Таємниці океанічних глибин. Подорож до Лепбукпляндії. виготовлення лепбуку.

Про матеріал
Конспект уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» ТЕМА. Таємниці океанічних глибин. Подорож до лепбукпляндії океанів. (з елементами медіагнамотності) МЕТА. Ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль, глобусі; розкрити значення океанів для життя людини; вчити дітей працювати з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, дбайливе і бережне ставлення до водного середовища, природи в цілому . ОБЛАДНАННЯ. Карта півкуль, глобус, завдання для груп, індивідуальні картки, контурні карти, мультимедійний проектор, презентація, підручник «Я і Україна», 4 клас, Т.М.Байбара, Н.М. Бібік. ТИП УРОКУ. Комбінований. І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Добрий день! В добрий час! Рада, діти, бачить вас! Ви почули всі дзвінок? Так. Він покликав на урок! А тепер тихенько поверніться Один одному всміхніться На урок старання не забудьте взяти, Сядьте всі рівненько, будем починати. На цьому уроці я вам бажаю показати свій розум, виявити активність, творчість і не втрачати гарного настрою. То ж повторимо девіз, під яким ми сьогодні працюватимемо: Діяти активно! Думати оперативно! Сперечатися доказово! Для всіх обов’язково! ІІ. ПІДСУМОК ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ - Яка пора року зараз господарює у природі?(Осінь) - Який зараз місяць осені?(Листопад) Листопад – 11ий місяць в Григоріанському календарі. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок. - А чи знаєте ви, як наші предки-слов’яни, називали листопад? У цей час тут опадає листя. А на сході України дерева вже безлисті. Наші предки називали цей місяць падолист, напівзимник, листопадень, грудкотрус . Виступ метеоролога. Сьогодні в нас в ролі метеоролога ___________________________, яка розповість нам про погоду сьогодні. 14 листопада день похмурий. Вітер слабкий. Опадів немає. Вранці був туман. Температура повітря +7 С0 . Прохолодно. ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ - Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці. Ми вивчали тему «Материки Землі». Ми зараз повторимо, як ви засвоїли цей матеріал. Фронтальне опитування - - Назвіть материки, які є на нашій планеті. - - Який материк майже повністю знаходиться у східній півкулі і є найбільшим? ( Євразія) (показати на карті) - - Які теплові пояси є на території Євразії? - - Третій за розмірами материк, на якому найродючіші в світі ґрунти? (Північна Америка) (показати на карті) - - Що цікавого можна сказати про цей материк? (Тільки на цьому материку зустрічається дерево – гігант секвоя і тварина бізон) - - Цей материк є найменшим і найсухішим (Австралія) - - Що ви знаєте про Австралію? (Тут дуже жарко і мало вологи. Водяться звірі, що відкладають яйця - качкодзьоб і єхидна. Тільки в Австралії поширені кенгуру та сумчастий ведмідь коала). - - Який материк найхолодніший? ( Антарктида)(показати на карті) - - Що можна сказати про цей материк? (Тут завжди холодно, колоніями живуть пінгвіни) - - Який материк називають батьківщиною картоплі? (Південна Америка) (показати на карті) - - Які тварини зустрічаються тільки тут? (Мурахоїди, панцирники, в горах птахи – кондори, в ріках живе найбільша змія – анаконда) - - Діти, хто був уважний, який материк ми ще не назвали? (Африка) - - Що найцікавіше на цьому материку? (Живуть слони, зебри, жирафи, зустрічаються людиноподібні мавпи – горили, шимпанзе) - - Молодці, діти, гарно справились із завданням. На більшість запитань найкраще відповідали…(Оцінити відповіді дітей) - Молодці, діти, гарно справилися із завданням. IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Мені зірка відкрила секрет І на вушко шепнула з даля - Є на світі багато планет Та найкраща планета земля. - Зверніть увагу на карту півкуль. - Який колір переважає?(Голубий, синій ) - Що ним позначають? ( Воду) V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 1. Постановка проблемної ситуації - Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, вам потрібно відгадати ребус. (Океани) О Е “ - Отже, сьогодні ми поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі. БЕСІДА 70% земної поверхні, а це майже 2/3 площі Землі вкрито водою. Цю найбільшу частину водної оболонки Землі називають Світовим океаном. Світовий океан має великий вплив на клімат і живу природу материків і є дуже важливим для всього живого на Землі. - По-перше, водорості та інші рослини океану виділяють у повітря половину кисню, що надходить в атмосферу з нашої планети. - По-друге, океан зберігає тепло планети і впливає на температуру моря і суші. - По-третє, відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, впливає на погодні умови. - По-четверте, а ще Світовий океан годує людей, дає їм будівельні матеріали і корисні копалини. - А тепер, діти, ви розумієте, чому ми будемо вивчати Світовий океан? Учні нашого класу побувають у ролі дослідників океану, науковців, синоптиків, екологів, експертів. Працівники нашого довідкового бюро ознайомлять вас із значенням нових термінів. Океанолог – фахівець з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваються в Світовому океані. Синоптик – фахівець, який займається наукою про погоду та її передбачення. Біолог – фахівець, який вивчає живі організми. Еколог – фахівець, який вивчає взаємодію живих організмів з навколишнім світом та причини природних лих і шукає шляхи їх вирішення. Експерт – фахівець, який досліджує якесь питання, щоб дати йому правильну оцінку. VІ. Релаксаційна пауза (музика хвиль). Поплавець в океані Уявіть, що ви маленький поплавець у великому океані… У вас немає компаса, карти, керма, весел… Ви рухаєтеся туди, куди вас несуть вітер і океанські хвилі… Велика хвиля може на певний час накрити вас, але ви знову виринаєте на поверхню… Спробуйте відчути ці поштовхи й виринайте… Відчуйте рух хвилі, тепло сонця, краплі дощу, морську воду, що підтримує вас… Придивіться, які ще відчуття виникають у вас, коли ви уявляєте себе маленькими поплавцями у великому океані. Якщо ви відчуєте страх, то переконайте себе в тому, що ви сильніші за хвилі й вітер, ви не можете потонути, ви знову і знову випливаєте з таємничих глибин, куди вас намагається загнати стихія… VІI. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Вчитель: Світовий океан розділений материками на частини які називають океанами. На землі 4 океани: Північно-Льодовитий, Індійський, Атлантичний і Тихий. О тож, попросимо наших дослідників ознайомити всіх присутніх із найбільшим на Землі океаном. 1. ЗНАЙОМСТВО З ТИХИМ ОКЕАНОМ. Океанолог: Тихий океан найбільший серед усіх океанів за площею та глибиною на Землі. Він має таку територію, як усі океани разом узяті. Майже посередині його розділяє екватор. Океан омиває береги 5 материків: Євразії, Австралії, Північної і Південної Америки, Антарктиди. Вперше його відкрив португалець Фернан Магеллан у 1520 році і дав йому таку назву. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська, глибина якої сягає 11 022 м. Біолог 1: Рослинний і тваринний світ Тихого океану дуже різноманітний. У воді росте 380 видів водоростей. На глибині до 100 м куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості. Нижче – бурі, а ще нижче – червоні. Тут росте найдовша в світі водорость – ламінарія, її довжина 60 м. Біолог 2 : Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. У водах океану відомо понад 2 тисячі видів риб. Це оселедець, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Є велетенські краби, морські черепахи, змії. Живуть кити, тюлені, моржі, котики, дельфіни. Еколог: На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу. Катастрофи на морях призвели до значного його забруднення, зокрема нафтопродуктами, які утворюють на його поверхні плівку. Через неї сонце не потрапляє на глибину, риба гине, зменшується її вилов. 2. ЗНАЙОМСТВО З АТЛАНТИЧНИМ ОКЕАНОМ. Вчитель: Прохаю дослідників розповісти про другий за величиною океан. Океанолог: Атлантичний океан другий за величиною на Землі. Він – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з Грецьким міфом про бога гіганта Атланта. На крайньому Заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил. Океан омиває береги таких материків: Євразії, Африки, Північної і Південної Америки. Раніше цей океан називали Західним. Біолог: Рослинний і тваринний світ океану різноманітний. У Атлантичному океані є унікальне море без берегів, утворене водоростями, яке називають Саргасовим від назви водоростей, що його утворили. Водяться акули, найрізноманітніші риби, морські черепахи. З птахів - альбатроси і фрегати. Живуть кити, тюлені, морські котики. Еколог: Одне з найбрудніших його морів - Балтійське (показує). В Атлантичному океані, як і в Тихому, виявлено родовище нафти і газу, прокладено нафто- і газопроводи. Тому води його теж забруднені. Синоптик: На просторах Атлантичного океану представлені усі кліматичні пояси планети. Часто віють сильні вітри та лютують шторми. Вчитель: Третій за розміром океан – Індійський. Він займає 1/5 частину водної поверхні. 3. ЗНАЙОМСТВО З ІНДІЙСЬКИМ ОКЕАНОМ. Океанолог: За розмірами Індійський океан посідає 3 місце (показує). Своєю назвою зобов’язаний Індії(показує), береги якої він омиває. Він найтепліший і дуже солоний. Омиває береги Африки, Євразії, Австралії, Антарктиди. Синоптик: Розміщений він у 4 кліматичних поясах. Характерними є урагани, які повторюються 8 разів на рік. У районі острова Мадагаскар (показує) вітер дме зі швидкістю 29 м/с. Біолог: Індійський океан має найбагатший органічний світ. У теплих водах живуть краби, великі медузи, багато видів риб, морські черепахи, акули, морські змії, водяться в океані скати і восьминоги. Восьминогів називають ще головоногими, бо їхня голова оточена віночком зі щупальців. Біля берегів трапляються крокодили. Еколог: Цей океан відомий запасами нафти і газу. У червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд. Найбільший постачальник нафти район Перської затоки. Тому на півночі води Індійського океану забруднюються нафтопродуктами. Виникає загроза для узбережних районів. 4. ЗНАЙОМСТВО З ПІВНІЧНО-ЛЬОДОВИТИМ ОКЕАНОМ. Океанолог: Ще наприкінці минулого століття про Північно-Льодовитий океан ще нічого не знали. Його називали морем, адже він найменший за площею. Він називається Льодовитий тому, що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі тому і називається Північним(показує). Береги його значно порізані. Тут є багато морів і заток. Це найхолодніший океан. Біолог: У товщі води Північно-Льодовитого океану живуть мікро-організми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Водяться раки, медузи. Медуза Ціанея в діаметрі сягає 2 м, а щупальця її витягуються до 20 м. Налічується багато видів риб: оселедець, тріска, камбала, окунь, морський. Рідкісними стали кити. На островах існують колонії моржів, тюленів. Поблизу узбережжя живуть білі ведмеді. На берегах селяться птахи і утворюють «пташині базари». Синоптик: Клімат суворий, тому що мало тепла отримує від Сонця. Температура влітку піднімається до 0С , а взимку опускається до -40С. Вчитель: Дякую нашим дослідникам за надану інформацію. У мене питання до історика. -Що люди знали про океанічні глибини в минулому? Історик: Майже нічого. Бо глибина океанів ховала дно Світового океану від людського ока. Глибина та будова дна океану залишалися нерозгаданими впродовж віків. Стародавні греки дійшли висновку, що виміряти глибину океану так само неможливо, як і висоту неба. Пройшли віки, перш ніж люди дослідили дно Світового океану. Але навіть у наш час вчені більше знають про поверхню місяця, ніж про дно океану. Щоб здобути дані про глибину і рельєф океанічного дна, про айсберги, шторми, урагани вченим треба було ризикувати своїм життям, потрапляючи у небезпечні пригоди. Вчитель: Хто ж з мореплавців здійснив першу кругосвітню подорож, яка була найзнаменитішою в історії великих географічних відкритів? (Португальський мореплавець Магеллан) Подивіться на портрет цієї сміливої людини. Без неї не вивчали б цю тему і ми. Він заперечив твердження, що Земля тримається на трьох слонах, китах та черепасі. Історик: У червні 1519 р. п’ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію, перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки, де зазимували. Навесні кораблі продовжили свій шлях. І у жовтні увійшли у вузьку протоку, яка пізніше була названа ім’ям Магеллана. Через місяць кораблі експедиції вийшли в невідомий океан. Була чудова, без вітру, спокійна погода, і Магеллан назвав його Тихим. Довго тривало це плавання, кораблі пройшли Індійський океан, обігнули Африку ,увійшли в Атлантичний океан і закінчили свою подорож через три роки у своєму рідному порту. Із п’яти кораблів і 265 мореплавців залишився один корабель «Вікторія» і 17 моряків. Так закінчилася перша кругосвітня подорож. Головний результат: було доведено кулеподібність Землі. Експедиція з’ясувала, що океани займають більшу площу, ніж суша. VІІІ. Фізкультхвилинка Хвилі бавляться та б'ються, роблять хвильові рухи руками перед Наче неслухи-хлоп'ята. собою, і навпаки . I стрибають, і сміються: стрибають Вітер їм лоскоче п'яти. Вгору, вниз і знову вгору Руки вниз — вгору Підганяє дужий вітер. Розгойдав він ціле море — Розводять руки в сторони, Як же хвилям не радіти! усміхаються. ІХ. Закріплення та осмислення знань. 1. Робота з підручником. Вчитель: Для того, щоб краще запам’ятати прослухану інформацію прочитайте її скорочений виклад у статті «Океани Землі» на ст.99-101. Підготуйтесь відповідати на запитання. 2. Відповісти на запитання Скільки океанів є на Землі? Який океан розташований лише у східній півкулі? 3. Відгадай загадки Щоб про цей океан відгадати Що він другий за величиною треба знати. Атлантом звали брата Прометеє. І стародавніх греків була ця ідея. \ Океан найглибший і найбільший є, Вода його вибурлює. Магеллан його назвав І пошану з тих пір дав Береги двох материків омиває. Крижаними полями все вкриває. Все довкола холодом повів, Звуть його найменшим із братів. Біля Індії я омиваюсь, Тому так і називаюсь. Дивні тварини тут проживають, Світом підводним всіх забавляють. 4. Робота в парах. Робота з контурною картою. На контурній карті відшукати океани Землі та підписати їх. 5. Тести. 1. Який найменший океан у світі? 1) Індійський океан 2) Північний Льодовитий океан 3) Тихий океан 4) Атлантичний океан 2. У місцях, де океан врізається в сушу утворюються 1) Моря 2) Океани 3) Річки 4) Озера 5) Джерела 3. На глобусі переважає 1) Синій колір 2) Зелений 3) Коричневий 4) Жовтий 4 Який океан омиває Євразію з півночі? 1) Індійський океан 2) Північний Льодовитий океан 3) Тихий океан 4) Атлантичний океан 5 Яка тварина є найбільшою в океані і на Землі? 1) дельфін 2) слон 3) верблюд 4) кит 5) морж 6. Який океан найбільший? 1) Індійський океан 2) Північний Льодовитий океан 3) Тихий океан 4) Атлантичний океан 7. Який материк омивається чотирма океанами? 1) Євразія 2) Австралія 3) Африка 4) Південна Америка 5) Північна Америка 6. Гра «Біла ворона» (знайди зайве слово). • 1 1) Індійський 2) Північний Льодовитий 3) Середземний 4) Атлантичний • 2 1) Море 2) Острів 3) Річка 4) Озеро 5) Джерело • 3 1) Море 2) Океан 3) Джерело • 4 1) чайка 2) альбатрос 3) дятел 4) фрегат • 5 1) тунець 2) сайра 3) карась 4) камбала 5) оселедець • 6 1) моржі 2) білі ведмеді 3) тюлені 4) коали Вчитель: Багатства океану хоча й дуже великі, але не безмежні. Вони потребують дбайливого ставлення та охорони. Люди не по-господарському використовують скарби Світового океану. Так у ньому зменшилась кількість китів, моржів, морських котиків, камбали, морських окунів. Тваринний і рослинний світ океану потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тонни свинцю, ртуті Найбільше забруднюється океан нафтою . Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан і його частина – Середземне море. Небезпечна ситуація склалася в Чорному морі, яке може стати мертвим. Відомий вчений – мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Ми перетворюємо Світовий океан з всесвітньої фільтрувальної системи у всесвітню стічну яму». І тому люди Землі об`єдналися у своїх діях за збереження водного простору і проголосили 2005-2015 рр. десятиріччям «Води для життя» і закликають усіх жителів планети взяти участь у охороні і збереженні води. Для збереження Світового океану ми пропонуємо: - Економно використовувати воду. - Не засмічувати моря та океани побутовим сміттям. - Зберігати рибні багатства від хижацького винищування. - Заборонити вилив стічних вод із заводів і фабрик, щоб не забруднювати воду. - Будувати очисні споруди. - Попереджувати вилив нафтопродуктів з танкерів ,що зазнали аварій. 7. Робота в групах. Розгадування кросвордів. Завдання для І групи 1 2 3 4 5 6 1.Фахівець, який вивчає взаємодію живих організмів з навколишнім світом та причини природних лих і шукає шляхи їх вирішення. 2.Велетенська хижа зубаста риба. 3.Тварина зі студеним тілом і довгими щупальцями. 4.Титан, який тримав на своїх плечах увесь небосхил. 5.Цар морів та океанів. 6.Світовий океан збагачує повітря… . Завдання для ІІ групи 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1.Найбільший материк. 2.Фахівець, який вивчає живі організми. 3.Материк Північна … . 4.Найменший і найсухіший материк. 5.Тварина зі студеним тілом і довгими щупальцями. 6.Тваринний світ найбагатший у … поясі. 7.На глобусі та карті переважає … колір. 8.Найбільший океан. 9.Третій за розміром океан. Завдання для ІІІ групи 1 2 3 4 5 1.Тварина зі студеним тілом і довгими щупальцями. 2.Материк Південна … . 3.Найдовша водорість в світі. 4.Мореплавець що здійснив першу кругосвітню подорож . 5.Океан, своєю назвою зобов’язаний Індії. Х. ПІДСУМОК УРОКУ. МІКРОФОН - Що нового ви дізналися на уроці? - Що найбільше запам’яталось? - Ви будете бережно ставитись до води? - Що ще про океанські простори ви хотіли б дізнатися? ХІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Прочитати статтю «Океани Землі» і закріпити отриманні знання виконавши завдання в зошиті на с.
Перегляд файлу

Конспект уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ»

ТЕМА.  Таємниці океанічних глибин. Подорож до лепбукпляндії океанів.  (з елементами медіагнамотності)

МЕТА. Ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль, глобусі; розкрити значення океанів для життя людини; вчити дітей працювати з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, дбайливе і бережне ставлення до водного середовища, природи в цілому .

ОБЛАДНАННЯ. Карта півкуль, глобус, завдання для груп, індивідуальні картки, контурні карти, мультимедійний проектор, презентація, підручник «Я і Україна», 4 клас, Т.М.Байбара, Н.М. Бібік.

ТИП УРОКУ. Комбінований.

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі  дзвінок?

Так. Він покликав на урок!

А тепер тихенько поверніться

Один одному всміхніться

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всі рівненько, будем починати.

На цьому уроці я вам бажаю показати свій розум, виявити активність, творчість і не втрачати гарного настрою.

То ж повторимо девіз, під яким ми сьогодні працюватимемо:

Діяти активно!

Думати оперативно!

Сперечатися доказово!

Для всіх обов’язково!

ІІ. ПІДСУМОК ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ

- Яка пора року зараз господарює у природі?(Осінь)

- Який зараз місяць осені?(Листопад)

Листопад – 11ий місяць в Григоріанському календарі. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок.

- А чи знаєте ви, як наші предки-слов’яни, називали листопад? У  цей час тут опадає листя. А на сході України дерева вже безлисті. Наші предки називали цей місяць падолист, напівзимник, листопадень, грудкотрус .

Виступ метеоролога.

Сьогодні в нас в ролі метеоролога ___________________________, яка  розповість нам про погоду сьогодні. 14 листопада день похмурий.   Вітер слабкий. Опадів немає. Вранці був туман. Температура повітря +7 С0 . Прохолодно.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  •                Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці. Ми вивчали тему «Материки Землі». Ми зараз повторимо, як ви засвоїли цей матеріал.

 Фронтальне опитування

  • -  Назвіть материки, які є на нашій планеті.
  • -  Який материк майже повністю знаходиться у східній півкулі і є найбільшим?

( Євразія) (показати на карті)

  • -   Які теплові пояси є на території Євразії?
  • - Третій за розмірами материк, на якому найродючіші в світі ґрунти?

(Північна Америка) (показати на карті)

  • -  Що цікавого можна сказати про цей материк?

(Тільки на цьому материку зустрічається дерево – гігант секвоя і тварина бізон)

  • -   Цей материк є найменшим і найсухішим (Австралія) 
  • -   Що ви знаєте про Австралію? (Тут дуже жарко і мало вологи. Водяться звірі, що відкладають яйця -  качкодзьоб і єхидна. Тільки в Австралії  поширені кенгуру та сумчастий ведмідь коала).
  • -   Який материк найхолодніший? ( Антарктида)(показати на карті)
  • - Що можна сказати про цей материк?

(Тут завжди холодно, колоніями живуть пінгвіни)

  • -  Який материк називають батьківщиною картоплі?

(Південна Америка) (показати на карті)

  • -  Які тварини зустрічаються тільки тут? (Мурахоїди, панцирники, в горах птахи – кондори, в ріках живе найбільша змія – анаконда)
  • -  Діти, хто був уважний, який материк ми ще не назвали? (Африка)
  • -  Що найцікавіше на цьому материку? (Живуть слони, зебри, жирафи, зустрічаються людиноподібні мавпи – горили, шимпанзе)
  • -  Молодці, діти, гарно справились із завданням. На більшість запитань найкраще відповідали…(Оцінити відповіді дітей)

- Молодці, діти, гарно справилися із завданням.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Мені зірка відкрила секрет

І на вушко шепнула з даля -

Є на світі багато планет

Та найкраща планета земля.

  • Зверніть увагу на карту півкуль.
  • Який колір переважає?(Голубий, синій )
  • Що ним позначають? ( Воду)

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

1. Постановка проблемної ситуації

- Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, вам потрібно відгадати ребус. (Океани)

   

О   Е    

 

- Отже, сьогодні ми поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.

БЕСІДА

70% земної поверхні, а це майже 2/3 площі Землі вкрито водою. Цю найбільшу частину водної оболонки Землі називають Світовим океаном. Світовий океан має великий вплив на клімат і живу природу материків і є дуже важливим для всього живого на Землі.

  •    По-перше, водорості та інші рослини океану виділяють у повітря половину кисню, що надходить в атмосферу з нашої планети.
  •    По-друге, океан зберігає тепло планети і впливає на температуру моря і суші.
  •    По-третє, відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, впливає на погодні умови.
  •    По-четверте, а ще Світовий океан годує людей, дає їм будівельні матеріали і корисні копалини.

- А тепер, діти, ви розумієте, чому ми будемо вивчати Світовий океан?

Учні нашого класу побувають у ролі дослідників океану, науковців, синоптиків, екологів, експертів.

Працівники нашого довідкового бюро ознайомлять вас із значенням нових термінів.

Океанолог – фахівець з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваються в Світовому океані.

Синоптик – фахівець, який займається наукою про погоду та її передбачення.

Біолог – фахівець, який вивчає живі організми.

Еколог – фахівець, який вивчає взаємодію живих організмів з навколишнім світом та причини природних лих і шукає шляхи їх вирішення.

Експерт – фахівець, який досліджує якесь питання, щоб дати йому правильну оцінку.

VІ. Релаксаційна пауза  (музика  хвиль).

Поплавець в океані

Уявіть, що ви маленький поплавець у великому океані… У вас немає компаса, карти, керма, весел… Ви рухаєтеся туди, куди вас несуть вітер і океанські хвилі… Велика хвиля може на певний час накрити вас, але ви знову виринаєте на поверхню… Спробуйте відчути ці поштовхи й виринайте… Відчуйте рух хвилі, тепло сонця, краплі дощу, морську воду, що підтримує вас… Придивіться, які ще відчуття виникають у вас, коли ви уявляєте себе маленькими поплавцями у великому океані. Якщо ви відчуєте страх, то переконайте себе в тому, що ви сильніші за хвилі й вітер, ви не можете потонути, ви знову і знову випливаєте з таємничих глибин, куди вас намагається загнати стихія…

VІI. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель: Світовий океан розділений материками на частини які називають океанами. На землі 4 океани: Північно-Льодовитий, Індійський, Атлантичний і Тихий.

О тож, попросимо наших дослідників ознайомити всіх присутніх із найбільшим на Землі океаном.

  1. ЗНАЙОМСТВО З ТИХИМ ОКЕАНОМ.

Океанолог:

Тихий океан найбільший серед усіх океанів за площею та глибиною на Землі.

Він має таку територію, як усі океани разом узяті. Майже посередині його розділяє екватор. Океан омиває береги 5 материків: Євразії, Австралії, Північної і Південної Америки, Антарктиди.

Вперше його відкрив португалець Фернан Магеллан у 1520 році і дав йому таку назву. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська, глибина якої сягає 11 022 м.

Біолог 1:

Рослинний і тваринний світ Тихого океану дуже різноманітний. У воді росте 380 видів водоростей. На глибині до 100 м куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості. Нижче – бурі, а ще нижче – червоні. Тут росте найдовша в світі водорость – ламінарія, її довжина 60 м.

Біолог 2 :

Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. У водах океану відомо понад 2 тисячі видів риб. Це оселедець, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Є велетенські краби, морські черепахи, змії. Живуть кити, тюлені, моржі, котики, дельфіни.

Еколог:

На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу. Катастрофи на морях призвели до значного його забруднення, зокрема нафтопродуктами, які утворюють на його поверхні плівку. Через неї сонце не потрапляє на глибину, риба гине, зменшується її вилов.

  1. ЗНАЙОМСТВО З АТЛАНТИЧНИМ ОКЕАНОМ.

Вчитель: Прохаю дослідників розповісти про другий за величиною океан.

Океанолог: Атлантичний океан другий за величиною на Землі. Він – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з Грецьким міфом про бога гіганта Атланта. На крайньому Заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил. Океан омиває береги таких материків: Євразії, Африки, Північної і Південної Америки. Раніше цей океан називали Західним.

Біолог:

Рослинний і тваринний світ океану різноманітний. У Атлантичному океані є унікальне море без берегів, утворене водоростями, яке називають Саргасовим  від назви водоростей, що його утворили.

Водяться акули, найрізноманітніші риби, морські черепахи.

З птахів - альбатроси і фрегати. Живуть кити, тюлені, морські котики.

Еколог:

Одне з найбрудніших його морів  - Балтійське (показує). В Атлантичному океані,  як і в Тихому, виявлено родовище нафти і газу, прокладено нафто- і газопроводи. Тому води його теж забруднені.

Синоптик:

На просторах Атлантичного океану представлені усі кліматичні пояси планети. Часто віють сильні вітри та лютують шторми.

Вчитель: Третій за розміром океан – Індійський. Він займає 1/5 частину водної поверхні.

  1. ЗНАЙОМСТВО З ІНДІЙСЬКИМ ОКЕАНОМ.

Океанолог:

За розмірами Індійський океан посідає 3 місце (показує). Своєю назвою зобов’язаний Індії(показує), береги якої він омиває. Він найтепліший і дуже солоний. Омиває береги Африки, Євразії, Австралії, Антарктиди.

Синоптик:

Розміщений він у 4 кліматичних поясах. Характерними є урагани, які повторюються 8 разів на рік. У районі острова Мадагаскар (показує) вітер дме зі швидкістю 29 м/с.

Біолог:

Індійський океан має найбагатший органічний світ. У теплих водах живуть краби, великі медузи, багато видів риб, морські черепахи, акули,  морські змії, водяться в океані скати і восьминоги. Восьминогів називають ще головоногими, бо їхня голова оточена віночком зі щупальців. Біля берегів трапляються крокодили.

Еколог:

Цей океан відомий запасами нафти і газу. У червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд. Найбільший постачальник нафти район Перської затоки. Тому на півночі води Індійського океану забруднюються нафтопродуктами. Виникає загроза для узбережних районів.

  1. ЗНАЙОМСТВО З ПІВНІЧНО-ЛЬОДОВИТИМ ОКЕАНОМ.

Океанолог:

Ще наприкінці минулого століття про Північно-Льодовитий океан ще нічого не знали. Його називали морем, адже він найменший за площею. Він називається Льодовитий тому, що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на  крайній півночі Землі тому  і називається Північним(показує). Береги його значно порізані. Тут є багато морів і заток. Це найхолодніший океан.

Біолог:

У товщі води Північно-Льодовитого океану живуть мікро-організми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Водяться раки, медузи. Медуза Ціанея в діаметрі сягає 2 м, а щупальця її витягуються до 20 м. Налічується багато видів риб: оселедець, тріска, камбала, окунь, морський. Рідкісними стали кити. На островах існують колонії моржів, тюленів. Поблизу узбережжя живуть білі ведмеді. На берегах селяться птахи і утворюють «пташині базари».

Синоптик:

Клімат суворий, тому що мало тепла отримує від Сонця. Температура влітку піднімається до 0С , а взимку опускається до -40С.

Вчитель: Дякую нашим дослідникам за надану інформацію. У мене питання до історика.

-Що люди знали про океанічні глибини в минулому?

Історик: Майже нічого. Бо глибина океанів ховала дно Світового океану від людського ока. Глибина та будова дна океану залишалися нерозгаданими впродовж віків. Стародавні греки дійшли висновку, що виміряти глибину океану так само неможливо, як і висоту неба. Пройшли віки, перш ніж люди дослідили дно Світового океану. Але навіть у наш час вчені більше знають про поверхню місяця, ніж про дно океану. Щоб здобути дані про глибину і рельєф океанічного дна, про айсберги, шторми, урагани вченим треба було ризикувати своїм життям, потрапляючи у небезпечні пригоди.

Вчитель: Хто ж з мореплавців здійснив першу кругосвітню подорож, яка була найзнаменитішою в історії великих географічних відкритів?

(Португальський мореплавець Магеллан)

Подивіться на портрет цієї сміливої людини. Без неї не вивчали б цю тему і ми. Він заперечив твердження, що Земля тримається на трьох слонах, китах та черепасі.

Історик: У червні 1519 р. п’ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію, перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки, де зазимували. Навесні кораблі продовжили свій шлях. І у жовтні увійшли у вузьку протоку, яка пізніше була названа ім’ям Магеллана. Через  місяць кораблі експедиції вийшли в  невідомий океан. Була чудова, без вітру, спокійна погода, і Магеллан назвав його Тихим.

Довго тривало це плавання, кораблі пройшли Індійський океан, обігнули Африку ,увійшли в Атлантичний океан і закінчили свою подорож через три роки у своєму рідному порту. Із п’яти кораблів і 265 мореплавців залишився один корабель «Вікторія» і 17 моряків.

Так закінчилася перша кругосвітня подорож. Головний результат: було доведено кулеподібність Землі. Експедиція з’ясувала, що океани займають більшу площу, ніж суша.

VІІІ.  Фізкультхвилинка

Хвилі бавляться та б'ються,        роблять хвильові рухи руками перед       

Наче неслухи-хлоп'ята.    собою, і навпаки .           

I стрибають, і сміються:                стрибають

Вітер їм лоскоче п'яти.                   

Вгору, вниз і знову вгору                 Руки вниз — вгору

Підганяє дужий вітер.                

Розгойдав він ціле море —                Розводять  руки  в  сторони,

Як же хвилям не радіти!               усміхаються.

 

ІХ. Закріплення та осмислення знань.

  1. Робота з підручником.

Вчитель: Для того, щоб краще запам’ятати прослухану інформацію прочитайте її скорочений виклад у статті «Океани Землі» на ст.99-101.

Підготуйтесь відповідати на запитання.

  1. Відповісти на запитання

Скільки океанів є на Землі?

Який океан розташований лише у східній півкулі?

  1. Відгадай загадки

Щоб про цей океан відгадати

Що він другий за величиною треба знати.

Атлантом звали брата Прометеє.

І стародавніх греків була ця ідея.

\

Океан найглибший і найбільший є,

Вода його вибурлює.

Магеллан його назвав

І пошану з тих пір дав

 

Береги двох материків омиває.

Крижаними полями все вкриває.

Все довкола холодом повів,

Звуть його найменшим із братів.

 

Біля Індії я омиваюсь,

Тому так і називаюсь.

Дивні тварини тут проживають,

Світом підводним всіх забавляють.

 

  1. Робота в парах.

Робота з контурною картою.

На контурній карті відшукати океани Землі та підписати їх.

  1. Тести.

1. Який найменший океан у світі?

1) Індійський океан 2) Північний Льодовитий океан 3) Тихий океан 4) Атлантичний океан

2. У місцях, де океан врізається в сушу утворюються

1) Моря 2) Океани 3) Річки 4) Озера 5) Джерела

3. На глобусі переважає

1) Синій колір 2) Зелений 3) Коричневий 4) Жовтий

4 Який океан омиває Євразію з півночі?

1) Індійський океан 2) Північний Льодовитий океан 3) Тихий океан 4) Атлантичний океан

5 Яка тварина є найбільшою в океані і на Землі?

1) дельфін 2) слон 3) верблюд 4) кит 5) морж

6. Який океан найбільший?

1) Індійський океан 2) Північний Льодовитий океан 3) Тихий океан 4) Атлантичний океан

7. Який материк омивається чотирма океанами?

1) Євразія 2) Австралія 3) Африка 4) Південна Америка 5) Північна Америка

  1. Гра «Біла ворона» (знайди зайве слово).
  • 1 1) Індійський 2) Північний Льодовитий 3) Середземний 4) Атлантичний
  • 2 1) Море 2) Острів 3) Річка 4) Озеро 5) Джерело
  • 3 1) Море 2) Океан 3) Джерело
  • 4 1) чайка 2) альбатрос 3) дятел 4) фрегат
  • 5 1) тунець 2) сайра 3) карась 4) камбала 5) оселедець
  • 6 1) моржі 2) білі ведмеді 3) тюлені 4) коали

Вчитель:

Багатства океану хоча й дуже великі, але не безмежні. Вони потребують дбайливого ставлення та охорони. Люди не по-господарському використовують скарби Світового океану. Так у ньому зменшилась кількість китів, моржів, морських котиків, камбали, морських окунів.

Тваринний і рослинний світ океану потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тонни свинцю, ртуті Найбільше забруднюється океан нафтою . Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан і його частина – Середземне море. Небезпечна ситуація склалася в Чорному морі, яке може стати мертвим.

Відомий вчений – мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Ми перетворюємо Світовий океан з всесвітньої фільтрувальної системи у всесвітню стічну яму». І тому люди Землі об`єдналися у своїх діях за збереження водного простору і проголосили 2005-2015 рр. десятиріччям   «Води для життя» і закликають усіх жителів планети взяти участь у охороні і  збереженні води.

 

Для збереження Світового океану ми пропонуємо: 

  •    Економно  використовувати воду.
  •    Не засмічувати моря та океани побутовим сміттям.
  •    Зберігати рибні багатства від хижацького винищування.
  •    Заборонити вилив стічних вод із заводів і фабрик, щоб не забруднювати воду.
  •    Будувати очисні споруди.
  •    Попереджувати вилив нафтопродуктів з танкерів ,що зазнали аварій.
  1. Робота в групах. Розгадування кросвордів.

 

 

 

 

Завдання для І групи


 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

1.Фахівець, який вивчає взаємодію живих організмів з навколишнім світом  та причини природних лих і шукає шляхи їх вирішення.

2.Велетенська хижа зубаста риба.

3.Тварина зі студеним тілом і довгими щупальцями.

4.Титан, який тримав на своїх плечах увесь небосхил.

5.Цар морів та океанів.

6.Світовий океан збагачує повітря… .


 

Завдання для ІІ групи


 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Найбільший материк.

2.Фахівець, який вивчає живі організми.

3.Материк Північна … .

4.Найменший і найсухіший материк.

5.Тварина зі студеним тілом і довгими щупальцями.

6.Тваринний світ найбагатший у … поясі.

7.На глобусі та карті переважає … колір.

8.Найбільший океан.

9.Третій за розміром океан.


 


Завдання для ІІІ групи

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Тварина зі студеним тілом і довгими щупальцями.

2.Материк Південна … .

3.Найдовша водорість в світі.

4.Мореплавець що здійснив першу кругосвітню подорож .

5.Океан, своєю назвою зобов’язаний Індії. 

 

 


 

 

 

 


 


 


Х. ПІДСУМОК УРОКУ. МІКРОФОН

  •    Що нового ви дізналися на уроці?
  •    Що найбільше запам’яталось?
  •    Ви будете бережно ставитись до води?
  •    Що ще про океанські простори ви хотіли б дізнатися?

ХІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати статтю «Океани Землі» і закріпити отриманні знання виконавши завдання в зошиті на с.Медіаграмотність в інтегрованому курсі «Я досліджую світ», Мокрогуз Олександр

1

 

docx
Додано
21 березня 2022
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку