Корольова Н. В.
Тема. Будь природі другом!
Мета. Поглибити знання про природу, формувати переконання в тому, що обов’язком кожної людини є турботливе ставлення до навколишнього середовища, розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, виховувати почуття любові до природи, співпереживання, відповідальне ставлення до збереження природи.
Обладнання. Вислови про природу, Червона книга, малюнки природи, презентація.
Хід заходу
Слайд 1
– Шановні діти, батьки, вчителі, дорогі гості! Раді бачити всіх вас на нашому святі. Сьогодні ми разом з вами помандруємо в казковий дивосвіт під назвою Природа.
Слайд 2
Наш дивний свiт неначе казка,
Он в небi хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне i живе.
Он квiтка полум’ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарiвна пташечка співає.
Все в дивосвiт прийшло, щоб жить.
Слайд 3
На смак природу я сприймаю:
Вона солодка і гірка.
Ось стиглу ягідку зриваю
Смачна суничка і м’яка.
Листок кульбаби з гіркотою,
А мед солодкий має смак.
Лимон та й яблуко порою
Із кислим смаком, чи не так?
А сіль солона дуже-дуже
Але без неї аж ніяк!
Яка природа різна, друже
Різноманітний в неї смак.
Слайд 4
– А що ж таке природа? Ось послухайте.
Що таке природа?
Це пташки і звірі,
Сонечко веселе,
Що сміється мило.
Це річки, озера,
Це рослини, люди,
Це все-все, що бачим
Ми навколо, всюди.
– Отже, природа – це все , що нас оточує. Але чи дійсно все, що ми бачимо належить до природи? Давайте проведемо гру «Три кишеньки»
Гра « Три кишеньки»
На дошці прикріплені три кишеньки:
ЖИВА ПРИРОДА НЕЖИВА ПРИРОДА НЕ НАЛЕЖИТЬ ДО ПРИРОДИ
Діти розподіляють предмети відповідно до кишеньок. Отже, до живої природи належать люди, тварини, рослини. До неживої – Сонце, зорі, Місяць, вода, пісок, каміння тощо. А от речі, виготовлені руками людини, до природи не належать.
– Давайте продовжимо наше свято піснею.
Слайд 5
Пісня «Сонечко»
Виглянуло сонечко, грає на лужку,
Я назустріч сонечку по траві біжу,
І ромашки білії рвать не буду я,
Хай луна між квітами пісенька моя } 2 рази
Обійму долоньками чистую росу,
Сонечко і райдугу я в руках несу,
Над стрімкою річкою чути солов’я,
І найщасливіша в цьому світі я.}2 рази
(І найщасливіший у цьому світі я)
Пташечки й метелики пурхають вгорі.
Під весняним сонечком любо дітворі.
А над ними райдуга барвами сія,
І лунає пісенька радісна моя!
Наша країна Природа – чарівна країна. Все, що є навколо нас, може розмовляти. Ось послухайте. Зустрілися якось Сонце, Земля, Вода і Повітря і давай вирішувати: хто ж з них найголовніший? Сонце. Я – Сонце. Я найголовніше! Без мене завжди була б темрява, не росли б і не радували своєю красою квіти, було б холодно.
Земля: Ні! Найголовніша я – Земля. Я даю життя рослинам, тваринам, людям.
Вода: А я вважаю, що найголовніша я – Вода. Без мене теж не можуть жити всі живі істоти.
Повітря: Друзі, а я – Повітря! Повітрям дихають всі-всі. Навіть хвилину не дихати важко.
Учень: Любі друзі! Не сперечайтеся. Всі ви створюєте умови для життя, без вас живі істоти не змогли б існувати. Тому ви всі є однаково важливими.
– Діти, а як ви гадаєте, хто ж найважливіший у природі? Молодці!
Все те найкраще, що дає нам природа, залишається в нашому серці на все життя. Згадайте, які чудові осінній ліс, прозоре озеро, спів пташок, синє зоряне небо. Але природа – не лише милий серцю пейзаж. Це праця всього людства, скарбниця найрізноманітніших багатств.
Про природу складено багато віршів, пісень, казок, прислів’їв. Давайте згадаємо й ми народну мудрість, пограємо в гру «Доповни речення»
Гра «Доповни речення»
Природні багатства не безкінечні, тому вона благає людей… А що саме вона просить ви дізнаєтеся, відповівши на запитання:.
Голубі очі нашої планети. (Водойми)
Без нього ми не можемо прожити навіть кілька хвилин. (Повітря)
А хто очищає повітря? (Рослини)
Для утворення 1 см цього шару потрібно 100 років. (Ґрунти)
Навеснi веселить, влiтку холодить, восени годує, а взимку грiє. (Лiс)
Воно дає нам світло і тепло. (Сонце)
(Відгадки – на листках, з іншого боку – слова прохання: Любий, друже, Бережи, Природу, рідного, краю)
Дивлюсь я на небо та й думку гадаю,
Що ми після себе на світі лишаєм?
Ліси наші гинуть, все меншає рік.
Пташки покидають край рідний навік…
Не чисте повітря, у ґрунті нітрати,
І слово Чорнобиль нам страшно згадати.
Отож, щоб не трапилось знову біди,
Шануйте природу усюди й завжди.
– А біда стане неминучою, якщо люди не припинять шкодити природі. Тільки вдумайтесь:
Слайд 6
Кожної години на нашій планеті:
– Отож, мета нашої сьогоднішньої зустрічі – навчитися охороняти природу. А що можемо для цього зробити ми з вами? (Відповіді дітей).
Так, кожному з нас треба почати з себе. «Все, із доброго чи злого, починається з малого!»
Давайте зараз пограємо в гру «Збери сміття» і потренуємося залишати чистим місце відпочинку в лісі.
Гра « Збери сміття»
Гра, схожа на «Стільчики». По колу розкладені речі, які можуть залишати люди після себе в лісі. Гравців повинно бути більше на одного, ніж речей. Під музику діти рухаються по колу , коли музика зупиняється - кожен хапає якусь річ. Хто не встиг – вибуває з гри.
Слайд 7
Недарма ми згадали ліс. Останнім часом в Україні вирубується дуже багато лісів, а це спричиняє вивітрювання ґрунту, утворення ярів, від цього можуть зникнути деякі види рослин і тварин. А скільки добрих справ робить ліс!!!
А ви знаєте, які? (Відповіді учнів)
А що можемо зробити ми, щоб врятувати його? Адже від людей залежить дуже багато. (Відповіді учнів)
Слайд 8
– Подивіться на мурашку: яка вона маленька, а скільки добрих справ чинить! Мурахи розпушують ґрунти. За 1 сезон знищують до 5 мільйонів комах-шкідників. Два діючі мурашники на гектар лісу – і ліс буде здоровий. Отак і ми: хоч самі й маленькі, але можемо робити великі справи!
Пам’ятай же й ти, людино,
Коли будеш воду пить,
Що дерева також плачуть,
Що і гілці теж болить.
Помилуйсь на кожну гілку,
Полюби і ліс, і гай,
А сокиру, ножик, пилку
Краще вдома залишай.
Слайд 9
– А для кого ж ліс є домівкою? Давайте пограємо в гру і згадаємо. Діти по черзі називають рослин, звiрiв, птахiв. Хто останнiй називає, той виграє.
Горобець – синиця – …
Заєць – лисиця – …
Пiдснiжник – конвалія – …
Гра «Спробуй – відгадай»
На магнітній дошці – зображення тварин. Діти відгадують загадки і відшукують відгадку серед картинок.
Ми пішли до гаю вдвох – я й сестра Маринка.
А в гаю тім тьох та тьох, та іще так дзвінко...
Що за співанки? Чиї? То співають ...(Солов’ї )
Не мотор, а гуде, не пілот,
а летить, не гадюка, а жалить. (Бджола)
Що воно за дивна птиця –
Світла денного боїться? (Сова)
Куди повзе –
За собою хату везе. (Черепаха)
Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає?
(Шипшина)
Я вночі дзижчу на вухо,
Та не джміль я і не муха.
Непомітно вас я – кусь!
Й крові вашої на’пюсь. (Комар)
Хоч бачить він пагано,
Але копає старанно.
Під землею вирив хід
Сліпкуватий сірий. (Кріт)
Шалена, зелена,
Не сіяна, не саджена,
Хто доторкнеться,
Той обпечеться. (Кропива)
– А давайте пограємо ще в одну в гру разом з нашими гостями
Гра «Показуха»
На картках записанi назви тварин. Один учасник iз команди пантомiмно зображує тварин, болiльники вiдгадують.
«Берегти природу – означає берегти життя,» – у цих словах закладено глибокий зміст, адже кожен із нас – це часточка всього живого на землі, і вона – наш спільний дім. А ви бережете природу? Зараз перевіримо.))) Я кажу речення, а ви виконуєте рухи.
Фізкультхвилинка – тренінг.
1. Якщо ви смітите на вулиці – почухайте собі носик.
2. Якщо ви не смітите – плесніть 3 рази.
3. Якщо ви посадили хоч одне деревце – підніміть руку.
4. Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте себе по голівці.
5. Якщо ви під час прогулянки в лісі голосно кричите – прикладіть пальчик до губ.
6. Якщо ви зробили годівничку для птахів – підніміть 2 руки.
7. Чи болить у вас душа, коли бачите зламану гілку або молоде деревце? Якщо так – покладіть руку на серце.
8. Якщо хочете дружити, бути в злагоді з природою, то потисніть один одному руки.
9. Якщо ви любите навколишній світ – «відправте» повітряний поцілунок
– Дехто вважає: «Нічого не станеться, якщо я зламаю одну гілочку, зірву квітку, знищу метелика, нап’юся березового соку». Але природі буде боляче! Бо кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожний знищений метелик – це маленька трагедія, рана, яку ви завдали природі. Ось послухайте вірш «Зламана гілка»
Зламав Івасик гілку ясеневу
І кинув геть, коли награвся нею.
Веселий він побіг собі додому.
Вона ж лежить на глинищі рудому,
Уже на ній не сяде більше пташка,
Вже вітерець її не захитає.
«Хитати ще?» – її не запитає.
В її прожилках не бродити соку,
Не гріти мрію ніжну і високу!
Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
Невже не знає він, що скоїв лихо.
– Діти, так яке лихо скоїв Івасик? Чому ви так думаєте?
Запам’ятайте, якщо ви щось узяли від землі, то маєте віддати їй. Посадіть дерево, вичистіть джерельце, підгодуйте птахів. Тільки тоді збережеться неповторна краса природи.
Щоб зберегти ті види нашої природи, яким загрожує цілковите знищення, учені всього світу об’єдналися в Міжнародну спілку охорони природи. Тварин і рослин, комах і птахів, які можуть зникнути назавжди, учені почали записувати в Червону книгу.
Слайд 10
Червона книга – це сигнал небезпеки, це заклик для всіх дорослих і дітей: «Допоможіть!»
На всій планеті Земля люди не байдужі до того, як на ній живеться і якою ми залишимо її у спадок наступним поколінням.
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти –
Конвалія й фіалки ніжні
І вісник березня – підсніжник?
В Червону книгу вже занесли
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає
Й давно рятунку в нас благає!
Назва книги – «Червона», бо вона, подібно до червоного сигналу світлофора, має будити у людей тривогу за долю природи: «Зупинись, людино! Подумай! Будь обережною!»
У Червоній книзі всі сторінки різного кольору.
Червона сторінка сповіщає, що видові загрожує загибель.
Біла сторінка сповіщає, що вид ще не зник, але його все меншає і меншає.
А зелена сторінка – то сторінка надії. Сюди із червоних та білих «переводять» ті види, яким завдяки піклуванню людей більше не загрожує знищення.
Але, на жаль, є у цій книзі і чорні сторінки – це види, які вже зникли назавжди.
– У нас, в Україні, також була створена Червона книга. Заснована вона в 1976 році, вперше видана – у 1980 році.
Слайд 11, 12.
Гра « Скринька»
Діти вгадують, що знаходиться у скриньці.(Макет планети)
Слайд 13
– Діти, а тепер я хочу звернути увагу на нашу планету. Якого кольору тут найбільше? А що означає голубий колір? Коли ми подивимось на Землю, то побачимо, що більшу її частину займає вода: 1/3 – суша, 2/3 – вода. В Україні налічується більше 71 тисячі річок. Найбільша серед них – Дніпро.
Деякі назви річок ми зараз згадаємо, погравши в гру.
Гра « Чи знаєш ти річки України?
Слайд 14
(Скласти назви річок: Десна, Буг, Тиса, Дунай, Тетерів, Рось)
– Діти, пам’ятайте, вода – джерело життя. Забруднюючи водойми, ми вкорочуємо собі віку. Не дарма ж в народі говорять «Не плюй в криницю – доведеться води напитись» А ще треба дбати й про тих, хто буде жити після нас. Збережемо здоров’я нинішніх і прийдешніх поколінь.
– А чи відомо вам як допомагати водоймам?
– Як би ви були директором заводу чи фабрики, яка стояла б на березі річки, щоб ви зробили для того, щоб її не забруднити?
– Дуже добре, що ви знаєте, як зберегти природу, як її рятувати і, можливо саме ви придумаєте щось таке, що буде примножувати, а не нищити природу. А тепер послухайте пам’ятку про те, як поводитись у природі.
Слайд15
Пам’ятка.
1. Не ламайте на дереві гілку.
2. Не вбивайте метелика й бджілку.
3. Не брудніть у джерельці водиці.
4. Не засмічуйте воду в криниці.
5. Не зривайте квітку, бо зів’яне.
6.І трави не топчіть, бо її не стане.
– Діти, сьогодні ми увесь час говоримо про природу, про те, що її треба охороняти. А навіщо? Що нам дає природа? (Відповіді дітей)
Хвилинка смутку
– Хочу показати декілька фото – результату негативного ставлення людей до природи.
Слайд 16, 17, 18, 19, 20, 21
– Діти, в мене є пропозиція. А давайте передамо звернення до всіх жителів нашого селища.
Учень зачитує звернення, яке потім роздаємо в усі класи.
Звернення
Ми, учні першого класу, звертаємося до всіх мешканців нашого села.
Любов до природи – це любов до Батьківщини, до свого народу. Берегти і збагачувати красу рідної землі – обов’язок кожного. Від усіх нас залежить, чи буде лунати пісня солов’я, чи будуть дихати прохолодою прозорі джерела, чи буде хлюпатись риба в чистій воді річок та озер, чи буде над нами блакитна синь неба.
Шановні діти і дорослі! Не будьте байдужими: любіть та оберігайте природу рідного краю!
– Сьогодні в нас серйозна тема, але хочеться трішки й пожартувати. Наступна гра «Художник».
Гра « Художник»
Дитина із зав’язаними очима повинна намалювати запропоновану тваринку.
Якщо людина добре серце має
Вона іде у світ добро творить
В очах її любов і ласка сяє
Така людина сонечком горить
– Будьте і ви діти, як маленькі сонечка, творіть добро, садіть сади, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю-матінку і вона вам відповість любов’ю і щедрістю, та й буде на нашій Землі мир і злагода!
– А завершимо наше свято гарною піснею-побажанням.
Пісня «Щастя і добра!»