Тема 7
Практичне заняття : Джерела про Брестський мирний договір і війну УНР з радянською Росією.
Мета : розглянути головні події, пов’язані з підписанням мирного договору в Брест-Литовську, проаналізувати його зміст і наслідки для України розвивати навички визначення причинно-наслідкових зв’язків у історичних подіях; сприяти формуванню національної самосвідомості учнів, пов’язаною з боротьбою за збереження державної незалежності.
Терміни: Брестський мирний договір.
Дати :
Персоналії:
Обладнання: Фото, документи, таблиці, презентація, ілюстрації підручника, атласи, історична карта, тестові завдання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. інтерактивне навчання, метод «Дзеркало історії»; інформаційно-комунікативне навчання.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
Тест
1. Коли в Росії сталася Лютнева революція?
А. 1917 р.; Б. 1918 р.;
В. 1919 р.; Г. 1920 р.
2. У якому Універсалі ЦР проголосила Україну автономною республікою?
А. І; Б. ІІ;
В. III; Г. ІV.
3. Ревкоми – це органи влади, створені...:
А. Тимчасовим урядом;
Б. Раднаркомом Росії;
В. Центральною Радою;
Г. Генеральним Секретаріатом.
4. Яким Універсалом було скасовано автономію України?
А. І; Б. II;
В. III; Г. IV.
5. Коли УНР було проголошено незалежною державою?
А. 1917 р.; Б. 1918 р.;
В. 1919 р.; Г. 1920 р.
6. Який з універсалів є політичною програмою ЦР?
А. І; Б. II;
В. III; Г. IV.
Відповіді: 1 А; 2 А; З Б; 4 Б; 5 Б; 6 В.
Запитання
Коли та за яких обставин було встановлено радянську владу в Україні?
Робота в групах за методом «Мікрофон»
Виступи груп.
Висновок. Радянська влада була встановлена в Україні в 1918 р. у результаті війни між Раднаркомом Росії та Центральною Радою шляхом вторгнення на українську територію більпщвицьких військ та встановлення червоного терору.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Послідовно і мужньо крізь віки йшов український народ до незалежності України. В ім’я волі і свободи він жертвував усім – шматком важко заробленого хліба, родинним спокоєм, своїм життям. В ім’я незалежності єднався і збройно ставав на захист своєї землі... Український народ виборов свою свободу дорогою ціною. Як говориться в Конституції України: «…спираючись на багатовікову історію українського державотворення...».
Щоб зрозуміти значення сучасних подій – проголошення незалежності України, прийняття Конституції України, слід звернутися до історичних подій 1918 року і відкрили одну із сторінок пошуку і боротьби, успіхів і помилок на шляху до створення української державності.
Інтерактивний метод «Дзеркало історії»
Завдання
Написати у вигляді тез, що вам відомо із всесвітньої історії про Брестський мир,
Вчитель. Протягом уроку учні в групах будуть доповнювати записи новою інформацією з цих питань, і після закінчення уроку зачитають, що нового дізнались на уроці про Брестський.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Брестський договір, його зміст, значення та наслідки для України
Вчитель. Перед лицем неминучої поразки останньою надією Центральної Ради була чужоземна допомога. І Україна її одержала в результаті підписання Брестського договору. За ініціативи більшовиків Росії 9 грудня 1917 р. у Брест-Литовську розпочалися мирні переговори.
Завдання
Робота з атласом
Ніким не визнана Україна, яка на політичних картах була зображена як частина Росії, могла стати звичайним трофеєм переможців
З необмеженим правом розділяти її та управляти нею. За цих обставин уряд УНР звернувся до всіх воюючих держав з нотою, у якій заявив, що не визнає права Раднаркому Росії виступати на переговорах від імені України (за IV Універсалом вона є незалежною державою) і буде вести переговори з Німеччиною самостійно.
Робота з документом ()
Див. Історія України, 10 кл. - С. 88, - Документ № 1.
25 грудня 1917р. українська делегація на чолі з С.Голубовичем прибула до Брест-Литовського. Відкрився новий фронт боротьби за незалежність –дипломатичний.
27 січня (9 лютого за новим стилем) 1918 о. – підписано мирний договір у Брест-Литовську між УНР і Німеччиною та її союзниками.
Проаналізуй та виконай завдання ст 89.
Проаналізуй ст 89.
Робота з картою( атлас+ст підручника 90)
Перегляд Відео «Брестський договір між Росією і Німеччиною»
Порівняти, для якої із країн – України чи Росії – Брестський договір мав більш вигідні умови?
Очікувані відповіді
За декілька днів після підписання угоди у Брест-Литовському армія німців та австрійців, яка налічувала понад 450 тис. осіб, вступила на територію України і за 3 тижні звільнила Україну від більшовицьких військ. Контроль Центральної Ради на всій території України було відновлено.
Німецько-австрійське командування, надавши військову допомогу ЦР, виконало свою частину угоди. Настала черга ЦР виконувати свою частину зобов’язань – зібрати продовольство для постачання його до Німеччини і Австро-Угорщини.
Німецько-австрійське командування дуже швидко переконалось, що молоді українські політики неспроможні виконати свої зобов’язання. Адже ЦР не мала дієвого адміністративного апарату виконавчої влади для реалізації цих планів.
Завдання
На основі здобутихзнань дати відповідь на запитання: «У чому полягали причини втрати популярності ЦР?»
Аналіз ,за свідченням джерел –як сприймали та оцінювали події січня 1918р., мешканці Києва. (робота з підручником ст 91-91)
Відповісти на запитаняя: (ст91)
V.Закріплення нових знань та вмінь учнів.
» 1. Оцініть цитований документ за критеріями об’єктивності. Спробуйте визначити політичні симпатії автора. Які оцінки в цьому документі є найпереконливішим, на вашу думку, доказом його упередженості чи неупередженості? » 2. Як автор намагається відтворити настрої переважної більшості киян? Чи є підстави вважати, що оцінки, засвідчені в документі, є виявом панівних настроїв міщан? Наскільки сприйняття подій залежало від політичних поглядів, національності чи віросповідання мешканців Києва?
Прочитайте наведене нижче твердження. «Оберіть позицію»: поділіться на групи «Погоджуюся», «Не погоджуюся», «Важко визначитися», обговоріть у колі однодумців усі аргументи на користь своєї точки зору, презентуйте їх іншим групам.
«Німці, які прийшли в Україну “визволителями”, швидко перетворилися на “експлуататорів” і окупантів, що викликало невдоволення у населення Українською Центральною Радою, названою тепер “зрадницею національних інтересів”».
Виконайте завдання 3. Запишіть розмову пересічних київських мешканців (на базарі, вулиці тощо) з приводу політичних подій, про які згадує О. Гольденвейзер, передавши настрої населення в умовах загострення політичного протистояння.
VІ. Підсумки уроку.
Враження від уроку
Які деталі у свідченнях очевидців про події 1918 р. справили на вас найбільше враження? Наведіть факт, який вважаєте уособленням трагічності ситуації, що в ній опинилася Україна.
Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за кожне із завдань (завдання 1-3) - від 1 до 3 балів. Так само від 1 до 3 балів оцініть свою участь в обговоренні в парах/групах (максимальна оцінка за урок - 12 балів).
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 21-22 ст.88-92