Тема: «Чи є рослини живими?»
Мета: формувати поняття природа жива і нежива, уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність рослин на землі, про види рослин; продовжити виробляти навички дослідницької роботи та спостереження; розвивати логічне мислення; виховувати естетичні почуття.
Обладнання:
Хід заняття
І.Організація дітей.
1.Привітання.
2.Вступне слово.
- Дайте характеристику сьогоднішньому дню.
Заглянемо у віконечко. А що ж там, на вулиці?
ІІ.Основна частина.
1.Бесіда за темою.
Вправа «Поміркуй»:
- вони навколо нас;
- милують наш погляд;
- є частиною живої природи;
- бувають одноклітинні та багатоклітинні;
- вперше з’явилися у воді;
- без них неможливе життя на Землі;
- вони зелені;
- ведуть прикріплений спосіб життя;
- їх потрібно оберігати.
Про що йде мова?
— Рослини — це жива чи нежива природа?
— Доведіть, що це жива природа. (Вони дихають, ростуть, розмножуються, живляться, помирають.)
2.Розповідь з елементами бесіди.
Рослини - друзі людини. І, як ми уже вияснили, людина без рослин обійтися не може. На Землі близько 400000 видів рослин. Вони відрізняються одна від одної будовою і розмірами.
Деякі рослини живуть тисячу років, а деякі - всього кілька тижнів. Одні рослини досягають гігантських розмірів, а інші ледь помітні для людського ока. Найменшу квітку серед рослин України має водоплавна ряска. Діаметр її складає всього 0,5 мм. А у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб. Він - ровесник Берліна, Варшави. Йому більше років, ніж таким містам, як Вінниця, Львів. Висота цього велетня 36 метрів, коло стовбура - 6,32 метра, діаметр крони 43 метри. Ще цікаво і те, що одні рослини ростуть самі(дикорослі), інших - вирощують люди(культурні). Одні рослини ростуть в полі, другі - на луках, а треті - в лісі, а ще інші - у воді чи під водою. Але у них є Щось спільне. Що спільного, як ви думаєте? Так - це будова. Подивіться на цей слайд і пригадайте органи рослин.
Всі ці частинки називаються органами рослин.
Отже, кожна рослина може мати 5 основних органів: корінь, стебло, листок, квітка та плід. Кожен орган рослини виконує певну роботу.
*Корінь знаходиться найчастіше у землі та допомагає закріпитися рослині у ґрунті. Також за допомогою кореня рослина вбирає з ґрунту воду та мінеральні солі.
*Стебло тримає листя і квіти рослини.
*Листя вловлює сонячне проміння, а також за допомогою листя рослина дихає.
*Квітка дуже важлива для рослини. Коли вона відцвітає, то з неї поступово утворюється плід
Цікавинка на хвилинку. Зараз я вам розкажу і покажу якусь цікавинку.(Вчитель показує яблуко)
Звідки береться яблуко? (з квітів яблуні). Якщо воно з’являється замість квітки, то яблуко - це плід. А кожний плід має свій скарб в серединці. Щоб його побачити, давайте розріжемо яблуко. (вчитель розрізає та показує насіння)
Справа в тому, що насіння це дійсно скарб для кожної рослини, тому що потім з нього може вирости нова рослина.
3.Практична робота. Вивчення будови рослин. Робота з малюнками яблуні, чорної смородини, помідора.
— Розгляньте малюнок яблуні.
— Які органи яблуні зображено? (Яблуко, листя, квіти, корінь, стовбур)
— Який кущ зображено наступним? (Чорна смородина)
— Назвіть частини цієї рослини. (Ягоди, листя, квіти, корені, стебла)
— Назвіть частини помідора. (Помідор, листя, квіти, стебло, корінь)
— Як назвати одним словом яблуко, ягоди смородини, помідор? (Це плоди)
— Де утворюються плоди? ( Плоди утворюються на місці квіток.)
— Що є спільного в усіх рослин? (У усіх рослин є корінь, стебло, листя, квітки, плоди і насіння.)
Висновок. Усі рослини мають однакову будову:
• корінь; • стовбур; • лист; • квітка; • плід.
ІІІ.Заключна частина.
1.Дослідницька робота.
(вирощування квітів із насіння)
2.Підведення підсумків.
1