Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівника.

Про матеріал
Мета: поглибити знання про числівник як частину мови, вчити розпізнавати числівники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, виробити навички розрізнення числівників та інших частин мови, які виражають числові значення; розвивати інтерес до наук; виховувати уважність та спостережливість.
Перегляд файлу

 

Тема. Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки,   синтаксична роль числівника.

 

Мета: поглибити знання про числівник як частину мови, вчити розпізнавати числівники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, виробити навички розрізнення числівників та інших частин мови, які виражають числові значення;

розвивати інтерес до наук;

виховувати уважність та спостережливість.

 

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя.

          Діти! На початку цього навчального року ми всі разом вирушили у подорож країною Морфологія і відвідали дві найбільші її області: Іменник та Прикметник.

          Пригадаймо, що це за частини мови?

          На сьогоднішньому уроці ми розпочали подорож ще однією областю країни Морфологія. Якою? Відповідь на це питання ми отримаємо тоді, коли правильно виконаємо завдання «Ключ».

          На дошці записано ряд слів, з яких треба підкреслити тільки іменники та прикметники. За другими літерами і прочитаєте назву області.

        Очіпок, присісти, нирка, гарно, осінній, олов’яний, ви, піч, вчити,   

        свавілля, чудово, сніг, ходити, мирний, окраєць.

Отже, область, якою ми будемо подорожувати, називається Числівник.

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Пригадайте, що ви знаєте про числівник з попередніх класів?
  • До яких части мови, самостійних чи службових, належить числівник?
  • Що він означає?
  • На які питання відповідає?

 

  1. Спостереження над мовним матеріалом.

Текст записаний на дошці.

          Земля входить до сонячної системи, яка складається з дев’яти планет.                                                       

Найближча до Сонця планета Меркурій віддалена від нього на п’ятдесят       

вісім мільйонів кілометрів. Майже удвічі більша відстань між Сонцем і

Венерою. А нашу Землю відділяють від небесного світила сто п’ятдесят

мільйонів кілометрів. Четверта планета – Марс, далі – Юпітер. Чотири

найближчі до Сонця планети називаються планетами типу Землі.

Сатурн, Уран, Нептун і Плутон – це планети-гіганти. ( З підручника

астрономії )

 

Підкресліть слова, що означають кількість або порядок при лічбі.

На які питання вони відповідають?

Звірте свої висновки з матеріалом підручника.

    

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

За опрацьованим матеріалом учні усно складають діалог ( один учень

ставить питання, інший відповідає, вчитель коригує ).

  • Що називається числівником?
  • На які групи поділяється числівник за значенням і морфологічними ознаками?
  • На які питання відповідають кількісні числівники?
  • А порядкові?
  • Які граматичні категорії мають кількісні та порядкові числівники?
  • Якими членами речення буває числівник?

 

  1. Формування умінь і навичок.
  1. Записати, знайти числівники і визначити, якими членами речення вони виступають.

Перед тобою сто доріг лежить. (І. Коваленко). Я ось в роду був сьомий. (Олесь Гончар). Вже третій день снігами сіє січень. (О. Максимчук). А поверх мій, здається, сорок пятий. ( Д. Павличко). Дві тополі високії, одна одну хилить. (Т. Шевченко).

 

  1. З ряду слів, які мають числове значення, виберіть числівники. За якими ознаками ви їх розрізняєте?

Один, одиниця, два, двійня, подвоїти, три, тричі, чотири, четвірка, начетверо, четвертувати, десять, десяток, двадцять, двадцятка, сто, сотня, сотник, тисяча, тисячний, мільйон, мільйонний.

 

  1. Завдання для кмітливих.

Знайди числівники і визнач їх розряд.

  • Прожив дід 60 років, справляв іменини  всього 15 разів і жодного разу не пропустив їх. Чи може таке бути? (Може, якщо народився 29 лютого)
  • В одній хаті живуть 2 матері, бабуся, 3 дочки і 2 внучки. Скільки всіх 

      разом?(4)

  • Була кішка, 40 кошенят, собака і людина. Скільки всього ніг? ( 2 ноги, бо в  

    котів і собак – лапи)

 

  1. Лінгвістична гра.

Запишіть якнайбільше народних прислів’їв, приказок, фразеологізмів із числівниками. Наприклад: 7 разів відмір, раз відріж; 7 мішків гречаної вовни; не женись за двома зайцями і т. д.

    Хто пригадає найбільшу кількість, той переможець гри.

 

  1. Гумористична хвилина.

Прослухайте усмішки та назвіть числівники .

    Продавець каже хлопчикові:

  • Ти впевнений, що мама сказала тобі купити 4 кілограми цукерок і 200 грамів картоплі?

 

- Скільки вам років, Марусю?

- 18.

- Але ж 2 роки тому ви говорили те саме.

- А я не з тих дівчат, що сьогодні говорять одне, а завтра інше.

 

  1. Підсумок уроку.

 

Слово вчителя.

  Отже, сьогодні ми вперше здійснили подорож областю Числівник країни Морфологія. Давайте підведемо підсумки нашої подорожі.

   Бліц-опитування:

  • яка частина мови називається числівником?
  • які граматичні категорії має?
  • якими членами речення буває?

І наостанок я вам зачитаю вірш про числівник.

Числівник відомий і дошкільняті –

Він же вчить нас рахувати.

Всі числа по порядку він складе

І найскладніше теж знайде.

І той, хто дружить із числівником,

Той може стати і відмінником.

Тож бажаю вам всім оволодіти цією темою на «відмінно».

 

  1. Домашнє завдання.

Вивчити за підручником тему «Числівник як частина мови», скласти кросворд або казку з використанням числівників.

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
1227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку