Свято « Мова – коштовний скарб народу »
( До Дня української писемності та мови – 9 листопада )
Мета: навчити дітей сприймати і розуміти слово;
розвивати в дітей культуру мовлення, почуття особистої
відповідальності за збереження і збагачення рідної мови;
виховувати любов до української мови, бажання досконало
її знати.
Форма: мовознавчі турніри.
Обладнання: плакати з написами.
«Мова – життя духовного основа»
М. Рильський
« Мова – коштовний скарб народу»
І. Франко
« Без слова рідного земля – як без батьків дитина»
П. Загребельний
« Мова – це канва, по якій народ вишиває узори свого життя»
П. Панч
Вік дітей: 7 класи ( 2 команди по 5-6 учнів)
Хід свята
Вступне слово ведучого.
Мова кожного народу
Неповторна і своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять,
Зелен клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
Любі друзі! 9 листопада – День української писемності. Це свято вшановує вся наша держава. Сьогодні ми зібрались, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона – життя духовного основа.
Опановувати мову людина починає з дня народження. Спочатку – прислухаючись до слів матері, рідних, згодом – вимовляючи звуки, склади, слова. Протягом життя – змалку і до останнього подиху – людину супроводжує мова.
Наша мова прекрасна, бо писалась людьми з гарячими серцями: Лесею Українкою, М. Рильським, П. Тичиною, В. Симоненком, звичайно Т. Шевчен-
ком, І. Франком та багатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.
І сьогодні ми вшануємо нашу рідну українську мову і проведемо свято, приурочене до Дня писемності. Свято наше буде проходити у вигляді мовних конкурсів, і ми побачимо, наскільки наші учні володіють українською мовою.
Отож, зустрічайте оплесками наші команди.
А оцінювати команди буде наше високоповажне журі. Кожен конкурс оцінюється в 5 балів.
А ви, шановні вболівальники, не зівайте, а оплесками підтримуйте свою улюблену команду.
1 тур « Презентація »
Кожна команда презентує себе, оголошуючи свою назву, девіз, емблему.
2 тур « Розминка »
Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюється швидкість і точність відповіді.
3 тур « Народознавчий »
На дошці записано слова. Треба розставити їх за алфавітом. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів’я.
Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку,
зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз,
горб, радощі, цукор.
(Відповідь: «Азбука – до мудрості дорога»)
4 тур « Переклад »
Кожна команда отримує картки зі словами російською мовою, які потрібно перекласти на українську.
Зонтик, гвоздь, кровать, уют, волноваться, измена, уксус, одеяло,
галстук, сирень, лицо, краска, полотенце.
5 тур « Поетичний »
Скласти 4-вірш за римами про мову.
Для 1 команди Для 2 команди
. . . чарівниця . . . малини
. . . таємниці . . . пташиних
. . . простягла . . . дзвенять
. . . принесла . . . дня
6 тур « Капітани »
Капітанам дано на картках текст з пропущеними орфограмами, які треба вставити. Хто з капітанів швидше і правильно виконає, той принесе своїй команді 5 балів.
Місяць бер…зень бр…хливий і зрадливий – то до з…ми тулит…ся, то
до в…сни; то пр…гріє сон…чко, зашумлять струмки з гір, виб…жать
діти, мало не босі, стр…бають, співають, а (в)ночі раптом ро…сердит…ся
мороз, що сонце йому віку збавляє, заскр… гоче, зар…пить, і знову на ранок
усе кригою віз…мет…ся. Та в…сна перем…гає.
7 тур « Бліц-турнір »
Команди відповідають на 10 запитань, поставлених ведучим. Хто швидше і правильно буде відповідати, та команда отримує 5 балів. Якщо одна з команд не дає відповіді, інша має право відповісти, отримуючи за правильну відповідь бал.
Запитання для 1 команди:
Запитання для 2 команди:
8 тур « Криниця мудрості »
Пояснити фразеологізми одним словом. Ведучий по черзі називає командам фразеологізми.
Викинути з голови;
Душа в п’яти;
Мозолити очі;
Задирати носа;
Згущувати фарби;
Аж ребра світяться;
Прикусити язика;
Як сніг на голову;
Бути на сьомому небі;
Ніде яблуку впасти;
Рукою подати;
Зуб на зуб не попадає;
Пасти задніх;
Комарика заточити.
9 тур « Антоніми »
Командам роздаються картки зі словами, до яких треба дібрати антоніми.
Згадай, заборони, запаліть, сядьмо, день, погодитись, розширювати,
тепло, бідний, верхній, корисний, схвалення, земля, відступати, впасти,
швидко, сонце, радість.
10 тур « Диктор »
Члени якої команди краще проговорять скоромовки, та команда і переможе в цьому конкурсі.
Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля прив’яже.
Не клюй, курко, крупку, не кури, коте, люльку.
Хитру сороку впіймала морока, а на сто сорок – сорок морок.
Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх – упав на пиріг.
Ведучий. Поки високоповажне журі підводить підсумки конкурсів, давайте познайомимося з одним хлопцем, який вважає, що він досконало володіє українською мовою. Чи це так? Давайте розсудимо!
Скільки є в нас, любі друзі,
Для звертання ніжних слів –
І до тата, й до матусі,
До бабусь і дідусів.
І татусю, й мамцю, й нене,
І дідусю, й бабцю теж, -
Миле, ніжне, сокровенне –
Як ще краще назовеш?
А Федько звертання творить
Так, що душу виверта:
Замість «мамо» - «ма» говорить,
Замість «тату» каже «та».
В школі Беллу – «Бе» гукає,
А Меланю кличе «Ме».
Леле! Школу оглашає
Белькотання лиш саме.
Учня він імення знає,
Та не встигне підійти,
Як за ґудзика хапає
І вигукує: «Ей, ти!»
Дома: «Ба-а!» - кричить бабусі
( ліньки повністю назвать ).
Як ви думаєте, друзі,
Що йому на це сказать?
Мабуть, треба щось кумекать,
Бо інакше мимохіть
Будем тільки бекать-мекать
Там, де треба говорить.
Журі оголошує загальний рахунок.
Ведучий. Вітаємо бурхливими оплесками команду-переможницю, а іншу просимо не засмучуватися, адже ви сьогодні гідно боролися, та вам просто трішки не пощастило.
Дякуємо нашим вболівальникам, які підтримували учасників, а також шановному журі, яке справедливо оцінювало відповіді наших конкурсантів.
Свято закінчується віршем
Любіть рідну мову
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза, джерело,
Мова – це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть.
На все добре!
Матеріал для гри з глядачами
Поки журі підраховує бали за кожен конкурс, ведучий спілкується з вболівальниками.
Загадки
* * *
1. Чорний Іванчик, дерев’яна сорочка, де носом поведе – замітку кладе. (Олівець)
2. Яке місто літає? (Орел)
3. Довго немає – усе в’яне, а як прийде – все оживає. (Дощ)
4. Зимою спить, а літом шумить. (Річка)
5. Яке місто найкисліше? (Кисловодськ)
6. Зуби залізні весь ліс розгризли. (Пилка)
7. Вдень блідніє, а вночі ясніє. (Місяць)
8. Не має ніг, а ходить, має вушко, а не чує. (Голка)
9. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
10. Літом борода виростає, а зимою опадає. (Листя)
11. Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко)
12. Своїх очей не має, а бачити допомагає. (Окуляри)
13. Чи у лузі, чи в саду, чи посеред грядки одним поводом веду коней два десятки. (Граблі)
14. Йде слідом за тобою, утікай – не утечеш, доганяй – не доженеш. (Тінь)
15. Я мала людина, звуть мене… (дитина)
16. Ми і в місті й на селі, а обабіч нас будинки і великі, і малі. (Вулиці)
17. У землі в червоній сукні сидить біла дівиця, коса її над землею буйно зелениться. (Редиска)
18. Жовте, соковите, на дерев’янку надіте. (Абрикос)
19. Зелена довга хата, а в ній людей багато. (Огірок)
20. Червоне личко, зелена стрічка. (Помідор)
21. Ми обабіч ріки, звуть нас… (Береги)
22. Вам його дано, а люди ним користуються. (Ім’я)
23. Чорний віл усіх людей звів. (Ніч)
24. Які ключі до неба добираються? ( Журавлині)
25. Якою голкою не пошиєш? (Їжака, ялини)
26. Що падає, але ніколи не розбивається? (Тиск, температура)
27. Вдень по небу гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
28. Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? (Осінь)
29. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)
30. Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
31. Зубів не має, а кусає. (Кропива)
32. Поля скляні, межі дерев’яні. (Вікна)
33. Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок триста. (Капуста)
34. Січкарі січуть, а син Мартин перевертає тин. (Зуби і язик)
35. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)
36. Яка риба схожа на старовинну зброю? (Риба-меч)
37. Якою рибою можна пиляти? (Риба-пила)
38. Текло, текло та й лягло під скло. (Вода і лід)
39. Що без леза та без зуба розтина міцного дуба. (Блискавка)
40. Сам вечірньої години заховався в кущ калини та на дудочку одну грає пісню чарівну. (Соловей)
Гра « Одним словом »
Гра «Алфавіт »
Кожен вболівальник по черзі називає слово на букви алфавіту: а, б, в, г і т. д.
Гра « Імена »
Назвіть імена, якими називають і хлопчиків, і дівчаток.
( Наприклад: Ярослав, Олександр, Валерій, Руслан, Євгеній, Іван, Мирослав, Богдан, Павло, Владислав, Юлій…)
Гра « Букви »
Назвіть слова, до яких входить по 2 букви « а », а по 3.
(Автомат, база, акація, мамалига, математика і т. д.)
Гра « Світ казок »
Гра « Закінчи прислів’я »
Ведучий говорить початок прислів’я, а глядачі – його закінчення.
Гумористична хвилина
- Яке?
- Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті.
- Ні, виховує словом.
- А тато?
- Словосполученнями.
- Вмію.
- А яка це буква?
- А я їх не знаю.
8. Загубив чоловік торбу, а в ній були сокира, ковбаса і паляниця. А москаль ішов позаду і знайшов. Доганяє того чоловіка, а він питає:
- А що, ти не знаходив торбинки?
- Какой?
- А в ній сокира, ковбаса та паляниця.
- Е, нєт! Я нашол мєшок, а в ньом какоє-то крученоє да пірог.
- Е, це не моє.
1