Технологія ігрової діяльності.
Підготували: Кутасевич Юлія (https://naurok.com.ua/profile/1543236); Нетеса Світлана
Ігрова технологія будується як цілісне утворення, яке охоплює певну частину навчального процесу та об’єднується за загальним змістом, метою, сюжетом, персонажем тощо. Ігровий сюжет розвивається паралельно з основним змістом навчання, допомагає активізувати навчальний процес, засвоювати навчальні елементи.
Більшості ігор властиві чотири головні риси:вільна розвивальна діяльність, що відбувається лише за бажанням дитини заради задоволення самого процесу діяльності, а не тільки від її результату.творчий, значною мірою імпровізаційний, дуже активний характер цієї діяльності.емоційна піднесеність діяльності, суперництво, змагальність, конкуренція, атракція.наявність прямих або непрямих правил, які відображають зміст гри.
– навчальні, тренувальні, контролюючіта узагальнюючі;– пізнавальні, виховні, розвивальні;– репродуктивні, продуктивні, творчі;– комунікативні, діагностичні, профорі єнтаційні, психотехнічні тощо. За характером педагогічного процесу,спрямованого на розвиток дітей молодшого шкільного віку в процесі навчання, виділяють такі групи педагогічних ігор:
– ролі, взяті на себе гравцями;– ігрові дії як засоби реалізації ролей;– ігрове використання предметів, тобто заміщення реальних речей ігровими, умовними;– реальні відносини між гравцями;– сюжет гри, її зміст, тобто область дійсності, умовно відтворена в грі. У структуру гри як процесу входять:
У сучасній школі, що робить ставку на активізацію навчального процесу, ігрова діяльність використовується як:– самостійні елементи в технології длязасвоєння поняття, теми та навіть розділунавчального предмета;– елемент більш загальної технології;– урок або його частина (організаційниймомент, опитування, усні вправи, закріплення матеріалу, контроль, узагальненняі систематизація вивченого);– технологія позакласної роботи.
Ігрова діяльність виконує функції:– розважальну (розважати, приносити задоволення, надихнути, пробудити інтерес);– комунікативну (засвоєння діалектики спілкування);– діагностичну (виявлення відхилень від норми);– корекційну (внесення позитивних змін у структуру особистісних показників);– соціальну (включення особистості в соціум, засвоєння норм людського співіснування).
відсутність примусу будь-якої форми в разі залучення дітей у гру;принцип розвитку ігрової динаміки;принцип підтримування ігрової атмосфери (підтримка реальних почуттів дітей);принцип взаємозв’язку ігрової та неігрової діяльності;принципи переходу від найпростіших ігор до складних ігрових форм;логіка переходу від простих ігор до складних пов’язана з поступовим поглибленням різноманітного змісту ігрових занять і правил. Основні принципи організації ігровоїдіяльності:
Зокрема, учні першого класу витісняють подібні графічні зображення та звуки, припускаються помилок у врахуванні кількісного та просторового розміщення предметів під час проектування та аплікації, порушують пропорції при малюванні та ліпленні, а недоліки в сприйнятті «…ускладнюють засвоєння дітьми поняття числа та його складу, гальмують перенесення дії обчислення у внутрішній план, гальмують чіткість розуміння службових частин мови».
У шестирічних першокласників розвиток сприймання нерозривно пов’язаний із засвоєнням слів, що узагальнюють чуттєві уявлення дитини та фіксують властивості предметів. Сприйняття є основою мислення, спрямованого на виявлення зв'язків і закономірних зв'язків між предметами і явищами предметної діяльності.
Сприйняття учня розвивається у процесі організації ігрової діяльності як цілеспрямована і раціонально організована діяльність чуттєвого пізнання. «Учитель зобов'язаний забезпечити, зокрема, достатню точність і повноту в сприйнятті дитиною предмета, явища; по-друге – збагачення чуттєвого досвіду учнів;
по-третє, виховання властивостей спостерігача –- вміння слідувати і створювати приховані закономірності; по-четверте, засвоєння сенсорних стандартів (загальноприйнятих зразків предметів і властивостей); по-п'яте, організація зовнішнього сприйняття об'єктів у поєднанні з осмисленням цього матеріалу»
Від наочно-дієвого мислення залежить практична діяльність: першокласник фактично оперує предметами. Маючи розвинене наочнообразне мислення, він опирається на зображення предметів або уявлення. А логічне ж мислення ґрунтується на перетворенні побудованих на їх основі понять та суджень.
Дитина шестирічного віку може розв’язувати задачі з використанням усіх форм мислення, однак у цьому віці домінує наочно-образне мислення, а при появі праці активізується ефективне мислення. Спеціальні матеріали досліджень підтверджують, що ця форма є важливим резервом для засвоєння знань дітьми.