Тема: Ділення виду 80 : 8, 700 : 7. Задачі на 2 дії, пов’язані з одиничною нормою (№ 796 – 803)
Мета: пояснити спосіб знаходження відповіді на вказані випадки ділення; опрацювати пояснення розв’язання задачі на дві дії, вправляти учнів у складності рівностей за текстовою умовою.
Обладнання: картки з прикладами, таблиця для усних обчислень.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота з картками.
Картка 1
Обчислити.
50 · 10 4 · 100 10 ∙ 1
5 ∙ 100 7 ∙ 10 6 ∙ 10
9 · 10 7 · 100
Накреслити квадрат зі стороною 4 см. Знайти периметр цього квадрата.
Картка 2
Обчислити.
40 · 10 10 · 8 : 1 8 · 100
5 · 100 + 250 8 ∙ 10 330 + 7 · 10
7 ∙ 100 1000 – 3 · 100
Накреслити квадрат зі стороною 5 см. Знайти периметр цього квадрата.
Картка 3
Обчислити.
30 · 10 + 25 10 · 5 : 1 9 · 100 – 600
7 · 100 + 300 50 : 10 · 9 280 + 2 · 10
600 : 100 · 6 1000 – 8 · 100
Накреслити квадрат зі стороною 3 см. Знайти периметр цього квадрата.
2. Колективна робота.
• Назвати результати першої дії у кожному виразі.
20 + 60 : 10 200 + 300 : 100
5 · 10 + 30 7 + 100 + 200
(20 + 60) : 10 (200 + 300) : 100264
5 · (10 + 30) 7 · (100 + 200)
• Завдання 796, с. 118. Усне виконання.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
• Обчислювальний «ланцюжок».
Ділене 64, дільник 8, знайти частку ...
Зменшити у 8 разів ...; збільшити у 4 рази ...
Збільшити на 46 ...; збільшити у 10 разів ...
Поділити на 100 ...; помножити на 10 ...
Помножити на 1 ...; помножити на 0 ...; збільшити
на 700; зменшити на 300 ...; зменшити у 10 разів. Що
вийшло?
(Відповідь: 4).
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо розв’язувати приклади виду 80 : 8, 700 : 7, а також задачі на 2 дії, пов’язані з одиничною нормою.
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового
навчального матеріалу
• Завдання 797, с. 118.
Учні з допомогою вчителя з’ясовують, що 80 — це 8 десятків. Якщо 8 десятків поділити на 8 рівних частин, буде 1 десяток, тобто 10.
700 — це 70 десятків. Якщо 70 десятків поділити на 7 рівних частин, буде — 1 сотня, тобто 100. Решту прикладів розв’язати за зразком.
V. Розвиток математичних знань
• Завдання 798, с. 119.
Ознайомившись зі змістом і проаналізувавши задачу, учні самостійно записують в зошит розв’язання.
• Завдання 799, с. 119.
Прочитавши задачу, учні аналізують умову задачі, з допомогою розв’язання
у підручнику з’ясовують, що знаходили першою, другою дією. Запропонувати учням скласти обернену задачу з подальшим її розв’язанням.
• Завдання 800, с. 119.
Фронтальна робота. Запропонувати розглянути два способи розв’язання:
1-й спосіб — a – 680 = 140;
2-й спосіб — 680 + 140 = a.
• Завдання 801, с. 119. Фронтальна робота над задачею.
--- Додаткові завдання (на вибір)
а) Обчислити.
(72 : 9) · (63 : 7) – 7 · 7265
5 · 9 – (18 + 7) : 5 + (42 : 6) · 4
(13 + 8 · 4) : 9 – (27 : 9 – 3 · 0)
б) Виконати дії з іменованими числами.
3 м 4 см + 2 дм 7 см
9 м 8 дм 4 см – 2 м 4 дм 2 см
5 м 3 дм 7 см + 2 м 1 дм
7 м 3 см – 5 м 4дм 1 см
в) Андрій задумав число, збільшив його на 4, відняв 5, результат помножив на 3 і поділив на 2. В результаті отримав 9. Яке число задумав Андрій?
г) Ганнуся купила 38 повітряних кульок. 14 кульок вона залишила собі, а решту поділила порівну між 4 подругами. Скільки повітряних кульок вона дала кожній подрузі?
ґ) Будинок має 12 поверхів. У скільки разів шлях по сходах на дванадцятий поверх довший, ніж шлях на четвертий поверх?
VI. Підсумок уроку
Пояснити:
30 : 3 600 : 6.
VII. Повідомлення домашнього завдання
№ 802, 803, с. 119.