Тема 2.Урок 3 У майстерні народних майстрів. Моя сім'я
Мета:
-ознайомити учнів із видами декоративно-прикладного мистецтва, з орнаментом і законами його створення (контраст, нюанс, акцент, рівновага, симетрія, асиметрія, ритм, композиційний центр, виділення головного в композиції, кольорові відношення в орнаментальній композиції);
Курч Ірина Олександрівна,
учитель початкових класів
Звенигородська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів №1
Звенигородської районної ради
Черкаської області
Урок 3 У майстерні народних майстрів. Моя сім’я
Мета:
Обладнання: учнівські творчі роботи, ілюстративний матеріал, фарби, пензлі, кольоровий папір, клей, ножиці; аудіозапис пісні Наталії Май «Мамина сорочка»; відео https://www.youtube.com/watch?v=N3jWe6Z-xDE
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Привітання.
- Добрий день!
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Оголошення теми уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
1.Бесіда
- Діти, сьогодні ми помандруємо усією нашою сім’єю до майстерні народних умільців і дізнаємося, що ж таке декоративно-прикладне мистецтво, яке воно?
https://www.youtube.com/watch?v=OZJAFBhW0nI
- Людина завжди прагнула до краси, намагалась оточити себе гарними речами. Як і в усній народній творчості, зокрема в піснях, прислів'ях, казках та легендах, так і в роботах майстрів декоративно-прикладного мистецтва живе історія народу. Досить часто в прикладному мистецтві поєднуються скульптура, живопис, графіка.
- Кожен з вас зараз пригадає які твори декоративного мистецтва є у ваших домівках?
-З ваших розповідей я зрозуміла, що майже кожна сім’я має вишитий одяг, рушники. Давнім традиційним видом декоративно-прикладного мистецтва є вишивка. (Учитель демонструє наочність.) Для того щоб виготовити з білої тканини чудовий рушник або неповторну вишиванку, необхідно взяти до рук голку та кольорові нитки, а ще і гарну українську пісню. Ось послухайте слова однієї з них:
Мама вишила мені
Квітами сорочку.
Квіти гарні, весняні:
— На, вдягай, синочку!
В нитці – сонце золоте,
Пелюстки багряні,
Ласка мамина цвіте
В тому вишиванні.
Вишиваночку візьму,
Швидко одягнуся,
Підійду і обніму
Я свою матусю.
В.Крищенко
Вишиванка — символ Батьківщини,
Дзеркало народної душі,
В колисанці купані хвилини,
Світло і тривоги у вірші.
Вишиванка – дитинча кирпате,
Що квітки звиває в перепліт
Материнські ласки, усміх тата,
Прадідів пророчий заповіт.
Вишиванка – писанка чудова,
Звізда ясна, співи та вертеп.
Вишита сльозою рідна мова,
Думами дорога через степ.
Вишиванка – біль на п`єдесталі,
Слава, воля, єдність, віра – ми.
Журавлем курличе, кличе далі,
Стелить вирій взорами-крильми.
Біля річки дитинча кирпате,
Кинуло віночок в часу тлінь
– В плетиві надії, мрії, злато,
Загойдалась пісня поколіннь.
Колисанки не забудь дитино,
В серці вишиванку залиши…
Не зліпити болем Батьківщину,
Як розбите дзеркало душі.
Юрій Лазірко
- Як у вірші описується вишиванка?
- Що таке вишиванка?
- Чому вона є у кожній українській сім’ї?
- Що зображували на вишиванці?
Давайте переглянемо ролик, який розкаже про символи на різних вишиванках.
https://www.youtube.com/watch?v=Q9pQ-YuM0ew
(Відео «Вишиванка - код нації»)
III. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ви намалюєте свою справжню українську сім’ю та одягнете всіх у вишиваночки, які оздобите орнаментами, геометричним чи рослинним. Коли будете розмальовувати одяг, то пам’ятайте про порядок і гармонію. Рослини на орнаменті мають бути спрощеної, казкової форми, один елемент орнаменту часто повторюється.
IV. Практична робота
1.Поетапний інструктаж малювання сім’ї
https://www.youtube.com/watch?v=N3jWe6Z-xDE
2. Самостійне виконання ескізу під українські пісні (діти, малюючи, підспівують)
https://www.youtube.com/watch?v=zin2pmcqbI8
Наталія Май «Мамина сорочка»
3. Індивідуальна робота
4. Короткі підсумки виконання ескізу
5. Розмальовування одягу
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Діти презентують свої роботи, розповідаючи про традиції носіння вишитого одягу у своїй сім’ї.
Короткі висновки про декоративно-прикладне мистецтво.
Додатки