Святковий квест «Велична, щедра і прекрасна мова» Мета:
• поглибити знання учнів про цікаві факти з розвитку української мови та видатних українців;
• розвивати вміння логічно мислити, бути кмітливими і ерудованими, швидко та раціонально приймати рішення, працювати в команді;
• формувати ціннісне ставлення до духовних надбань рідного народу;
• виховувати любов до рідної мови.
Адресність: для учнів середньої та старшої ланки.
Тип заходу: мовно-літературний квест..
Оформлення: портрети відомих діячів української культури, плакати з висловами про мову, виставка книг.
Обладнання: проектор, мультимедійний екран, комп’ютерна презентація, дидактичні матеріали.
Хід заходу
Ведучий. Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, — То України мова барвінкова, — Така багата й вічно молода.
Ведуча. Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова, Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Ведучий. Доброго дня, шановна громадо.
Ми дуже раді бачити вас усіх у цій святковій залі.
За вікном – листопад - місяць опалого листя, останній місяць різнобарвної осені.
Ведуча. А ми з вами сьогодні зібралися, аби вшанувати рідне слово. Адже одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова.
Ведучий. Так, мова — це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.
Ведуча. Шановні наші гості, сьогодні ми святкуємо День української писемності й мови.
Це державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада відповідно до указу Президента України, що був затверджений у листопаді 1997 року.
Ведучий . Свято української писемності та мови відзначають у день вшанування пам'яті Нестора - Літописця, який був послідовником творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.
Пропонуємо вам ще раз згадати про цю видатну особистість.
Перегляд відеофільму «Преподобний Нестор Літописець — лаврський ченець і автор "Повісті врем'яних літ"» (3хв.)
Ведуча. Дійсно, книги, мова вдосконалюють серце і розум народу, розвивають його..
Ведучий. До речі, саме 9 листопада розпочато традицію проводити Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика. За останні роки кількість його учасників досягла 5 мільйонів людей з-понад 20 країн світу. Конкурс має на меті виховання поваги до традицій українського народу в молодих людей.
Ведуча. А ще традиційно цього дня всіх українців запрошують написати Всеукраїнський диктант національної єдності і перевірити свої знання з української мови. Представники Національного реєстру рекордів України 9 листопада 2014 року зафіксували найбільш масове написання диктанту в одній локації. Для цього зібралося 689 студентів й співробітників Київського університету імені Бориса Грінченка.
Ведучий. А ми сьогодні зібрали вас, шановна громадо, для того, щоб продемонструвати, що українська мова є сучасною, красивою та милозвучною, і у нашому ліцеї навчаються учні, які її знають, люблять, цінують та використовують , аби бути обізнаними в усіх сферах життя українського народу.
Ведуча. Тож запрошуємо вас на мовний квест «Велична, щедра і прекрасна мова».
Учасники команд, просимо вас до святкової зали.
Учасники команд.
Ми зібрались усі дружно,
Щоби позмагатись
І про мову нашу рідну Цікаве дізнатись.
Ми, веселі мовознавці,
Щиро вас вітаємо, Від усього свого серця Щастя вам бажаємо!
Працюватимем сьогодні
До сьомого поту
І дістанем нагороду За свою роботу.
Перемога — хитра птаха, Не усім дається. Хай тому, хто мову знає, Щастя усміхнеться.
Ведучий. З давніх-давен у всіх народів чоловіки, тобто хлопці, вважалися мудрішими, сильнішими.
Ведуча. А жінки, себто дівчата, хитрішими, красивішими.
Ведучий. Але як би там не було, хлопці та дівчата завжди доповнюють одне одного.
Ведуча. Тож сьогодні у нас дві команди.
Ведучий. Мужні, гарні, розумні хлопці, що назвали себе «Мовознавці».
Ведуча . Та чарівні, тендітні, але не менш розумні дівчата, що назвали себе «Веселка».
Ведучий. Так, суперники в нас гідні поваги. Але в нас є ще й верховний суддя цієї неперевершеної гри — пані Справедливість.
Ведуча . Справедливо вас, шановні ліцеїсти, будуть оцінювати наші судді…
Суддя. Мої вітання ведучим, дівчатам, хлопцям та глядачам. Домовимося так: за мною - об’єктивність, за вами — запальна гра. І нехай переможуть найсильніші!
Ведучий. Дякуємо, пані суддя.
Ведуча . А ми передаємо слово ведучій нашого квесту – вчителю української мови та літератури .
Вчитель-ведучий. У грі беруть участь дві команди — хлопці та дівчата. У кожній команді по четверо учасників, один із них - капітан. Дуель команд дівчат і хлопців триває 7 раундів, упродовж яких учасникам будуть запропоновані різні конкурсні завдання. Команда-переможець у кожному конкурсі отримує бали-нагороду.
І раунд. «Розминка».
Вчитель-ведучий. До вашої уваги – 20 запитань, на які потрібно швидко відповідати. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
Запитання для команди «Веселка» :
1. Державна мова України? (Українська)
2. Слова протилежні за значенням. (Антоніми)
3. Народна назва Пасхи. (Великдень)
4. Місто, де похований Тарас Шевченко. (Канів)
5. Стиль, поширений у науці. (Науковий)
6. Здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. (Розум)
7. Розмова двох осіб. (Діалог)
8. Символ українців, що оберігає. (Оберіг) 9. Знак у слові В’ячеслав. (Апостроф).
10. Перша книжка учня в школі. (Буквар)
11. Як називається книга, у якій в алфавітному порядку розміщені слова?
(Словник)
12. Вона стала героїнею відомого роману й серіалу, а вплив її на політику турецького султана був дуже значний. (Роксолана)
13. Страва з вареної крупи. (Каша)
14. Наука про минуле. (Історія)
15. Словниковий запас якоїсь особи. (Лексикон)
16. Найбільша одиниця мови. (Текст)
17. Всесвітньовідомий український поет та художник. (Тарас Шевченко)
18. Без якої святині зникає народ? (Без мови)
19. Знак у кінці розповідного речення. (Крапка)
20. Урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь?
(Гімн)
Запитання для команди «Мовознавці»:
1. Столиця України. (Київ)
2. Список літер установленого порядку. (Алфавіт)
3. Найбільша річка України. (Дніпро)
4. Займенник з однієї букви. (Я)
5. Різнокольорова прикраса українського віночка. (Стрічка)
6. Кущова рослина, символ України. (Калина)
7. Мешканець Запорізької Січі. (Козак)
8. Розмальоване великоднє яйце. (Писанка)
9. Київський князь, який дістав прізвисько Мудрий. (Ярослав)
11. Територіальний різновид мови. (Діалект)
12. Що шукали проти ночі на Івана Купала? (Квітку папороті)
13. Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз) 14. Країна, а також місцевість, де людина народилася, рідний край.
(Батьківщина)
15. Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг)
16. Назва жанру літературного твору, а також ім’я. (Роман)
17. Перша збірка Шевченка. (Кобзар)
18. Дитина, яка має виняткові здібності, талант. (Вундеркінд)
19. Прилад для визначення сторін світу. (Компас)
20. Частина слова перед коренем. (Префікс)
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
(Для кожної команди заготовлені конверти: для команди «Веселка» - з цифрою 1, для команди «Мовознавці» – з цифрою 2. У середині кожного конверта – буква слова, яке по закінченню конкурсних завдань кожна команда повинна скласти за допомогою букв, які отримала (усі букви пронумеровані). Слова-відгадки мають вказувати на предмет інтер’єру, де заховано «скарб», пошук якого і є головним завданням квесту. Капітан команди сам обирає конверт серед тих, що призначені його команді, але не відкриває його до закінчення конкурсних завдань.)
II раунд. «Збери слово».
Вчитель-ведучий. Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого. А серце б'ється — ожива, Як їх почує!..
Так писав Т.Г.Шевченко про неймовірну силу слова. Тож продовжимо нашу гру наступним раундом, який називається «Збери слово».
У кожного з учасників гри на спині і на грудях будуть причеплені букви, які треба запам’ятати, бо саме з них ви складатимете правильні відповіді. Завдання звучить для обох команд, вони виконують його одночасно. Яка команда правильно і швидше відповість, тій нараховується 2 бали. Букви: А - Т, В - О, И - Л, І — С.
Запитання
1. Що найбільше люблять українці? (Сало)
2. Посудина, яка, хоч нова, вся в дірках. (Сито)
3. Тепла пора року. (Літо)
4. У людини одна рука права, а друга... (ліва).
5. Кажуть: геометрична фігура або геометричне... (тіло).
6. Коли в людини біліє волосся, то кажуть, що вона... (сива).
7. Коли хлопчик один — він Сава, а коли їх два, то їх кличуть... (Сави).
8. Доповніть речення. Зажурилась верба над водою, опустила низько свої... (віти). 9. Бджолині споруди з воску, у яких зберігаються запаси меду. (Соти).
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
III раунд. «Слова-побратими».
Вчитель-ведучий. Цей конкурс присвячений лексичному багатству нашої мови. Українська мова надзвичайно ласкава, милозвучна, співоча. Вона, як загалом і всі слов'янські мови, відзначається ряснотою синонімів. Ось як зветься в українській мові лінія зіткнення неба з землею: обрій, горизонт, небозвід, небосхил, круговид, видноколо, овид, кругозір, небокрай, виднокруг, виднокрай.
Найбільшу кількість синонімів має слово «бити». Згідно з «Коротким словником синонімів української мови» їх нараховується 45.
У цьому конкурсі кожна команда повинна підібрати синоніми до запропонованих слів. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Команда «Веселка».
1. Сколошкати (злякати, сполошити).
2. Укоськувати (приборкувати).
3. Ширяти (літати).
4. Ворохобити (ворушити).
5. Ущухати (припиняти).
Команда «Мовознавці»
1. Сплюндрувати (зруйнувати).
2. Цупити (тягти, нести).
3. Шпигати (колоти).
4. Гаптувати (вишивати).
5. Лунати (звучати).
Журі підбиває підсумки шести раундів.
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
IV раунд. «Музична композиція».
Вчитель-ведучий. З давніх-давен, ще коли не було писемності, людина вже вміла співати. Наші пращури співали пісні скрізь, працюючи та відпочиваючи, радіючи та сумуючи. Через пісню вони висловлювали свої почуття. Усе життя українців супроводжують пісні. Їх у нашого народу сила-силенна. Тож у наступному раунді, який має назву «Музична композиція», ми побачимо, як наші ліцеїсти знають українські народні пісні.
Капітани команд по черзі беруть аркуші паперу, на яких написано назву пісні, а потім за допомогою рухів, міміки, жестів показують цю пісню своїй команді, яка має відгадати її назву протягом двох хвилини. Якщо каманда називає правильну відповідь, отримує 5 балів.
Пісні для хлопців — «Несе Галя воду», «Ой під вишнею, під черешнею». Пісні для дівчат — «Розпрягайте, хлопці, коні», «А мій милий вареничків хоче».
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
V раунд. «Скоромовки»
Вчитель-ведучий. Скоромовка – це спеціально підібрана фраза з таким підбором звуків, який важко вимовляти , це швидко сказана жартівлива приказка або примовка. Скоромовки використовують для розвитку мовлення дітей, артистів, провідних радіодикторів, викладачів і всіх, хто хотів би говорити виразно, розбірливо і чітко. Коли люди тренуються, промовляючи вголос скоромовки, то їх мова стає більш гнучкою і досконалою.
Завдання: прочитайте скоромовки, дотримуючись фонетичних норм української мови.
Учасники команд по черзі беруть картки, на яких написані скоромовки та виконують завдання. Максимальний бал -2.
Скоромовки
Бурі бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.
Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
Бабин біб розцвів у дощ, буде бабі біб у борщ.
Пильно поле пильнувати, перепелів полювати.
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
VІ раунд . «Інтелектуал»
Вчитель-ведучий. Українська мова надзвичайно багата. Нині її словниковий склад - понад 250 тисяч слів. Але, на жаль, тлумачення не всіх ми знаємо. Заповнити цю прогалину нам допоможе V раунд. Він має назву «Інтелектуал». Кожній команді пропонується ряд тверджень, які вона має підтвердити або спростувати. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Запитання для команди «Веселка» :
1. Чи вірите ви, що заспа — це українська назва мілководних, зарослих водяною рослинністю заплавних озер? (Так, існує навіть місцевість Конча-Заспа.) 2. Чи вірите ви, що Борисфен — це давньогрецька назва Дніпра? (Так.)
3. Чи вірите ви, що бурмило — це столярний інструмент? (Ні, бурмило — це жартівлива назва ведмедя.)
4. Чи вірите ви, що ковалик — це жук, який, перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так.)
5. Чи вірите ви, що кептар — це гуцульський капелюх? (Ні, кептар — це гуцульський верхній одяг - кожушок без рукавів.)
Запитання для команди «Мовознавці»:
1. Чи вірите ви, що посмітюха — це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові; чубатий жайворонок? (Так.)
2. Чи вірите ви, що видноколо — це підзорна труба? (Ні, видноколо — це горизонт, обрій.)
3. Чи вірите ви, що штольня — це пристрій для буріння свердловин? (Ні, штольня — це горизонтальна чи похила підземна гірнича виробка з безпосереднім виходом на поверхню.)
4. Чи вірите ви, що ромен — це чумацький віз? (Ні, ромен — це народна назва ромашки.)
5. Чи вірите ви, що двірець — це вокзал? (Так. Це діалектне слово.)
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
VIІ раунд. «Відгадай-но!»
Вчитель-ведучий. Загадки – це давній жанр усної народної творчості, популярний в усі часи. Загадування та відгадування загадок завжди приносило велике задоволення дітлахам. Загадки змушують нас мислити, напружувати мозок, шукати відповіді. Пропоную вам розгадати загадки. За правильну відповідь кожна команда отримає 1 бал.
Загадки
1. Здавна людям помагає,
Довгий хвіст і гриву має,
Любить сіно пожувати,
“І-го-го!” – ірже завзято,
Бо не відає про лінь,
Як працює в полі… (кінь).
2. Прикраса паркових озер,
Яку зустрінеш зрідка –
Красуня дивна на воді,
Білесенька … (Лебідка)
Ви, звичайно, молодці. Швидко відгадали загадки. Але завдання попереду. Сучасна українська графіка — це сукупність усіх засобів писемності: букви, надрядкові знаки, позначення цифр, пунктуація, різні прийоми скорочення слів, пробіли між словами, відступи при абзацах, шрифтові виділення. Але уся ця унормована система пройшла довгий шлях становлення та розвитку. А наші далекідалекі предки колись дуже давно спілкувалися за допомогою малюнків – піктограм.
Ваше завдання – намалювати із закритими очима - коня, лебедя. Максимальна оцінка за малюнок – 5 балів.
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
VIІІ раунд. «Домашнє завдання».
Вчитель-ведучий. Упродовж століть українська мова, так само як і її носій – український народ, зазнавала суттєвих утисків і заборон з боку різних держав, зважаючи на те, під чиєю владою опинялася Україна. Нині українська мова має державний статус, але зазіхання на неї не припиняються. Тож нам з вами, тим, хто любить і шанує рідне слово, варто докладати зусиль, аби українська мова не тільки зберігалася, але й розвивалася. Нею варто розмовляти, писати, послуговуватися будь-де. В іншому разі вона стане виключно «солов’їною».
Кожній команді було дано домашнє завдання – скласти висловлення (6-8 речень) на тему «Що я можу зробити для рідної мови, свого народу?» .
Пропоную послухати та оцінити творчу роботу кожної команди. Максимальна кількість балів – 10.
Оголошення результатів конкурсу.
Нагородження команди-переможця секретним конвертом.
Судді підводять підсумки конкурсної програми.
ФІНАЛ: ПОШУК СКАРБУ.
Вчитель-ведучий. Ну що ж, багато завдань ви сьогодні виконали. Навіть маємо лідера. Але ж чи не забули ви, що наша головна мета сьогодні – знайти скарб. А для цього кожна команда повинна відкрити свої конверти, дістати з них букви і розкласти їх відповідно до нумерації, відгадати, яких букв не вистачає, утворивши таким чином слово. Це слово – підказка, де шукати скарб. Команди складають слова, шукають скарб.
(Скарб – послання з минулого –вислів Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування».)
Вчитель-ведучий. Тисячоліттями, віками, роками плекала її земля предків, передавала з покоління в покоління, вкладаючи дедалі більше народну душу і водночас формуючи її.
У народу немає більшого скарбу, ніж його мова. Бо саме мова – це характер народу, його пам'ять, історія і духовна могутність.
Кожна освічена людина повинна досконало знати свою історію і витоки писемності свого народу, адже тільки завдяки писемному слову сучасна людина має можливість доторкнутися до надбань минулого.
Оголошення результатів конкурсу. Нагородження переможців.
Ведуча. Вчимося, друзі, слово любити, Слово до слова — і думка сповита. Люди без думки — птиці безкрилі, З думкою люди мудрі й щасливі.
Ведучий. Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі, Кожне з них, лиш торкни, як струна, виграва. Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші — Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Ведуча. Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть — хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя!
Ведучий. Шановні ліцеїсти та гості нашого заходу . Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову — цей невмирущий голос України!
Дякуємо за увагу і до наступних зустрічей!