Текст і його ознаки: тема і основна думка. Поділ тексту на мікротеми. Абзацні відступи.

Про матеріал
Навчити учнів визначати тему та основну думку тексту, мікротему, абзац, розширити знання учнів про українські народні традиції, формувати шанобливе ставлення до родинних та народних традицій, виховувати любов до рідного краю, розвивати пам'ять, логічне мислення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Зібратися разом – це початок, Триматися разом – це прогрес, Працювати разом – це успіх!

Номер слайду 2

Текст і його ознаки: тема і основна думка. Поділ тексту на мікротеми. Абзацні відступи.

Номер слайду 3

Мета уроку: - повторити та узагальнити знання про основні ознаки тексту, - ознайомитись із поняттями «мікротема», «абзац»; - удосконалити навички визначати мікротеми, абзаци; - розвивати логічне мислення, аналітичні здібності, вміння зіставляти мовні явища, робити висновки; - виховувати увагу до слова, до традицій українського народу.

Номер слайду 4

Я вишию сорочку кольорову Й по білім світі гордо в ній піду. У ній зустріну пору світанкову, І щастя світле я у ній знайду! Надія Красоткіна

Номер слайду 5

1. Прочитайте два уривки. До кожного з них доберіть заголовки. Уривок 1 За всіх часів і в усіх народів було найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Через століття пройшла ця давня, як і сама історія, оповідка: домашнє осідло тримається на двох хатніх кутах – печі і жорнах. Пісня порушує найтонші струни людини. (Осідло – житло, помешкання; жорна – пристрій для ручного помолу збіжжя)

Номер слайду 6

Уривок 2 Було повір’я в Україні, що сорочка, вишита й подарована на добро, на хороше життя, буде оберігати людину. Сорочку вишивали і дарували не будь-кому, а особливо близьким рідним: дитині, братові, чоловікові. Готуючись до весілля, дівчина вишивала молодому та його батькам сорочки. Виготовлений дівчиною одяг вважався високою формою уваги.

Номер слайду 7

2. Бесіда - Який з двох уривків можна назвати текстом? (Другий) - Чому? (Речення між собою пов’язані, є спільна думка). - Чому виникли труднощі з першим уривком? (Речення між собою не пов’язані). Другий уривок можна назвати так: Вишита сорочка

Номер слайду 8

Евристична гра: - Дайте визначення поняттю «текст». - Які ознБки тексту можна назвати? - Що ж таке тема? - Що є основною думкою тексту?

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Засоби зв’язку між реченнями в тексті: лексичні (повтор слів, синонімічна заміна, використання антонімів, багатозначних слів, спільнокореневих слів, ключових слів); морфологічні (заміна займенниками, використання прислівників, сполучників, часток);

Номер слайду 13

синтаксичні (наявність питань та відповідей, неповних речень, речень з однаковою структурою, вставних слів та речень); інтонаційні (довжина фраз, темп мовлення, інтонація); графічні (розділові знаки, абзацні відступи).

Номер слайду 14

Опрацювання теоретичного матеріалу Отже, ми з вами визначили, що таке текст, його ознаки, тема та основна думка. 1. Прослухайте текст, доведіть або спростуйте думку, що це текст, доберіть заголовок. Визначте абзаци та основну думку кожного абзацу, складіть план.

Номер слайду 15

Вишивка – поширений вид декоративно-прикладного мистецтва. Візерунок та зображення виконується ручним або машинним способом на різних тканинах, шкірі, та інших матеріалах лляними, бавовняними, шовковими нитками, а також бісером, перлами, коштовним камінням. Цей вид мистецтва виник давно. Мабуть, ми ніколи не зможемо довідатися про те, хто і коли вперше здогадався втілити в узорний мотив всю красу оточуючого світу. Вишиванням в Україні займались майже виключно жінки. Для цієї роботи використовувалась кожна зручна нагода. Дівчата змагались між собою в майстерності вишивання. Готуючись вийти заміж, кожна дівчина, як правило, повинна була мати багато різних вишиванок.

Номер слайду 16

Дати відповіді на запитання: - Який заголовок можна дібрати до даного тексту? Яка його основна думка? Скільки абзаців у тексті? Складіть план.

Номер слайду 17

Орієнтовний план 1. Вишивка - вид декоративно-прикладного мистецтва. 2. Техніка виконання зображень. 3. Виникнення даного виду мистецтва. 4. Жіноча справа. 5. Змагання в майстерності. Поміркуйте!!! - Чи можна сказати, що пункти плану визначають основну думку кожного абзацу?

Номер слайду 18

Підсумки. Рефлексія (метод самоаналізу знань, їх значень та меж) Вправа «Незакінчене речення» - На уроці найскладнішим було... - Мені вдалося… Що не вдалося? - Основними ознаками тексту є … - Тема – це … - Основна думка – це … - Я навчився (навчилась) ...

Номер слайду 19

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов… А. Малишко

Номер слайду 20

Домашнє завдання: 1. Прочитайте текст. Доберіть заголовок. 2. Визначте мікротеми, складіть план. 3. Знайдіть складні речення та розберіть їх.

Номер слайду 21

Український рушник - це не просто вишитий шматок полотна. У народі раніше говорили: «Хата без рушників - як родина без дітей». Рушник пройшов крізь віки і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до всіх, щедрість, гостинність. Він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям. У кожній родині, де підростала дівчинка, скриня мала повнитися рушниками. Їх дбайливо оберігали, ними навіть хизувалася - гостям і сусідам неодмінно показували посаг, виготовлений дівчиною на виданні. Дати рушника означало згодитися на шлюб і готуватися до весілля. Візерунки на рушниках мають особливе значення - то ніби обереги від злої сили, від лиха.

Номер слайду 22

Раніше свяченим рушником витирали дитину, щоб збити жар, зв’язували молодих, щоб завжди були разом. З ним виряджали в далеку дорогу батька, сина, чоловіка й коханого. Рушником зустрічали родичів і гостей, ним прикривали хліб на столі. З рушником проводжали людину в останню путь. І в наші часи український народ не розлучається з рушником - традиційним елементом оселі і святковим символом. Вишитий рушник прийшов з тієї ж сивої давнини, що й народна пісня. І тепер, дивлячись у ту саму давнину, ми бачимо не полотно з яскравими нитками, а долю українського народу, вишиту на ньому.

Номер слайду 23

Тож зростайте духовно, друзі! Тягніться до сонця, живіть веселково, Хай не засохне ваше віття! Хай живе і милує покоління рідна мова – мова українців!

Номер слайду 24

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Каленіченко Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
5632
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку