9 листопада — День української писемності й мови
Сьогодні — День української писемності й мови, свято, яке відзначається в Україні 9 листопада. Це день вшанування пам’яті Нестора Літописця — послідовника творців слов’янської писемності Кирила і Мефодія. Нестор-Літописець стояв біля витоків української писемності, збирав відомості про походження свого рідного Києва, його засновників, розповідав про події, що відбувалися на його очах. Преподобного Нестора-Літописця вважають батьком української історії та словесності.
А перші спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.
Віками народ плекав мову. Це його голос, багатюща скарбниця. У мові – героїчне минуле, здобутки пращурів, вічні моральні цінності. Мова невіддільна від рідної землі, родини, від краю, де ти народився.
І сьогодні ми вшануємо нашу українську мову, провівши це свято. Запрошуємо дві команди – «Калина» (команда дівчат) та команда хлопців «Барвінок». Учні виходять, представляють себе (назва, девіз, емблема).
Представлення журі.
Поки команди беруть участь у конкурсах, ведуча разом з глядачами створює мовне дерево (на листочках написані епітети до мови).
Конкурси
-яке слово об’єднує 33 букви?
-що стоїть між небом і землею?
-що означає фразеологізм «накивати п’ятами»?
-скажіть слово «утюг» українською мовою
-як називається частина слова перед коренем?
-назви 2 головні члени речення.
ІІ команда
-як ще називають алфавіт?
- що знаходиться в середині школи?
- що означає фразеологізм «бити байдики»?
- перекладіть слово «краватка»
- як називається частина слова після кореня?
- назвіть 3 другорядні члени речення.
2. Метаграми
1. Я одиниця довжини, 2. З «Л» твердим –
і висоти, і глибини. Рудий, хвостатий.
А голосний в кінці додайте – З «Л» м’яким -
І швидше у вагон сідайте. Густий, листатий.
3.Люблять нас усі збирати 4. Воно у бджілки є,
після дощику в ліску, Ужалить і умре.
а як букву «Г» відняти, А «Ж» на «С» зміни -
будем плавати в ставку. На жир перетвори.
5.Смачні ягоди й гриби 6. Для дівчаток це краса,
Зможеш там знайти завжди. Її щоденно заплітають.
Та «С» на «Д» ти поміняй – Відкинеш на початку «К» -
І вже в хокей на ньому грай. Жалить, дзижчить, кусає.
7. У воді я проживаю,
Хто турбує, тих щипаю,
А коли з кінця читати,
Буду птахом я кричати.
8.Не знайти без мене ходу
Через прірву, через воду.
З “о” я зовсім інше слово –
Житла людям дать готове.
3.Країна прислів’їв
Поєднати стрілочками частини прислів’я.
Як жили наші діди та прадіди, |
найкраще багатство. |
Добре ім'я — |
що дерево без коріння |
Всі за одного, |
так нам веліли. |
Згода будує, |
один за всіх |
Людина без друзів, |
а незгода руйнує. |
4.Антоніми (дібрати антоніми до слів)
Згадай, заборони, день, тепло, погодитись, верхній.
Запаліть, розширювати, земля, швидко, сонце, білий.
5. «Латки» на фразеологізми
…йде обертом
Тримати себе в …
Аж … крається
Ледве … носять
… присох до спини
З хворої … на здорову
Взяти себе в …
Копилити …
Допікати до самої …
Голими … не візьмеш
Валятися в …
Хоч в … стрель
ЛАТКИ: серце, голова, ноги, живіт, око, руки, живіт, губи, печінка
6.Асоціації
1. Дзвінок, учні, вчитель, дошка, підручник, завдання, вправи, пояснення, крейда, запитання, тиша, праця, розуміння, читання, журнал, тема, підсумок, правила, підказка. (Урок)
2. Природа, дерева, гриби, ягоди, звірі, полювання, дрова, барліг, птахи, струмок, стежина, галявина, лісник, туристи, вовки, зозуля, відпочинок. (Ліс)
3. Політ, синява, хмари, птахи, літаки, далечінь, висота, метелики, грім, блискавка, дощ, сніг, сонце, місяць, зорі, ракета, повітря, погода, світанок, недосяжність. (Небо)
4. Людина, народ, суспільство, держава, закон, право, урок, наука, вивчення, твір, література, спілкування, голос, тон, письмо, ораторство, виступ, культура. (Мова)
7. Вибір (підкреслити правильно написане слово)
Схопити – зхопити
Зшити – сшити
Бесправний – безправний
Розходитися – росходитися
Черв’як – червяк
Череда – черида
україна – Україна
Священник – священик
Тьмяний – тмяний
Мистество – мистецтво
8. Скоромовки
Бабин біб розцвів у дощ — буде бабі біб у борщ.
Ворона проворонила вороненя.
Жовтий жук купив жилет, джемпер, джинси та жакет.
От Кіндрат, так Кіндрат. Зуб зламав об мармелад.
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак пісню півню.
Карл у Клари вкрав корали, а Клара в Карла украла кларнет.
Ось і закінчилось наше мовне свято. Сподіваюся, що ви гарно та весело провели час. А зараз слово надається журі для оголошення результату конкурсів.
А тепер поглянемо на створене нами мовне дерево. Як воно заграло різнобарв’ям! Яким чудовим стало! Ми його всі разом заквітчали. Тож будемо так прикрашати і оберігати нашу рідну українську мову!
Любіть рідну мову
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза, джерело,
Мова – це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть.
1