Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Односкладне речення. Неповні речення".

Про матеріал
Узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Односкладне речення». Використовуючи виражальні можливості односкладних речень, удосконалювати навички роботи з текстом різних типів та стилів, визначати види односкладних речень (також частин складного речення). Розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення, діалогічне мовлення, пам’ять, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності. Виховувати любов до рідного слова, бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Односкладні речення. Неповні речення».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Односкладне речення». Використовуючи виражальні можливості односкладних речень, удосконалювати  навички роботи з текстом різних типів та стилів, визначати види односкладних речень (також частин складного речення). Розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення, діалогічне мовлення, пам’ять, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності. Виховувати любов до рідного слова, бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей.

Тип уроку: урок комплексного застосування результатів навчання.

      Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бліц – опитування

Для перевірки засвоєння теоретичних  знань пропонується бліц-опитування.

Якщо ви згодні з думкою, відповідаєте «так», якщо не згодні- «ні».

  •                   Односкладні речення – це такі речення, у яких граматична основа складається з одного присудка.

(ні)

  •                   З головним членом речення у вигляді присудка виділяють чотири види односкладних речень.                                                                                                                              (так)
  •                   В означено – особових реченнях присудок може бути виражений 1-ою або 2-ою особою однини та множини наказового способу.                                                        (так)
  •                   Дієслова у формі 3-ої особи множини теперішнього та минулого часу характерні для безособових речень.                                                                                                                (ні)
  •                   Називним називається односкладне речення, у якому головний член стверджує наявність предметів чи явищ реальної дійсності.                                                        (так)
  •                   Односкладне речення, у якому головний член речення називає дію або стан, що не має конкретного виконавця називається неозначено – особовим реченням.               (ні)             
  •                   Односкладні речення можуть бути частинами складного речення.  (так)
  •                   Головний член речення, який означає дію, що стосується будь – якої особи, відповідає узагальнено – особовому реченню.                                                                                     (так)
  •                   До групи головного члена називного речення може належати додаток. (ні)
  •                   Буду дбати про здоров’я. це речення двоскладне.    (ні)
  •                   Вовка ноги годують. Це речення односкладне.      (ні)
  •                   Здоров’я міцне. Це речення називне.      (ні)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх уроках ми опрацьовували теоретичний матеріал з теми «Односкладне речення» і вчилися застосовувати набуті знання на практиці. Сьогодні  у нас підсумковий урок, на якому ми:

  • узагальнимо теоретичний матеріал про односкладне речення;
  • удосконалимо та відпрацюємо уміння визначати та порівнювати види односкладних речень, створювати з ними  власні висловлювання.
  • Окрім того, урок наш буде тематичний, тобто більшість односкладних речень мають бути на певну тему. Яку саме, дізнаєтесь ось з цього уривку:

(запис на дошці)6

…- найцінніший дар,

Який Господь подарував.

Подарував один лиш раз,

Тож дбай про нього повсякчас.

Плекай…, добрим будь,

Та про одне лиш не забудь,

Про головний закон буття:

Все має право на життя!

Отже, з якою темою будуть пов’язані односкладні речення? (тема – здоров’я)

Я хочу, щоб протягом уроку ви не лише засвоїли знання з теми, а й ще переконалися в необхідності ведення здорового способу життя, піклування як про своє здоров’я, так і про здоров’я інших людей.

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

ІV. Усвідомлення учнями змісту завдань та послідовності застосування практичних дій.

  1. Дослідження – характеристика. (Учні читають текст. Називають односкладні речення, вказують їх вид. підкреслюють в односкладних реченнях головний член, указують на спосіб його морфологічного вираження)

Текст

Фізичне навантаження. Як правильно організувати заняття фізичною культурою?

Не можна бігати та фізично навантажувати себе натщесерце або відразу після їжі. Бігати рекомендують по м’якому грунту.  За тривалого бігу по жорсткій поверхні, наприклад по асфальту, може з’явитися біль у м’язах ніг.

На початку занять необхідно робити розминку, а наприкінці – вправи на розслаблення м’язів. Розігріли тіло під час розминки – запобігли болю в м’язах.

Як правильно підбирають комфортний одяг та зручне взуття для занять фізкультурою? Речі  не повинні  обмежувати рух, мають бути виготовлені з матеріалу, що добре вбирає вологу.

Після занять фізичними вправами обов’язково  помийтеся під теплим душем протягом  двох – трьох  хвилин. Але якщо прийшли з холоду, почекайте 10-15 хвилин. Різка зміна температури може призвести до порушень роботи серця. У жодному разі не можна митися гарячою або дуже холодною водою.

  1.               Проблемне запитання: «Як відрізнити просте односкладне називне речення від двоскладного з іменним складеним присудком?» (На дошці пари речень. Учні за допомогою методу дослідження – зіставлення висловлюють свою думку щодо проблемної ситуації, пояснюють, у чому полягає їх точка зору.)

 

Міцний організм.  (Односкладне речення з узгодженим означенням)

Здоровий організм міцний. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).

Довге життя. (Односкладне речення з узгодженим означенням).

Життя довге. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).

 

Коментар учителя: на визначення типу синтаксичної конструкції – двоскладне  речення  чи односкладне називне впливає порядок слів. Так, прикметник, що стоїть перед означуваним іменником, виконує синтаксичну функцію узгодженого означення, а прикметник, що стоїть після іменника, виконує роль іменної частини складеного присудка.

  1.               Створення ситуації успіху.

Учитель:

  • Молодці, ви гарно попрацювали із цим завданням. Сподіваюсь, що й надалі так плідно працюватимете!

V. Самостійне  виконання учнями завдань під контролем і при допомозі вчителя.

Робота в парах.

Учні класу об’єднуються в пари. Учасники й учасниці повторюють правила роботи в парах. Учитель пропонує кожній парі скласти й записати кілька гасел, використовуючи односкладні речення.

 Перша пара – гасла про корисні та шкідливі звички.

 Друга пара – гасла про санітарно – гігієнічні правила.

 Третя пара – гасла про правильне харчування.

Учні повинні скласти гасла, підкреслити в них головний член, вказавши на спосіб його морфологічного вираження;

  1. учні працюють у парах;
  2. доповідачі по черзі озвучують свої гасла.

Приклади гасел:

Для першої пари:

  •  Будеш палити – будеш часто хворіти!
  • Наркотикам скажемо «Ні!»
  • Стримуй негативні емоції!

Для другої пари:

  • Мийте руки перед споживанням їжі!
  • Хочеш мати добрий слух – частіше заглядай до вух!
  • Провітрюйте кімнату перед сном!
  • Не читай лежачи!

 

 

Для третьої пари:

  • Не їжте після шостої!
  • Регулярно приймайте вітаміни!
  • Не вживайте багато солоного та жирного!

 

  1. Творче моделювання. (Учням пропонуються «розірвані» мудрослів’я. Учні повинні змоделювати народні вислови, поєднавши стрілочками початок з кінцем. Визначають спосіб морфологічного вираження головного члена. Роблять висновки про те, якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено – особових речень).

 

Здоровий не знає

для хвороби біда

Як про здоров’я дбаєш

поки молодий

Без здоров’я

так і маєш

Бережи одяг поки новий, а здоров’я,

не дбаємо

Здоров’я маємо

який він багатий

Чиста вода

нема щастя

 

  1. Індивідуальне завдання.

Доки одні учні творчо моделюють, двоє учнів отримують індивідуальне завдання – скласти твір – мініатюру «Активний відпочинок», використавши називні речення.

  1. Лінгвістична гра «Третє зайве» ( робота за варіантами)

Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено – особові речення виконують роль частин речення, а в яких – роль вставних речень. Знайти «третє зайве», проставити, де потрібно, розділові знаки (учні пригадують, що вставні слова, словосполучення, речення граматично не зв’язані з членами речення; їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури).

  • Донедавна вважали, часто митися шкідливо шкідливо для здоров’я.
  • Донедавна вірили, будь – яке фізичне навантаження корисне для здоров’я.
  • Як розповідають, вираз «Доброго здоров’я!» може поєднуватися з словами «бажаю», «зичу».

Фізкультхвилинка

 Піднімайте руки вгору,

Тричі плескайте в долоні,

Не згинай же власні ноги

Як торкаєшся підлоги.

  • Який вид односкладних дієслівних речень використано?

VІ. Узагальнення й систематизація набутих знань.

Вправа «Ромашка»

Завдання: із поданих слів утворити речення, визначити вид підрядного.

  • Травою, чебрецем, свіжою, пахло.
  • В, запашного, назбираю, гаю, зілля.
  • Сміло, чесне, роби, діло.
  • Рясними, умивали, дощами, доріженьку.
  • Золоте, вічності, дихання.

VІІ. Підсумки уроку.

Рефлексія

  • Що вам найбільше запам’яталося на сьогоднішньому уроці?
  • Чи досягли ми тих цілей, про які говорили на початку уроку?
  • Чи продуктивною була робота на уроці?
  • Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

VІІІ. Домашнє завдання  (за варіантами)

  • Перший варіант – скласти розпорядок вихідного дня, використовуючи односкладні означено – особові речення.
  • Другий варіант – записати 10 прислів’їв або приказок про здоров’я, що виступають як узагальнено – особові речення.

 

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2022
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку