Полтавська академія неперервної освіти ім. М.В. Остроградського
Відділ розвитку суспільних, гуманітарних та мистецьких дисциплін
Випускна робота
Тема
Технологія «Перевернутий клас» в умовах змішаного навчання на уроках англійської мови
Виконала: Терешонок Тетяна Сергіївна, Полтавський професійний ліцей сфери послуг, м.Полтава, викладач англійської мови, спеціальність «Іноземна мова»
ПОЛТАВА - 2024
Зміст
ВСТУП ................................................................................................................ 3
Розділ 1. Технологія «Перевернутого класу» в умовах сучасності……..5
1.1. Суть поняття «перевернутий клас»............................................................. 5
1.2. Як підготувати матеріали і перевірити результати................................…8
1.3. Переваги перевернутого навчання…………………………..……………..9
1.4. Недоліки методу «перевернутого класу» та шляхи їх вирішення……...11
Розділ 2. Практичне використання технології «Перевернутого класу».13
ВИСНОВКИ........................................................................................................17
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.......................................................18
ВСТУП
Реалії сьогодення вимагають нових підходів до навчання. Діти мають отримувати інформацію відповідно до вимог сучасності. Учитель відіграє важливу роль в освітньому процесі. Він є носієм знань, який безпосередньо впливає на формування у дітей всіх необхідних для подальшого життя компетентностей. Водночас учні прагнуть більше свободи і самостійності під час здобуття знань. З цією метою в освітньому процесі застосовують методику «Перевернутого класу». Головною метою даного методу є формування активного, втягненого в освітній процес учня, який вміє думати, співпрацювати, запитувати, допомагати, просити про допомогу, вести дискусію, аргументувати, аналізувати та виражати власну думку.
Першими модель перевернутого класу почали використовувати в 2007 році американські вчителі Джонатан Бергман (Jonathan Bergman) та Аарон Семс (Aaron Sams), які довго міркували над тим, як забезпечити своїми лекціями спортсменів, які часто пропускають заняття. З часом ця ідея розвинулася в новий освітній напрям, але спочатку це були звичайні презентації Power Point, до яких викладачі додавали голосовий супровід та розміщували в мережі Інтернет.
Метод «Перевернутого класу» є різновидом змішаного навчання, особливість якого полягає у тому, що учні вдома повинні самостійно ознайомитись з новим навчальним матеріалом, а на уроці розв’язувати практичні завдання під керівництвом вчителя для засвоєння та закріплення вивченого. Так педагог перетворюється на помічника-консультанта, який допомагає дітям отримати практичний досвід від набутих знань. Водночас така методика змінює відношення самих школярів до навчання. Вони перетворюються з простих слухачів на діячів, які опановують нову інформацію шляхом самонавчання, що сприяє розвитку самостійності.
Такий метод сприяє появі більшої кількості часу для практики, розвитку критичного мислення, ведення дискусій, оскільки учні йдуть на урок вже підготовленими. Також під час самостійного опрацювання матеріалу школярі опановують сучасні цифрові технології. Водночас вони вивчають матеріал не для оцінки, а для можливості застосування отриманих знань на практиці.
Таким чином, можна констатувати, що технологія «перевернутого» навчання, як модель змішаного навчання, – це перехід від традиційної класно-урочної системи організації навчального процесу до сучасного особистісно-орієнтованого інноваційного навчання. Важливо зазначити той факт, що дана технологія – це не звичайна ротація аудиторної та позааудиторної (самостійної) роботи, оскільки в даному випадку викладач з транслятора знань перетворюється на активного суб’єкта засвоєння студентами цих знань. Особливого значення використання технології «перевернутого» навчання набуло саме під час дистанційного навчання студентів, спричиненого пандемією коронавірусної інфекції.
РОЗДІЛ І. Технологія «Перевернутого класу» в умовах сучасності
1.1. Суть поняття «перевернутий клас»
Перевернутий клас – це така модель змішаного навчання, в якій виконання домашньої роботи передбачає самостійне вивчення учнем нової теми: перегляд відеолекції; читання навчальних текстів, перегляд ілюстрацій; проходження тестів та вправ на початкове засвоєння теми. Потім, під час роботи в класі, учні вивчають більш складний теоретичний матеріал та питання, що виникли в них впродовж виконання домашньої роботи (не більше 25-30% часу). Також в класі діти разом із вчителем розв’язують практичні задачі та виконують дослідницькі завдання. Після заняття в класі домашнім завданням учням є більш складні практичні завдання, виконання тестів на розуміння і закріплення пройденої теми.
Незважаючи на новизну технології «перевернутого» навчання, дослідники виділяють кілька моделей щодо організації навчального процесу за цією технологією:
1. «Класична» модель «перевернутого» навчання передбачає попереднє ознайомлення студента з теоретичним матеріалом майбутнього заняття. Матеріали для підготовки можуть бути дані як у вигляді опорного конспекту лекцій або параграфа підручника, так і у вигляді слайдів, відео- та аудіо-документів. У класі учитель організовує обговорення вивченого матеріалу, пояснює складні моменти, відповідає на запитання, використовує інтерактивні методи навчання.
2. «Просунута» модель також має два етапи – позакласний і класний і передбачає поступове ускладнення рівня завдань і розширення видів діяльності. У процесі попередньої підготовки учні самостійно здійснюють пошук інформації із заданої теми, читають статті, переглядають відео, у міні-групах або індивідуально готують тези, які вони будуть представляти в класі, питання для дебатів або круглого столу. Результати роботи вони розміщують на спільній електронній платформі, щоб учитель та інші учні мали змогу заздалегідь із ними ознайомитися і краще підготуватися до заняття. Таким чином, здійснюється моніторинг самостійної роботи кожного учня.
У класі здійснюються презентація підготовлених тез, обговорення прочитаного матеріалу, аргументований аналіз роботи кожної групи, коментарів, висловлених суджень.
3. «Системна» або «комбінована» модель передбачає, як випливає з її назви, комбінування перших двох моделей. Сутність цієї моделі полягає в зміні не місця виконання певного виду діяльності, а в перестановці ключових складників навчального процесу. Змінюється традиційна послідовність задіяних компетенцій (запам’ятовування, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка). Спочатку вивчається практичне застосування теорії або моделі і тільки потім її теоретичне обґрунтування.
В аудиторії представляють знайдену інформацію і джерела, під керівництвом викладача аналізують завдання, порівнюють переваги й недоліки кожного із пропонованих рішень. Після цього знову йде дистанційний етап: студенти вивчають теоретичні основи питання, досвід діяльності із зазначеної проблеми. На заключному етапі в аудиторії підбиваються підсумки і закріплення вивченого матеріалу з теми; аналізується можливість застосувати цю модель щодо інших ситуацій (Рябуха та ін., 2020). Зарубіжні педагоги-практики пропонують також такі типи «перевернутого» класу: 1) типовий перевернутий клас (Standard Inverted Classroom). Студенти отримують домашнє завдання, яке передбачає перегляд відео-лекцій, ознайомлення з матеріалами, що стосуються теми наступного заняття, під час якого на практиці застосовують отримані теоретичні знання, а викладачі мають додатковий час для індивідуальної роботи з кожним студентом;
2) орієнтований на дискусію перевернутий клас (Discussion-Oriented Flipped Classroom). Студенти отримують завдання переглянути певні відеоролики або матеріали Інтернет ресурсів, а викладач на занятті організовує обговорення одержаної інформації; 3) сфокусований на демонстрації перевернутий клас (DemonstrationFocused Flipped Classroom). Така форма буде ефективною для викладання тих предметів, які вимагають демонстрації матеріалів, проведення наочних дослідів. Викладач демонструє необхідну діяльність, а студенти сприймають і аналізують її, а потім самостійно виконують поставлені завдання; 4) псевдоперевернутий клас (Faux-Flipped Classroom). Застосування цієї форми буде доцільним у випадку, якщо немає впевненості, що студенти самостійно готуватимуться вдома. Така модель дозволяє студентам дивитися відео на уроці а після цього виконувати відповідні завдання та, за потреби, одержувати індивідуальні консультації педагога; 5) груповий перевернутий клас (Group-Based Flipped Classroom). Ця модель спонукає студентів вчитися один в одного, у процесі інтерактивної взаємодії одержувати правильні відповіді, знаходити ефективні способи отримання інформації, шляхи проведення наукового дослідження тощо. Для застосування моделі студенти мають за власним бажанням або за рекомендацією викладача об’єднатися в групи, ознайомитися з відповідними матеріалами. А на заняттях працювати разом над певною науковою проблемою;
6) віртуальний перевернутий клас (Virtual Flipped Classroom) дозволяє організувати роботу студентів так, щоб весь процес навчання відбувався дистанційно: викладач пропонує студентам матеріал для перегляду, завантажує практичні завдання, консультує он-лайн, проводить тестування і виставляє підсумкові бали. Головне – розпочати вивчення відповідного матеріалу із самостійного опрацювання теорії, так, як це відбувається за принципами «Перевернутого класу»; 7) «перевернутий» викладач (Flipping The Teacher) передбачає, що не обов’язково всю роботу має виконувати викладач – готувати або шукати відеоматеріали, формувати практичні завдання, консультувати, перевіряти роботи. Певні види робіт можуть виконати студенти, а викладач спостерігатиме за тим, як буде організовано процес навчання, як буде представлена інформація і надаватиме, у разі необхідності, допомогу.
1.2. Як підготувати матеріали і перевірити результати
1) Знайти готові матеріали. Підготовчі матеріали для учнів відповідно до потреб конкретного уроку можна зібрати різними способами. Це можуть бути окремі сторінки з підручника, можуть бути фрагменти текстів, зібрані вчителем, графіки, фотографії, схеми та багато інших, які є придатними для представлення проблеми і реалізації мети. Умовою є лише те, щоб кожен учень мав рівний доступ до підготованого контенту. Перевагою використання готових матеріалів є як заощадження часу, так і легкість їх передачі учням (досить дати лінк).
2) Опрацювати власні матеріали. Другий спосіб отримати матеріали для учнів – це підготувати їх самостійно. Перевагою є, насамперед, те, що такі матеріали учитель може редагувати, модифікувати, копіювати, скорочувати, доповнювати і публікувати).
3) Впорядкування контенту. Коли ми вже знайдемо потрібні матеріали і доповнимо їх тими, які самі опрацювали, з’являється наступна проблема: як їх впорядкувати і як передати учням? Правилом «перевернутого класу» є те, що це вчитель вказує конкретні матеріали; недостатньо подати їх в загальному вигляді, наприклад, обраний підручник, інтернетсторінку чи порекомендувати учням, щоб вони вписали в google запропоновану проблему і ознайомились з будь-яким матеріалом на задану тему. Кожен з учнів повинен ознайомитись з тим самим обов’язковим матеріалом. Якщо захоче дізнатись більше – може шукати, але це вже додаткове завдання. Найпростішим рішенням є створення списку лінків і пересилання їх учням електронною поштою. Однак, чим популярнішою стає стратегія гібридного навчання (яке поєднує стаціонарне та також неоціненною є можливість використання технологій: презентації, схеми, графіки, бази понять, власні відео, тим більше з’являється інструментів, які дають можливість накопичувати матеріали, подані у різній формі в одному місці. До таких інструментів можна включити блоги (в пості збираються матеріали, а учневі висилається один лінк).
4) Створити можливість для проведення самооцінки. Під час роботи на відповідному уроці, тобто тоді, коли вчитель знову є відповідальним за підготовку для учнів завдань, критично важливо спланувати такий підсумовуючий елемент, за допомогою якого учні перевіряють, чи вони опанували те, що ви планували вивчити. Це важливо, оскільки пов’язується з ідеєю видимого навчання – на результат не можна чекати занадто довго – добре, щоб учні відразу могли побачити, що після уроку (і роботи, яку вклали в підготовку) вони вже щось знають. Можна запропонувати прості способи перевірки знань: підсумкову розмову, зачитування створених матеріалів та прив’язку їх до індикаторів, окреслених на початку роботи, можливо, навчальну гру. Можна запропонувати також цікаве для учнів використання мультимедіа: інтерактивну вікторину в додатку www.getkahoot.com або www.triptico.com, завдання в www.learningapps.com чи тести у www.quizlet.com4.
1.3. Переваги перевернутого навчання
Безперервний доступ до навчання. Завдяки перевернутим класам і доступу 24/7 до завдань учні можуть у будь-який час та у будь-якому місці отримувати знання і виконувати завдання. Потрібен лише ґаджет.
Індивідуальний темп. Кожна дитина – це окрема особистість. Одним для вивчення граматичної структури Present Simple достатньо буде один раз переглянути відео, а іншим знадобиться ще декілька.
Перевагою домашнього ознайомлення з матеріалом при перевернутих класах є те, що дитина не обмежена у часі. Вона може опрацьовувати матеріал і повертатися до його повторення необхідну кількість разів. Студент може на будь-якому етапі навчання поставити відео на паузу та виокремити питання, які згодом обговорить з усіма на занятті.
Однаковий рівень знань і підготовки для кожного. Модель «перевернутого навчання» допомагає всім знаходитися на рівних завдяки індивідуальному темпу підготовки. Як результат, школярі мають однаковий обсяг засвоєного матеріалу, активно взаємодіють, вчаться шукати компроміси й створюють цікаві групові проєкти.
Більше часу для практики. У вивченні англійської мови практика посідає дуже важливе місце. Наші методисти зустрічали людей, які мали блискучі теоретичні знання, але під час спілкування з іноземцями ніяковіли та просто стинали плечима.
Перевернутий клас – чудова можливість більше говорити англійською, удосконалювати вимову та краще сприймати мову на слух. На заняттях учні 70% часу вчаться застосовувати отримані теоретичні знання на практиці.
Підвищення мотивації. Ми живемо у конкурентному світі й діти тут не виняток. Вони прагнуть бути першими у футболі, карате, музиці чи танцях. Принцип перевернутих класів дає можливість відчути себе лідерами у навчанні. Згідно з нашим дослідженням цей підхід краще заохочує вивчати англійську та допомагає збільшити успіхи студентів на 10-15% у перші три тижні.
Подолання психологічного бар’єру та розвиток відповідальності. Принцип перевернутих класів дозволяє викладачу побачити реальні досягнення дитини та розуміти її рівень підготовки до занять. Самостійне виконання завдань є важливою складовою навчання, яка допомагає розвинути відповідальність. Від вчасного виконання вправ залежить обізнаність у матеріалі та активність на уроках. Засвоєний вдома теоретичний матеріал дозволяє дитині краще зрозуміти, що чекатиме на неї під час уроку, а значить і впевненіше себе почувати.
Корисне використання екранного часу. Однією з проблем, яка непокоїть батьків є надмірне використання школярами мобільних телефонів, планшетів та комп’ютерів. У своїх роботах науковці застосовують термін «Screen Time», який характеризує час, проведений за екранами будь-яких ґаджетів.
Спеціалісти радять оптимізувати активність школярів в інтернеті та зробити її максимально корисною. Перевернуті клас – це можливість споживати якісний навчальний контент в інтерактивній та цікавій формі. Замість гортання стрічки у соцмережах дитина вивчатиме англійську та розвиватиме свої знання.
1.4. Недоліки методу «перевернутого класу» та шляхи їх вирішення
Разом з великою кількістю переваг технологія «перевернутого класу» має певні недоліки:
Щоб уникнути ситуації, коли більша частина учнів не ознайомилась з матеріалами уроку, варто поступово залучати учнів, користуючись окремими додатками під час уроку.. Обов’язково також обговорити під час вступного уроку, як працюють інструменти і способи збору інформації – учні знайдуть те, що повинні вивчити. Іншою можливою причиною є те, що матеріал був для учнів занадто великим або ж занадто складним. Використання самого методу завжди залежить від класу, з яким ми працюємо. Підбір завдання також має велике значення. Коли починається робота за методом «перевернутого класу», варто запропонувати легше і менш комплексне завдання. З таким викликом впораються навіть менш вмотивовані учні. Використання самого методу не повинно базуватися на великій кількості матеріалів, хоч добре, коли вони різнорідні, оскільки учні працюють у різні способи. Наприклад: якщо учні мають проблему з розумінням змісту, переданого фільмом, можна до такого уроку додати, наприклад, список ключових слів, якими можна буде керуватись під час роботи з фільмом. Може, варто передбачити вказівки для учнів, які їм підкажуть, як найкраще працювати, яку стратегію застосувати – це важливо, оскільки на вміння вчитися дуже сильно впливає досягнення учнями успіху. Деяким учням просто не хочеться працювати, тому що вони зовсім не звикли до того, щоб щось робити, коли перед ними немає вчителя, який нагадує, стежить, свариться, карає. Технологія «перевернутого класу» вимагає самостійності, самодисципліни та відчуття відповідальності за своє навчання. Для багатьох учнів брак цих умінь і навичок буде створювати бар’єри. Окрім того, в учнів комп’ютер надалі асоціюється із атрибутом розваг, необов’язково з навчанням, особливо шкільним. У такому разі дехто із вчителів повторно подає матеріал у класі. Однак, це шкідливо, оскільки учні, котрі першого разу не ознайомились із матеріалом вдома, і перед наступним уроком цього не зроблять. Звичайно, завжди знайдуться такі, котрі гірше підготуються. Доцільно так запланувати завдання на уроці, щоб на практиці показати учням, що підготовка до уроку «оплачується», бо так вони можуть краще дати собі раду із завданнями. Власне, такі вправи, що покажуть наслідки непідготовленості, унаочнять їм з часом, що робота в команді полягає в тому числі у спільному внеску до роботи кожного з членів групи. Тому не тільки оцінка, але й саме «відставання» від групи, виключення з активності на уроці – спричинить поступові зміни.
РОЗДІЛ 2. Практичне застосування технології «перевернутий клас» на уроках англійської мови
The state of modern society constantly makes all teachers and me in particular use flipped teaching which is a specific variety of blended instruction in which traditionally in-class activities (especially lectures) my students usually do as homework, while traditional homework activities (like working through practice exercises) are done in class. A typical example of a flipped class is one in which the teacher pre-records the lectures, posts the recordings for students to watch before class, and then assists the students as they work through assignments during class time.
Students are assigned the “homework” of watching video lectures and reading any materials relevant to the next day’s class. During class time, students practice what they’ve learned through traditional schoolwork, with their teachers freed up for additional one-on-one time.
Students are given access to learning materials, usually through online video and content, allowing them to attend the class with a basic knowledge of the topic. Classroom time is then spent with students putting their knowledge into practice and expanding their understanding.
I am currently working with the book Nersysian and Pirozhenko, English (10 and 11 form).
And I am going to show how I use the approach “flipped classroom” in my teaching practice.
Form 10, unit 1, lesson 3, “Achieving the victory”.
Vocabulary
Ex.1 p.18
These words students learn/revise at home with the help of quizlet.com.
The same they do with vocabulary from ex.3.
Also, I add all new words of the unit to the quizlet cards. That will definitely help weak students to be more confident during the lesson.
Reading
Students have to read the text at home and mark the sentences T/F. In addition to this the teacher can upload the video about any extreme sports or activities. Then at the lesson students discuss the questions of this exercise and talk about the text. If teacher wants to make the task easier, he/she can prepare wordlist with translation/explanation in Wordwall or Quizlet.
Listening
To my mind, there are two ways to use flipped learning in this exercise.
First, teacher can offer just think about the questions and be ready for discussion at the lesson. Second, listen to the audio at home, pause when necessary, check the meaning of new words in a dictionary. It depends on the amount of time which is going to be available during the class and of course responsibility of students – be they ready for the lesson or not.
Grammar
In this unit the task is to revise and learn deeply Present Perfect and Present Perfect Continuous.
The teacher can make a recording with his/her own explanations or upload the video from the Net.
https://www.youtube.com/watch?v=cUbV5B8ieck
https://view.genially.com/607374f48372ff0d2a9d5a7f/presentation-present-perfect
Speaking
In this speaking task it is a good idea to learn the expressions from exercise 12 at home and practice in class. To memorize the phrases teacher can make flashcards using https://www.baamboozle.com or https://app.genially.com.
I`ve opened this approach recently and I am sure that it will definitely help me and my students to use the class time in more effective way.
ВИСНОВОК
Інтерес до «перевернутого навчання» постійно збільшується. Перенесення подачі теоретичного матеріалу за межі класної кімнати допомагає виділяти більше часу для практичного застосування знань на уроках. А це є великим плюсом у наш час. Адже одна з головних задач, яка постає перед учителем, навчити дітей вчитися самостійно, застосовувати свої знання на практиці, вміти критично мислити та знаходити потрібний матеріал самостійно. Недарма концепцію «перевернутого класу» називають методикою XXI століття. Уроки за такою технологією варто використовувати, коли обсяг матеріалу досить об’ємний, а часу на його вивчення мало. Тоді здобувачі освіти стають активними учасниками навчального матеріалу. Ця технологія дозволяє покласти відповідальність за знання на самого здобувача освіти, тим самим дати йому стимул для подальшої творчості, а завдання учителя спрямувати цей процес навчання у русло практичного застосування отриманих ним знань. XXI століття дає нам безліч можливостей для творчості та освітніх експериментів.
Технологія «перевернутого класу» сприяє реалізації особистісно орієнтованого підходу в навчанні. Викладачі вже не є основним джерелом інформації. Вона допомагає студентам здобувати знання автономно, розвивати вміння самостійно планувати й ефективно організовувати свою навчальну діяльність і самим нести відповідальність за своє навчання. Акцент переноситься на процес пізнавальної діяльності, у ході якої студент сам відкриває для себе нові знання. Змінюється роль викладача, він стає наставником, консультантом, помічником. Успішність студентів, які навчалися за технологією «перевернутого класу», є вищою, порівняно з тими, хто навчався за традиційною моделлю.
Поява інтересу до предмету; зростання активності учнів; розвиток педагогіки співпраці; доступність інформаційнокомунікаційних технологій; неможливість списувати домашнє завдання; легкий доступ учнів до навчальних ресурсів у будьякий час; особистісний розвиток учнів; реалізація диференційованого підходу; використання популярних гаджетів та новітніх технологій; діагностика навчальних досягнень учнів за допомогою ІКТ.
Студенти мають можливість працювати у зручному для себе темпі, зупиняючи запис, повторюючи його та знаходячи необхідну додаткову інформацію чи роз’яснення в мережі Інтернет та довідниках.
«Перевернутий клас» сприяє інтенсивному обміну поглядами та ідеями всіх учасників навчально-виховного процесу, спонукає їх до активної взаємодії для досягнення освітніх цілей та забезпечує зворотній зв’язок між викладачем та студентами.
Зміна ролі викладача, який перетворюються з головного транслятора знань на помічника, консультанта, організатора і координатора різних видів діяльності студента. Роль студентів також змінюється: вони перестають бути просто спостерігачами, а самі відповідають за знання, спрямовують навчальний процес та шукають практичне застосування цим знанням. Відповідно, студенти стають відповідальнішими за власні результати навчання.
БІБЛІОГРАФІЧНОГО ОПИСУ ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Характеристика джерела |
Приклад оформлення |
Книги |
|
Один автор |
|
Два автори |
|
Чотири і більше авторів |
|
Частина видання |
|
Тези доповідей, матеріали конференцій |
|
Статті із продовжуваних та періодичних видань |
|
Інші видання |
|
Електронні ресурси |
|
1