Тема. Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівника.
Мета: поглибити знання про числівник як частину мови, вчити розпізнавати числівники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, виробити навички розрізнення числівників та інших частин мови, які виражають числові значення;
розвивати інтерес до наук;
виховувати уважність та спостережливість.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
Вступне слово вчителя.
Діти! На початку цього навчального року ми всі разом вирушили у подорож країною Морфологія і відвідали дві найбільші її області: Іменник та Прикметник.
Пригадаймо, що це за частини мови?
На сьогоднішньому уроці ми розпочали подорож ще однією областю країни Морфологія. Якою? Відповідь на це питання ми отримаємо тоді, коли правильно виконаємо завдання «Ключ».
На дошці записано ряд слів, з яких треба підкреслити тільки іменники та прикметники. За другими літерами і прочитаєте назву області.
Очіпок, присісти, нирка, гарно, осінній, олов’яний, ви, піч, вчити,
свавілля, чудово, сніг, ходити, мирний, окраєць.
Отже, область, якою ми будемо подорожувати, називається Числівник.
Текст записаний на дошці.
Земля входить до сонячної системи, яка складається з дев’яти планет.
Найближча до Сонця планета Меркурій віддалена від нього на п’ятдесят
вісім мільйонів кілометрів. Майже удвічі більша відстань між Сонцем і
Венерою. А нашу Землю відділяють від небесного світила сто п’ятдесят
мільйонів кілометрів. Четверта планета – Марс, далі – Юпітер. Чотири
найближчі до Сонця планети називаються планетами типу Землі.
Сатурн, Уран, Нептун і Плутон – це планети-гіганти. ( З підручника
астрономії )
Підкресліть слова, що означають кількість або порядок при лічбі.
На які питання вони відповідають?
Звірте свої висновки з матеріалом підручника.
За опрацьованим матеріалом учні усно складають діалог ( один учень
ставить питання, інший відповідає, вчитель коригує ).
Перед тобою сто доріг лежить. (І. Коваленко). Я ось в роду був сьомий. (Олесь Гончар). Вже третій день снігами сіє січень. (О. Максимчук). А поверх мій, здається, сорок п’ятий. ( Д. Павличко). Дві тополі високії, одна одну хилить. (Т. Шевченко).
Один, одиниця, два, двійня, подвоїти, три, тричі, чотири, четвірка, начетверо, четвертувати, десять, десяток, двадцять, двадцятка, сто, сотня, сотник, тисяча, тисячний, мільйон, мільйонний.
Знайди числівники і визнач їх розряд.
разом?(4)
котів і собак – лапи)
Запишіть якнайбільше народних прислів’їв, приказок, фразеологізмів із числівниками. Наприклад: 7 разів відмір, раз відріж; 7 мішків гречаної вовни; не женись за двома зайцями і т. д.
Хто пригадає найбільшу кількість, той переможець гри.
Прослухайте усмішки та назвіть числівники .
Продавець каже хлопчикові:
- Скільки вам років, Марусю?
- 18.
- Але ж 2 роки тому ви говорили те саме.
- А я не з тих дівчат, що сьогодні говорять одне, а завтра інше.
Слово вчителя.
Отже, сьогодні ми вперше здійснили подорож областю Числівник країни Морфологія. Давайте підведемо підсумки нашої подорожі.
Бліц-опитування:
І наостанок я вам зачитаю вірш про числівник.
Числівник відомий і дошкільняті –
Він же вчить нас рахувати.
Всі числа по порядку він складе
І найскладніше теж знайде.
І той, хто дружить із числівником,
Той може стати і відмінником.
Тож бажаю вам всім оволодіти цією темою на «відмінно».
Вивчити за підручником тему «Числівник як частина мови», скласти кросворд або казку з використанням числівників.