Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Односкладні речення. Неповні речення».
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Односкладне речення». Використовуючи виражальні можливості односкладних речень, удосконалювати навички роботи з текстом різних типів та стилів, визначати види односкладних речень (також частин складного речення). Розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення, діалогічне мовлення, пам’ять, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності. Виховувати любов до рідного слова, бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей.
Тип уроку: урок комплексного застосування результатів навчання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Для перевірки засвоєння теоретичних знань пропонується бліц-опитування.
Якщо ви згодні з думкою, відповідаєте «так», якщо не згодні- «ні».
(ні)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На попередніх уроках ми опрацьовували теоретичний матеріал з теми «Односкладне речення» і вчилися застосовувати набуті знання на практиці. Сьогодні у нас підсумковий урок, на якому ми:
(запис на дошці)6
…- найцінніший дар,
Який Господь подарував.
Подарував один лиш раз,
Тож дбай про нього повсякчас.
Плекай…, добрим будь,
Та про одне лиш не забудь,
Про головний закон буття:
Все має право на життя!
Отже, з якою темою будуть пов’язані односкладні речення? (тема – здоров’я)
Я хочу, щоб протягом уроку ви не лише засвоїли знання з теми, а й ще переконалися в необхідності ведення здорового способу життя, піклування як про своє здоров’я, так і про здоров’я інших людей.
ІV. Усвідомлення учнями змісту завдань та послідовності застосування практичних дій.
Текст
Фізичне навантаження. Як правильно організувати заняття фізичною культурою?
Не можна бігати та фізично навантажувати себе натщесерце або відразу після їжі. Бігати рекомендують по м’якому грунту. За тривалого бігу по жорсткій поверхні, наприклад по асфальту, може з’явитися біль у м’язах ніг.
На початку занять необхідно робити розминку, а наприкінці – вправи на розслаблення м’язів. Розігріли тіло під час розминки – запобігли болю в м’язах.
Як правильно підбирають комфортний одяг та зручне взуття для занять фізкультурою? Речі не повинні обмежувати рух, мають бути виготовлені з матеріалу, що добре вбирає вологу.
Після занять фізичними вправами обов’язково помийтеся під теплим душем протягом двох – трьох хвилин. Але якщо прийшли з холоду, почекайте 10-15 хвилин. Різка зміна температури може призвести до порушень роботи серця. У жодному разі не можна митися гарячою або дуже холодною водою.
Міцний організм. (Односкладне речення з узгодженим означенням)
Здоровий організм міцний. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).
Довге життя. (Односкладне речення з узгодженим означенням).
Життя довге. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).
Коментар учителя: на визначення типу синтаксичної конструкції – двоскладне речення чи односкладне називне впливає порядок слів. Так, прикметник, що стоїть перед означуваним іменником, виконує синтаксичну функцію узгодженого означення, а прикметник, що стоїть після іменника, виконує роль іменної частини складеного присудка.
Учитель:
V. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і при допомозі вчителя.
Робота в парах.
Учні класу об’єднуються в пари. Учасники й учасниці повторюють правила роботи в парах. Учитель пропонує кожній парі скласти й записати кілька гасел, використовуючи односкладні речення.
Перша пара – гасла про корисні та шкідливі звички.
Друга пара – гасла про санітарно – гігієнічні правила.
Третя пара – гасла про правильне харчування.
Учні повинні скласти гасла, підкреслити в них головний член, вказавши на спосіб його морфологічного вираження;
Приклади гасел:
Для першої пари:
Для другої пари:
Для третьої пари:
Здоровий не знає |
для хвороби біда |
Як про здоров’я дбаєш |
поки молодий |
Без здоров’я |
так і маєш |
Бережи одяг поки новий, а здоров’я, |
не дбаємо |
Здоров’я маємо |
який він багатий |
Чиста вода |
нема щастя |
Доки одні учні творчо моделюють, двоє учнів отримують індивідуальне завдання – скласти твір – мініатюру «Активний відпочинок», використавши називні речення.
Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено – особові речення виконують роль частин речення, а в яких – роль вставних речень. Знайти «третє зайве», проставити, де потрібно, розділові знаки (учні пригадують, що вставні слова, словосполучення, речення граматично не зв’язані з членами речення; їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури).
Фізкультхвилинка
Піднімайте руки вгору,
Тричі плескайте в долоні,
Не згинай же власні ноги
Як торкаєшся підлоги.
VІ. Узагальнення й систематизація набутих знань.
Вправа «Ромашка»
Завдання: із поданих слів утворити речення, визначити вид підрядного.
VІІ. Підсумки уроку.
Рефлексія
VІІІ. Домашнє завдання (за варіантами)