Тема: Складне речення із сурядним і підрядним зв 'язком
«Цей урок, шановні дев'ятикласники, - це своєрідний урок-практикум про складне речення. Ви уже знаєте, яке речення називається складним, які види зв'язку є між простими реченнями у складному, знаєте і види складних речень. Давайте ж разом дещо нове з'ясуємо про складне речення, а саме те, що у складних реченнях можуть бути різні види зв'язку - сурядний та підрядний, сполучниковий і безсполучниковий.
Для цього поглянемо на Таблицю 1.
Різновид |
Речення |
Графічна схема |
Складне речення із сполучниковим сурядним та підрядним зв'язками (сурядне-підрядне) |
1). Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, |
[ ], то [ ], (що).
|
Складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв'язками |
1). Але малюнком тоскним і недбалим Не хоче годувати листопад, |
[ ], і [ ]: [ ]; [ ]: [ ].
|
Складне речення із безсполучниковим зв'язком на основному рівні та сполучниковим у межах компонента, що є складнопідрядним реченням |
1) Хто боязкий, |
(хто), [той], (хто), [той].
|
Складне речення із сполучниковим сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язками |
1) Стояла тиха і по - своєму хвилююча година: |
[ ]: [ ], а [ ], і [ ], (що)
|
Отже, складними синтаксичними конструкціями, називаються багатокомпонентні (більше 2-х частин) речення з різними типами зв'язку між його частинами - сполучниковим та безсполучниковим.
Серед складних синтаксичних конструкцій виділяють такі багатокомпонентні речення:
Складні речення, в яких поєднуються різні види сполучникового (сурядного та підрядного) та безсполучникового зв'язку, називають ще й реченнями мішаного типу. Вони можуть бути різних комбінацій (поєднань) І поєднувати різну кількість компонентів. Це новий тип речень, з якими ви ознайомитесь. А поки що перевірте свої знання про складне речення, виконавши тестові завдання, (за кожне правильно виконане завдання - 1 б.)
Тести:
1 .Складним називається речення, яке складається з:
а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;
б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;
в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.
2.Складні речення утворюються:
а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;
б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;
в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.
З. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:
а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;
в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
4. Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:
а) складносурядне;
б) складнопідрядне;
в) безсполучникове;
г) складнопідрядне з кількома підрядними;
д) складне речення з різними видами зв'язку.
5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:
а) кому;
б) крапку з комою;
в) двокрапку;
г) тире.
6. Які види складного речення відображено на лінійних схемах?
1. [ ], але [ ], ( ).
2. [ ], ( ), і [ ].
3. [ ], [ ], і [ ].
4. [ ], і [ ]: [ ], [ ].
а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.
Які види речень є для вас невідомими? Так. Це речення з різними видами зв'язку. Запам'ятайте, що крім безсполучникових, складносурядних і складнопідрядних речень, в літературі широко вживаються речення із різними видами зв'язку, а саме:
ІІ. Мета нашого уроку: ознайомлення із реченнями зі сурядним і підрядним зв'язком
До складу таких речень може входити два, три і більше речень, при кожному з яких вживаються різні підрядні з паралельною, однорідною чи послідовною підрядністю.
Наприклад: В повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед. (М. Рильський)
Схема: [ ], і [ ], (немов). Це речення складне із сурядним і підрядним зв'язком.
Тренувальні вправи
Спишіть речення, побудуйте схеми, охарактеризуйте речення, виконайте синтаксичний розбір речень. Синтаксичний розбір речення виконайте за поданим зразком!!!
Зразок.
Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове з різними видами зв'язку, з сурядним і підрядним зв'язком (3 речення).
Схема: [ ], й [ ], (якому)
1. У сі вдивляються в зоряне небо, але ніхто нічого там не міг помітити, хоч журавлиний клекіт ставав усе виразнішим (А. Шиян).
2. На небі раптом зашуміло й загуло, неначе сосновий ліс на вітрі, а чорна хмара так швидко росла й бігла, що можна було слідкувати за нею очима (І.Нечуй-Левицький).
3. Ще недавнечко ви не знали, де дітися серед рівного безкрайнього степу, а тут де не взялись гора і ліс по горі густий та високий (Панас Мирний).
V. Запам'ятайте!
У складних реченнях із сурядним і підрядним зв'язком поряд можуть стояти сполучники сурядності й підрядності, кома між ними ставиться лише тоді, коли після підрядного речення немає другої частини парного сполучника (то, так) або сполучника «але».
Наприклад: Закінчили обмолот пшениці, і, поки тік готували до обмолоту жита, Левко був вільний (О. Десняк).
Але: Свій голос є у кожної струни, та струни всі - симфонія єдна, і як дзвенять у злагоді вони, то може все і зробить все людина (М.Рильський).
При збігові сполучників сурядного і підрядного кому ставити ще і тоді, коли підрядну частину речення можна опустити і від цього зміст речення не порушується.
Наприклад: 3 того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газету чи гомоніли про всяку всячину.
Спробуйте опустити підрядну частину.
Міркуйте: зміст речення зберігається, отже ставимо кому перед і, перед коли.
VII. Домашнє завдання
Складіть речення за даними схемами
1. [ ], і [ ], (що).
2. [...і], [і...], (якого).
3. [ ], ( де), але [ ], (що).