів: зовнішній вигляд, харчування, розмноження. Формування у дітей радісного весняного настрою. Розвивати мовлення, мислення, пам'ять. Виховання інтересу і дбайливого ставлення до птахів – нашим друзям.
Доставити дітям задоволення від можливості спілкуватися один з одним, в спільних рухомих і веселих іграх.
Матеріал: Підбір музичних творів, декорації до інсценування, обручі, розрізні картинки шпаківень до гри (2 шт), слайди птахів, ілюстрації зимуючих і перелітних птахів, загадки, костюми для дефіле.
Попередня робота: Спостереження на природі за птахами; читання художньої літератури; заучування віршів, пісень; проведення циклу занять про перелітних птахів, дидактичні та рухливі ігри.
Хід свята
Звучить музика з "Дитячого альбому"
П. В. Чайковського "Березень"
Ведучий 1 : Живе на землі людина. Він маленький, а земля величезна. Людина любить свою землю, бо не може він жити без запаху листя, без дзвінкої пісні, без струмка, без синій волохатої головки волошки в полі.
Ведучий 2 .
Повна чудес могутня природа,
І хороша вона в будь-який час року.
Приходить весна, а з нею – яскраве тепле сонечко. З приходом весни злітаються додому, на батьківщину, пернаті непосиди – перелітні птахи. Вони в гарну погоду за один день пролітають за сто кілометрів – так поспішають. В дорозі їх нерідко наздоганяє заметіль, багато з них гинуть. Долітають найсильніші, розселяються на гілках дерев, відпочивають.
Ведучий 1. Дорогі діти, ми сьогодні зібралися в цьому затишному залі для того, щоб вітати нашу гостю – Весну! Давайте зустрінемо її танцем і віршами, які ви підготували.
1-й учень:
Ожила природа навколо
Пробудилася від сну,
З блакитного небозводу
Із сонцем до нас прийшла весна.
2-й учень:
Подарувавши весняної фарби
Всій листі у всіх лісах,
Розчинилася, немов у казці,
В дзвінких пташиних голосів.
Входить весна.
Весна:
Знаю чекають мене всюди,
Всім на світі я потрібна!
Приношу я радість людям,
Адже недарма я – Весна!
Ведучий 2:
Ось який славний день!
Ставайте всі в кружок,
Будемо ходити колом
Так весну веселити.
Хоровод "Веснянка" муз. і сл. Люзинской
Ведучий 1 :. Відразу сніг розтанув, потекли струмочки.
Давайте пограємо в "Струмочок".
Гра "Струмочок"
Ведучий 2 :
Весна настає
Журавлі летять караваном
В яскравій зелені день потопає
І струмки по ярах шумлять
Скоро гості до тебе зберуться,
Скільки гнізд понавют, подивися!
Що за звуки, за пісні поллються
День у день, від зорі до зорі.
Ведучий 1 : Про якіх гостях йдеться у вірші?
- Які птахи зимували разом з нами?
- Які птахи прилітають навесні?
- Давайте подивимося на перелітних птахів і послухаємо їх спів.
(Перегляд слайдів і слухання спів птахів)(Додаток 1)
Звучать у грамзапису голоси птахів.
Ведучий 2 . Ви чули, діти? Що це? Це пташиний концерт, записаний в лісі. Птахи дуже радіють зустрічі з рідною землею, радіють весні, теплу, сонечку. Подивіться, скільки їх прилетіло до нас на свято, які вони яскраві, красиві, як квіти.
Ведучий 1 . Які птахи прилітають до нас найпершими?
3 учень (в костюмі грача)
Мене ви не забули?
Перенос’е з білим колом.
Важливо я ходжу за плугом.
Городу, поля – лікар.
Глянцевитий чорний грач.
Ведучий 2
Граки прилітають до нас найпершими, з першим весняним вітром. І відразу до своїх гнізд. Гнізда граки будують з сухих гілок високо на деревах. Старих гнізд вціліло небагато: ще з осені багато хто з них розметав вітер, але старі капітальні споруди не піддалися йому. На одному дереві налічується іноді п'ятнадцять, двадцять гнізд.
А що це за оголошення? (На екрані з’являється оголошення)
Шукаємо на літо одноповерховий особняк - шпаківня. Бажано з віконцем на сонячну сторону. Ванна, центральне опалення - необов'язково. Головне, не протікав дах. Телефонуйте. Ні, краще допомагайте. Скворцови.
Ведучий 1
Слідом за граками прилітають шпаки. Першими прилітають скворци, а за ними через кілька днів – скворчихи. До їх прильоту самці підшукують шпаківню, нерідко виселивши з будиночків горобців. Влаштувавшись, шпачок з захопленням голосно співає, чекаючи подружку.
4 учень ( З'являється шпак в чорному костюмі в масці шпака).
А у нас в саду мешканець -
Жвавий маленький шпак.
Тихий сад повеселішав
Тому, що він заспівав.
З сонцем шпачок встає,
Їсть жучків, росинки п'є.
Зсунувши шапку набакир,
Виспівує цілий день.
Ведучий 2. Майже одночасно з скворцами прилітають дзвінкі
шумні жайворонки.
Знайде жайворонок ямку де-небудь у полі, порослому травою – ось і його гніздо.
5 учень.
На сонці темний ліс зардел,
В долині пар біліє тонкий,
І ранню пісню заспівав
В блакиті жайворонок дзвінкий.
Він голосисто з вишини
Співає, на сонечку виблискуючи:
“Весна прийшла до нас молода,
Я тут співаю прихід весни".
6 учень
Дізнайтеся, що це за птиця.
Коли весняний ліс весну
Урочисто зустрічає,
Чаклунка сіра в лісі
Старанно роки нам віщає.
Шумить листя. Випромінює світло.
Ку-ку! А скільки в столітті років,
А ну, хто перший дасть відповідь?
Ведучий 1. Правильно, це зозуля. Знають цю птицю з її співу, але небагатьом доводилося її бачити, так як вона селиться в гущавині лісу.
Розміром вона менше голуба. Голова, спина, верх зобу попелясто-сірі. Хвіст і крила бурі, зі світлими поперечними смугами. Хвіст довгий (до 18 см) Гніздо зозуля не в'є, а відкладає яйця в гнізда інших птахів. Форма і забарвлення зозулевих яєць різна, вони схожі на яйця тих птахів, чиї гнізда будуть відкладені. Птахи, побачивши зозулю біля свого гнізда, починають кричати. По-різному птахи реагують на підкинуте яйце – одні викидають його, інші залишають всю кладку. Часто птахи не помічають чужого яйця висиджують його.
Першим в гнізді виводиться зозуленя. Він дуже неспокійний перші три-чотири дні.
7 учень.
Хто приклеїв травневим днем
Рукавичку під вікном,
Поселив у неї мешканців -
Непосидючих пташенят?
Ведучий 2. Ну звичайно, це ластівка! Ластівки прилітають до нас в останніх числах квітня або на початку травня, коли з'явиться багато літаючих комах. Ластівки – прекрасні літуни: значну частину життя ці птахи проводять у повітрі. Їжа ластівок складається виключно з комах, що видобуваються на льоту. Комахи, захоплюємося потоками теплого повітря, в ясну сонячну погоду піднімаються досить високо вгору. В цей час ластівки, зайняті полюванням, також літають високо в небі. Коли ж, особливо перед грозою, повітря насичується водяними парами і намокнувших комах "прибиває" до землі, ластівки літають низько . В нашій місцевості зустрічаються міська ластівка, або воронок, ластівка сільська, або косатка, і берегова ластівка.
Ведучий 1. Ластівка – одна з найулюбленіших в народі птахів. Не дарма про неї створено стільки віршів, прислів'їв, приказок. До зустрічі бажаних гостей треба добре підготуватися. День прильоту птахів - весняне свято. І називають його День птахів.
Ведучий 2. Птахи приносять велику користь. Сім'я шпаків за день знищує 350 гусениць, жуків, слимаків. А зозуля за літо поїдає до 270 тисяч великих гусениць і хрущів. Грач, йдучи за плугом, здатний за день знищити 400 шкідників рослин. Сім'я ластівок за літо знищує близько мільйона різних шкідливих комах. Синиця за добу з'їдає стільки комах, скільки важить сама. Вухата сова здатна з'їсти за день до 10 полівок, сова сивуха в рік з'їдає близько 1200 гризунів. Підраховано, що одна миша за рік з'їдає 2-3 кг зерна, а ховрах до 16 кг. Отже, кожна сова рятує тонни хліба.
Ведучий 1. Крім того, багато птиці – вівсянки, жайворонки, щиглики і інші скльовують насіння і плоди бур'янів, знижує засміченість полів.
Багато птахи – санітари. Ворони, галки, сороки і деякі інші, живлячись на звалищах і смітниках, сприяють оздоровленню місцевості. Дуже важко знаходити корм під час снігопадів, хуртовин, в сильні морози. Тоді для наших пернатих друзів настають голодні дні. У цей час їм просто необхідна наша допомога.
Сценка "Горобець" (Учні переодягнені в героїв)
- Здорово ль живеш, горобець?
- Ледве живий, пастушок, ледь живий!
- Солодко чи спав – ночував, горобець?
- Ледве живий, доярочка, ледве живий.
- Чого, горобець, не весел, чого носа повісив?
- Ледве живий, пташниця, ледве живий.
- Пастушок йому скоринку, доярочка – зернятко, пташниця – колосок.
- Ситий-живий, люди добрі, ситий-живий.
Ведучий 2. Щоб створити хороші умови для життя птахів, треба кожному з нас посадити хоча б деревце, кущик. Ми повинні зробити все, щоб пернаті друзі постійно відчували нашу турботу. Нас багато,діти! Нехай кожен з нас хоч кущик для саду посадить зараз. Треба постійно роз'яснювати всім значення птахів, розповідати про шкоду, яку приносять любителі постріляти у птахів або руйнівники гнізд.
8 учень.
Пам'ятайте міцно, хлопці,
Не можна розоряти гнізда!
У птахів не стріляти з рогатки!
Вірним друзям допомагати.
9 учень.
Н. Заболоцький "Прохання "
Поранена птаха в руки не давалась,
Поранена птиця птахом залишалася.
Цей сон давній досі мені сниться -
На кривавій траві здригалася птах.
Люди – велетні, люди – велетні,
Є у вас гвинтівки, є у вас капкани.
Є у вас сміливість, сила є навічно,
І має бути серце. Серце людське!
Люди, країни і народи.
Ми тепер навіки боржники природи.
Треба з цим боргом якось розплатитися,
Ведучий 1.
- З кожним роком все більше і більше зникає різних видів птахів. У нашій країні створена Червона книга, де цілий розділ присвячений рідкісним і зникаючим Червоний колір – колір тривоги, небезпеки, закликає нас зупинитися, задуматися над своїми вчинками, своїм ставленням до природи. Але Червона книга ще не гарант того, що рідкісним звірам і птахам не загрожує небезпека, головним є наша людська совість. Давайте ж будемо дбайливі і відповідальні за долю природи, щоб, прийшовши в ліс ми змогли почути чудовий спів птахів.
Ведучий 2. Щоб приблизити весну, господарки в цей день пекли з прісного тіста чи кислого тіста пташок – «жайворонка», який називали братами перелітних птиць, їх сажали на деревах, під дахом.
Печених птахів роздавали рідним і близьким, щоб весна, світ і тепло скоріше пришли до них.
Народне свято Жайворонки люблять дорослі і діти, адже господині печуть смачні фігурки з тіста у формі птахів з розкритими крилами. Крім пекли жайворонків також колобків, пряники і обов'язково проводили різного роду обряди для покликання хорошого врожаю. Багато господині випікали з солоного тіста колобків і клали їх у невеликі гнізда з соломи. Вважалося, що протягом року кури будуть добре нестися. Дітки також могли вдосталь навеселиться, адже згідно з традиціями, фігурки з тіста у вигляді пташок насаджували на палички і бігали з ними по полю з такими словами:
«"Жайворонки, прилетіть,
Студеного зиму віднесіть,
Теплу весну принесіть:
Зима нам набридла,
Весь хліб у нас поїла! »
(вчитель демонструє фігурки жайворонків які спечені з тіста)
Кожному учню, дорослому роздається печений жайворонок і птаха с паперу.
Ведучий 1.
А зараз Ми вийдемо на вулицю і на дерева повісимо наших жайворонків та птахів.