Технологія роботи лобзиком

Про матеріал

Технологія роботи лобзиком

Мета уроку

Формування предметних, соціальних, загальнокультурних, здоров'я зберігаючих компетентностей:

Навчальна:

формування практичних умінь та навичок роботи з лобзиком;

закріплення знань про фанеру та ДВП.

Розвиваюча:

розвивати в учнів вимірювальну точність, окомір.

Виховна:

виховувати акуратність, виконавчу дисципліну, терпіння та творче ставлення до праці.

Перегляд файлу

Тема уроку:

Технологія роботи лобзиком

Мета уроку

Формування предметних, соціальних, загальнокультурних, здоров'я зберігаючих компетентностей:

Навчальна:

  • формування практичних умінь та навичок роботи з лобзиком;
  • закріплення знань про фанеру та ДВП.

Розвиваюча: 

  • розвивати в учнів вимірювальну точність, окомір.

Виховна:

  • виховувати акуратність, виконавчу дисципліну, терпіння та творче ставлення до праці.

Об’єкт навчальної праці: випиляний лобзиком виріб по контуру розмітки.

Обладнання: фанера (4-5 мм), лінійка, олівець, копірка, ескіз, лобзик, свердло, шуруповерт, проектор, комп’ютер                  

Тип уроку: формування практичних вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- перевірка присутніх;

- призначення чергових.

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Вправа «Закінчіть речення»

  •                                    Для криволінійного випилювання фанери використовують столярний інструмент... (лобзик)
  •                                    Для виготовлення фанери використовують... (шпон)
  •                                    Порода деревини, яка навесні має смачний сік і з якої виготовляють фанеру... (береза)
  •                                    Основна частина ручного лобзика — металева... (рамка)
  •                                    Під час випилювання лобзик тримають за...(ручку)
  •                                    Різальна частина лобзика... (пилочка)
  •                                    Для кріплення пилочки в рамці лобзика використовують... (затискачі)

 

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності

Демонструю учням вироби із фанери, які мають криволінійні контури та різні типи ножівок, які вивчали на минулому уроці

 - Яким із вам відомих інструментів можливо випиляти такі складні криволінійні контури?

Висновок,  неможливо столярною ножівкою випиляти ці вироби, для такої роботи потрібний якийсь інший, особливий інструмент. Діти визначають різницю між інструментами. Висновок: тонким полотном легко випилювати різноманітні криволінійні контури.

Сьогодні ви навчитеся правильно і безпечно користуватися лобзиком, розуміючи його безпосереднє призначення.                      

Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  Засвоїти основні правила роботи лобзиком, навчитися технології виконання випилювання. Також у процесі роботи ви освоїте техніку самоконтролю під час випилювання.

 

ІV. До початку роботи методом розповіді повторити та ознайомити учнів з наступним матеріалом:

Випилювання лобзиком

Лобзик призначається для випилювання по фанері або тоненьких дошках, криволінійних профілів ( демонструю лобзик).

  •                        Будова лобзика. Пилочки, правила і прийоми їх  закріплення

 

 

  1, 5 - затискачі; 2 - пилочка; 3 - рамка; 4 - ручка.

       

Металевий лобзик являє собою рамку, яка нагадує букву П, на вільних кінцях якої поміщені гвинтові затиски і  ручка. У затискачі вставляють пилочку. Обов'язкова умова гарної роботи лобзика - це натяг закріпленої пилочки, що досягається здавлюванням вільних кінців лобзика перед закріпленням.

 Порядок закріплення пилочки: спочатку її міцно закріплюють у нижній гвинтовий затиск біля ручки, причому зуби пилочки повинні бути нахилені також у бік ручки. Перед закріпленням у другому (верхньому) затиску варто здавити вільні кінці лобзика і, вставивши інший кінець пилочки у верхній затиск, міцно закріпити його цим затиском. Гарний натяг пилочки забезпечує нормальну роботу лобзика, тобто точне проходження пилочки по сліду нанесеного на фанеру малюнка, що є обов'язковою умовою при виконанні випилювання, особливо дрібних орнаментів.

 

 

 

Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці (інколи її називають «ластівчин хвіст» ),

 який прикріплюють до робочого стола струбциною і шило, яке потрібне для проколювання наскрізних отворів у заготовках із фанери та ДВП у разі випилювання внутрішнього контуру. Шило повинно мати вістря не округлої, а гранчастої форми.

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку і притримують лівою (для правшів) рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилка рухалась точно по лінії контуру.

 

Працюють сидячи і слідкують, щоб пила рухалась під лінією розмітки, залишаючи припуск на обробку. Частота руху 60-100 подвійних ходів за хвилину.

Перш ніж приступити до роботи, інструменти треба привести в робочий стан, випробувати і підготувати все необхідне для роботи.

 

  •                        Підготовка матеріалу  до роботи

Як матеріал для випилювання використаємо фанеру  товщиною 3-5 мм, але високої якості. Перед нанесенням малюнку через копірку варто оглянути ребра взятого шматка фанери; якщо є навіть невелика ділянка, де середній шар чи шари мають «порожнечу», такий шматок використовувати не можна. Варто звернути увагу на нерівності фанери, сховані порожнечі і наявність у верхніх шарах сучків - при випилюванні вони можуть відскочити. 

 

3. Інструменти і пристосування для випилювання лобзиком.

Для випилювання виробів з фанери необхідний такий набір інструментів і пристосувань: металевий лобзик, тонке шило з ручкою, невеликі напилки або надфілі, копіювальний папір (копірка), лінійка, олівець, спеціальна дощечка з струбциною, столик для випилювання.

 

 

 

 

4 . Переведення малюнку на фанеру чи на інший матеріал

 

Розташовувати  малюнок на фанеру потрібно компактніше, щоб відходів було якнайменше. При копіюванні малюнку  на фанеру все треба зафіксувати кнопками. При цьому широку сторону малюнку потрібно розташовувати на фанері уздовж лінії, по якій фанера гнеться легше, а вузьку - поперек цієї лінії. Обводити малюнок  потрібно олівцем, намагаючись точно дотримуватись лінії малюнка. Закінчивши копіювання, обов'язково треба перевірити, чи немає пропусків у дрібних контурах орнаменту. 

 

5. Правила випилювання

При випилюванні намагайтеся не нахиляти лобзик, тримаєте його вертикально, вільною рукою повертайте фанеру з малюнком так, щоб лінія малюнку підходила під пилочку, а не навпаки, причому пилочка повинна увесь час знаходитися в круглому отворі фіксуючої дощечки.

 

При дуже крутих поворотах потрібно зробити спеціальні рухи лобзиком, не натискаючи на пилочку і поступово повертаючи фанеру.

Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки (а)  , а потім — зовнішній (б).

 Для випилювання внутрішніх контурів орнаменту деталей потрібно в них зробити отвори. Для цього тонким шилом з ручкою проробляють отвори у фанері для пилочки. У такий отвір знизу фанери вставляють верхній кінець пилочки і закріплюють його у верхньому затиску, а нижній кінець пилочки закріплений у нижньому затиску. Щораз треба не забувати здавлювати рамку лобзика для натягу пилочки. Шило буде входити у фанеру з меншими зусиллями, якщо кисть руки із шилом буде робити обертальні рухи (одночасно з натиском, що проколює).

Випилявши внутрішні контури, підкручують верхню гайку, звільняють кінець пилки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішній контур.

 Отвір у фанері для пилочки можна також зробити невеликим дрилем з діаметром свердла 2 мм. Рекомендується також отвір розміщати в середині контуру, що випилюється, і не близько від лінії контуру, щоб виникаючі дрібні тріщинки навколо отвору були вилучені від лінії пропилу.

Випилювання варто починати із середніх контурів орнаменту. Працювати потрібно при гарному освітленні, щоб уникнути помилок і сходів з лінії малюнка.

При роботі з лобзиком треба сидіти не згинаючись, перерви для відпочинку треба робити через  15-20 хв.

Утворений деревний пил після роботи потрібно змітати щіткою-зміталкою і приміщення провітрити.

 Щоб після обробки деталі міцно трималися і не розпадалися, треба отвори для шипів випилювати, виходячи з товщини узятої для роботи фанери. При обробці шип повинен входити в паз з легким зусиллям.   Іноді можна з'єднувати деталі «у замок».  Пази варто випилювати трохи менше потрібного розміру, шипи - більше. Підгонку відповідних з'єднань варто робити невеликими напилками або надфілями і шліфувальним папером.

Надфілі або невеликі напилки із середньою насічкою необхідно мати для зачищення країв зовнішніх і внутрішніх пропиляних контурів. Напилків (надфілів) як мінімум треба три: круглий, плоский і тригранний. Рух напилком (надфілем)  при зачищенні по краю пропила краще робити під гострим кутом.

Для зачищення поверхні фанери після випилювання використовують дерев'яні бруски розміром 100X150 мм, обгорненим шліфувальним папером.

  Випиляні і зачищені деталі треба зібрати без клею для перевірки правильності виготовлення, після чого деталі роз'єднати і, змазавши клеєм шипи, - зібрати. Зібраний на клею виріб краще зв'язати міцною ниткою і покласти на просушування. Склеювати деталі можна будь-яким клеєм для дерева, але краще використовувати світлі сорти клею (найкраще - ПВА), швидкосохнучі і не залишають плям. Також можна рекомендувати казеїновий клей, особливо міцний і водостійкий.

 

Правила пиляння лобзиком

1.  У процесі роботи сидіти прямо.

2.  Лобзик тримати перпендикулярно до фанери.

3. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вгору-вниз, не натискувати сильно на пилку, щоб вона не зламалася.

4. Кожні 15—20 хв робити перерву.

 

V. Практична робота

Перед тим, як розпочати практичну роботу, провожу дидактичну гру.

Гра «Виправ помилку»

Учитель зачитує правила і прийоми випилювання, у яких є хибні й неточні твердження, учні виправляють помилки.

       -  У процесі роботи необхідно стояти (сидіти) прямо.

        - Лобзик тримати під певним кутом (перпендикулярно) до фанери.

       -  Пиляти рівномірно, сильно (не сильно) натискаючи на пилочку.

       -  Пиляючи, лобзик пересувають дуже швидкими (повільними) рухами.

  •                На згинах контуру лобзик (фанеру) повільно повертають, не припиняючи руху в пропилі.

Форма організації праці: індивідуальна.

Завдання:.Випиляти лобзиком по контуру розмітки

Обладнання і матеріали: столярний верстат, копіювальний папір, олівці, кнопки або скріпки, лобзики, запасні лобзикові пилки, столик-підставка шліфувальний папір, шило, заготовки з фанери.

Чергові учні роздають інструменти, матеріал, завдання для виконання роботи, картки жовтого і червоного кольору.

Учитель наголошує: якщо в учнів виникнуть запитання, то вони мають підняти вгору жовту картку, якщо потрібна термінова допомога вчителя, піднімають червону картку.

Послідовність виконання роботи

1.    За завданням учителя ознайомся з орієнтовними об’єктами праці.

2.    Підбери заготовку потрібних розмірів.

3.    Перенеси зображення за допомогою копіювального паперу.

4.    Випиляй виріб.

5.    Здійсни контроль якості виконаної роботи.

6.    Кінцеву обробку та оздоблення виробу виконай після вивчення наступних тем.

     Вступний інструктаж

Звертаю увагу дітей на дотримання правил безпеки

Методом «незакінчене речення» - кожен по черзі завершує речення: «Під час роботи необхідно…»)

Працюючи лобзиком, необхідно дотримуватися таких правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.

1.    Працювати в халаті або фартуху з нарукавниками та в береті або косинці

2.    На робочому місці мають знаходитися лише ті інструменти й предмети, які безпосередньо потрібні для виконання практичного завдання.

3.    Користуватися слід лише справним, добре налагодженим інструментом.

4.    Інструменти й пристосування слід розташовувати на верстаку таким чином, щоб вони не виступали за межі верстака й не падали додолу.

5.    Випилювальний столик має бути надійно закріплений.

6.    У процесі роботи слід сидіти прямо

7.    Пилочку лобзика слід тримати перпендикулярно до заготовки.

8.    Пиляти потрібно рівномірно, виконуючи рухи вгору-вниз, не натискаючи сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.

9.    Пальці рук не можна розміщувати близько та навпроти руху пилочки.

10.    Через кожні 10...12 хв треба робити перерву.

11.    Працюючи інструментом, не можна відволікатися і заважати працювати іншим.

Поточний інструктаж

Під час роботи звертати увагу учнів на те, щоб:

  •     лобзик тримати перпендикулярно до заготовки;
  •     під час роботи сидіти прямо;
  •     станок лобзика повинен рухатись на рівні плеча працюючого;
  •     пиляти рівномірно, не натискаючи сильно на пилочку, щоб вона не зламалась;
  •     тиск на пилочку може бути таким, як на олівець під час малювання;
  •     через кожні 10-12 хв робити перерву для того, щоб пилочка охолола.

Заключний інструктаж:

Здача інструментів, пристроїв і матеріалів.

Прибирання робочих місць.

Загальний аналіз допущених помилок у ході виконання практичної роботи та шляхи їх виправлення.

 Перевірка й характеристика виконаної кожним учнем роботи. Демонстрування найкращих виробів, представлення виробів із дефектами та пояснення причин їх виникнення і способів усунення

 

 

VІІ. Підсумок уроку

Рефлексія

  •                 Що робили на уроці?
  •                 Що вдалося найкраще?
  •                 Над якими уміннями ще необхідно працювати?

Заключна частина:

  •            виставлення оцінок за роботу на уроці

 Домашнє завдання:

  •            Опрацювати § 8,9 ( Трудове навчання (для хлопців): підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів / Б.Н.Терещук, В.К. Загорний, В.М. Гащак,  Р.Н. Лещук К.:Генеза, 2013)
  •            підготувати інформацію про відомих майстрів, які займаються випилюванням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Модель гелікоптера

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

Для випилювання виробів з фанери, ДВП необхідний такий набір інструментів і пристосувань

Ножівка, рулетка, стамеска, лобзик, копірка, спеціальна дощечка з струбциною, випалювач;
Лобзик, шило,надфілі, копірка, лінійка, олівець, спеціальна дощечка з струбциною;
Рубанок, лобзик, шило, молоток, копірка, , спеціальна дощечка з струбциною;
Усі відповіді вірні.

 


 

Після роботи роботи деревний пил потрібно

 

змести рукою;
здути;
змести щіткою-зміталкою;
не прибирати, для цього є прибиральниця.
 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
9937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку