УРОК-ЛЕКЦІЯ
Врахування психологічних та вікових особливостей учнів, недосконалість шкільних підручників, зменшення часу на вивчення математики зумовлюють необхідність проведення у середніх і особливо у старших класах уроків-лекцій. Вони можуть поєднуватися з іншими уроками. Однак, як свідчить практика, найдоцільніше використовувати вступні та підсумкові (оглядові) лекції. Учитель чітко і стисло з опорою на знання учнів, викладає матеріал, виконує записи на дошці, а учні слухають, слідкують за логікою міркувань учителя, висловлюють свої думки і конспектують матеріал у зошитах.
Вступні лекції доцільно провести на початку вивчення курсів планіметрії та стереометрії. Учитель має можливість широко розкрити мету і завдання курсу, його практичне значення, історію питань, що зацікавить учнів і активізує їх навчально-пізнавальну діяльність.
На вступних лекціях учитель розкриває загальні підходи, основні ідеї, навколо яких групується матеріал. Тим самим, ще на початку вивчення теми створюють об’єктивні можливості для переходу від абстрактного, загального до конкретного, формується теоретичне мислення учнів. Зменшується обсяг інформації необхідний для запам’ятовування, засвоєння матеріалу стає більш цілеспрямованим і міцним.
Інакше може бути побудована лекція в кінці вивчення теми. Її основна мета – систематизувати та узагальнити набуті знання й уміння учнів. Головне завдання учителя-лектора у цьому випадку – повторити вивчений матеріал, показати зв'язок між окремими фактами, згрупувавши їх навколо основних ідей та понять.
Домашнім завданням після уроку-лекції може бути складання конспекта-таблиці чи таблиці опорних сигналів, що відображають зміст теоретичного матеріалу.
Тема. ЧОТИРИКУТНИКИ.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про чотирикутники. Розвивати творче мислення, вчити цінувати думку та працю інших. Розвивати інтерес до математики, вчити етиці та культури спілкування.
Обладнання. Таблиці «Чотирикутники».
Хід уроку.
Лекція.
План лекції.
Матеріал лекції відомий учням. Тому для пожвавлення роботи на уроці до запитань пропонується серія задач-малюнків (таблиць). Ними можна скористатися для ілюстрації того чи іншого положення. Можна поставити перед учнями проблему – встановити, яке означення або математичний факт закодовано на певному малюнку.