Тексти для аудіювання для учнів потаткових класів на тему: "Правила безпечної поведінки на воді"

Про матеріал

Посібник рекомендовано для вчителів початкових класів на уроках основ здоров'я. У ньому зібрано тексти для перевірки засвоєння учнями правил безпечної поведінки на воді.

Перегляд файлу

 

   Управління освіти молоді і спорту Дубровицької                

                                   райдержадміністрації

 

              Туменський навчально – виховний комплекс

                    «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів –

                             дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

Правила

безпечної поведінки на воді

 

 

Тексти для аудіювання

 

 

 

 

 

 

Богатько Марія Василівна – вчитель початкових класів Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

У посібнику зібрано тексти  для перевірки засвоєння учнями правил безпечної поведінки на воді

 

 

 

Посібник рекомендовано для вчителів початкових класів на               уроках ОБЖД

 

 

 

Рецензент: Гузич Тетяна Данилівна, директор Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

Рекомендовано методичною радою Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» (протокол № 3 від 29. 01. 2016 р.)

 

 

 Текст для перевірки аудіювання                      

                         у 1 класі

 

             ТРИВАЛІСТЬ ЗВУЧАННЯ - 1 ХВИЛИНА,

                ОБСЯГ ТЕКСТУ - 80- 100 СЛІВ

 

      УМІЙТЕ КУПАТИСЯ

 

В жаркий літній день часто виникає бажання скупатися, поплавати в чистій, прохолодній воді.

Купайтеся, плавайте, діти, але пам'ятайте деякі правила поведінки на воді.

Перше купання слід починати в безвітряну сонячну погоду, коли вода вже достатньо прогрілася. Купатися рекомендується два рази на добу вранці і ввечері і лише в безпечних, спеціально відведених для цього місцях. Не слід купатися наодинці, бо в разі біди ніхто вам не допоможе.

Кожний плавець повинен уникати купання в заборонених місцях, щоб не трапилось нещастя. (80 сл.)

 

      НЕВДАЛИЙ ПОХІД

 

Одного разу в суботу вранці ми вирушили в похід. Подивилися на чисте, ясне небо і зраділи: яке щастя, буде прекрасна погода!

І справді, день був гарний, але дуже жаркий. Зупинилися   на   відпочинок   біля   маленького лісового озера. Було жарко, так і хотілося у воду. Але ми прекрасно знали, що в незнайомому місці купатися не можна.

Сиділи і розмовляли, як раптом почули: «Рятуйте!» Ми дуже злякалися, а Василько відразу скочив у воду і ледве врятував хлопчика. Це був Віктор. Ми не помітили, коли він пішов.

Були раді, що все так щасливо скінчилося, але гарний настрій пропав. Нам довелося відразу ж повернутися. (102 сл)

                                 ВІРНИЙ ДРУГ

 

Наступила зима. Сніжок запорошив річку, вкриту тонкою кригою.

Сергійко з санчатами побіг до крутого берега річки. За ним помчався його вірний Дружок. Він радісно скавучав і бігав навколо господаря.

Сергійко сів у санки і вирішив з'їхати до річки. Але що це з Дружком? Він голосно загавкав і перепинив шлях хлопчикові. Сергійко відштовхув його. Тоді собака кинувся до річки. Тріснула слабка крига. Дружок обережно відступив назад. Хлопчик зрозумів, яка небезпека його підстерігала. Тонкий шар криги не витримав би людини. Особливо небезпечні вкриті снігом місця. Ковзатися можна лише тоді, коли товщина криги досягне десяти — дванадцяти сантиметрів. (96 сл.)

 

     ПРИГОДА НА РІЧЦІ

 

В липні пройшли великі зливи. Вода в річці вийшла з берегів.

Дмитрик і Гриць прибігли на річку пізніше від інших. Як тільки зупинилися біля води, відразу зрозуміли: тут щось трапилось. Гурт хлопчиків і дівчаток злякано дивився на середину виру.

Раптом із каламутної води з'явилася рука, а потім повільно розтеклося по воді довге дівчаче волосся. Потім усе зникло.

Не змовляючись Дмитрик і Гриць опинились у воді одночасно. Дмитрик приплив швидше. Він чекав, вдивляючись у каламутну воду.

Раптом він відчув, як засмоктує, як тягне за ноги глибина і немає ніякої опори.

Усіх трьох витягли разом, але дівчинку довелось відкачувати, перш ніж в посиніле тільце повернулися тепло і життя.     (109 сл.)

(За В. Солоухіним).

 

ПРО ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА ВОДІ

 

В жаркий літній день дістаєш велике задоволення від купання в прозорій прохолодній воді річки чи озера.

Але завжди потрібно пам'ятати кілька простих правил. Загоряти й купатися слід в спеціально відведених для цього місцях, де берег з пологим спуском і чисте дно.

Не можна купатися в річках з сильною течією, коловоротами, біля мостів.

Не рекомендується купатися наодинці, тому що в разі біди ніхто вам не допоможе.

Небезпечно для життя підпливати до пароплавів і катерів, бо може затягнути під гвинт.

Небезпечно плавати з камерами, дошками та іншими предметами. У воді вони стають слизькими і можуть вислизнути з рук. (100 сл.)

                            НА КРИГУ ЩЕ РАНО!

 

Наступає зимова пора. Річки, ставки і озера вкриваються першою кригою. А у вас, діти, до цього часу вже підготовлені ковзани, санки. Та не забувайте, що в перші дні зими крига ще не зміцніла, хоч і здається товстою. Людини вона не витримає. Безпечною крига буде лише тоді, коли її товщина досягне десяти дванадцяти санти­метрів.

Слід остерігатися місць, вкритих снігом. Тут крига наростає ще повільніше, і можна легко провалитися у воду.

Дуже небезпечні для ковзання ополонки. Вони утворюються там, де є швидкі течії, де в ріки впадають струмки, де виступає джерельна вода. (93 сл.)

 

                    БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ НА КРИЗІ

 

Зима вступила в свої права. Діти з санками, лижами і ковзанами вибігли на вулицю.

Як гарно! Навколо урочисто, ясно і тихо. Легкий морозець пощипує щоки дітей. Веселою зграйкою вони біжать до річки Світлихи, але тривожний крик вожатого зупиняє їх. «Діти, зараз небезпечно ковзатися на річці, крига ще не зміцніла», попереджає Ігор Кузнецов.

Усі принишкли. Вони згадали, що на уроці про це говорила й Людмила Петрівна.

Крига ще тонка, неміцна і людини не витримає. Ковзатися можна лише тоді, коли товщина криги досягне дванадцяти сантиметрів. (87 сл.)

 

 

       СКРІЗЬ І ЗАВЖДИ БУДЬ ОБЕРЕЖНИЙ НА ВОДІ

 

Наступає літо. Для дітей це найкраща пора. Ви добре відпочинете, зміцнієте, загартуєтесь. Щоб уникнути нещастя, не забувайте правил поведінки на воді.

Не купайтеся в заборонених і в незнайомих місцях. Пірнати там особливо небезпечно. Тривале перебування у воді призводить до ознобу та судороги. Тому бути у воді слід не більше 10—15 хвилин.

Не підпливайте близько до теплоходів і катерів. Не наближайтесь до вирів. Недосвідченому плавцеві вони загрожують загибеллю. Потрапивши у вир, наберіть побільше повітря в легені, пірніть і зробіть сильний ривок убік за течією.

Учіться добре плавати і подавати першу допомогу потопаючому.        (80 сл.)

 

КРИГА ЩЕ ТОНКА

 

Діти, всі ви з задоволенням зустрічаєте зиму. Вам не терпиться поковзатися на кризі. В легкий морозець приємно на санчатах скотитися на дзеркальну поверхню ставка, озера чи річки.

Багато цікавих пригод обіцяє зимова пора. Але вони не повинні супроводжуватися тривогою батьків за вас. Щоб уникнути нещасних випадків, потрібно обережно поводитись на кризі. Вона лише на перший погляд здається міцною. У перші дні зими крига ще тонка, неміцна і людини не витримає. Тому ковзатися на такому льоду небез­печно. Товщина його повинна досягти десяти – дванадцяти сантиметрів. (86 сл.)

 

    АНДРІЙКА   ВРЯТОВАНО

 

На ставку гралося багато дітей. Старші каталися на ковзанах, малеча у захваті ганяла шайбу. Раптом хтось несамовито закричав:

 Андрійко провалився!

Першим на допомогу кинувся восьмикласник Валерій Сірик.

Та крига ламається під ногами, і до хлопчика не дістатись.

 Мотузок би!

За мить мотузок із шарфиків був готовий.

Валерій підповз до Андрійка і кинув йому мотузок. Валерій кидав його кілька разів, але заважав сильний вітер. А хлопчик тонув.

Нарешті Андрійко вхопився за кінець шарфа. Валерій підтягнув його до себе. Андрійка було врятовано,

Батьки Андрійкові щиро дякували сміливому хлопцеві за врятування сина. (91 сл.)

 

                                 ПРО КРИГУ

 

Не було ще зими, щоб хто – небуть не провалився під кригу.

Найбільш небезпечна крига перша та остання.

На початку зими особливо страшною здається чорна крига. Але вона міцніша, ніж та, що притрушена снігом.

Надійною здається товста весняна крига. Та саме вона без тріску і шуму раптом провалюється під ногами.

Особливо слабка крига в прибережних заростях очерету. Вона вся пронизана стеблами рослин, вся у дірочках, як решето.

Краще не ходити по кризі самому. І добре мати міцний шнур з грузилом на кінці, щоб у біді легше його було кинути товаришеві.

А опинився у воді вибирайся на кригу лежачи, повзком, розпластавши руки і ноги.  (102 сл.)

(За М. Сладковим)

 

                           ОБЕРЕЖНО НА КРИЗІ

 

Настали перші приморозки. Річка вкрилася кригою. Діти поспішають на річку, але крига ще тонка. Школярі часто забувають про це і потрапляють у біду.

Під час зимових канікул двоє хлопчиків пішли ковзатися. Спочатку вони ковзалися біля берега. Потім заїхали на середину річки. Крига провалилась. Хлопчики почали тонути і кликали на допомогу.

Прибігли люди, кинули хлопчикам дошки, принесли драбину. Дітей витягай і відвезли до лікарні в тяжкому стані. До кінця канікул хлопці були в лікарні. Вони добре запам'ятали, що на кризі треба бути обережними.

Щоб з вами не трапилось такої біди, не збирайтеся групами на середині річки. Не стійте біля ополонок. Дотримуйтеся правил поведінки на кризі. (107 сл.)

 

 

                       ОБЕРЕЖНО:    ВОДА!

 

Жаркий літній день. Як не скупатися в таку спеку в прохолодній річці або в озері! Спокуса настільки велика, що дехто з дітей кидається в воду навіть не вміючи плавати, не знаючи водоймища, не уявляючи, яка небезпека його підстерігає. Хлюпаючись у воді, вони забувають про обережність. І трапляється непоправне. Добре, якщо поруч виявиться досвідчений плавець, який відверне біду.

Вміти плавати повинна кожна людина. А навчитися цьому найлегше в дитинстві. Правильно роблять ті ради піонерських дружин, які з допомогою спеціалістів – тренерів і працівників ТРВОДу (Товариства рятування на водах) створюють секції плавання, клуби юних моряків. А сільським школярам у цьому можуть допомогти вчителі, вожаті, батьки. (104 сл.)

 

СМІЛИВИЙ ВЧИНОК

 

В один із сонячних вересневих днів Федя Сафонов, учень третього класу, йшов додому. У нього був радісний настрій.

Дорога пролягала через старий міст. Підходячи до моста, Федя почув дзвінкі голоси дітей і жалібне поскрипування моста.

Вийшовши на берег, Федя побачив таку картину. Старий місток зі скрипом розгойдувався, а діти, сидячи на поручнях, верещали від радості: їм подобалося гойдатися на них.

І раптом сталося жахливе. Маленька Світланка, змахнувши рученятами, упала в річку і миттю зникла під водою. Не роздумуючи й хвилини, Федя кинувся у воду.

Нестерпно довго тягнувся час для дітей, що стояли на мосту. І тільки коли Федя виліз на берег, діти з полегкістю зітхнули. Всі побігли до вкрай переляканих Феді й Світланки.

Так Федя врятував маленьку Світлану. (98 сл.)

 

Для перевірки використовуємо кілька малюнків - ілюстрацій, прикріплених на дошці. Учні повинні записати номери малюнків в такому порядку, в якому відбуваються події в оповіданні. Можна запропонувати дітям вибрати лише один малюнок, що відповідає змісту, і записати його номер.

 

Текст для перевірки аудіювання                      

                         у 2 класі

 

       ТРИВАЛІСТЬ ЗВУЧАННЯ 1 – 1,5 ХВИЛИНИ,

                  ОБСЯГ ТЕКСТУ 120 - 200 СЛІВ

 

        ЖАРТУВАТИ З ВОДОЮ НЕБЕЗПЕЧНО

 

Не ризикуйте, пірнаючи в незнайомих і заборонених місцях. Купайтеся в спеціально відведеному місці, не запливайте за буйки, уникайте грубих пустощів на воді, тому що вони небезпечні.

Тривале перебування у воді призводить до
переохолодження тіла, ознобу, судороги. Тому
тривалість     кожного     сеансу повинна

перевищувати десятип'ятнадцяти хвилин.

Не вміючи плавати, не заходьте у воду вище пояса. До теплоходів і катерів не підпливайте.

Намагайтеся пливти за течією, поступово наближаючись до берега. Уникайте вирів. Вони затягують на таку глибину і з такою силою, що навіть досвідчений плавець не завжди може звідти випливти.

Але якщо ви потрапили у вир, наберіть у легені побільше повітря, пірніть і зробіть сильний ривок у бік за течією.

Вчіться плавати самі і подавати допомогу потопаючому. (120 сл.)

 

Тест

1. Купатися потрібно:

а) у будь-якому місці річки;

б) в спеціально відведеному місці.

2. Тривале перебування у воді:

а) дає велику насолоду;

б) призводить до переохолодження тіла,
ознобу і судоми.

3. Якщо не вмієш плавати:

а) не заходь у воду вище пояса;

б) заходь у воду там, де глибоко.

4. Кожна дитина повинна:

а) не підходити до води;

б) вчитися плавати.

 

 

             ЗНАТИ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА ВОДІ

 

Приємно в літній день погрітися на сонечку, відпочити у тіні дерев, зануритися в чисту прохолодну воду озера або річки, поплавати.

Однак потрібно пам'ятати деякі правила поведінки на воді.

Купатися рекомендується вранці і ввечері. Вода повинна бути чистою, дно — без корчів, підводних каменів, палів та ям. Засмічена водна ділянка небезпечна навіть для досвідчених плавців. Слід уникати купання наодинці, бо в разі біди ніхто вам не допоможе.

Ніколи не слід підпливати до коловоротів. Це дуже небезпечно. Коловорот затягує плавців на таку глибину і з такою силою, що випливти з нього майже неможливо.

Не можна підпливати до пароплавів і катерів, що рухаються. Це небезпечно для життя.

Дуже небезпечно стрибати головою вниз там, де невідома глибина, бо можна вдаритися головою об грунт, зламати шийні хребці, знепритомніти і загинути. (128 сл.)

 

Тест

1. Купатися рекомендується;

а) в полудень;

б) вранці і ввечері.

2. Кожній людині приємно:

а) погуляти біля річки;

б) погрітися на сонечку і зануритися у воду.

3. З коловороту:

а) неможливо вибратись;

б) можна легко виплисти.

4. Стрибати головою вниз там, де невідома
глибина:

а) можна, бо стрибок принесе задоволення;

б) не можна, бо вдаришся головою і
отримаєш травму хребта.

 

ОБЕРЕЖНО, КРИГА ЩЕ ТОНКА!

 

Приємно в зимову пору промчатися на ковзанах чи спуститися на санках з крутого берега. Та не слід забувати про обережність.

З настанням холодів річки і озера вкриваються тонкою кригою. Але вона лише на перший погляд здається міцною. Насправді ж така крига ще не може витримати людини, і тому ковзатися на ній небезпечно. Слід уникати місць, де крига вкрита снігом. Тут вона наростає повільніше. Іноді її підмивають відпрацьовані теплі води, що їх фабрики і заводи спускають у річки, озера і ставки. У таких місцях крига цілу зиму залишається тонкою і непридатною для ковзання.

Дуже небезпечні ополонки, вирубані риболовами для підлідного лову. Тому для ковзання слід обирати місця з міцною кригою, щоб уникнути нещасних випадків.  (118 сл.)

 

Тест

1. В зимову пору приємно:

а) посидіти біля грубки;

б) промчатися на ковзанах чи спуститися з
гірки на санках.

2. Чи міцна перша крига?

а) ні, крига не міцна,

б) так, крига дуже міцна.

3. Чи можна ходити по кризі, де лежить сніг?

а) ні. бо там тонкий лід;

б) так, бо там безпечно.

4. Під час прогулянок на льоду треба оберігатися:

а) ополонок;

б) вітру.

 

                         ЗИМОВЕ КУПАННЯ

 

Був морозний зимовий день. Сонце світило весело і яскраво. Річка давно покрилася товстим шаром криги. Звідти доносилися радісні голоси дітей.

— Піду-но я до річки, — вирішив Льоня. Він   пішов   по   глибокому   снігу.    Хлопець поспішав.

— Мабуть, всі вже зібралися, — думав  він.

Ось і річка. Раптом Льоня помітив людину у
воді. Хлопець дуже злякався: людина тоне! Він
зупинив» і хотів покликати на допомогу. Але
чоловік мовчав, спокійно сидів у льодяній воді і
щасливо посміхався. І діти на річці не кликали
на допомогу. Вони весело стрибали навколо
незнайомої людини. Льоня дуже здивувався і
підійшов ближче.    Справді,    незнайомець

купався в ополонці. Він виліз, побігав трохи по снігу і знову стрибнув  в крижану воду.

Оце то так! — дивувався Льоня. Як же він може купатися в такій льодяній воді в такий

мороз? Декому навіть у шубах холодно. Оце справжній спортсмен! (136 сл)

 

Тест

1. Річка вкрилася:

а) товстою кригою;

б) тонкою кригою.

2. Льоня злякався, бо:

а) ішов по глибокому снігу;

б) побачив людину у воді.

3. Діти не кликали на допомогу, бо:

а) чоловік купався у холодній воді;

б) вони не помічали його.

4. Чи було холодно незнайомцю?

а) ні, він був щасливим;

б) так, бо він дрижав і цокотів зубами.

 

             ПУСТУВАТИ У ВОДІ       БУТИ БІДІ

 

Хто не любить купатися! Вода зміцнює здоров'я, загартовує, дає задоволення.

Перед купанням корисно прийняти сонячну ванну, але у воду після цього відразу заходити не можна. Тіло повинно трохи охолонути. Для цього добре зробити обтирання водою.

Не треба пустувати у воді. Це може призвести до нещастя.

Купатися треба тільки в спеціально відведених для цього місцях. Не можна пірнати в незнайомому місці. Це небезпечно.

Не слід перебувати у воді до ознобу, щоб не простудитися і щоб уникнути судоми. Бути у воді можна не більше 10—15 хвилин. Запливати далеко не слід.

Якщо ти не вмієш плавати — учись. Учитися плавати найкраще в дитячі роки. Це дуже згодиться тобі в майбутньому. (113 сл.)

 

Тест

1. Після прийняття сонячної ванни, слід:

а) іти у воду;

б) зачекати поки тіло трохи охолоне.

2. Під час купання потрібно:

а) гратися, кричати, веселитися;

б) не пустувати у воді.

3. Купатися треба:

а) у спеціально відведених місцях;

б) там, де хочеться.

3. У воді слід перебувати:

а) 10-15 хвилин;

б) до ознобу.

 

                   ЦЬОГО МОГЛО Б НЕ ТРАПИТИСЬ

 

Під час зимових канікул хлопці пішли на річку. Спочатку вони грали в хокей біля берега, а потім непомітно для себе потрапили на середину річки.

Під вагою їхніх тіл крига провалилась. Хлопці стали кликати на допомогу. Почувши їхні крики, прибігли люди.

Одні кидали дошки, інші принесли драбину. Однак цими предметами школярі не зуміли скористатися. Тоді двоє чоловіків кинулися у крижану воду і врятували хлопців.

Незабаром прибула «швидка допомога», яка відвезла потерпілих у лікарню. Замість того, щоб відпочивати під час зимових канікул, школярі провели їх у лікарні.

Цього могло б не статися, якби учні пам'ятали, що не можна збиратися групами на середині річки, коли крига ще тонка. Небезпечно також знаходитись біля ополонки, а також з'їжджати на лижах з крутих берегів прямо на кригу у незнайомих місцях. (130 сл.)

 

 Тест

1. Крига провалилася:

а) тому, що була тонка;

б) під вагою тіл кількох хлопців.

2. Дорослі рятували їх за допомогою:

а) дощок і драбин;

б) вірьовки.

3. Хлопці провели свої канікули:

а) на відпочинку в санаторії;

б) в лікарні.

4. Біда не трапилася б, якби:

а) хлопці не збиралися групою на середині річки;

б) вони гралися на іншій річці.

          ЗНАЙ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА КРИЗІ!

 

Зимова пора особливо гарна й приваблива. Земля вкривається білосніжною ковдрою. Річки, озера, ставки замерзають.

Вам не терпиться стати на ковзани, промчатися з крутого берега на санках. Багато розваг обіцяє зима. Але велику небезпеку таїть у собі ще незміцніла крига. Хоч температура нижче нуля, крига ще тонка і може не витримати людини, тому ковзатися на ній небезпечно.

Слід остерігатися місць, вкритих снігом. Іноді по всьому відкритому водоймищу крига має товщину десять п'ятнадцять сантиметрів, а під снігом усього три п'ять.

Небезпечні й ті місця на річці чи ставку, куди фабрики і заводи спускають відпрацьовані води. Ці води підмивають кригу в усіх напрямках.

Небезпечні також ополонки.

Вибравши місце з міцною кригою, ви уникнете нещасного випадку. (117 сл.)

 

Тест

1. Діткам зимової пори хочеться:

а) побігати по дорозі;

б) стати на ковзани, промчатися з гірки на
сантачах.

2. Велику небезпеку для школярів несе:

а) веселий морозець;

б) незміцніла крига.

3. Небезпеку несуть:

а) ополонки;

б) товста крига.

4. Щоб уникнути нещасного випадку,
потрібно:

а) вибирати місця з міцною кригою;

б) весело бігти юрбою на річку.

 

 

ПРИЙДИ НА ДОПОМОГУ

 

Приємно промчатися на ковзанах по дзеркальній поверхні криги, з'їхати на лижах з крутого берега. Приємно, але і небезпечно, якщо місце незнайоме і недосліджене. Адже крига, особливо на початку зими, ще не зміцніла, та навіть і на зміцнілій кризі бувають вимоїни та ополонки. Все це може призвести до нещасних випадків.

Якщо з вашим товаришем трапилась біда і він провадився під кригу, негайно допоможіть йому. Подаючи допомогу, дотримуйтесь таких правил. До місця пролому не підходьте, а наближайтеся лежачи, повзком, інакше ви ризикуєте самі провалитися під кригу.

Якщо у вас під рукою виявиться дошка, жердина чи багор, штовхайте один з цих предметів поперед, себе і подавайте потерпілому за трип'ять метрів

від провалу. Потім тягніть потерпілого на берег чи на міцну кригу.

Якщо ви провалились під кригу, негайно кличте на допомогу. Поки вона прийде, намагайтеся зберегти спокій, не борсайтесь у воді, постарайтеся обпертися грудьми об кригу і просуватися вперед, поки не досягнете берега чи безпечного   місця. (156 сл.)

 

Тест

1. Приємна прогулянка на ковзанах по
дзеркальній кризі може бути небезпечною,
якщо:

а) місце незнайоме і недосліджене;

б) якщо крига міцна.

2. Якщо ваш товариш провалися у воду:

а) ви побіжите до ополонки негайно;

б) ви будете наближатися до місця пролому
лежачи, повзком.

3. Ви подасте своєму товаришеві:

а) жердину, дошку, багор;

б) руку.

4. Якщо ви самі провалилися під кригу:

а) кличте на допомогу і обережно просувайтеся
на кригу грудьми;

б) панікуйте і борсайтесь у воді.

 

СПАСИБІ, ДРУЖЕ!

 

Учитель Генна дій Петрович і п'ятикласник Левко зимового ранку в неділю пішли ловити рибу. Клювало добре. Відра швидко наповнювалися рибою. Надвечір несподівано піднялася заметіль.

Час додому збиратися, — сказав Геннадій Петрович і раптом впав на край ополонки. Левко кинувся до нього.

Приступ... — побілілими губами прошепотів учитель. Левко відтягнув його від ополонки. Що ж робити? До села 13 кілометрів. Мине 3—4 години, поки прибуде допомога. Та й чи вдасться тоді відшукати в темряві Геннадія Петровича? Ні, залишати його на кризі не можна. Хлопчик насилу витяг учителя на санки.

Кілька годин вони були в дорозі. Лютувала заметіль, вітер валив з ніг.

—Левко, залиш мене, іди сам, — стогнав учитель.

Ти виб'єшся з сили, і ми обидва загинемо. Замерзнемо або провалимося під кригу.

Але хлопчик настирливо тягнув важкі санки. Часом йому доводилося лягати на кригу, чіплятися пальцями за найменший горбок, щоб санки не знесло в ополонку. А ополонки були скрізь. Удень на Волзі рибалило багато любителів підлідного лову.                                                                            

 Нарешті Левко дістався до берега. Але найважче було попереду. Треба було вибратись на схил. І він вибрався.

А коли Геннадію Петровичу зробили операцію, хірург сказав Левкові:

   Ще кілька хвилин, і вже не можна було б
врятувати твого вчителя. Спасибі тобі, друже!
(197 сл.) 

                                                                                        (За Л. Щекотовою)

 

Тест

1. Геннадій Петрович і Левко відправились:

а) на зимову рибалку;

б) кататися на лижах.

2. На річці:

а) піднялася заметіль;

б) знялася буря.

3. Кому хлопчик надав допомогу і врятував
життя:

а) незнайомому рибалці;

б) своєму вчителю.

4. Левко, на вашу думку:

а) сміливий, добрий, сильний;

б) нікчемний боягуз.

 

 

 

                                   ЯК Я ТОНУВ

 

З'їхав я з гори і несподівано опинився біля ополонки. Заглянув у неї, побачив дно річки й усміхнувся. Сонячні промені освітлювали дно. Я мимоволі замилувався зграйкою маленьких рибок, що плавали в річці.

Раптом крига піді мною затріщала, я шурхнув до рибок і опинився у воді.

Не знаючи, що робити, я з переляку почав хапатися за край ополонки. Крига глухо потріскувала і обламувалась, теплі валянки, заповнені водою, тягнули на дно. Але шуба, розпластавшись, утримувала мене на поверхні.

Довго я борсався і нарешті вибрався. Вилив з намоклих валянок воду, знову взувся і, боячись, що мати буде сваритись, побіг до тітки Ксенії.

Тітка, не кажучи ні слова, дістала для мене синову сорочку. Я переодягнувся, ліг на печі, швидко зігрівся  і  обсушився.  Досить пізно  я прийшов додому, ніби нічого й не трапилося. (130)

 

Тест

1. Хлопчик, після того як спустився з гірки, опинився:

а) біля кучугури снігу;

б) біля ополонки.

2. Він опинився:

а) біля рибок;

б) на снігу.

3. Юнак вибрався з ополонки:

а) сам;

б) з допомогою товаришів.

4. Після того, як він вибрався з ополонки:

а) побіг у теплу хату і перевдягнувся;

б) бігав по берегу і грівся.

 

Текст для перевірки аудіювання       

                          у 3 класі                     

 

            ТРИВАЛІСТЬ ЗВУЧАННЯ  2 ХВИЛИНИ,

                  ОБСЯГ ТЕКСТУ 220 - 250 СЛІВ

 

                               ХОРОБРИЙ ВЧИНОК

 

Зимового морозного дня на вулиці гралися діти. Вони возили одне одного на санках, гралися в сніжки. Сніг випав лише вчора і всім було дуже весело.

Та ось Олексій Сорокін запропонував хлоп'ятам піти до річки, щоб покататися з берега. Він сказав, що річка вже вкрилася кригою. Хлоп'ята з радістю погодилися.

Береги річки похило спускалися до води і в зимову пору були чудовим місцем для катання на лижах і санках. Річку вже скувала крига, проте діти не знали, що крига ще тонка. Вони почали спускатися з гірки на дзеркальну поверхню річки. Спочатку спускалися по одному. Але потім Микола і Сашко вирішили з'їхати на санках удвох.

Дуже скоро хлоп'ята зрозуміли, що їм не слід було цього робити. Та було вже пізно.

Хлопчики були вже майже на середині річки, коли крига затріщала і вони разом із санками стали занурюватись у воду і тонути. Вода була така холодна, що в хлоп'ят відразу перехопило подих, а Миколи гак звело ногу, що він застогнав від болю. Хлопчики знали, що тривале перебування в крижаній воді може призвести до трагічного кінця.

Стих дитячий сміх на березі. Діти з жахом дивилися на середину річки. Серед них був піонер Юрко Ільїн. Він швидко відчепив від санок мотузок, зняв з себе верхній одяг і кинувся рятувати Миколу й Сашка. Юрко підповз до хлоп'ят і кинув мотузок. Обидва хлопчики разом схопились за нього, і Юрко відчув, що вони перетягнуть його до себе. Він наказав, щоб один із хлопчиків відпустив мотузок.

Спочатку Юрко витягнув з води Миколу. Хлопчик так замерз, що не міг говорити. Потім Юрко врятував Сашка.

В найближчому будинку хлопчиків переодягти в усе сухе і зігріли гарячим чаєм. За мужній вчинок семикласник Юрко Ільїн був нагороджений медаллю. (226 сл.)

 

Тест

1. Що робили діти на вулиці?

а) гралися в ніжки і каталися на санках;

б) ліпили снігову бабу.

2. Куди побігли хлопчики?

а) на високу гору;

б) на похилий берег річки.

3. якою була крига на річці?

а) тонкою;

б) товстою.

4. Чому крига тріснула?

а)        бо двоє хлоп'ят виїхали аж на середину річки;

5. За допомогою чого Юрко врятував друзів?

а) за допомогою санчат;

б) за допомогою мотузки.

6. Куди відвели Сашка і Миколку?

а) до найближчого будинку;

б) до свого будинку.

                           ПЕРША КРИГА

 

Два дні падав густий сніг. Нарешті настали ясні морозні дні. Я вийшов на вулицю і побачив своїх товаришів. Вони відразу підбігли до мене.

  •       Що сталося? — спитав я, побачивши їхні щасливі обличчя.
  •       Знаєш, річка вже покрилася кригою. Ходімо подивимося.

І ми всі вирушили до річки. Йшли по глибокому снігу. Берег був пустий. Справді, вся річка вкрилася кригою, що блищала, як дзеркало.

 По-моєму, крига вже товста, — сказав Павло Золотарьов. Він кинув на кригу кілька камінців. Крига не ламалась. Ми дуже зраділи.

 А давайте спробуємо, чи витримає вона нас, запропонував Женя. Дехто відразу погодився з ним.

Я хотів сказати, що не варто ризикувати. Та не встиг я й слова вимовити, як кілька хлопців уже скочили на кригу. Вона витримала їх. Я, Павло і Юрко залишились на березі.

 А ви боїтесь9 Ну й боягузи! кричали нам хлопці.

Ми розсердились і також спустилися на кригу. Спочатку ми бігали біля берега. У деяких місцях крига ламалась. Юрко сказав, що біля берега тепліше і крига тут слабша. Він запропонував піти далі. Ми погодились і побігли на середину річки.

Раптом з берега долинув крик. Ми помітили на березі людей, які розмахували руками і щось кричали нам.

Ми вирішили повернутися і побігли до берега. Павло біг попереду. Раптом він посковзнувся і впав, а ми з Юрком повалилися на нього. Крига не витримала, і через секунду ми всі троє опинились у воді. Я так злякався, що навіть не відчув, яка холодна була вода. Ми ледве не потонули. Як нас врятували, я погано пам'ятаю. Яке щастя, що нас помітили з берега! Інакше ця історія могла б за­кінчитися дуже погано. (270 сл.)

 

Тест

1. Хлопчики зраділи:

а) бо випав сніг;

б) бо замерзла річка;

2. Павло кинув камінь:

а) щоб переконатися, що лід товстий;

б) бо він був важкий.

3. Чи ризикували хлопчики життям, коли
ступили на кригу?

а) так;

б) ні.

4. Куди побігли хлопчики від берега?

а) на середину річки;

б) повернулись додому.

5. Чи витримала перша крига?

а) ні, вона тріснула;

б) так, витримала.

6. Як вибралися діти з холодної води?

а) їм допомогли дорослі;

б) без допомоги.

 

 

Текст для перевірки аудіювання       

                     у 4 класі                     

 

          ТРИВАЛІСТЬ ЗВУЧАННЯ  3 - 4 ХВИЛИНИ,

                  ОБСЯГ ТЕКСТУ 320 - 350 СЛІВ

     ЯК ДОПОМОГТИ ПОТЕРПІЛОМУ

Слід пам'ятати, що для потопаючого характерні некоординовані і не завжди усвідомлені рухи. Тому невміла спроба витягти його з води може поставити під загрозу життя рятівника.

До потопаючого треба підпливати тільки ззаду і, схопивши його за волосся або попід пахви, перевернути обличчям угору так, щоб воно весь час було над водою. В такому положенні потерпілого слід якнайшвидше доставити на берег, швидко і обережно звільнити від тісного одягу. Після цього покласти його собі на зігнуту в коліні ногу обличчям униз так, щоб його голова була нижче від тулуба.

Пальцем, обгорнутим хустинкою, звільняють рот потерпілого від мулу, піску, водоростей тощо. Енергійно надавлюють на тулуб, щоб витекла вода з дихальних шляхів і шлунка.

Потім потерпілого перевертають на спину, кладуть горизонтально, швидко й енергійно розтирають усе тіло сухим одягом, по можливості зігріваючи його.

Якщо відсутні дихання і серцева діяльність, слід вдатися до штучного дихання і непрямого масажу серця з дотриманням таких правил.

Потерпілого кладуть на спину так, щоб його голова була відкинута назад (підборіддя повинно бути на одному рівні з шиєю). Перш ніж розпочати штучне дихання, треба переконатися в прохідності верхніх дихальних шляхів. Якщо голова відкинута назад, рот мимоволі відкривається.

Щоб зробити штучне дихання, потрібно стати з будь-якого боку від потерпілого. Рот і ніс його прикривають чистою хустинкою чи серветкою. Потім той, хто подає допомогу, робить 1—2 глибокі вдихи. Видих здійснюється пасивно.

Штучне дихання слід проводити до появи самостійних дихальних рухів і відновлення свідомості потерпілого або до прибуття медичних працівників.

Якщо спинилося серце, потерпілого кладуть горизонтально. Той, хто подає допомогу, стає ліворуч, кладе свою долоню на нижню частину грудної клітки потерпілого, кисть другої руки кладе на першу. Потім потрібно енергійними поштовхами розігнутих у ліктях рук, усією масою свого тіла. Руки слід знімати з грудей після кожного надавлювання, За одну хвилину треба робити до 60 надавлювань.

Ознакою відновлення серцевої діяльності є поява пульсу. У такому випадку масаж можна припинити. У противному разі необхідно продовжувати масаж до прибуття медичних працівників.

Чим раніше розпочато подання допомоги, тим більше можливостей для повернення потерпілого до життя. (331 сл) 

 

Тест

1. До потопаючого потрібно підпливати:

а) тільки ззаду;

б) немає різниці звідки.

2. Потерпілого потрібно положити на зігнуту в коліні ногу:

а) обличчям униз, щоб голова була нижче
тулуба;

б) обличчям догори, щоб голова була вище
тулуба.

2. Потім потрібно:

а) розмовляти з потерпілим;

б) очистити рот потерпілого, видалити воду з
дихальних шляхів.

3. Потерпілого кладуть на спину, щоб:

а) зробити штучне дихання;

б) щоб йому легше дихалось.

4. Для масажу серця потерпілого кладуть:

а) на спину;

б) на бік.

5. Відновлення серцевої діяльності є:

а) поява рухів;

б) поява пульсу.

6. Чи потрібно викликати медичну допомогу:

а) звичайно;

б) не потрібно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       Література

 

1. Гандзюк М.П. Основи охорони праці. Допомога при утопленні. – К., 2004. – 400 с.

2. Желібо Є.П., Заверуха Н.М ., Зацарний В.В. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. – К . : Каравела, 2005. – 344 с .

3. Жидецький В.Ц., Джигирей В.С., Мельников О.В. Основи охорони праці. – Львів: Афіша, 2000. – 350 с.

4. Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини. Навчальний посібник. Львів: ЛБК; Київ: Знання, 1999. – 338 с.

5. Плахтій П. Д.,Мендерецький В.В., Панчук О. П., Баран Г. М., Олійник О. І. та ін. Безпека життєдіяльності у надзвичайних ситуаціях. Навчальний посібник для підготовки майбутнього учителя . – Кам'янець–Подільський, 2006. – 144 с .

6. Плахтій П. Д., Мендерецький В.В., та ін. Безпека життєдіяльності. Навчальний Посібник. – Кам'янець – Подільський: Медобори, 2003. –304 с.

7. Ярошевська В.М. Безпека життєдіяльності. Підручник.. – К .: Професіонал, 2004. –560 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
3431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку