Тема. Кількісні і порядкові числівники.
Числівники прості, складні і складені.
Мета: поглибити та закріпити навички розпізнавання числівників за
значенням, морфологічними ознаками та складом, правильного їх
написання;
розвивати логічне мислення, культуру усного й писемного мовлення;
виховувати старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: роздавальний матеріал (картки), таблиця «Групи числівників
за будовою»
Хід уроку
1. Перевірка домашнього завдання.
- один учень зачитує казку, а інші записують числівники з неї, розподіляючи їх
за розрядами;
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
На минулому уроці ми ознайомилися з числівником. А сьогодні ми будемо поглиблювати свої знання про нього. Пригадаймо, які числівники є кількісними, а які – порядковими? Які граматичні категорії вони мають?
Отже, наше завдання – детально вивчити розряди числівників.
3. Засвоєння нового матеріалу.
- спостереження над мовним явищем
Записати речення і підкреслити числівники, визначити їх розряд. З’ясувати, чи всі кількісні схожі між собою?
Десять разів угодиш, а одинадцятий не вгодиш – все твоє пропало. (Нар. тв.). У тому селі жив один чоловік та мав четверо дітей. (М. Коцюбинський). Одну третю частину поверхні планети Земля займає Тихий океан. (З енциклопедії.). Кількасот гектарів землі засіяли колгоспники.
Вчитель робить висновок, що кількісні числівники в свою чергу поділяються на 4 групи: власне кількісні (цілі), збірні, дробові та неозначено- кількісні.
4. Формування умінь і навичок.
1. Завдання «Ключ». Випишіть у 5 колонок словосполучення в такій послідовності: 1) з власне кількісними числівниками, 2) із збірними, 3) з дробовими, 4) з неозначено-кількісними, 5) з порядковими.
Кільканадцять стільців, п’ятеро кроленят, шістдесят об’єктів,
дванадцятий удар, кількасот кроків, сімдесят метрів, дві третіх скирти,
двоє коней, півтора кубометра, п’ятдесята книжка, п’ять озер, кілька зим, шістнадцятий рік.
В іменниках підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте фразеологізм, що означає « дуже мало часу ».
(Ключ « Без року три дні »)
2. Завдання «Принцип Попелюшки».
Клас поділяється на 5 команд, в кожній з яких по 5-6 учнів. Команди отримують картки з 20 числівниками, які треба згрупувати у 5 колонок (див. попереднє завдання «Ключ»). Кожен учень повинен скласти речення з одним числівником. Перемагає та команда, яка швидше і правильно виконає завдання. Слова в картках для кожної команди однакові:
П’ять, сімнадцятий, сорок три, п’ятисотий, три шостих, семеро,
кількасот, трьохсотий, одна ціла шість десятих, двадцять, троє,
кільканадцять, сьомий, п’ятнадцятеро, одна друга, кілька, одна тисяча
двісті п’ять, один, перший, десятеро.
Підведення підсумків гри.
3. Слово вчителя про поділ числівників за будовою.
Зверніть увагу, що написання деяких числівників викликає труднощі. Наприклад: сім і сімнадцять. Що ви можете сказати про будову цих слів?
Учні роблять висновок, що числівник 17 має 2 корені, а 7 – один. В залежності від цього всі числівники поділяються на прості, складні і складені.
4. Закріплення теоретичного матеріалу за таблицею «Групи числівників за будовою».
5. Запишіть словами записані на дошці числа, розподіляючи у 3 колонки: прості, складні, складені.
10, 1225, 48, 200, 14, 100, 50, 38, 18, 24, 8, 11
Утворіть усно від них порядкові числівники.
Знайдіть числівники. Охарактеризуйте їх за розрядом і будовою.
Пішов циган продавати овечку. От іде він ярмарком, а назустріч йому пан.
5. Підсумки уроку.
- Що нового ви дізналися про числівник?
- На які розряди діляться кількісні числівники?
- Від яких числівників утворюються збірні?
- Як поділяються числівники за будовою?
- Як пишуться складені числівники?
- Чи можуть бути складені числівники збірними, а прості – дробовими?
- Які труднощі відчували?
6. Домашнє завдання.
Вивчити за підручником теми «Розряди числівників», «Групи числівників за будовою». Записати 10 прислів’їв та приказок з числівниками.