Пригоди м’яча
Тема: Букви Я я. Звуки йа, а . Письмо букв, складів, слів. Підготовка руки до написання рукописних букв: письмо правого півовала.
Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук, читати склади, слова з буквою я; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, увагу, зв’язне мовлення, інтелектуальні здібності, пізнавальний інтерес.
Обладнання: розфарбовка м’яча, роздруківка тексту “Пригоди м’яча” Хід уроку:
І. Організаційний момент Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової української мови.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Розминка “Вгадай літеру” Хлопець йшов за кроком крок,
На спині він ніс мішок.
А як глянути здаля -
То виходить буква.....(Я)
Ясени ледь - ледь шуміли -
Яснооке сонце сіло
Яструб ящірку несе.
Я - остання буква. Все
Виховна бесіда (Літера я остання в абетці, тому, щоб не бути останнім - не потрібно вигукувати Я, а спокійно підняти руку, коли хочете про щось сказати)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, але ця літера непроста. Вона ніби актриса, яка може грати різні ролі. І сьогодні ми дізнаємося, якими ж ці ролі можуть бути. Ми поговоримо з вами про літеру Я.
ЯК
ЯМА
ЯХТА
ЯГОДА
ЯБЛУКО
2. Звуковий аналіз слів
Я - лин - ка (на початку слова літера я позначає два звуки)
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю -
Шкідників ним добуваю
Дя - тел ( в середині слова літера я позначає один звук , але для попереднього приголосного дає пом’якшення)
М’яч (після апострофа літера я завжди позначає два звуки)
Йшли ведмедики малі (діти крокують на місці)
Нахилились до землі (нахиляються вперед, торкаються руками підлоги)
Потім стали, руки в боки (стають рівненько)
І зробили три підскоки (підстрибують три рази)
Потім розминали плечі (кругові рухи руками, що торкаються плечей)
Руки вгору (піднімають прямі руки вгору)
Опустили (опускають руки)
І за парти тихо сіли (Сідають за парти).
1. Всьому світу спішить
Я мерщій доповісти
Чи ж ви знаєте, хто Я?
Ви не знаєте хто Я.
Я не просто Я собі
Я - склад, Я - літера, Я - слово
Отже, буква я може бути і літерою, і складом, і окремим словом.
2. Робота з текстом “Пригоди м’яча”
А) читання тексту “Пригоди м’яча” вчителем
В) письмова робота учнів з текстом (вставляння пропущених літер) VІІ. Підсумок уроку.
1. Створення картинки м’яча в кольорі (діти отримують ромальовку м’яча і розфарбовують)
2. Гра “Так чи ні” (робота з цеглинками) (на початку слова літера я позначає один звук - так чи ні?.....)