Мета: розширити знання учнів про життєвий шлях Т. Г. Шевченка; ознайомити учнів з красою, неповторністю чарівного слова Кобзаря; розвивати пам’ять, мислення, увагу, вміння робити висновки з прочитаного; виховувати любов і повагу до світлого образу поета
Хіт уроку
Ти мусиш нам співця назвати
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
На доці зашифроване ім’я славного співця України. Пригадайте, хто він?
Шевченко- наша слава, наш співець,
І за волю, за державу Богом даним наш борець.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про творчість великого поета Т. Г. Шевченка.
У кожного народу є великі поети, яких знають усі: і дорослі, і малі. Для українського народу таким поетом є Т. Г. Шевченко. Завдяки турботам видатних митців (К. Брюллова, В. Григоровича, О. Венеціанова) у 24 роки Шевченко був викуплений з кріпацтва і почав навчатися малярства в Академії, в Петербурзі. Поряд з цим він написав вірші про Україну, які захоплено слухали його друзі, знайомі, і радили видати їх окремою книгою.
Щоб дізнатися , як називалася перша опублікована збірка поезій великого митця , пропоную розгадати кросворд.
-Зацвіла у лузі червона …(калина)
-Зоре моя вечірняя, зійди над…(горою)
-Між ярами, між ставами…(верби) зеленіють.
-Закувала …(зозуленька)
-Любо, любо стало, пташечка…(зраділа)
-Червоніє за горою …(плутагар) співає.
Вірно, здогадалися , свою невеличку збірку поезії назвав «Кобзар». Згодом ця назва стала символом усієї творчості поета. Сьогодні ми почнемо мандрувати поетичними стежками великого Кобзаря.
Я прочитаю вірш «І досі сниться: під горою…» Зверніть увагу на розділові знаки, де потрібно зробити найдовшу паузу? Які дві картини зображено у вірші? З яким почуттям описує хату, матір? Які слова для цього вживає? Як члени родини ставляться один до одного? Знайдіть і доведіть рядками вірша. (діти задають питання один одному, та по черзі відповідають, при цьому добирають влучні слова з вірша).
Хатинка (яка?) біленька; дід (який?) сивий: дитя (яке?) кучеряве; мати (яка?) весела.
У двері стукає фізкультхвилинка
Уже затерпла у діток спинка.
Тягнемо до сонця маленькі руки
І присідаємо без муки.
А тепер встали і ледь прогнулись.
Хвилинка минула, а ми й не проснулись.
Учні демонструють свої малюнки, виразно зачитують рядки вірша, які вони проілюстрували. Діляться своїми емоціями .
Пам’ятайте народ свого Кобзаря, вшановує його пам’ять, іменем Шевченка названо вулиці, театри. Створено ряд музеїв поета. Особливе місце, зв’язне з вшануванням пам’яті Т.Шевченка, належить всесвітньо відомій Тарасовій горі, де поховано великого кобзаря.