Конспект уроку спрямований ознайомити учнів із оповіданням сучасної української дитячої письменниці Галини Ткачук "Гойдалка під кленом", розміщеному у Хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 1, 2 класах, яке вчить оцінювати вчинки дійових осіб, допомагає розширити уявлення школярів про добрі та погані вчинки, виховує доброзичливість, бажання завжди робити добрі вчинки, відповідальність за вибір здійснити той чи інший вчинок, виховувати допитливість, любов до природи, рідного краю, дбайливе ставлення до довкілля.
Тема: Безвихідних ситуацій не існує! або «Гойдалка під кленом»: дельфіни не винні. (Слайд 1)
Матеріал до уроку. Галина Ткачук «Гойдалка під кленом»
(Слайд 2)
Мета.
Обладнання: ІКТ, картки для роботи в парах, сюжетні малюнки (інтернет-ресурси), кросворд, хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1, 2 класах серії «Шкільна бібліотека». Видавництво «Старого Лева», Львів – 2018.
Групи компетентностей, що формуються: інформаційна, предметна, навчально-пізнавальна, комунікативна, компетенція вміння вчитись.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вітання (Слайд 3)
Доброго дня, ліси і поля!
Доброго дня, плането Земля!
Щастя й здоров’я всім людям бажаємо,
З радістю в школу до знань поспішаємо!
Мовна мозаїка.
Складання девізу уроку: (Слайд 4-5)
Допитливим, цікавим будь!
Та тільки не байдужим!
В країну знань велику путь.
Долай, уперто, друже!
Відгадування загадки (Слайд 6)
Ця тварина добра дуже,
Познайомся з нею, друже!
В морі плаває, пірнає,
Із води людей спасає,
Виринає із глибин
Щирий помічник …. (дельфін)
Робота над скоромовкою (Слайд 6)
Двадельфінидесятьднівдивувалидітлахів.
Два дельфіни десять днів дивували дітлахів.
Стіна слів. Розгадування кросворду (індивідуально) Додаток 1
(Слайд 7)
По вертикалі виходить слово дельфіній. Що воно означає?
(Відповіді дітей)
Хвилинка-цікавинка.
Дельфіній – багаторічна трав’яниста рослина родини жовтецевих. (Слайд 8)
Зазирни у слово. Яке слово ховається у слові дельфіній?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель: На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитись із творчістю сучасних авторів, зокрема, оповіданням нашої землячки Галини Ткачук «Гойдалка під кленом».
ІІІ. Організація пізнавальної діяльності учнів.
Знайомство з автором. (Читає учень.) (Слайд 9)
«У школі найбільше мені не подобалося, що в класі постійно треба було з кимось говорити. Легше й цікавіше було мовчати, дивитися й слухати. На початку зими в першому класі я довго хворіла й батьки забрали мене зі школи. Другий раз у перший клас мене вела бабуся й казала: «Галочко, ти ж зараз, як побачиш дітей, не супся, усміхайся. У тебе в портфелі дві груші. Одну з’їж – іншу комусь подаруй… » Цього разу в мене з’явилися друзі, щоправда, я не перестала бути тихою й сором’язливою. Однак я знаю, що багатьом людям якраз і потрібен саме такий друг, тому й не переживаю.» (Галина Ткачук)
Короткі бібліографічні дані. (Слайд 10)
ІV. Опрацювання оповідання.
Презентація книги-білінгви автором (Відеододаток) (Слайд 11)
Слухання аудіозапису оповідання. (Слайд 12)
Які ілюстрації ви зробили б до оповідання?
Словникова робота. (Слайд 13)
Порпаються – перекладати, перебирати що-небудь, шукаючи щось.
Супить (брови) – хмурить, морщить.
Підрахувати, яке слово зустрічається частіше дельфін чи дельфіній? (4:7)
Фізкультхвилинка.
Аналіз зімсту твору з вибірковим читанням. (Слайд 14)
Читання «Буксиром».
Гра «Продовж чи почни речення». (Слайд 15)
«Мати дельфіній біля майданчика – це … ».
« … , то можна злітати високо-високо».
«Я дивлюсь під ноги, а там – ».
«Одна,дві, три, чотири нові …. ».
«Ми літаємо – а попереду ….. ».
Читання «Небо - земля»
Гра «Впізнай головного героя за його словами». (Слайд 16)
Характеристика головних героїв Самостійна робота (по варіантах).
(Слайд 17)
І варіант Додаток 2
Підкресли риси характеру, які притаманні Ніні.
Байдужа, допитлива, совісна, неуважна, працьовита, мрійлива, щира, лінива, жорстока, добра, дбайлива, смілива, дружелюбна.
ІІ варіант
Підкресли риси характеру, які притаманні татові.
Байдужий, допитливий, совісний, неуважний, працьовитий, щирий, лінивий, жорстокий, добрий, дбайливий, дружелюбний, турботливий, чуйний.
(Слайд 18-19)
Стислий переказ. Відновити послідовність подій за малюнками.
(Слайд 20-21)
Поміркуймо разом! (Робота в групах) (Слайд 22)
Засідання «Клубу філософів»
(Клас ділиться на групи
за картинками із зображенням головних героїв)
Тема Безвихідних ситуацій не існує!
Запитання для побудови гіпотез: «Якби тато не допоміг дівчинці виправити її необдуманий вчинок, як би тоді могли розгортатися події в оповіданні?»
Свою думку можна розпочати словами:
Я вважаю, якби тато не допоміг дівчинці виправити її необдуманий вчинок, то, можливо, …..
Мені здається, якби тато не допоміг дівчинці виправити її необдуманий вчинок, то, можливо, ….
Я впевнена, якби тато не допоміг дівчинці виправити її необдуманий вчинок, то …..
На мою думку, якби тато не допоміг дівчинці виправити її необдуманий вчинок, то……
IV. Підсумок уроку. (Слайд 23)
Я не знав, а тепер знаю…
Я не розумів, а тепер розумію…
Я не вмів, а тепер вмію…
Додаток 1
Додаток 2
І варіант
Підкресли риси характеру, які притаманні Ніні.
Байдужа, допитлива, совісна, неуважна, працьовита, мрійлива, щира, лінива, жорстока, добра, дбайлива, смілива, дружелюбна.
ІІ варіант
Підкресли риси характеру, які притаманні татові.
Байдужий, допитливий, совісний, неуважний, працьовитий, щирий, лінивий, жорстокий, добрий, дбайливий, дружелюбний, турботливий, чуйний.