Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттям адміністративного права, адміністративного правопорушення та стягнень, що застосовуються за їх вчинення; визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх;
Розвиваюча: розвивати уміння вирішувати юридичні завдання з використанням нормативно-правових актів;
виховна: виховувати правову культуру учнів і несприйняття правового нігілізму.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
називати правовідносини, регульовані адміністративним правом, органи, які розглядають справи про адміністративні правопорушення; визначати адміністративні правопорушення, наводити їх приклади; описувати адміністративні стягнення, що застосовуються щодо неповнолітніх; аналізувати й розв'язувати правові ситуації адміністративних правопорушень.
Основні поняття: адміністративне право, адміністративна відповідальність, адміністративний проступок, адміністративні стягнення.
Обладнання: мультимедійна - презентація, витяги з Кодексу про адміністративні правопорушення, роздавальний матеріал з правовими ситуаціями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами уроку-практикуму.
АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО
Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттям адміністративного права, адміністративного правопорушення та стягнень, що застосовуються за їх вчинення; визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх;
Розвиваюча: розвивати уміння вирішувати юридичні завдання з використанням нормативно-правових актів;
виховна: виховувати правову культуру учнів і несприйняття правового нігілізму.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
називати правовідносини, регульовані адміністративним правом, органи, які розглядають справи про адміністративні правопорушення; визначати адміністративні правопорушення, наводити їх приклади; описувати адміністративні стягнення, що застосовуються щодо неповнолітніх; аналізувати й розв'язувати правові ситуації адміністративних правопорушень.
Основні поняття: адміністративне право, адміністративна відповідальність, адміністративний проступок, адміністративні стягнення.
Обладнання: мультимедійна - презентація, витяги з Кодексу про адміністративні правопорушення, роздавальний матеріал з правовими ситуаціями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами уроку-практикуму.
Хід уроку
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
На комп’ютері фрагменти відео з адміністративними правопорушеннями
►► метод « Мозковий штурм»
Як ви вважаєте, що є спільного в усіх цих ситуаціях?
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо нову галузь права — адміністративне право. (Учні записують тему уроку) Що б ви хотіли дізнатися про адміністративне право? (Очікувані результати)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Козацтво — це наша історія, біографія наших прадідів. Вона стала виявом державності українського народу. Військова дисципліна козаків була заснована на принципах людської гідності. Найбільше козак боявся осуду своїх товаришів за порушення дисципліни.
Часто винуватців брали на поруки або зменшували покарання, враховуючи сімейне становище. А які ж покарання існують в сучасній Україні? На ці запитання ми будем шукати відповідь на сьогоднішньому уроці.
ІУ.Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Вчитель оголошує тему, мету та завдання уроку.
III.Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.
Q Які відносини регулює адміністративне право
►► Міні-лекція( через презентацію пауер поінт)
Учитель. Адміністративне право регулює відносини, які виникають у сфері державного управління. Термін «адміністративне» — у перекладі з латини «administratio» означає «управління».
Норми адміністративного права включають-систему організації державних органів; роз’яснюють обов’язки і права цих органів і службовців; забезпечують дотримання й охорону громадського порядку.
За допомогою адміністративного права здійснюється захист особистості, прав і свобод людини і громадянина, охорона здоров’я громадян, санітарно-епідеміологічне благополуччя населення, захист суспільної моралі, охорона навколишнього середовища, встановленого порядку державної влади, громадського порядку та безпеки, захист законних економічних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства і держави від адміністративних правопорушень, а також попередження адміністративних правопорушень.
В адміністративних відносинах важливим є вміння керувати і підкорятися. Наприклад, співробітник ДАІ складає протокол про порушення водієм правил дорожнього руху. Працівник правоохоронних органів в даному випадку наділений владою і відповідною компетенцією, а правопорушник зобов’язаний виконувати закон і підкррятися владі міліціонера.
►► Робота в парах
Визначте, які з правовідносин є адміністративними.
Ситуація 1
Олег був звільнений з роботи за невиконання покладених на нього трудовим договором обов’язків.
Ситуація 2
Максим ловив рибу в заповідному місці і був оштрафований працівниками правоохоронних органів.
Ситуація З
Володимир не захотів виконувати вказівку замовника і не став добудовувати будинок за його проектом.
Ситуація 4
Головний санітарний лікар міста своїм наказом попередив директора міського Будинку культури про порушення санітарно-епідеміологічних правил під час епідемії грипу.
Проміжний підсумок
Особливості адміністративних правовідносин:
2. Які правопорушення називаються адміністративними
Учням пропонується фотоколаж «Адміністративні проступки». ?(Через презентацію пауер - поінт)
►► Бесіда
4. На які види поділяються правопорушення залежно від виду правовідносин?
►► Робота зі схемою
Подивіться схему «Ознаки адміністративного правопорушення» (Наровлянський А. Д. Правознавство. Практичний курс. — С. 166). За допомогою схеми дайте визначення адміністративного проступку. ?(Через презентацію пауер поінт)
Адміністративний проступок — це протиправне, винне (умисне або з необережності) діяння (дія або бездіяльність), яке посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яке передбачена адміністративна відповідальність.
До адміністративної відповідальності може бути притягнута особа, яка досягла 16 років.
►► Робота з нормативно-правовими актами
Ознайомтеся зі ст. 213 Кодексу України про адміністративні правопорушення та визначте, які органи або посадові особи уповноважені розглядати адміністративні правопорушення Стаття 213. Органи (посадові особи), уповноважені
розглядати справи про адміністративні
правопорушення
Справи про адміністративні правопорушення розглядаються:
1) адміністративними комісіями при виконавчих комітетах
сільських, селищних, міських рад;
2) виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад;
( Пункт третій статті 213 виключений на підставі Закону
N 244/94-ВР від 15.11.94 ) 3) районними, районними у місті,
міськими чи міськрайонними, районними в містах комісіями в справах
неповнолітніх;
4) районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними
судами (суддями);
5) органами внутрішніх справ, органами державних інспекцій та
іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на те
цим Кодексом.
( Стаття 213 із змінами, внесеними згідно із Законами N 244/94-ВР
від 15.11.94, N 2342-III від 05.04.2001 )
.
►► Практикум
Учні об’єднуються в малі групи. Кожна група отримує свою ситуацію для обговорення.
Завдання
Ситуація 1
Батьки з -9-річним сином, повертаючись пізно ввечері з театру, перейшли вулицю у невстановленому місці, неподалік підземного пішохідного переходу. Співробітникам міліції, які їх затримали, батьки пояснили, що поблизу не було машин і взагалі рух вночі дуже обмежений.
Ситуація 2
На вулиці підлітки голосно співали пісні, брутально лаялися, на зауваження перехожих не реагували або відповідали лайкою. їх затримав наряд міліції і з’ясувалося, що двом із затриманих по 14 років, одному — 15, а двом — 17 років.
Ситуація З
Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовляється отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилається на те, що не має потреби в отриманні документа, а отже, й наміру отримати громадянство іншої держави, але не може пояснити якої саме.
Ситуація 4
Після обідньої перерви робітник повернувся на робоче місце в стані алкогольного сп’яніння. Начальник цеху відсторонив його від роботи і подав доповідну записку з цього приводу директору заводу.
Учитель. Ми розглянули з вами ситуації з адміністративними проступками. Як ви думаєте, які стягнення доцільно застосувати до осіб, які їх вчинили? ?(Через презентацію пауер поінт)
Фотоколаж з різними видами покарань.
виправні роботи арешт позбавлення волі штраф
Конфіскація майна громадські роботи
Робота з нормативно-правовими актами
Учні порівнюють свої пропозиції з адміністративними стягненнями, які передбачені ст. 24 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Стаття 24. Види адміністративних стягнень
За вчинення адміністративних правопорушень можуть
застосовуватись такі адміністративні стягнення:
3) оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення
або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення;
4) конфіскація: предмета, який став знаряддям вчинення або
безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; грошей,
одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення;
5) позбавлення спеціального права, наданого даному
громадянинові (права керування транспортними засобами, права
полювання);
Законами України може бути встановлено й інші, крім
зазначених у цій статті, види адміністративних стягнень.
Законами України може бути передбачено адміністративне
видворення за межі України іноземців і осіб без громадянства за
вчинення адміністративних правопорушень, які грубо порушують
правопорядок.
{ Стаття 24 із змінами, внесеними згідно з Указом ПВР N 6347-11
від 03.08.88, Законами N 1255-12 від 25.06.91, N 2247-III
від 18.01.2001, N 2342-III від 05.04.2001,
Стаття 24-1. Заходи впливу, що застосовуються
до неповнолітніх
За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх у
віці від шістнадцяти до вісімнадцяти років можуть бути застосовані
такі заходи впливу:
1) зобов'язання публічно або в іншій формі попросити
вибачення у потерпілого;
4) передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам,
які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому
колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх
прохання.
( Доповнено статтею 24-1 згідно із Законом N 244/94-ВР від
15.11.94 )
►► Практикум
Ситуація
16-річний Данило разом з 14-річним Ігорем розпивали спиртні напої у дворі школи і були притягнуті до дисциплінарної відповідальності працівниками міліції. Як покарання було обрано штраф.Визначте вид юридичної відповідальності та статю Кзпп та обставини і правомірність притягнення підлітків до відповідальності.
Учні в малих групах обговорюють ситуацію і доповідають про результати роботи.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Метод « Прес»
►► Бліцопитування
Визначте, у яких ситуаціях спостерігаються ознаки адміністративного проступку?
ІV. Підсумки уроку. Одже ми розглянули види покарань, а тепер на основі діаграми спробуєм в групах проаналізувати, які правопорушення вчинялись громадянами найчастіши? Поясніть чому саме ви так вважаєте
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання на вибір:
Література