В своєму виступі я поділилася власним досвідом формування фізичної культури особистості, враховуючи спеціфіку професій, яким навчаються наші учні та студенти. Сподіваюся, що ця інформація зацікавить моїх колег з інших навчальних закладів.
Текст виступу на цикловій комісії:
Розвиток здоров’язбережувальної компетентності студентів шляхом
розвитку фізичної культури особистості.
Підготувала Л.О.Журавель(з власного досвіду)
Життя і здоров’я дітей та юнацтва – найголовніша цінність суспільства, держави і навчальних закладів освіти, головним завданням і метою діяльності яких є збереження та зміцнення здоров’я підростаючого покоління.
Як відомо, здоров’я дитини – це стан її повного фізичного, душевного та соціального благополуччя. Оскільки, згідно із статистичними даними, повністю здоровими є у ВНЗ не більше 10 % студентів, важливою складовою навчально-виховного процесу в коледжі є формування мотивації до збереження і зміцнення здоров’я, отримування для цього необхідних знань, умінь та навичок. І це завдання всього педагогічного колективу.
У цьому зв’язку педагогічне кредо сьогодення має бути таким: «Даючи знання – не відбирай здоров’я». Фізкультурні паузи має проводити кожен викладач, на кожному уроці з будь-якої дисципліни. І шукати для цього - можливості. Тому слова видатного педагога Ушинського є актуальними завжди: « Дайте дитині одну хвилину порухатися, і вона подарує вам 10 хвилин живої уваги. А 10 хвилин живої уваги краще, ніж година напівсонних занять».
Розвиток фізичної культури особистості в стінах нашого коледжу має на меті озброїти студентів необхідними теоретичними знаннями, практичними уміннями та навичками, враховуючи специфіку обраної професії. Урок фізичної культури від перщої до останньої хвилини чогось навчає студентів. Тільки-но студент переступив поріг спортивної зали, він занурюється в атмосферу набуття знань, необхідних у житті.
Студент має чітко знати особливості обраної професії, а також які професійні захворювання може викликати обрана професія і, маючи пакет знань(теоретичних і практичних) уміти робити профілактику та підтримувати здоров’я на належному рівні. Для цього існує дуже багато засобів.
З цією метою я навчаю студентів виробничій гімнастиці, (розслабляючім) вправам, самомасажу, наприклад, коміркової зони; умінню виконати комплекс лікувальної фізкультури при болю в спині, суглобах. Знайомлю з системою вправ японця Кацудзо Ніші. Вібраціонна вправа «золота рибка», вправа для капілярів «радість немовляти» - подобаються студентам. Елементи кінезітерапії професора Сергія Бубновського давно використовуємо на уроках. Вчу студентів виконувати ранкову гімнастику, вправи з гімнастичними палицями, лавами, гантелями, м’ячами, обручами, скакалками, еспандерами, фітболами. Навчаю вправам на дошці Євмінова, знайомлю з вправами системи йога для релаксації, шейпінг, аеробіка, стретчинг та іншими. Студентів дуже мотивує музичний супровід. Тому музика на уроках стала нормою.
Студент, який працює на комп’ютері має володіти комплексом розслаблюючих вправ для очей, комплексом для зняття застійних явищ в органах малого тазу, комплексом для профілактики варикозного розширення вен. Приклади комплексів опрацьовуємо на уроках.
Мотивуючи студентів до занять фізичними вправами, пояснюю, чому і якими засобами необхідно зміцнювати пальці, розвивати моторику, тактильну чутливість, швидкість в рухах, застосовую при цьому різний інвентар, спортивні та рухливі ігри.
Для зміцнення м”язів черевного пресу, спини, плечового поясу, ніг студентам необхідно застосовуваним зусилля, і навіть значні на кожному уроці і навіть вдома. А вони або не хочуть, або не навчені. Що робити? Пов’язую з життям, навожу приклади. Дівчині необхідно займатися фізичними вправами, бо вона майбутня мама, вона хоче бути привабливою, стрункою, здоровою. Вміти постояти за себе, захистити свою дитину. Показую відповідне відео. Юнак - майбутній захисник вітчизни, своєї родини. Має бути сильними, витривалим, загартованим фізично і психічно, мати привабливий вигляд. Ось ще приклад мотивації: Чому необхідно навчитися грати у волейбол, тому, що на всіх майданчиках світу грають саме у волейбол, а це міжнародний засіб спілкування. І т д. Вчу студентів не боятися труднощів, а долати їх. Приклад: Валентин Дікуль, який після перелому хребта через 6 років ціною неймовірних зусиль відновив своє здоров’я. Ставлю прості завдання, поступово ускладнюючи їх. Даю зрозуміти, там, де один не може справитися, гуртом легко. Вчу жити в соціумі: бути пунктуальним, обов’язковим. Вчу працювати у команді, використовуючи безліч рухових ігор та естафет, розвиваю увагу. Вчу наполегливості, взаємодопомозі, взаємопідтримці, уміти бути задоволеним своїм результатом, не заздрити, а радіти успіхам товаришів. Вчу нарешті бути вдячним. Вчу дякувати викладачу за урок, звичайно, якщо студенту урок сподобався.
Вчу студентів правилам особистої гігієни, самоконтролю за власним здоров’ям: сон, апетит, настрій, рухова активність, вимірювання ЧСС, дотримування режиму дня, правилам загартування повітрям, сонцем, водою. Розповідаю про систему Парфірія Іванова - унікальну людину. Вчу правилам раціонального харчування, водного режиму. Вчу свідомо та якісно виконувати ті чи інші вправи, виконувати вправи з групою студентів. Заохочую до цього. Вчу історії виникнення видів спорту, правилам змагань, вчу дотримуватися цих правил. Готую психологічно студентів до участі у змаганнях на першість групи, коледжу, міста. Вчу відповідальності, патріотизму. Адже славить державу не влада, славить державу спорт. Тому в рамках днів науки та творчості підготувала презентацію «Українські жінки в спорті».
Успіхи студентів висвітлюємо на сайті коледжу, у міській пресі. Фото кращих спортсменів коледжу прикрашає стенд «Спортивна гордість коледжу»
Пояснюю, що кожен має найти ту систему вправ, яка підходить і подобається саме вам, приносить користь, дає позитивний результат. Адже, як сказав Моссо: «фізичні вправи можуть замінити багато ліків, але жодні ліки в світі не можуть замінити фізичні вправи». На щастя є студенти, які вже зробили вибір. Це члени збірної команди коледжу з волейболу. баскетболу, настільного тенісу, які регулярно тренуються. Є студенти, які регулярно відвідують фітнес клуби міста або коледжу, або самостійно займаються вдома, виконуючи завдання викладача.
Тому висновок такий - завдання коледжу – перш за все виховати компетентну особистість, здатну як до оволодіння необхідними знаннями, вміннями, та навичками так і здатну, брати відповідальність за власне здоров’я на себе, підтримувати його на належному рівні, використовуючи набуті знання.
.