Свято « Мова – коштовний скарб народу »

Про матеріал
Мета: навчити дітей сприймати і розуміти слово; розвивати в дітей культуру мовлення, почуття особистої відповідальності за збереження і збагачення рідної мови; виховувати любов до української мови, бажання досконало її знати.
Перегляд файлу

Свято « Мова – коштовний скарб народу »

 

( До Дня української писемності та мови – 9 листопада )

 

Мета: навчити дітей сприймати і розуміти слово;

               розвивати в дітей культуру мовлення, почуття особистої

               відповідальності  за збереження і збагачення рідної мови;

               виховувати любов до української мови, бажання досконало

               її знати.

Форма: мовознавчі турніри.

 

Обладнання: плакати з написами.

               «Мова – життя духовного основа»

                                                                          М. Рильський

             « Мова – коштовний скарб народу»

                                                                        І. Франко

            « Без слова рідного земля – як без батьків дитина»

                                                                      П. Загребельний

           « Мова – це канва, по якій народ вишиває узори свого життя»

                                                                      П. Панч

 

Вік дітей: 7 класи ( 2 команди по 5-6 учнів)

 

Хід свята

    Вступне слово ведучого.

Мова кожного народу

Неповторна і своя.

В ній гримлять громи в негоду,

В житі – трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять,

Зелен клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту на віки –

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати

Будем всюди й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати –

Мова в кожного із нас.

 

 

   Любі друзі! 9 листопада – День української писемності. Це свято вшановує вся наша держава. Сьогодні ми зібрались, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона – життя духовного основа.

   Опановувати мову людина починає з дня народження. Спочатку – прислухаючись до слів матері, рідних, згодом – вимовляючи звуки, склади, слова. Протягом життя – змалку і до останнього подиху – людину супроводжує мова.

   Наша мова прекрасна, бо писалась  людьми з гарячими серцями: Лесею Українкою, М. Рильським, П. Тичиною, В. Симоненком, звичайно  Т. Шевчен-

ком, І. Франком та багатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.

   І сьогодні ми вшануємо нашу рідну українську мову і проведемо свято, приурочене до Дня писемності. Свято наше буде проходити у вигляді мовних конкурсів, і ми побачимо, наскільки наші учні володіють українською мовою.

   Отож, зустрічайте оплесками наші команди.

   А оцінювати команди буде наше високоповажне журі. Кожен конкурс оцінюється в 5 балів.

   А ви, шановні вболівальники, не зівайте, а оплесками підтримуйте свою улюблену команду.

 

1 тур « Презентація »

    Кожна команда презентує себе, оголошуючи свою назву, девіз, емблему.

 

2 тур « Розминка »

Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюється швидкість і точність відповіді.

  • Скільки літер в українському алфавіті?
  • У якому розділі мови вивчається пряме і переносне значення слів, групи слів за значенням?
  • Що таке омоніми?
  • До якої частини мови належать слова: малюючи, відповідаючий?
  • Що вивчає орфографія?
  • Скільки самостійних і службових частин мови?
  • Що вивчає пунктуація?
  • Назвіть стилі мовлення.
  • Які є типи мовлення?
  • Що таке антоніми?

 

3 тур « Народознавчий »

На дошці записано слова. Треба розставити їх за алфавітом. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів’я.

   Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку,

  зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз,

 горб, радощі, цукор.

 (Відповідь: «Азбука – до мудрості дорога»)

 

4 тур « Переклад »

 Кожна команда отримує картки зі словами російською мовою, які потрібно перекласти на українську.

       Зонтик, гвоздь, кровать, уют, волноваться, измена, уксус, одеяло,

       галстук, сирень, лицо, краска, полотенце.

 

5 тур « Поетичний »

 Скласти 4-вірш за римами про мову.

   Для 1 команди                                         Для 2 команди

. . .  чарівниця                                             . . .  малини

. . .  таємниці                                              . . .  пташиних

. . .  простягла                                             . . .  дзвенять

. . .  принесла                                              . . .  дня

 

6 тур « Капітани »

Капітанам дано на картках текст з пропущеними орфограмами, які треба вставити. Хто з капітанів швидше і правильно виконає, той принесе своїй команді 5 балів.

     Місяць бер…зень бр…хливий і зрадливий – то до з…ми тулит…ся, то

    до в…сни; то пр…гріє сон…чко, зашумлять струмки з гір, виб…жать

   діти, мало не босі, стр…бають, співають, а (в)ночі раптом ро…сердит…ся

  мороз, що сонце йому віку збавляє, заскр… гоче, зар…пить, і знову на ранок

  усе кригою віз…мет…ся. Та в…сна перем…гає.

 

7 тур « Бліц-турнір »

  Команди відповідають на 10 запитань, поставлених ведучим. Хто швидше і правильно буде відповідати, та команда отримує 5 балів. Якщо одна з команд не дає відповіді, інша має право відповісти, отримуючи за правильну відповідь бал.

Запитання для 1 команди:    

  • антонім до слова боязливий;
  • скільки голосних звуків?
  • парний глухий звук до дзвінкого д;
  • яка частина мови називає предмет?
  • яка частина мови має вид?
  • який словник містить пояснення лексичного значення слів?
  • яка наука про мову вивчає звуки мовлення?
  • як називаються слова протилежні за значенням?
  • яка частина мови слово «близько»?
  • перерахуйте службові частини мови.

 

Запитання для 2 команди:

  • антонім до слова «гарний»;
  • скільки частин мови?
  • парний глухий до дзвінкого з;
  • яка частина мови називає ознаку предмета?
  • яка частина мови має кількісний і порядковий розряди?
  • за яким словником перевіряється написання слів?
  • яка наука вивчає частини мови?
  • як називаються слова однакові за звучанням, але різні за значенням?
  • яка частина мови слово «все»?
  • перерахуйте самостійні частини мови.

 

8 тур « Криниця мудрості »

Пояснити фразеологізми одним словом. Ведучий по черзі називає командам фразеологізми.

Викинути з голови;

Душа в п’яти;

Мозолити очі;

Задирати носа;

Згущувати фарби;

Аж ребра світяться;

Прикусити язика;

Як сніг на голову;

Бути на сьомому небі;

Ніде яблуку впасти;

Рукою подати;

Зуб на зуб не попадає;

Пасти задніх;

Комарика заточити.

 

9 тур « Антоніми »

 Командам роздаються картки зі словами, до яких треба дібрати антоніми.

    Згадай, заборони, запаліть, сядьмо, день, погодитись, розширювати,

   тепло, бідний, верхній, корисний, схвалення, земля, відступати, впасти,

  швидко, сонце, радість.

 

10 тур « Диктор »

Члени якої команди краще проговорять скоромовки, та команда і переможе в цьому конкурсі.

     Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля привяже.

    Не клюй, курко, крупку, не кури, коте, люльку.

   Хитру сороку впіймала морока, а на сто сорок – сорок морок.

  Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх – упав на пиріг.

 

   Ведучий. Поки високоповажне журі підводить підсумки конкурсів, давайте познайомимося з одним хлопцем, який вважає, що він досконало володіє українською мовою. Чи це так? Давайте розсудимо!

Скільки є в нас, любі друзі,

Для звертання ніжних слів –

І до тата, й до матусі,

До бабусь і дідусів.

І татусю, й мамцю, й нене,

І дідусю, й бабцю теж, -

Миле, ніжне, сокровенне –

Як ще краще назовеш?

А Федько звертання творить

Так, що душу виверта:

Замість «мамо» - «ма» говорить,

Замість «тату» каже «та».

В школі Беллу – «Бе» гукає,

А Меланю кличе «Ме».

Леле! Школу оглашає

Белькотання лиш саме.

Учня він імення знає,

Та не встигне підійти,

Як за ґудзика хапає

І вигукує: «Ей, ти!»

Дома: «Ба-а!» - кричить бабусі

( ліньки повністю назвать ).

Як ви думаєте, друзі,

Що йому на це сказать?

Мабуть, треба щось кумекать,

Бо інакше мимохіть

Будем тільки бекать-мекать

Там, де треба говорить.

 

Журі оголошує загальний рахунок.

 

Ведучий. Вітаємо бурхливими оплесками команду-переможницю, а іншу просимо не засмучуватися, адже ви сьогодні гідно боролися, та вам просто трішки не пощастило.

    Дякуємо нашим вболівальникам, які підтримували учасників, а також шановному журі, яке справедливо оцінювало відповіді наших конкурсантів.

    Свято закінчується віршем

Любіть рідну мову

 

Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

Мова – то чиста криниця,

Де б’є, мов сльоза, джерело,

Мова – це наша світлиця,

Вона як добірне зерно.

Мова – державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову, як матір, любіть.

 

На все добре!

 

Матеріал для гри з глядачами

 

 Поки журі підраховує бали за кожен конкурс, ведучий спілкується з вболівальниками.

Загадки

  • Що стоїть між стелею і підлогою? (Буква «і»)
  • Чи можна з «кози» зробити «козака»? ( Коза + к )
  • Чого багато має «золото», менше «озеро», ще менше «море» і зовсім не має «ріка»? (Буква «о»)
  • Що знаходиться всередині школи? (Буква «о»)
  • Чим закінчується «зима» і «весна»? (Буквою «а»)
  • Що треба зробити, щоб « майка» злетіла? ( Замінити «м» на «ч»)
  • На неї птах сідає, вона його гойдає, а звук ви замініть – звірятком стане вмить. (Гілка – білка)
  • З « о » мене не помічаєте, хоч щодня переступаєте. З « и » помітять враз хлоп’ята, та буваю лиш на свята. (Поріг – пиріг)
  • « К » відняти, « соб » додати – стане гавкати й скавчати. «Соб» на « к » як замінити – буде на водоймах жити. ( Собачка – качка)
  • Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, а як букву « г » відняти, будем плавати в ставку.(Гриби – риби)
  • Дерево ламає, хвилі здіймає, з « к » поєднати – буде в полі зростати. (Буря – буряк)
  • Гуде собі,  літає, з квіток нектар збирає. А якщо « дж » стерти, буде в шафі одяг жерти. (Джміль – міль)
  • Не знайти без мене ходу через прірву, через воду, з « о » я зовсім інше слово- житло людям дать готове. (Міст – місто)
  • Тече собі, хвилюється, навколишнім милується. А « р » на « н » змінити – то темно буде жити. (Річка – нічка)
  • Яке слово об’єднує 33 букви? (Алфавіт, азбука, абетка)
  • У якому вигуці є 100 однакових букв? (Сто п)
  • Який сполучник треба поставити між двома шостими буквами алфавіту, щоб утворити назву людини похилого віку? (Дід)
  • Як записати слово «робота» 5 літерами, а 4-ма? (Праця, труд)

*   *   *

1. Чорний Іванчик, дерев’яна сорочка, де носом поведе – замітку кладе. (Олівець)

2. Яке місто літає? (Орел)

3. Довго немає – усе в’яне, а як прийде – все оживає. (Дощ)

4. Зимою спить, а літом шумить. (Річка)

5. Яке місто найкисліше? (Кисловодськ)

6. Зуби залізні весь ліс розгризли. (Пилка)

7. Вдень блідніє, а вночі ясніє. (Місяць)

8. Не має ніг, а ходить, має вушко, а не чує. (Голка)

9. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)

10. Літом борода виростає, а зимою опадає. (Листя)

11. Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко)

12. Своїх очей не має, а бачити допомагає. (Окуляри)

13. Чи у лузі, чи в саду, чи посеред грядки одним поводом веду коней два десятки. (Граблі)

14. Йде слідом за тобою, утікай – не утечеш, доганяй – не доженеш. (Тінь)

15. Я мала людина, звуть мене… (дитина)

16. Ми і в місті й на селі, а обабіч нас будинки і великі, і малі. (Вулиці)

17. У землі в червоній сукні сидить біла дівиця, коса її над землею буйно зелениться. (Редиска)

18. Жовте, соковите, на деревянку надіте. (Абрикос)

19. Зелена довга хата, а в ній людей багато. (Огірок)

20. Червоне личко, зелена стрічка. (Помідор)

21. Ми обабіч ріки, звуть нас… (Береги)

22. Вам його дано, а люди ним користуються. (Ім’я)

23. Чорний віл усіх людей звів. (Ніч)

24. Які ключі до неба добираються? ( Журавлині)

25. Якою голкою не пошиєш? (Їжака, ялини)

26. Що падає, але ніколи не розбивається? (Тиск, температура)

27. Вдень по небу гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)

28. Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? (Осінь)

29. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)

30. Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)

31. Зубів не має, а кусає. (Кропива)

32. Поля скляні, межі дерев’яні. (Вікна)

33. Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок триста. (Капуста)

34. Січкарі січуть, а син Мартин перевертає тин. (Зуби і язик)

35. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

36. Яка риба схожа на старовинну зброю? (Риба-меч)

37. Якою рибою можна пиляти? (Риба-пила)

38. Текло, текло та й лягло під скло. (Вода і лід)

39. Що без леза та без зуба розтина міцного дуба. (Блискавка)

40. Сам вечірньої години заховався в кущ калини та на дудочку одну грає пісню чарівну. (Соловей)

Гра « Одним словом »

  • Дівчина, яка дружить з кимось. (Подруга)
  • Рисочка між словами. (Дефіс)
  • Сота частина метра. (Сантиметр)
  • Хто дівчина для матері? (Донька)
  • Птах – символ миру. (Голуб)
  • Цей птах нам роки лічить. (Зозуля)
  • Столиця України. (Київ)

 

Гра «Алфавіт »

Кожен вболівальник по черзі називає слово на букви алфавіту: а, б, в, г і  т. д.

 

Гра « Імена »

Назвіть імена, якими називають і хлопчиків, і дівчаток.

 ( Наприклад: Ярослав, Олександр, Валерій, Руслан, Євгеній, Іван, Мирослав, Богдан, Павло, Владислав, Юлій…)

 

Гра « Букви »

 Назвіть слова, до яких входить по 2 букви « а », а по 3.

  (Автомат, база, акація, мамалига, математика і  т. д.)

 

Гра « Світ казок »

  • Маленьке ведмежатко з Північного полюса. (Умка)
  • Крихітка… (Гіпопотам)
  • Сірий розбійник. (Вовк)
  • … з країни Чудес (Аліса)
  • Якою твариною є Ніндзя? (Черепашка)
  • Собака із села Простоквашино. (Шарик)
  • Подруга Буратіно. (Мальвіна)
  • Хлопчик, який нічого не знав. (Незнайко)
  • Який птах був гидким каченям? (Лебідь)
  • Хто це: Ніф-Ніф, Наф-Наф, Нуф-Нуф?

 

Гра « Закінчи прислівя »

 Ведучий говорить початок прислів’я, а глядачі – його закінчення.

  • Хто рано встає, … (тому Бог дає)
  • Зробив діло, … ( гуляй сміло)
  • Народ скаже… (як завяже)
  • Праця чоловіка годує, а …(лінь марнує)
  • Маленька праця краще за … (велике безділля)
  • Вік живи … (вік учись)
  • Вчення – світло, а … (невчення – тьма)
  • Книга вчить, як … (на світі жить)
  • Хто дбає, …(той і має)
  • Слово не горобець: … (вилетить – не впіймаєш)

 

Гумористична хвилина

  1. – Сьогодні, дякуючи мені, вчитель зробив відкриття!

- Яке?

- Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті.

 

  1. – Петрику, мама тебе б’є?

- Ні, виховує словом.

- А тато?

- Словосполученнями.

 

  1. Мишко повернувся зі школи.
  • Як справи? Чому тебе сьогодні навчили? – запитав батько.
  • Сьогодні на уроці української мови Сергій навчив мене грати в «морський бій»! – промовив син.

 

  1. Учитель запитує учня:
  • Які зуби з’являються у людини останніми?
  • Штучні.

 

  1. – Ти вмієш читати?

      - Вмію.

       - А яка це буква?

       - А я їх не знаю.

 

  1. Упіймав дядько на яблуні хлопчину.
  • Ти що там, шибенику, робиш?
  • Та упало ваше яблуко, то я його вішаю.

 

  1. – Або ви, тату, йдіть по дрова, а я буду вдома, або я буду вдома, а ви – йдіть по дрова. Усе ж кому-небудь треба йти.

 

 8. Загубив чоловік торбу, а в ній були сокира, ковбаса і паляниця. А москаль ішов позаду і знайшов. Доганяє того чоловіка, а він питає:

     - А що, ти не знаходив торбинки?

    - Какой?

     - А в ній сокира, ковбаса та паляниця.

     - Е, нєт! Я нашол мєшок, а в ньом какоє-то крученоє да пірог.

     - Е, це не моє.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
1085
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку