Конспект позакласного заходу
Свято зустрічі весни
Зустріч пернатих друзів
Піготувала вчителька Коловертівського НВК
Кучер Надія Григорівна
Мета: за допомогою художнього слова розширити і поглибити знання учнів про весняні явища; ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни; виховувати любов до птахів, до природи.
Обладнання: аудіо записи вальсу, пісень «Ой минула вже зима», «Дівчинка Весна», малюнки птахів, презентація «Пернаті друзі».
Хід заходу
Вчитель. Почалася весна. Сніг зникає на очах, у повітрі гостро пахне вогкою землею. Поле і ліс пробуджуються від зимового сну, та по-справжньому вони оживуть лише тоді, коли з півдня повернуться крилаті мандрівники.
До всього треба дотику душі,
Коріння в землю, крилами у небо,
Красі природи ще нема межі,
В її гармонії життя потреба.
Усе, що нас оточує, - природа. Її краса, її неперевершеність заслуговують тільки захоплення. Спів птахів милує слух, врода квітів милує зір, а все це в поєднанні милує людську душу.
Звучить музика, спів пташок.
Учениця. З землі півдня, тепла, погоди
Весняні птахи до нас летять,
Жене їх туга крізь гори й води
У край коханий, до українських хат.
І хоч голівки втомлені клонять,
Крильми живіше міряють шлях,
Коли їм рідне всміхнеться підсоння,
Село рідненьке і рідний дах.
Де низько стріха до землі припала,
Старе гніздечко вже від зими,
Про нього пташка дрібна зітхала,
Про нього снили найкращі сни,
І хоч південь купається в цвіті
І вічно ясні там небеса,
Для неї тут найкраще в світі.
Сюди вертає щорік вона.
Вчитель. Яка прекрасна наша Україна! У будь-яку пору року вона чарує око – то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни, але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють…
1 промінчик. Годі, квіточки, вам спати!
Час давно вже вам вставати!
Гляньте, сонечко, сміється,
В небі жайворонок в’ється,
В’ється, радісно співає –
Він весну вам сповіщає.
2 промінчик. А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці.
Пташка, рибка, звір на волі,
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають,
Весну красну прославляють.
Квіти пробуджуються, позіхають, встають.
1 квітка. Що трапилося? Чую дзвін! Та звідки він?
2 квітка. Хто нас розбудив, ми так солодко спали! (позіхає)
3 квітка. Ой, а мені холодно, я змерзла.
1 квітка. Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
2 квітка. То чому не чути співу пташок?
3 квітка. І струмочки чомусь не дзюрчать…
1 квітка. Певно ми зарано прокинулись, давайте ще поспимо.
(Хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками.)
2 квітка. Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити!
3 промінчик. Прокидайтесь, прокидайтесь! Це ми – сонячні промінчики!
4 промінчик. Годі спати, милі квіточки, на вас чекає велика справа.
3 квітка. На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь
допомогти?
1 промінчик. Прокидайтеся, будемо весну закликати, перелітних птахів зустрічати. Бо
яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих?
Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи!
Учень. Тож давайте, любі друзі,
Пісню заведемо,
Будем веснянки співати,
Весну прославляти.
Звучить пісня «Ой минула вже зима»
Заходить, кружляючи в танку, Весна.
Весна. Добрий день, любі діти!
Добрий день всім гостям свята!
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали.
Зла зима мене не пускала,
Холодними снігами замітала.
Але ви її прогнали
І мене, свою весну,
Дружно врятували.
Вийшла я з лісу, лугові вклонилась,
Від вітру і сонця земля зазеленилась.
І до мене трави у полях вигинались,
А за ними в лузі квіти розцвітались.
Починаю, друзі, по Землі ходити,
Все живе в природі хочу розбудити.
Учень. Весняночко-паняночко, де ти зимувала?
Весна. У садочку на пеньочку пряла на сорочку.
Учень. Ой, весна, весна, днем красна, що ти нам принесла?
Весна. Принесла вам житечко,
щоб родило житечко.
Звучить пісня «Дівчинка Весна»
Весна. А ще принесла я вам свято «День зустрічі птахів», бо яка ж то весна без наших пернатих друзів?
Обряд зустрічі птахів улаштовували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів, їх називали «жайворон- ками» чи «голубами». (Роздає дітям «жайворонків».)
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево то приказували…
Учні (разом). Пташок викликаю
З теплого краю.
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки.
Весна. Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить яийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам, приказуючи:
--Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко і на здоров’ячко, а нам на тепло.
Вчитель. Ми дуже раді, Весно, вітати тебе у нашому краю. Ми раді всім твоїм дарункам: теплу, квітам, пташкам. Діти птахам готують будиночки, бо знають, що це наші незамінні помічники у боротьбі зі шкідниками полів, лісів, садів.
Учень Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
Тих, у кого годівнички,
В кого є птахи в дворі,
Не кусають того мушки
Та прокляті комарі.
Бо птахи працюють ревно,
поїдаючи комах,
і до вечора напевно
в них оскома на «зубах».
Вчитель А зараз для всіх вас – загадки. Це своєрідні перлини народної мудрості й творчості. Ось послухайте і відгадайте!
Безліч комах поїдає,
За вікном гніздо будує
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився
Засміявсь і поселився. (Шпак)
Я співаю, як артист.
Спів мій рідкісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
Весна А ось і наші друзі прилетіли! Дорогі птахи, просимо до нас! Розкажіть нам про себе.
Снігур Я тут найстаріший і почну розповідь. Моя батьківщина – північ. На зиму ми всі прилітаємо з півночі до вас. Тут смачними ягодами пригощає нас калина, горо- бина, глід, бузина. А насіння нам дає клен, ясен, граб. Коли ми прилітаємо, це оз-начає, що наближається зима, а коли відлітаємо – незабаром почнеться весна.
Грак Граки, тільки-но похолоднішає, відлітають на південь. Буває, що до Африки дістаються. Вони добре кочують, у полі нищать озиму совку, дротяників. Агрономи підрахували, що кожен грак за день може знищити 400 шкідників.
Ластівка А я – ластівка. За літній період з’їдаю до 1 мільйона комарів, чим і приношу велику користь людям.
Синичка Я – синичка – за день з’їдаю і приношу своїм пташенятам стільки корму, скі-льки важу сама.
Дятел. Мене називають лісовим лікарем і майстром – будівельником пташиних ква-ртир. Я для себе щороку будую нову хатину. А старі віддаю синичкам, повзикам, горихвісткам.
Лелека. Широко побутує повір’я, згідно з яким у родині буде щастя, якщо бусол зів’є гніздо на подвір’ї. Люди й самі допомагали в цьому птахам: лаштували на хатах або деревах хрестовини або колеса від возів.Вірили, що пернаті оберігають обійстя від по-жежі й блискавки. Щовесни лелеки повертаються на свої гнізда. Лоли ж ображені на людей, птахи залишали хату, все добро йшло за ними.
Пугач. Я – сова, зберегла зерна державі багато, бо знищую гризунів різних, не менше тисячі щороку.
Мухоловка. Я – маленька мухоловка, охороняю ваші сади і парки протягом літа. За вміння ловити мух у повітрі мене так і назвали.
Зяблик. Зяблик – один із найбільш поширених співочих птахів. Нас можна зустріти в кожному саду і парку. Зяблики прилітають у кінці березня – на початку квітня.
Гра «Назви птаха»
Для гри потрібно 5 гравців. Кожен отримує по літері. Слід поміркувати назву якого птаха можна з них скласти. За командою «Нумо, букви, станьте в ряд!» складається слово (дятел, сокіл…).
Вікторина
На дошці – малюнки різних птахів. Учитель ставить запитання.
Вчитель. Сподіваюсь, що сьогоднішня наша зустріч дала вам можливість ще більше пізнати і полюбити птахів, цю справжню окрасу природи. Кожен із нас повинен усві-домити, що птахи – наші справжні друзі та незамінні помічники.