Свято "Міжнародний день рідної мови"

Про матеріал
Розвивати і поглиблювати знання з рідної мови, виховувати любов до рідного слова, формувати культуру мовлення, справжніх патріотів
Перегляд файлу

Міжнародний день рідної мови

 

Ведуча. 22 лютого Міжнародний день рідної мови. Ми сьогодні відзначаємо це свято у формі змагання серед учнів 5-11 класів.  Пропоную усім нам підняти настрій та розпочати його піснею

 

( Звучить пісн )

 

Учитель.   Наша Рідна Мова – найбагатша в світі! Скільки слів у моїй мові точно підрахувати неможливо, адже  мова – то не догма.  Мовознавці кажуть,  що у  словнику нашої  Мови налічується більше 200 тисяч слів!

Наша Мова – одна з наймелодійніших і наймилозвучніших мов у світі. Нашою Мовою мовлять, речуть, розмовляють, говорять, балакають, оповідають, кажуть, гомонять, моралізують, лепечуть, белькотять, бовкають, гаркають, гиркають оточуючі нас люди… У якій мові є ще така багата лексика?

 

1 ЗАВДАННЯ.  Подумайте 1 хвилину у групі і скажіть нашій мові компліменти. Яка вона?

 

2 ЗАВДАННЯ. Допишіть рядки віршів:

1.О, мово рідна! В рідній хаті….

2. Прислухайтесь, як океан співає – народ говорить….

3. О мова вкраїнська! Хто любить її….

4. Мово ж моя, мово, мово України….

5. Що з тобою буде, мово українська….

6. Ти зрікся мови рідної....

7. Як не любити рідну мову….

 

3 ЗАВДАННЯ.

1.  Українська мова є однією з найпоширеніших мов в світі. Яке місце в світі Україна посідає за кількістю носіїв (26)

2.  Найбільш вживаною літерою в українському алфавіті є літера («П»)

3. Найрідше вживаною літерою українського алфавіту є («Ф»)

4. Найдовшим словом в українській мові є назва одного з приладів «рентгеноелектрокардіографічний». Це слово складається із букв (30)

5. Найбільшу кількість синонімів має слово «бити» (45)

6. Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір “Заповіт” Т.Г.Шевченка (147)

7. Найдавніша згадка про українську мову датується (858 роком)

8. Прирівняна до рівня літературної мови (кінець  XVIII століття після виходу у 1798 році першого видання "Енеїди»)

9.  Найбільша кількість псевдонімів була у поета Олександра Кониського – 141, у І.Франка – 99, письменник Осип Маковей користувався 56 псевдонімами.

     Цікаве про українську мову свого часу писав філолог Михайло Красуський. Згідно з його науковою працею «Давність української мови» (1880 рік), наша мова – першооснова багатьох мов Європи та Індії. Ці дослідження привели до висновку, що українська мова старша, аніж латинська, грецька чи старослов’янська.

 

4 ЗАВДАННЯ.  «Словникова скринька»

Використовуючи літери із слова  милозвучність скласти їх у нові слова (  мило , ніс , сіль , лом , ніч , міль ……)

 

5 ЗАВДАННЯ.  « Мова жестів»

Жестами пояснити прислів`я:

1) Розум без книги, що птах без крил.

2) Під лежачий камінь вода не тече .

3) Одна голова – добре , а дві – краще .

4) Хочеш їсти калачі , не сиди на печі .

5) Говори мало, слухай багато , а думай ще більше

6)  Умій вчасно сказати і вчасно змовчати

 7) Краще мовчати , аніж брехати

 

6 ЗАВДАННЯ. Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви слів складуть прислів`я

 

  Слова: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку,   зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.

 (Відповідь. Азбука – до мудрості дорога)

Слова: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

(Відповідь. Вперта праця все переможе)

 7 ЗАВДАННЯ. Відредагуй речення

   Не сиди на полу –                                            

   Урок почнеться в 13 годин –                  

   Поїхали бистріше -         

   Мені повезло: не визивали до дошки -           

   Дошку вимили чистою тряпкою –                  

   Відкрийте форточку -                                       

   Учні взяли участь у змаганнях -    

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .  Інсценізація творів українських прозаїків              

 

Заключне слово вчителя. Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.

 

Учитель:
Ось вже б’є Годинник Часу,
Час настав прощатися.
Дуже прошу, дорогенькі,
У своїх малих серденьках
Залишити назавжди
Хоч краплинку дивини.
І та зірочка-зірничка
Буде вам світити вічно.
Вже скінчилось наше свято
І прощатися пора.
Всім присутнім ми бажаємо
Щастя, миру і добра.
Заключне слово вчителя. Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Ми без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!
- Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
- Кожному учаснику нашого уроку-змагання ми даруємо «Абетку побажань».
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити на курорти.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.

 

Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови — це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Шануймо мову над усі скарби,
Якщо ми хочем зватися народом.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Голуб Н.Б, Ярмолюк А.В.)
Додано
13 жовтня 2023
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку