Свято " День зустрічі птахів"

Про матеріал

Через спільну ігрову, мовленнєву діяльність у молодших школярів формується логічне мислення; розвивається виразне зв'язне мовлення; виховується творча уява, любов до рідного краю, почуття дружби, товариськості. Свято сприяє інтелектуальному розвитку та творчості школярів.

Перегляд файлу

День зустрічі птахів

 

МЕТА

Через спільну ігрову, мовленнєву діяльність формувати логічне мислення; розвивати виразне зв’язне мовлення; виховувати творчу уяву, любов дорідного краю, почуття дружби, товариськості; сприяти інтелектуальному розвитку та творчості школярів.

 

ОБЛАДНАННЯ

Повітряні кульки, квіти, сито з «жайворонками», шпаківня, кепка з написом « Пошта», жмут соломи, обруч, скакалка, паперовий птах, різнокольорові картки з прикметами, корни для дітей з силуетами птахів, рушник, грамзаписи мелодій вальсів, український одяг, костюми Тепловія та Сороки, грамзапис співу птахів, скринька з прикметами, текст телеграми від птахів, картинки пташок до загадок, малюнок мудрої Сови, мікрофон, шпаківня.

 

ГАСЛО

« Птахи – наші друзі!Бережіть птахів!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД  СВЯТА

Святково прибраний клас. Стоять вази з весняними квітами. На головах дітей – корони, на яких красуються силуети птахів. На столі – рушник,на якому стоїть сито, а в ситі лежать випечені з тіста птахи. На дошці запис: «День зустрічі птахів. Птахи – наші друзі! Бережіть птахів!»

  • Звучить тихенько весняний вальс.

Учитель

  • Дорогі друзі!

Велика і прекрасна рідна Земля. Перед кожним із нас пролягли широкі та ясні шляхи. І хоч би де були ви, не забувайте рідної землі.

Земля… Це все, що росте і цвіте на ній: у садах, лісах, парках, на полях, зелених луках. Це навколишня природа. Кожне деревце, квітка – то частка природи, частка нашої Батьківщини. Змінюється, вічно оновлюється її світ. Погляньте навколо: ласкаво гріє сонечко, спадають дзвінкі краплини з дахів. А в синьому небі летять пташині зграї. Це їм березень відчиняє двері у рідний край.

Діти

  1. Після хуги, холоднечі

І дорослим, і малечі

Так хотілося тепла,

Щоб весна хутчіш прийшла.

  1.     Але в березні погода –

То затишшя, то негода.

Березень то снігом віє,

А то сонечком зігріє.

Кажуть, Березня тепло –

Наче мачухи добро.

  1.          Сніг чорніє на дорогах,

Тане, як зимові сни.

Люди кажуть: «День Явдохи –

Перший день весни – краси.»

 

Вчитель

Отже, перший день весни припадає на день Явдохи, 1 березня за старим стилем, а за новим – 14 березня. У наших пращурів це був початок нового року.

Діти

  1. Тане сніг, дзюрчать струмочки.

Йде до Березня Весна

У зеленому віночку,

Юна, гарна, осяйна!

  1. І легко на серці, коли йде Весна,

Коли заспіває пташня голосна,

І хоч ще дерева без листя стоять,

Але вже ладяться Весну зустрічать.

Радіє серденько, душа спочива,

Коли нову пісню Весна заспіва.

  • Виконується пісня « Ой минула вже зима»

Вчитель

Одним із найцікавіших звичаїв наших предків був звичай закликати весну.

Благослови, мати, весну зустрічати!

Весну зустрічати, зиму проводжати! –

так починалося закликання весни, яке відбувалося іноді на Явдохи, іноді на теплого Олексія( 30 березня ), а то й у день Сорока Святих(22 березня ). Це залежало від погодних умов року – ранньої чи пізньої весни. Народна уява створила поетичний образ весни у вигляді дівчини - паняночки, щедрої і багатої.

  • Вибігають дівчата з кульками, квітами. Вони виконують танок.

Вчитель

А був ще обряд закликання пташок.

Влаштовували його, звичайно, на день Сорока Святих (22 березня). З тіста пекли 40 « жайворонків», що нібито вилітають у цей день із вирію. Це – жертва весні, щоб гуси неслися, яйця водились, гусенята плодились. Печиво роздавали дітям. Частину обрядового печива діти підвішували на фруктових деревах, а коли збирався гурт, діти йшли до найвищого пагорба, піднімали вгору

« жайворонків» і закликали пташок.

  • Виходить дівчина в українському костюмі з випеченими жайворонками в ситі.

Дівчина

У нас здавна є традиція славна:

Воду брати з чистої криниці,

Муку з ярої пшениці,

Руками добрими замісити

І гостей на свято запросити.

  • Тихо звучить запис веснянки . Вибігають дівчата в українських костюмах.

Дівчата

Ой, виходьте, дівчата,

Будемо весну стрічати,

Весну красну вітати!

  • Звертаються до дівчини:

А правду кажуть старі люди, що весну птахи на крилах приносять?

Дівчина

Правду.

Йдіть до мене , жайворонки беріте,

На високу гору йдіте.

Пісеньок гарних співайте,

Весну – красну величайте

 

  • Дає дітям печиво « жайворонки».
  • Благословляю вас, діти, весну закликати

Із веселою посмішкою і жайворонком – пташкою.

  • Діти підносять вгору « жайворонків» і промовляють:

Діти ( разом )

Пташок викликаємо з теплого краю:

Летіть, соловейки,  на нашу земельку,

Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.

  • Раптом здалеку лунає: «Аго – го – о – о – ов! Агу – у – у – у! Ф′ю – ф’ю – ф’ю ! Музика припиняється.

Діти

Справді, голос чути…

Хто це може бути?

  • З’являється теплий вітер – Тепловій. В оранжевому вбранні з червоними та зеленими стрічками і кошиком перших весняних квітів у руках.

Діти

Це ти гукав? Хто ти такий?

Тепловій

Я теплий вітер – Тепловій!

Понад землею я літаю,

Спішу – лечу скоріш до гаю.

Бо я веселу, сонячну весну

З далекої дороги виглядаю.

  • Учувається спів пташок.

Дівчинка

Ти чуєш, ллється між дубів

Весела пісенька птахів?

Тепловій

Із далекої землі

Повертаються додому

З вирію пташки.

Дружно крилами шумлять,

Роздивляються здаля.

Вчитель

Побачивши якусь пташку, діти раділи, бо це – добрий знак, і кидали їй услід соломинку: «Нате вам на гніздечко!».

Хлопці вилізали на дах і закликали: «Прошу я, просять тато і мати: «Прилітайте, птахи, до нашої хати!».

Вважалося, що після цього птахи , особливо ластівки та лелеки, обов’язково зів’ють гнізда біля їхньої хати. А це мало віщувати родині щастя, здоров’я, статки.

  • Дівчатка знову танцюють танець з кульками та квітами.

Діти

  1. Прийшла весна – і день рясніє,

Повітря радісно дзвенить,

А чисте небо так синіє,
А сонце ясне так блищить!

  1. І всяка пташечка радіє,

Бо стало в світі краще жить.

Верба під сонечком жовтіє,

Струмочками вода біжить.

  1. Ну, а весна летить стрілою,

Природу змінює щодень.

А пташка піснею дзвінкою

Вітає кожен новий день.

  1. Яка краса! І день ясніє.

А вранці ж пахне як весна!

Щебече пташечка, радіє

І лине пісня голосна!

  • Звучить пісня «Щебетала пташечка»

Старшокласниця

Гляньте, діточки малі,

Прилетіли журавлі.

Сіли собі на рілля

Та все курличуть: «Кру – кру – кру,

Стрічайте весноньку красну!»

Гляньте, діточки малі,

Прилетіли гусочки.

Гуси прилетіли –

За ставочком сіли,

Та все кличуть: « Ге –  ге – ге,

Вже до нас весна іде!»

Гляньте, мої діточки,

Прилетіли качечки.

Качечки прилетіли –

На лужечку сіли.

Сіли собі на лужок,

Завели кривий танок.

  • Виконується « Кривий танець».

У землю затикали палички. Бралися за руки, ходячи між паличками, співали:

У довгої лози

Пасли хлопці кози,

А дівчата – козенята,

Та померзли ноженята.

Ой, дівоньки босі,

Кидайте ті лози!

В кривім танці походжайте

Та ніженьки зігрівайте!

Приспів:

Ой, кривого танця

Та не виведу кінця!

Треба його виводити,

Кінець йому знаходити!

Вчитель

Сьогодні , в День птахів, учні старших класів по садках, по лісах, по парках розвішують на деревах шпаківні. Щоб там гніздилися перелітні птахи і виводили пташеняток.

  • Виходять школяр з шпаківнею, поштарик, школярі.

Школяр зі шпаківнею

Там, де сонечко червоне,

Дзвонить жайворона, дзвонить,

Мов супутник в вишині,

Посила нам позивні.

Прийняли ми ті сигнали

І шпаківні почіпляли.

Поштарик

Ваші пернаті друзі вже в дорозі. Ось у мене кілька телеграм від них. Послухайте лише одну: « Місто. Школа. Друзям пернатих.

Оглянули шпаківні – будиночки, виготовлені вами – задоволені, вдячні.

Влітку віддячимо – знищимо шкідників ваших садків.

До скорої зустрічі. Перелітні птахи.»

Тепловій

А давайте зараз із вами вгадаємо деяких перелітних птахів. Я буду загадувати загадки про птахів.

 

 

ЗАГАДКИ ПРО ПТАХІВ

 

  1. Чорномазий, довгодзьобий,

Він за плугом важно ходить,

Черв’яків, жуків знаходить,

Сторож вірний, друг птахів,

Перший вісник теплих днів.

( Грак )

  1. Хати не будую,

Не мажу, не квітчу,

На гілці ночую,

Людям роки лічу.

( Зозуля)

  1. Довгі ноги, довгий ніс,

Прилетів, обід приніс.

Кілька жабенят

Для своїх малят.

( Журавель )

  1. Швидко скрізь цей птах літає.

Безліч мошок поїдає.

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас Щось не зимує.

( Ластівка )

  1. Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини

Та на дуду голосну

Грає пісню чарівну.

( Соловей )

  1. У садочку понад тином

Я зробив йому хатину.

Він навколо обдивився,

Засміявсь і оселився.

( Шпак )

  • Після кожної відгадки вивішується картинка кожної пташки.

Тепловій

Так, діти, пташок у нашому всесвіті дуже багато і  вони різноманітні.

Учень

Погляньте, скільки різних барв

Пташиний одяг увібрав!

Бува ж: які у пташки барви –

Таке імення увібрали.

Рябіє – рябчик в сірій свитці;

При синіх шарфах – то синиці.

Вбрання барвисте в голубів;

Жовтобрюсики – жовта блуза;

Сорочка до ладу, нівроку,

У білобокої сороки.

Чистун червоні туфлі чистить;

А зеленяк скупався в листі.

Свій колір личить кожній пташці,

І звуться ж гарно – різномасті!

                                     Олександр Маландій «Пташиний одяг»

  • Вилітають пташки і танцюють свій танець.

Учитель

Діти, пташки – наші друзі. Їх треба берегти. Вони знищують велику кількість черв’яків та комах, які дуже шкодять і деревам у садках і лісах, і різним рослинам на полях та луках.

У тім садку, де живе багато пташок, завжди багато яблук, груш, слив і ніколи вони не бувають червиві.

Одна з найменших пташок – корольок, вагою 5-6 грамів, протягом року знищує від 8 до 10 мільйонів шкідливих комах.

За літній період ластівка з’їдає до 1 мільйона комарів, мошок та інших комах.

Бережіть птахів! Вони наші друзі!

  • З’являється дівчинка в костюмі Сороки.

Сорока

Я – Сорока.

Про мене в лісі кажуть, що я не завжди сую свого носа туди, куди треба. Можливо. Але сьогодні я побувала в шкільній бібліотеці і дізналася дещо цікаве про птахів. Гадаю, що і вам це буде цікаво.

Виявляється, деяким пташкам люди навіть пам’ятники поставили. Ось послухайте.

  •              Пам’ятник горобцю є в американському місті Бостоні.

Скромний пернатий трудівник спас населення цих місць, коли тут з’явилася незнана гусінь.

Її було так багато, що здавалося земля ворушиться. Ось тут горобці й показали себе в усьому блиску. Вони в короткий термін справилися зі шкідниками й тим спасли садки й поля.

  •              У місті Солт – Лейк – Сіті ( штат Юта, Америка ) є єдиний у світі пам’ятник чайці. За легендою ця пташка спасла від саранчі урожай, який виростили перші  поселенці – мормони .
  •              Англійський підводний човен потерпів аварію й затонув. На ньому знаходилося кілька голубів для зв’язку. Одну голубку підготували для польоту: до її лапки прикріпили капсулу з координатами субмарини і через торпедний апарат випустили на волю. Голубка доставила капсулу в Англію, і екіпаж підводного човна був врятований. За цей подвиг голубці не тільки поставили пам’ятник, вона ще і нагороджена медаллю.
  •              Канадці увіковічили в пам’ятнику поширену на їхній землі пташку – канадську казарку.
  •              На березі річки Висконсін (США) збудовано меморіал, присвячений мандруючому голубу. 
  •              У Еквадорі існує пам’ятник колібрі. 
     
  •              У столиці Мексики, місті Мехіко, встановлено пам’ятник орлу. 
  •              Розпростер крила великий бронзовий орел – символ розуму, сили и хоробрості – прикрашає пам’ятник  М.М. Пржевальському. Пам’ятник встановлено біля могили вченого на березі озера Іссик-Куль (Киргизія). У дзьобі орла оливкова гілочка, яка символізує мирні завоювання науки, під кігтями птаха – карта Азії з маршрутами мандрівок М.М. Пржевальського. 
  •              Пам’ятник сизому селезню з’явився в Казані (Республіка Татарстан) в 2005 році., в рік 1000-річчя міста, як пам’ять про виступах тут славетного Федора Шаляпіна. Одна з пісень, які виконував співак, називалась «Сизий селезень».

    Лебідь став символом канадського міста Гранд- Прері (у провінції Альберта). Мешканці міста встановили цьому красивому птаху пам’ятник: на постаменті – величезний білосніжний лебідь.

 

 

Учень

Гомонить весняний ліс

Ніжним щебетом пташиним,

Бджілками між рястом синім,

І вітрами, і піснями,

І дзвінкими голосами.

Учитель

На свято Сорока Святих була традиція. Вона називається «перебалакайка».

А ми проведемо конкурс скоромовок.

а) Діти промовляють скоромовки, які добре знають.

б) Діти отримують тексти скоромовок, готуються1хв.

ТЕКСТИ СКОРОМОВОК

                  Хитру сороку піймати морока,

А на сорок сорок – сорок морок.

             ***

Лелека летіла,

До лелеченят заклекотіла.

***

Ворона проворонила вороненя.

                    ***

Летів крук через сук,

Через безверхе дерево.

                   ***

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак пісню:

- Ти не вмієш так, як я,

Так, як ти, не вмію я!

  • Переможці отримують випечених жайворонків.

 

Учитель

Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде вам на плечі,

Якщо ви їх справжній друг.

Зараз ми з вами пограємось.

  1.  Гра «Гуси, гуси!»

Ведучий (читає)

    Гуси, гуси!

    Нате вам на гніздечко,А нам – на здоров’ячко!

Поки ведучий читає ці слова, гравець повинен взяти жмут соломи і тричі влучити ним в обруч!

  1. Гра «Журавлі»

Ведучий

Як колесо на воді;

Як колесо обертає –

Журав голову звертає!

Поки читають ці слова, учень повинен як можна більше разів зробити коло скакалкою над головою.

  1. Гра «Художники»

а) 1 клас за хвилину по крапочкам повинен намалювати пташку.

б) 2,3,4 класи – малюють пташку з заплющеними очима.

4.       Гра «Назви пташок»

Гравець іде і на кожний крок називає пташку

(«Я знаю таких птахів: шпак – раз, сорока – два…)

  1. Гра «Загадуй бажання»

Питання: «Хто такий бусел?»

Вивчимо закличку про нього.

Ой чом же ти буслю,

Чом дітям бажання

Не виконуєш?

Чом дітям тепла не даєш?

Правила гри

Треба загадати бажання, взяти в руки паперового птаха і під час слова заклички пройтися по колодочці (простір, обмежений двома гілочками). Умова – йти, не дивлячись під ноги. Хто не наступить на гілочки, у того бажання здійсниться.

  • Після кожної гри переможець отримує випеченого жайворонка.

Вчитель

Чи можете ви уявити життя без світу птахів?

А ліс без пташиного хору, без барабанного дробу дятла і стрекотання непосидючої сороки, сумного кування зозулі чи мелодійних наспівів малинівок, мухоловок?

У такому мовчазному лісі було б і страшно, і сумно. А ви як вважаєте?

Вправа « Вільний мікрофон»

  • Учні, які бажають висловити свої думки, виходять до мікрофону.

Робота з приказками, прикметами.

Робота в парах

Вчитель

Люди здавна спостерігали за голосами і поведінкою птахів у теплу і холодну, ясну сонячну і і похмуру дощову погоду. Звідси – прикмети.

Вони увібрали багатолітній життєвий досвід

Зараз наш вітерець Тепловій дістане з цієї скриньки прикмети, приказки. Ви їх складете і хором прочитаєте.

ВАРІАНТИ ПРИКМЕТ, ПРИКАЗОК

  1. Побачив птаха – знай, весна біля порога.
  2. Грак прилетів – через місяць сніг зійде.
  3. Ранній приліт жайворонків та граків – на теплу зиму.
  4. Якщо граки прилетіли прямо на гнізда – буде рання весна.
  5. Ранній приліт птахів й жайворів – до теплої весни.
  6. Нічна пісня солов’я віщує ясний день.
  7. Зозуля кує – морозу не буде.
  8. Стрижі літають низько з криками – буде дощ.

Вчитель

А ось прийшов лист від мудрої Сови. Вона прислала вікторину «Мітко в десятку» .

ВІКТОРИНА « МІТКО В ДЕСЯТКУ»

  1. Яка з наших пташок найшвидше літає?

(Сокіл – 300 км/г, стриж – 170 км/г)

  1. Яка пташка не в’є гнізда і не висиджує пташенят?

( Зозуля )

  1. Яких птахів найбільше в світі?

( Горобців, домашніх курей )

  1. Які птахи до нас із півдня прилітають першими?

( Граки)

  1. Яка температура тіла більшості птахів?

( 41С° )

  1. Назви улюблені ласощі лелек?

( Жаби )

  1. Який птах уміло відображає голоси багатьох птахів?

( Шпак )

  1. Який птах точно знаходить дорогу додому?

( Голуб )

  1. Хто з птахів із давніх часів служить символом краси й ніжності?

( Лебідь)

  1. Хто оселяється на дахах будинків і, за повір’ями, приносить щастя?

( Лелека )

  • За правильні відповіді діти отримують випеченого жайворонка.

 

 

 

  • Вчитель підводить підсумки.

Діти

  1. Пташки вертаються сюди,

Радіють, плачуть і хвилюються.

І так одвічно, так завжди

Землею рідною милуються.

  1. Вони на різні голоси

Співатимуть для тебе,

І в краплях срібної роси.

Побачиш чисте небо.

  1. То ж не завадить, друзі,й нам

Згадати нині по – новому:

Був давній звичай у древлян –

Вклонятися всьому живому.

Вчитель

Тож давайте, діти, йми вклонимось природі – матінці.

  • Діти роблять уклін, звучить мелодія вальсу, усім дітям роздають жайворонків.

 

 

docx
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
1121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку