Виховання у студентів відповідального ставлення до свого здоров я та здоров я оточуючих - це актуальна тема. Я намагалася продемонструвати власні підходи до вирішення цього питання. Буду рада, якщо моя інформація сподобається колегам.
Текст виступу на засіданні класних керівників
«Виховання у студентів відповідального ставлення до свого здоров’я і здоров’я оточуючих, як найвищих індивідуальних і суспільних цінностей.
Підготувала викладач Журавель Л.О.
«Фізичні вправи можуть замінити безліч ліків, але жодні ліки в світі не можуть замінити фізичні вправи» . Альфред де Мюссе
«За допомогою фізичних вправ і стриманості велика частина людей може обійтися без медицини». Джозеф Аддісон
Закон України «Про загальну середню освіту» одним з головних завдань визначає виховання свідомого ставлення учнів до свого здоров’я та здоров’я інших, формування засад і гігієнічних навичок здорового способу життя, збереження і зміцнення їх фізичного, психічного здоров’я. Ці ж завдання визначені й у Державних стандартах початкової та базової повної середньої і вищої освіти.
Одним із шляхів досягнення цієї мети є навчання учнів та студентів відповідальному ставленню до свого здоров’я та здоров’я людей, що їх оточують, як до найвищих індивідуальних і суспільних цінностей, формування через освіту навичок здорового способу життя.
Рекомендації, які я даю студентам:
Встановіть для себе оптимальний режим дня. Лягайте спати сьогодні, а вставайте завтра. Визначте для себе час коли б ви могли харчуватися, працювати й відпочивати. Включіть до свого режиму дня певне фізичне навантаження, що спричиняє посилене виділення ендорфінів у кров.
Ендорфіни викликають стан своєрідної ейфорії, відчуття радості, фізичного і психічного комфорту, затамовують почуття голоду, болю, невпевненості у собі, отже, значно покращують психоемоційний фон людини. Рекомендую застосовувати фізичне навантаження такого об'єму й інтенсивності, від якого б не відчували гострого виснаження, а навпаки, щоб це сприяло гарному самопочуттю. До активних занять фізичними вправами можна включати: прогулянки на свіжому повітрі, бажано на території парків й озеленених місць, біг підтюпцем, використання комплексів ранкової та виробничої гімнастики та інші доступні й нескладні види та форми фізичної активності, бажано на свіжому повітрі, наприклад – футбол, заняття фітнесом, в басейні.
По-друге, намагайтеся не піддаватися впливу негативних емоцій, а налаштовувати себе на оптимістичний лад. Позитивні емоції сприяють створенню т. з. "ланцюгової реакції" доброзичливості, яка позитивно впливає на стосунки з оточуючими вас людьми. Ще стародавні східні філософи говорили "Не дозволяйте ніколи незадоволеності, презирству, жадібності, ревнощам та іншим низьким інстинктам торкнутися вашого розуму. Такі емоції створюють негативні струми, отруюють розум і тіло, результатом чого буде хвороба». Не випадково винуватцями конфліктних ситуацій частіше за все є егоїстичні, надмірно честолюбні, мстиві люди.
Намагаюся впливати на свідомість і поведінку учнів, мотивуючи тим, що якість життя людини, здоров’я, безпека і благополуччя найбільше залежать саме від їх поведінки та способу життя;
«Якщо не бігаєш, поки здоровий, доведеться побігати, коли захворієш.» Горацій.
«Бережи одяг, доки новий, а здоров’я, доки молодий», — каже народна мудрість. «Доки здоров’я служить, то людина не тужить».
«В здоровому тілі — здоровий дух». А коли здоровий дух, то людина весела, життєрадісна і щаслива. То ж недаремно кажуть, що весела думка — це половина здоров’я, а веселий сміх — це здоров’я. Сміх краще лікує за всі ліки. Отож, не буде ніхто тужити, якщо є здоров’я, сила, настрій, бо тоді людина здатна багато доброго і корисного зробити. Тому і кажуть, що здоровому — усе здорово! А що може зробити здорова дитина? - вчитись, трудитись, допомагати батькам, займатися спортом, музикою, може пізнавати світ, бути постійно в русі. Так, шановні колеги, треба працювати, бути постійно в русі, бо рух — це життя. А от хто багато спить, той і життя просвистить. Та, хто рано встає, той довго проживе. Тому, кажуть люди, треба з курми лягати, а з півнями вставати та братися за роботу. От тоді завжди будеш здоровим, матимеш світлу і розумну голову. А це дуже важливо.
Здоров’я – це перша й найважливіша потреба людини, яка визначає його здатність до праці та забезпечує гармонійний розвиток особистості.
Тому, на уроках фізичного виховання та в позаурочній роботі я для створення сприятливого середовища для розвитку студента використовую різні форми і методи роботи, та усі зусилля спрямовую на те, щоб навчити студента фізичній культурі, викликати інтерес студентів до отримання теоретичних знань, а також до роботи над самовдосконаленням.
На уроках фізичного виховання формуються важливі для подальшого життя психічні якості: уважність, оперативне мислення, вольові якості, ініціативніть, сміливість і рішучість, відповідальність, уміння працювати в колективі.
Вчені встановили, що найкращим «ліками» для захисту від душевної недуги, стресу і депресії є фізичні вправи, які допомагають значно поліпшити Ваш стан. На їхню думку, фізичні вправи до потовиділення надають такий же ефект, що і антидепресанти, при тому, що ефект від них проявляється через пару тижнів, а від фізичного навантаження вже одразу після першого заняття.
Психологічний мікроклімат на уроках і в позаурочній роботі займає одне з перших місць. Я помітила, що недолюблені у сім’ях діти дуже напруженні, з недовірою, насторогою ставляться до всього. Я особисто намагаюсь найти підхід до кожного, оточити студента любов’ю, піклуванням, намагаюся знайти хоча б крихітну можливість похвалити і відзначити дитину. Вигадую цікаві, доступні кожному завдання для розвитку навичок. Починаю урок з вітання долонями. Коли учень торкається моїх долонь, у нього це викликає позитивні емоції, знімається напруга, бар’єр між викладачем та учнем.
Навчаючи виховуємо. Особливо на уроках фізичного виховання і тренуваннях - виховуємо від першої хвилини уроку - до останньої. Переступила дитина поріг спортивного залу, почався процес навчання та виховання. Вчу вітатися з педагогом. Вчу відповідно бути одягненим – на урок спортивна форма, кросівки, в театр – нарядна сукня, прикраси. Вчу чуйно ставитися і піклуватися про ближнього, слідкуючи аби не вдарити його м’ячем, щоб м”яч не покотився під ноги і т.д. Постійно нагадую «Ніколи не роби так, як би ти не хотів, щоб зробили тобі». Викликаю інтерес, щоб хотів навчатися. Вигадую цікаві форми уроку. Вчу не пасувати перед труднощами, а щоб вийшло - повторювати один і то й же елемент по багато разів, щоб студент зрозумів, що він може цього навчитися. На уроках студенти вчаться профілактиці варикозу, плоскоступості, захворювань хребта, суглобів. Знайомляться з методиками Кацудзо Ніші, професора Бубновського, чнмпіонки світу з пауерліфтінгу Анни Куркуриної. Дуже важливою навичкою має володіти як студент так і дорослий. Це вимірювання частоти серцевих скорочень ЧСС. Давайте спробуємо виміряти пульс кожен у себе протягом 15 секунд.(зробити аналіз)
Провести вимірювання в аудиторії.
Навчаючи спортивним іграм, гімнастиці, легкої атлетики і пояснюючи як працюють ті чи інші м’язи, я часто звертаюся до таких дисциплін як анатомія, фізіологія, хімія, а також англійська мова. Наприклад: що в перекладі з англійської означає слово баскетбол? І знання математики нам потрібно, бо доводить часто рахувати ЧСС. Тому наголошую студентам: щоб пізнати себе, треба вчити ці предмети.
Сьогодні я і мої колеги у пошуку нових ідей, форм і способів організації та вдосконалення навчально-виховного процесу, що сприяє інтелектуальному, соціальному і духовному розвитку, збереженню і відновленню власного здоров’я.
Дякую за увагу. Будьте здорові!
1