Тема: "Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи. Обладнання: динамічні схеми, картки, підручник, мультимедійна дошка Тип року: урок-подорож (узагальнення знань) (формування мовної компетенції)
Перегляд файлу

Тема:  Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: ознайомити учнів із дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.

Обладнання: динамічні схеми, картки, підручник, мультимедійна дошка

Тип року: урок-подорож (узагальнення знань) (формування мовної компетенції)

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 Слово вчителя

Доброго дня, школярі!  Сьогодні у нас з вами незвичайний урок – урок-подорож. Ми вирушимо до цікавої країни  Мовознавство. Нехай наша подорож буде приємною, цікавою і незабутньою.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Станція «Пригадай»

Бліц-опитування

-         Що таке дієслово?

-         Які форми дієслова ви знаєте?

-         На які питання відповідає кожна з форм?

-         Які з форм є незмінними?

 

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

 

 Станція «Прогнозуюча »

Слово вчителя

Тема нашого уроку – «Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Це перший урок нової теми.

Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією формою дієслова – дієприслівником, навчимось розпізнавати дану форму в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника, правильно використовувати їх у  власному мовленні.

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

 

Станція « Дослідницька»

 

  1. Творче спостереження над мовним матеріалом

Назвіть дієслова-присудки у записаних реченнях.

Знайдіть слова, які пояснюють дієслова, вказуючи на додаткову дію.

На які запитання відповідають?

Яка форма дієслова відповідає на ці питання?

Чому, на ваш погляд дієприслівник має таку назву?

 

  1. Складання динамічної схеми (запис у зошити)

    Слово вчителя

 Отже, дієприслівник поєднує в собі ознаки дієслова та прислівника.

-           Назвіть ознаки дієслова (означає дію, стан; бувають доконаного і недоконаного виду, мають час; залежить від дієслова; може мати залежні слова)

-           Назвіть ознаки прислівника (незмінний, в реченні виступає обставиною; означає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки )

ДІЄПРИСЛІВНИК

від дієслова                                                                                від прислівника

          вид (доконаний і недоконаний)                                                                    незмінний

             час (теперішній і минулий)                                                      залежить від дієслова-присудка

                   має залежні слова                                                                       у реченні – обставина

особлива форма дієслова

(що роблячи? що зробивши?)

-учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-,      -вши-, -ши-

 

 Отже, дієприслівником називається особлива  незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан  основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

 Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И!

 

Станція «Експериментальна»

 

Записати дієприслівники у дві колонки: 1) доконаного виду; 2) недоконаного виду.

  Купивши, оздоблюючи, здобуваючи, здолавши, командуючи, працюючи, змішавши, принісши, творячи, розірвавши, увійшовши, змішавши, ошукуючи, думаючи.

 

V.  Застосування вивченого матеріалу, тренувальні вправи

Станція « Вершина знань»

 

 

Творче конструювання

Утворити від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Пояснити прислів’я.

 

 Учись, на інших (дивитись). (Тесати) дерево, кравцем не станеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. ( Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). Не спечеш калачі, (лежати) на печі. (Нюхати),  не наситишся. (Упустити) з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш.

(Нар. творч.)

   Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш. Згуртувавшись, хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора придбавши. Не спечеш калачі, лежачи на печі. Нюхаючи,  не наситишся. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш.

 

 

Творчий диктант

Від поданих дієслів утворити дієприслівники

Бажають, піклуються, дбають, відгукнутися, незчутися, нездужати, недочувати.

 

VІ. Підсумок уроку (рефлексія)

Станція «Олімп досягнень»

Бліц-опитування

-         Що називається дієприслівником?

-         На які питання він відповідає?

-         Яким членом речення виступає?

-         Якого виду бувають дієприслівники?

-         Якого часу?

-         Від якої частини мови залежить дієприслівник?

 

VІІ. Домашня робота

Станція «Домашні витребеньки» 

   

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
23 березня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку